Vladimír Merta: Koncert k 70. narozeninám a nové album Podkrovní pásky

Vladimír Merta: Koncert k 70. narozeninám a nové album Podkrovní pásky

Hostem narozeninového koncertu Vladimíra Merty v brněnském klubu Mersey bude houslista Jan Hrubý spolu s klavíristou a kytaristou Ondřejem Fenclem.

Vladimír Merta vydal ke svému životnímu jubileu čtyřalbum Podkrovní pásky, limitovanou edici svých slavných domácích nahrávek z roku 1976. Některé písně z tohoto kompletu i další kultovní songy ze 70. a 80. let, např. Astrolog, Omamná květina, Chtít chytit vítr, Vzdálené výstřely, Praha magická, Staré dopisy, K pětadvaceti, Začouzené sklíčko, Harmonie, Sjezd upírů, zazní i během brněnského koncertu. Písničkáře na něm doprovodí jeho dlouholetý spoluhráč Jan Hrubý a Ondřej Fencl, se kterým Merta spolupracuje především v poslední době. Koncert se uskuteční 11. dubna od 20:00 v brněnském klubu Mersey.

Vladimír Merta patří k nejvýznamnějším písničkářům období normalizace. Narodil se 20. 1. 1946 v Praze, vystudoval architekturu na ČVUT a poté scenáristiku a režii na FAMU. Skládání písní se začal věnovat během studijního pobytu ve Francii koncem šedesátých let, kde u francouzské společnosti Vogue vydal i svou první LP desku Ballades de Prague. Jeho první samostatné domácí album P. S. vyšlo v roce 1978. Poté bylo Mertovi znemožněno vydávat, problémy měl i s koncertní činností, takže další deska (EP Vybraná slova) mohla vyjít až o deset let později. Následovala dvě koncertní alba Vladimír Merta 1 a Vladimír Merta 2 (1989) a poté LP a CD se staršími nahrávkami i novou tvorbou. Merta často spolupracoval i s hudebníky jiných žánrů, například s ETC natočil CD Ponorná řeka (2011). Tvorba posledních let je obsažena v albech Domilováno (2013) a Imagena (2014). V době zákazů pracoval Vladimír Merta pro televizi a film. K filmařské práci se vrátil v devadesátých letech, pro Českou televizi natočil občasník Dírou v kytaře a třídílný cyklus Šedá zóna.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Vladimír Merta – „70“

11.4.2016, 20:00 / Mersey Music Club


Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější