Začíná nový cyklus koncertů Janáčkova kvarteta

9. leden 2020, 5:00

Začíná nový cyklus koncertů Janáčkova kvarteta

Janáčkovo kvarteto zahajuje v roce 2020 zcela nový cyklus komorních koncertů, ve kterém přivítá také hosty z řad komorních těles a sólistů. Čtyři koncerty tohoto cyklu jsou naplánovány v nově rekonstruovaném Janáčkově sále Konzervatoře Brno. Zahajovací koncert cyklu soubor věnuje zakládajícímu členovi kvarteta Jiřímu Kratochvílovi, který zemřel 3. ledna 2020.

Cyklus koncertů Janáčkova kvarteta v roce 2020 posluchačům představí, kromě vlastních koncertů, také Stamicovo kvarteto, Ivo Kahánka, Irvina Venyše a Martina Opršála. Vedle kanonických skladeb kvartetní literatury jako je 2. smyčcový kvartet Bedřicha Smetany či Leoše Janáčka zazní méně známá, ovšem o to pozoruhodnější díla jako např. Oktet pro smyčce C dur, op. 7 Georgea Enescua, Klavírní kvintet E dur Ericha Wolfganga Korngolda či úprava Janáčkova Mládí pro smyčcové kvarteto z pera současného českého skladatele Kryštofa Mařatky. Úvodní koncert cyklu se uskuteční 14. ledna 2020 a bude věnován zakládajícímu členovi kvarteta Jiřímu Kratochvílovi, který zemřel 3. ledna 2020 ve věku 95 let.

Janáčkovo kvarteto/ foto FB souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Janáčkovo kvarteto dnes oznámilo, že dne 3. ledna 2020 zemřel zakladatel a dlouholetý člen tohoto tělesa Jiří Kratochvíl. Bylo mu 95 let.  více

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější