Za týden uvede Národní divadlo Brno premiéru operety Veselá vdova

Za týden uvede Národní divadlo Brno premiéru operety Veselá vdova

Lehárova Veselá vdova je jednou z nejslavnějších operet světa, na pódiu Janáčkova divadla vystřídá Polskou krev Oskara Nedbala, která tento žánr v Brně několik sezon zastupovala. V NdB se poprvé jako režisér představí choreograf Martin Pacek. Na tvorbě operetní inscenace se spolu s ním podílela režisérka Magdalena Švecová, dirigent Jakub Klecker a výtvarníci Zuzana Přidalová a David Janošek.

Stejný inscenační tým má na svém kontě již výpravnou inscenaci Ferdy MravenceLa bohème. Diváci se tak mohou těšit na kouzlo Paříže na přelomu století se vší parádou jak scénickou, tak hudební a na pěvecké obsazení s Janou Šrejma Kačírkovou a Veronikou Rovnou v roli Hanny Glawari a Jiřího Hájka spolu s Romanem Hozou v roli Danila. Jako baron Mirko Zeta nebude chybět Jan Šťáva spolu s Jiřím Sulženkem a k nim se připojí i kolegové z činohry, Pavel Čeněk Vaculík a Martin Veselý, které čeká role sekretáře Njeguše. Premiéra je ohlášena na pátek 3. února 2023 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Každá opereta je zajímavá tím, že neobsahuje jen jeden obor: je v ní zpěv, mluvené slovo, tanec i výtvarná složka – a toto všechno se snažíme naplnit, aby opereta zůstala operetou. Na druhou stranu jsme si dovolili i ten koncept trochu převést do současnější optiky a tím by mohla být naše inscenace zajímavá. Vizuálně nás inspirovaly třeba pařížské carrousely a večírky VIP společnosti,“ říká Magdalena Švecová, režisérka inscenace a Martin Pacek ji doplňuje: „Žánr komické operety byl vždy pro diváky velkým lákadlem – navíc pokud je jakousi nadstavbou Franz Lehár a jeho geniální hudba. Pro herectví samotné jsme v přípravě vycházeli z francouzských a italských komedií a němých grotesek.“

Opereta rakouského skladatele Franze Lehára o tom, že je třeba provdat vdovu Hannu Glawari, ale takticky, aby její miliony zůstaly v knížectví Pontevedro, se na brněnské jeviště vrací po rovných třiceti letech. Dílo, k němuž našel námět libretista Leo Stein náhodou v knihově během návštěvy, se stal lístkem ke slávě pro mladého skladatele. Děj je patřičně romantický a plný vtipných zápletek – o mladou vdovu Hannu Glawari se uchází celá řada nápadníků, ale velvyslanec knížectví Pontevedro v Paříži má zařídit, aby si vzala toho pravého. Tedy pravého z pohledu ekonomiky knížectví. Úkolem je pověřen hrabě Danilo, jenže velvyslanec netuší, že ten už má s Hannou svou milostnou historii.

Náklonnost je tedy oboustranná, ale nechuť přiznat si, že stará láska nezrezivěla, taky. Když přidáte další ingredience v podobě party pořádané pontevedrinským velvyslanectvím v pařížském hotelu, tanečnic ze slavného kabaretu U Maxima a vtipné dialogy, máte vše, co je třeba na skvělou operetu.

Franz Lehár, po matce Maďar a po otci z Moravy, měl zřejmě díky smíšenému rodinnému dědictví cit pro melodie, švih a vtip. Každé číslo Veselé vdovy je tak malým hudebním bonbónkem a melodie jako U Maxima jsem znám, píseň o Vilije, Ženy, ženy a další se staly rychle slavnými. Slavným se díky Veselé vdově stal i Lehár a dnes jeho opereta patří i na repertoár newyorské Metropolitní opery.

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Veselá vdova

3.2.2023, 17:00 / Janáčkovo divadlo

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější