Zapomenutí židovští skladatelé: Domov je tam, daleko, daleko, daleko

Zapomenutí židovští skladatelé: Domov je tam, daleko, daleko, daleko

Melodie prokládané poezií židovských básníků meziválečného a válečného období v prostoru Interiéru NEST. Zazní díla brněnského rodáka Pavla Haase, Viktora Ullmana, Hansr Krásy nebo Gideona Kleina. Součástí hudebně-vzpomínkového programu bude světová premiéra skladby Jiřího Miroslava Procházky Mea Culpa. Program volně navazuje na myšlenku Roku smíření z roku 2015.

V rámci koncertu zazní zřídka prováděné skladby židovských skladatelů Pavla Haase – brněnského rodáka, Viktora Ullmana, Hanse Krásy a Gideona Kleina v podání Jiřího Miroslava Procházky (zpěv) a Jiřího Hrubého (klavír), které budou prokládány poezií židovských básníků meziválečného a válečného období. Slovem provází kněz, scénárista a režisér Jan Hanák. Závěrem večera bude uvedena premiéra skladby Jiřího Miroslava Procházky Mea Culpa, řešící cestu člověka od viny k odpuštění. Dílo je napsáno na básně Jana Skácela, jenž by se v roce 2017 dožil 95 let. Publiku jej představí Slovanský komorní ansámbl pod taktovkou uměleckého vedoucího Joela Hány. Koncert proběhne 11. května 2017 v 19:30 v novém prostoru Interiéru NEST.

Program koncertu:

Hans Krása: Tři písně

Viktor Ullmann: Liederbuch des Hafis op. 30

Gideon Klein: Trio pro smyčce

Pavel Haas: Čtyři písně na text čínské poezie

Jiří Miroslav Procházka: Mea culpa

Joel Hána/ foto archiv

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější