Výlety páně Broučkovy zahájí 9. ročník festivalu Janáček Brno

Výlety páně Broučkovy zahájí 9. ročník festivalu Janáček Brno

Nová inscenace Výlety páně Broučkovy zahájí 9. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2024. Premiéra se koná v Janáčkově divadle. Představení 4. 12. 2024 bude natáčeno Českou televizí, živě vysíláno přes platformu OperaVision a nahráváno pro Český rozhlas. Opera Výlety páně Broučkovy se svým tématem stala inspirací pro motto letošního ročníku festivalu Bez hranic!.

„Nová festivalová produkce vzniká v koprodukci s Teatro Real Madrid a Staatsoper Unter den Linden Berlin, pro festival Janáček Brno je to další významný krok k šíření méně uváděného Janáčkova díla na světových jevištích s předními interprety,“ dodává Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB. Režie se ujal Robert Carsen, který má k Janáčkovi speciální vztah a patří ve světě opery k režisérské elitě. Po inscenaci Osudu jde o druhou operu, kterou vytvoří přímo pro soubor Janáčkovy opery NdB. Jeho inscenace se hrají s velkým úspěchem v nejvýznamnějších operních domech po celém světě. Výlety páně Broučkovy patří k Janáčkovým méně uváděným operám, protože najít klíč ke spojení dvou rozdílných polovin není snadné, jak sám Carsen přiznává: „Tato opera je rozhodně nejúžasnější, nejpodivnější a nejšílenější dílo, s jakým jsem se kdy setkal, a že jsem jich už několik potkal, skutečná výzva pro náš tým. Cesta na Měsíc a druhé dějství, které zahrnuje cestování, válku, odpor, určitý nacionalismus a vítězství, nás přimělo přemýšlet o událostech roku 1968/1969, o pražském jaru. V roce 1969 také došlo k přistání na Měsíci. Rok 1968 to byla Vesmírná odysea, Barbarella, poprvé Woodstock, květinové děti, prostě začátek všech věcí, které jsou nějakým způsobem v panu Broučkovi.“ Premiéra je ohlášena na 1. listopadu 2024 od 19:00 v Janáčkově divadle. Následné reprízy jsou 3. listopadu, 3. a 4. prosince 2024. 

Hudební nastudování je v rukou šéfdirigenta Janáčkovy opery NdB Marko Ivanoviće, který tuto operu obdivuje pro její zvláštní humor, podivný jazyk libreta i excentrické hudební nápady a upřesňuje, „že se jedná o dílo velmi originální, odlehčené a fantaskní a Janáčkova karikatura dobového měšťáka neztratila kupodivu nic na své aktuálnosti.“ V titulní roli pana Broučka vystoupí britský tenorista Nicky Spence, který se na minulém ročníku festivalu Janáček Brno představil strhujícím uvedením Zápisníku zmizelého. „Brouček není žádná okouzlující role a já si budu užívat vytváření každičkého odpudivého aspektu jeho zajímavé osobnosti. Janáček vždycky dokáže vytvořit role tak, že to nikdy nejsou povrchní charaktery. Jsem si 2 jistý, že v Broučkově lidském jádru najdeme mnoho roztomilých vlastností a značné množství patosu,“ dodává Nicky Spence. V dalších rolích se můžete těšit například na Daniela Matouška (Mazal/Blankytný/Petřík) a Doubravku Novotnou (Málinka/Etherea/Kunka), která se od letošní sezony stala významnou posilou souboru Janáčkovy opery NdB.

Důležitou součástí inscenace, bude i choreografie Rebeccy Howell, která spolupracuje s nejvýznamnějšími divadly a festivaly po celém světě (Salzburger Festspiele, Royal Opera House, Teatro alla Scala, ad.). Mimořádné je také nastudování opery dvěma sbormistry, kteří si „Broučkovy výlety“ rozdělili. Výlety pana Broučka do Měsíce budou v nastudování sbormistra Martina Buchty a Výletů pana Broučka do 15. století se ujal sbormistr Pavel Koňárek. Žádná z Janáčkových oper se nedá nazvat komickou; ač v nich humor nikdy nechybí, je spíše oním vzácným kořením. V opeře o panu domácím z Malé strany, typicky českém človíčkovi, ale Janáček humorem přímo srší, i když je tu řádně nabroušený. Janáček našel předlohu v oblíbených broučkovských novelách básníka Svatopluka Čecha a jeho satiru dokreslil hudbou v tanečním rytmu valčíku a s použitím nezvyklých nástrojů, jako jsou skleněná harmonika či dudy, k dokonalosti. Jestliže první částí opery, výletem na Měsíc, mířil Janáček svým břitkým humorem do řad pražských kritiků, intelektuálů a umělců, druhou polovinou z doby husitské pak ťal do nepěkných vlastností českého národa obecně. Opera nevznikala lehce, Janáček vystřídal několik libretistů a trvalo devět let, než po všech peripetiích s libretem dospěl ke zdárnému konci Výletu pana Broučka do Měsíce. Přesto se vzápětí rozhodl operu rozšířit o další díl, tentokrát o výlet do 15. století. Zajímavostí je, že Výlety páně Broučkovy je jediná z Janáčkových oper, která neměla premiéru v Brně, ale v pražském Národním divadle.

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Nejčtenější