Vilém Veverka a Ensemble Opera Diversa: Světová premiéra Querellových písní

12. únor 2020, 1:00

Vilém Veverka a Ensemble Opera Diversa: Světová premiéra Querellových písní

Ensemble Opera Diversa připravuje první orchestrální koncert v roce 2020. Pod taktovkou dirigenta Roberta Kružíka spolu s orchestrem vystoupí hobojista Vilém Veverka. Na programu večera je tvorba pro smyčce Kyjevské avantgardy (Silvestrov, Karabic). Zazní také světová premiéra Querellovy písně Vojtěcha Dlaska a Suita Pavla Haase z roku 1939 v úpravě od kmenového skladatele EOD Ondřeje Kyase.

Na programu koncertu jsou dvě české a jedna světová premiéra. V české premiéře zazní Tichá hudba Valentina Silvestrova. Následovat bude premiéra světová. Querellovy písně pro hoboj a smyčce od Vojtěcha Dlaska provede Ensemble Opera Diversa spolu s Vilémem Veverkou. Dílo je inspirováno textem francouzského románu Querelle z Brestu Jeana Geneta. Další českou premiérou bude Sedm preludií pro smyčce představitel Kyjevské hudební avantgardy a syntetický symfonik Ivana Karabice. Závěrem večera EOD představí Suitu v úpravě Ondřeje Kyase pro hoboj a smyčce od Pavla Haase. Suita pro hoboj a klavír, op. 17, vznikla v období okupace a cituje svatováclavský chorál a píseň Ktož jsú Boží. Koncert je ohlášený na 4. března 2020 v 19:00 v Mozartově sále divadla Reduta.

Program:

Valentin Silvestrov: Silent music pro smyčcový orchestr (2002) 11’ ČESKÁ PREMIÉRA I. Waltz of Moments – II. Evening Serenade – III. Moment of Serenade

Vojtěch Dlask: Querellovy písně pro hoboj a smyčce (2020) 22’ PREMIÉRA I. Femme fatale, valse – choral – valse – II. Occident—Syrta – III. “Úsměv může přivolat strach... ” – IV. I love you přestávka

Ivan Karabic: Sedm preludií pro smyčce (1997) 14′ ČESKÁ PREMIÉRA I. Andante – II. Pesante – III. Moderato – IV. Moderato e capriccioso – V. Andantino – VI. Lento espressivo – VII. Vivo

Pavel Haas: Suita v úpravě Ondřeje Kyase pro hoboj a smyčce (1939/2015) 18’ Furioso – Con fuoco – Moderato

Vilém Veverka/ Arathan Photography

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější