Vítězslava Kaprálová: Dopisy domů

Vítězslava Kaprálová: Dopisy domů

K příležitosti stého výročí skladatelčina narození byla vydána první souborná publikace dosud neznámé korespondence Dopisy domů, dokumentující posledních pět let života jedné z nejzajímavějších postav české hudební moderny třicátých let minulého století – Vítězslavy Kaprálové.

Dopisy doplnila komentáři a předmluvou Karla Hartl. Prostřednictvím vtipného a bezprostředního komentáře jejich autorky může čtenář nahlédnout do zákulisí hudebního života Prahy a Paříže druhé poloviny třicátých let a v její osobité výpovědi i do pozadí některých událostí tragické doby, v níž česká kultura přišla o část celé jedné hudební generace. Publikace byla vydána v omezeném nákladu ke stému výroci skladatelčina narození.

Vítězslava Kaprálová během svého krátkého života napsala asi čtyřicet skladeb a získávala uznání kritiky i široké veřejnosti. Hudbě se věnovala od raného věku, její otec byl skladatel a klavírista Václav Kaprál. Kaprálová studovala na brněnské konzervatoři dirigování pod vedením Zdeňka Chalabaly a kompozici u Viléma Petrželky. Po absoluturiu pokračovala na pražské konzervatoři u Václava Talicha a Vítězslava Nováka. Závěrem studia dirigovala Vojenskou symfonietou v provedení České filharmonie, což bylo tehdy poprvé, kdy orchestr řídila žena. Kaprálová pokračovala ve studiích v Paříži. Její první velké úspěchy však překřížila druhá světová válka. Kaprálová se na začátku roku 1940 provdala za Jiřího Muchu, po krátké nemoci však 16. června 1940 umírá ve francouzském Montpellier.

Obsah

Úvod

Dopisy s výkladovými poznámkami a komentářem

Rok 1935 – dopisy 1 až 17

Rok 1936 – dopisy 18 až 32

Rok 1937 – dopisy 33 až 73

Rok 1938 – dopisy 74 až 135

Rok 1939 – dopisy 136 až 190

Rok 1940 – dopisy 191 až 196

Ediční poznámka

Bibliografická poznámka

Seznam použité literatury

Rejstřík skladeb Vitězslavy Kaprálové

Jmenný rejstřík

Poděkování

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více