Zádušní mše na počest zesnulého Jiřího Bělohlávka

 Zádušní mše na počest zesnulého Jiřího Bělohlávka

Minulý týden zemřel šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek. V Besedním domě je v těchto dnech umístěna kondolenční kniha k vyjádření soustrasti s jeho úmrtím. K poctě zesnulého dirigenta se uskuteční zádušní mše, při které zazní Requiem od Grabriela Faurého.

Jiří Bělohlávek se narodil 24.2. 1946 v Praze, zemřel 31.5. 2017 tamtéž. Uznávaný dirigent byl žákem Václava Neumanna a Sergiu Celibidache. Během své úspěšné a plodné kariéry propagoval českou hudbu ve světě, soustředil se zejména na dílo Bohuslava Martinů. Jako šéfdirigent působil kromě České filharmonie také v BBC Symphony Orchestra nebo Symfonickém orchestru hlavního města Prahy. Dále spolupracoval se světovými orchestry jako je Berlínská filharmonie, Bostonský symfonický orchestr, Clevelandský orchestr nebo Newyorská filharmonie. V posledních letech byl také hlavním hostujícím dirigentem Rotterdamské filharmonie.

„Mnozí lidé z něj možná znají skladbu Pie Jesu. Je to jedno z nejsugestivnějších a nejpůsobivějších requiem,“ uvedl dirigent Jakub Klecker, žák Jiřího Bělohlávka. Pod jeho taktovkou se představí pěvecký sbor složený ze zpěváků několik brněnských sborů, stejně tak v orchestru zasednou hráči z několika těles, mimo jiné z Filharmonie Brno. Sopránového partu se ujme Kateřina Kněžíková, barytonu Roman Hoza, za varhany usedne Petr Kolař. Mše se koná 20. června v 18 hodin v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Jezuitské ulici v Brně. Do kostela bude přenesena kondolenční kniha, která bude po mši odeslána do České filharmonie.

Do knihy mohou zájemci připojit své řádky každý všední den od 8 do 18 hodin, je připravena u služebního vchodu z Komenského náměstí.

Jiří Bělohlávek/ foto archiv České filharmonie

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více