Vilu Stiassni rozezní Händlovy kantáty

Vilu Stiassni rozezní Händlovy kantáty

Scénické ztvárnění tří kantát Georga Friedricha Händela Tři ženy - tři osudy, které tématicky spojují neblahé životní události hlavních hrdinek, zazní během dvou večerů v impozantních prostorách brněnské funkcionalistické vily.

Tři ženské osudy se propojí během dvou koncertů, které pořádá Opera na cestách. Dramaturgyně a režisérka scénického ztvárnění Händlových kantát Patricie Částková vybrala tři příběhy z historie: Žena znásilněná – La Lucrezia, žena, matka a milenka – Agrippina a žena zrazená v lásce – Armida. Jejich osudy vyvolaly v historii i prudké reakce a byly zpracovány různými umělci. Koncerty se uskuteční 13. a 14. června od 20:00 ve vile Stiassni.

Patricie Částková o Händlově díle řekla: „Händelovy vokální skladby komornějšího charakteru patří k těm spíše opomíjeným, přestože tvoří nesmírně hodnotnou a inspirující část jeho tvorby. Takovými díly jsou i italské kantáty, které napsal v době svého pobytu v Itálii v letech 1706-1710. Jedná se o více než osmdesát kantát, ve kterých mladý skladatel projevil svou výjimečnou melodickou invenci, schopnost dramatického cítění a zkratky. Především ale hluboké porozumění pro to, co se skrývá v hlubinách lidských duší. Italské kantáty jsou díla, která položila základ k Händelovým jedinečným operám a oratoriím.“

Händlovy kantáty zazní v podání sólistek: Andrey Široké, Laily Cathleen Neuman (NL), Stanislavy Jirků a Orchestru Plaisirs de Musique, který je doprovodí hrou na dobové nástroje.

Foto Filip Šlapal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Tři ženy - tři osudy

13.6.2015, 20:00 / Vila Stiassni

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější