Vstupenky na Moravský podzim 2019 jsou již v prodeji

Vstupenky na Moravský podzim 2019 jsou již v prodeji

Vstupenky na šestici vybraných koncertů Moravského podzimu 2019 jsou v prodeji. Program 50. ročníku festivalu reflektuje jeho kořeny a hledá v nich nové impulzy. Festival (ještě jako Mezinárodní hudební festival Brno) se poprvé uskutečnil v roce 1966, představil tvorbu Bohuslava Martinů, skladatele v zahraničí uznávaného, v tuzemsku však tehdy z politických důvodů upozaďovaného. V rámci festivalového programu vystoupí například Piotr Anderszewski s Basilejským komorním orchestrem, David Greilsammer a jeho Geneva Camerata, Peter Eötvös a Dennis Russell Davies s Filharmonií Brno, Alexandre Tharaud, Martinů Voices s Lukášem Vasilkem, Tiburtina Ensemble s Barborou Kabátkovou, Il Festino s Dagmar Šaškovou nebo Milan Paľa a Ladislav Fanzowitz.

Podle předpokladu je zatím největší zájem o závěrečný koncert, tedy symbolickou oslavu 75. narozenin šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese a maďarského dirigenta a skladatele Petera Eötvöse. Při společném vystoupení s Filharmonií Brno bude Eötvös dirigovat díla, která jej ovlivnila, a Davies skladby Eötvösovy. „Besední dům se tak stane místem unikátního setkání, ke kterému nikde jinde nedojde,“ uvedl dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš.

„Z tvorby Bohuslava Martinů zazní jeho písně, sborová díla, premiérově bude s jeho původní scénickou hudbou uvedeno drama André Gida Oidipus. S Martinů vzdáleně souvisí zaměření na francouzskou hudbu, byť si je lze spojit i s dvojím výročím Francouzské revoluce (1789–1799), a také pozvání Basilejského komorního orchestru, nositele tradice proslulého tělesa Paula Sachera, s nímž byl Martinů silně spjat,“ uvedl dramaturg Vítězslav Mikeš.

Festival připomíná i další významná výročí: vedle Martinů, od jehož úmrtí uplyne 60 let, také 100. výročí narození Mieczysława Weinberga, z jehož tvorby zazní kompletní řada šesti sonát pro housle a klavír, dvojí výročí E. F. Buriana (1904–1959), 100 let od vzniku Masarykovy univerzity atd. Na festivalu se představí výrazné světové a tuzemské umělecké osobnosti, jako jsou Piotr Anderszewski s Basilejským komorním orchestrem, David Greilsammer a jeho Geneva Camerata (Lullyho suita Měšťák šlechticems novou taneční choreografií), Peter Eötvös a Dennis Russell Davies s Filharmonií Brno, Alexandre Tharaud, Martinů Voices s Lukášem Vasilkem, Tiburtina Ensemble s Barborou Kabátkovou (Couperin: Messe propre pour les couvents), Il Festino s Dagmar Šaškovou, Milan Paľa a Ladislav Fanzowitz (Weinberg: komplet sonát pro housle a klavír) a mnozí další.

Festival nabídne necelou dvacítku akcí a koncertů v rozličných prostorech – sálech, kostelích, kavárnách, kině nebo divadle. Kromě závěrečného koncertu jsou v prodeji vstupenky také na večer s názvem Tanec slunce. „David Greilsammer, který zaujal na minulém festivalu jako klavírista, se tentokrát představí v roli dirigenta se svým komorním orchestrem Geneva Camerata a s hudebně-tanečním projektem Dance of the Sun, sklízejícím ovace po celém světě,“ informovala managerka festivalu Lucie Šnajdrová. Choreografii, která do taneční akce zapojuje i všechny členy orchestru, vytvořil Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola, španělský tanečník a choreograf patřící ke světové špičce v oblasti moderního tance. Festival samotný proběhne od 4. do 16. října 2019.

Nabízenou šestici doplňuje program s názvem Versailles, při kterém světově uznávaný klavírista Alexandre Tharaud představí program sestávající ze skladeb proslulých i méně známých autorů spjatých s Versailles. Ze světoznámých klavíristů do Brna zavítá také Piotr Anderszewski s Basilejským komorním orchestrem. Vstupenky lez koupit také již na dva večery s názvem Weinberg 100, při kterých zazní všech šest Weinbergových sonát pro housle a klavír v podání Ladislava Fanzowitze a Milana Paľy.

Vstupenky jsou k dostání v předprodeji v Besední ulici, v Domě pánů z Lipé a nebo online.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější