Wagner, Mnichov a Filharmonie Brno

Wagner, Mnichov a Filharmonie Brno

Filharmonie Brno odjela na několikadenní zájezd do Mnichova. V plánu jsou tři koncerty v Gasteigu, zcela mimořádné je koncertní uvedení rané opery Richarda Wagnera Rienzi. Richard Wagner dokončil toto rozsáhlé dílo v roce 1840 ve svých sedmadvaceti letech. Jeho charakteristický rukopis se v opeře teprve probouzí, dílo se nese především ve stylu tehdy módní velké francouzské opery a wagnerem později nenáviděného Giacoma Meyerbeera. Wagner jej také později vyřadil ze seznamu opravdu  „wagnerovských“ oper, takže nikdy nebylo ani na programu festivalu v Bayreuthu a nakonec jej potkal osud celé velké opery – téměř se nehraje.

Filharmonie Brno si jejím uvedením v Mnichově připíše výrazný úspěch už za samotný počin. Měl jsem ale možnost slyšet generálku v Besedním domě, takže si troufám tvrdit, že by to mohl a dokonce snad měl být i úspěch umělecký. Na programu dalších koncertů jsou Život hrdiny Richarda Strausse a Symfonie č. 7 Antona Brucknera, jimž budou předcházet další wagnerovské opusy: Siegfriedova idyla, Siegfriedova cesta po Rýnu, Slavnostní pochodPísně na slova Mathildy Wesendonckové. Filharmonii bude řídit její šéfdirigent Aleksandar Marković, v hlavních rolích Rienziho vystoupí Endrik Wottrich, Michelle Breedt a Katerina Sokolova-Rauer. Na provedení se podílí také Český filharmonický sbor Brno.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Po pouhých dvou letech se brněnská bluesová kapela Band of Heysek přihlásila se svým druhým albem. Jeho název, který naznačuje radost ze setkání (I’m Glad I Met You), můžeme brát jako symbolický. Výsledkem cesty frontmana Jana Švihálka do oblasti Severního Mississippi bylo totiž nejen jeho setkání se současnými hvězdami tamního syrového blues (mj. na Grammy nominovaný RL Boyce nebo tamější bílá superhvězda Kenny Brown), ale také cesta těchto venkovských bluesmanů na český festival Blues Alive. Letošní další výlet celé „bandy hejsků“ na prestižní festival do Mississippi – už po natočení druhého alba – je pak jen pokračováním, ale nikoli závěrem krásného příběhu. Za oceánem totiž znovu došlo k zajímavým setkáním a Švihálek a spol. si do Brna přivezli společnou nahrávku své kapely s oběma výše zmíněnými obdivovanými americkými bluesmany.  více

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více