Vilém Veverka a Ensemble Opera Diversa: Světová premiéra Querellových písní

12. únor 2020, 1:00

Vilém Veverka a Ensemble Opera Diversa: Světová premiéra Querellových písní

Ensemble Opera Diversa připravuje první orchestrální koncert v roce 2020. Pod taktovkou dirigenta Roberta Kružíka spolu s orchestrem vystoupí hobojista Vilém Veverka. Na programu večera je tvorba pro smyčce Kyjevské avantgardy (Silvestrov, Karabic). Zazní také světová premiéra Querellovy písně Vojtěcha Dlaska a Suita Pavla Haase z roku 1939 v úpravě od kmenového skladatele EOD Ondřeje Kyase.

Na programu koncertu jsou dvě české a jedna světová premiéra. V české premiéře zazní Tichá hudba Valentina Silvestrova. Následovat bude premiéra světová. Querellovy písně pro hoboj a smyčce od Vojtěcha Dlaska provede Ensemble Opera Diversa spolu s Vilémem Veverkou. Dílo je inspirováno textem francouzského románu Querelle z Brestu Jeana Geneta. Další českou premiérou bude Sedm preludií pro smyčce představitel Kyjevské hudební avantgardy a syntetický symfonik Ivana Karabice. Závěrem večera EOD představí Suitu v úpravě Ondřeje Kyase pro hoboj a smyčce od Pavla Haase. Suita pro hoboj a klavír, op. 17, vznikla v období okupace a cituje svatováclavský chorál a píseň Ktož jsú Boží. Koncert je ohlášený na 4. března 2020 v 19:00 v Mozartově sále divadla Reduta.

Program:

Valentin Silvestrov: Silent music pro smyčcový orchestr (2002) 11’ ČESKÁ PREMIÉRA I. Waltz of Moments – II. Evening Serenade – III. Moment of Serenade

Vojtěch Dlask: Querellovy písně pro hoboj a smyčce (2020) 22’ PREMIÉRA I. Femme fatale, valse – choral – valse – II. Occident—Syrta – III. “Úsměv může přivolat strach... ” – IV. I love you přestávka

Ivan Karabic: Sedm preludií pro smyčce (1997) 14′ ČESKÁ PREMIÉRA I. Andante – II. Pesante – III. Moderato – IV. Moderato e capriccioso – V. Andantino – VI. Lento espressivo – VII. Vivo

Pavel Haas: Suita v úpravě Ondřeje Kyase pro hoboj a smyčce (1939/2015) 18’ Furioso – Con fuoco – Moderato

Vilém Veverka/ Arathan Photography

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Navzdory nepředvídatelnosti koronavirové situace byl v Janáčkově divadle v Brně včera zahájen festival Janáček Brno 2020. Slavnostní zahájení přehlídky obstarala premiéra opery Osud Leoše Janáčka v režii Roberta Carsena, jednoho z oceňovaných operních režisérů současnosti. Ostatně brněnské publikum mělo možnost se s jeho režijními vizemi Janáčkových oper seznámit již v minulosti; Carsenovo uchopení Věci Makropulos či Káti Kabanové patří k tomu nejlepšímu, co se na prknech Národního divadla v Brně za poslední léta objevilo. Inscenace Osudu na letošním ročníku Janáčkovského festivalu je nicméně ještě o něco výjimečnější neboť ji režisér vytvořil tentokrát přímo pro brněnskou operu. Kostýmy navrhla Annemarie Woods, scénu vytvořil Radu Boruzescu. V roli skladatele Živného se představili Philip Sheffield (starý Živný) a Enrico Casari (mladý Živný), jeho osudovou lásku Mílu Válkovou ztvárnila Alžběta Poláčková a její matku Natascha Petrinsky. Jako dr. Suda vystoupil Peter Račko, jako malíř Lhotský Jan Šťáva a Lukáš Bařák propůjčil svůj hlas postavě Konečného. Hudebního nastudování je dílem Marko Ivanoviće, který včerejší premiéru také řídil.  více

Doufejme, že nedělní koncert k patnáctiletému výročí velké muziky brněnského Dětského národopisného souboru Valášek, nebude poslední akcí, kterou měnící se vládní nařízení povolí. Pokud by tomu tak nedejbože bylo, jednalo by se o rozloučení důstojné.  více

Nově postavený kostel na brněnském sídlišti Lesná inspiroval flétnistku Martinu Komínkovou k vytvoření alba Resonance. Obal CD zdobí fotografie stropu chrámu, který hraje všemi barvami duhy. Podobně barevné je i samotné album, na kterém hudebnice používá několik různých typů fléten.  více

Do luxusního berlínského hotelu roku 1929 zavede diváky nový muzikálový titul Městského divadla Brno. Na zdejší Hudební scéně se včera odehrála česká premiéra už zjara připravovaného titulu Grand Hotel. Čeká vás pulsující příjemná retro podívaná, v níž se nešetří chytlavými swingujícími melodiemi ani emocemi všeho druhu.  více

Na svém prvním albu L’épitaphe des papillons spojila brněnská skupina Plum Dumplings energický rock s francouzskými texty. Byl to koncept originální a nosný: na kontrastu mezi křehkou francouzštinou a zkreslenými kytarami se dalo stavět. Přesto se kapela na letos vydané desce Jiný místo rozhodla pro změnu. „Už nějakou dobu jsem měla potřebu, aby mi lidi rozuměli,“ vysvětluje zpěvačka Adéla Polka, proč se rozhodla zpívat ve svém rodném jazyce. Album Jiný místo s českými texty rozhodně není krokem někam zpět. Plum Dumplings se povedlo natočit energií nabité album plné poezie. A to bez jakýchkoli kompromisů.  více