Zapomenutí židovští skladatelé: Domov je tam, daleko, daleko, daleko

Zapomenutí židovští skladatelé: Domov je tam, daleko, daleko, daleko

Melodie prokládané poezií židovských básníků meziválečného a válečného období v prostoru Interiéru NEST. Zazní díla brněnského rodáka Pavla Haase, Viktora Ullmana, Hansr Krásy nebo Gideona Kleina. Součástí hudebně-vzpomínkového programu bude světová premiéra skladby Jiřího Miroslava Procházky Mea Culpa. Program volně navazuje na myšlenku Roku smíření z roku 2015.

V rámci koncertu zazní zřídka prováděné skladby židovských skladatelů Pavla Haase – brněnského rodáka, Viktora Ullmana, Hanse Krásy a Gideona Kleina v podání Jiřího Miroslava Procházky (zpěv) a Jiřího Hrubého (klavír), které budou prokládány poezií židovských básníků meziválečného a válečného období. Slovem provází kněz, scénárista a režisér Jan Hanák. Závěrem večera bude uvedena premiéra skladby Jiřího Miroslava Procházky Mea Culpa, řešící cestu člověka od viny k odpuštění. Dílo je napsáno na básně Jana Skácela, jenž by se v roce 2017 dožil 95 let. Publiku jej představí Slovanský komorní ansámbl pod taktovkou uměleckého vedoucího Joela Hány. Koncert proběhne 11. května 2017 v 19:30 v novém prostoru Interiéru NEST.

Program koncertu:

Hans Krása: Tři písně

Viktor Ullmann: Liederbuch des Hafis op. 30

Gideon Klein: Trio pro smyčce

Pavel Haas: Čtyři písně na text čínské poezie

Jiří Miroslav Procházka: Mea culpa

Joel Hána/ foto archiv

Vynikající moravský cimbalista Dalibor Štrunc (1966) vyšel z folklorního prostředí na Valašsku a po absolutoriu brněnské konzervatoře prošel celou řadou muzikantských angažmá – od klasické hudby přes folklor až po dlouholeté členství ve skupině Javory Hany a Petra Ulrychových. Je tomu už neuvěřitelných pětadvacet let, co zformoval skupinu s názvem Cimbal Classic, v níž začal postupně uplatňovat své autorské představy nejen muzikantské, ale i písničkářské. Cimbal Classic se od té doby stal stálicí naší folkové scény a svébytným pojmem. Letos své výročí oslaví novým CD a řadou koncertů.  více

Pondělní koncert dvaadvacátého ročníku mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst Concentus Moraviae na nádvoří boskovického zámku představil tradiční portugalskou písňovou formu – fado. Festivalové téma La voce - Hlas se tak inspirovalo jedinečným, osobitým hudebním stylem, který si vystačí s úsporným hudebním doprovodem; prezentuje totiž silně emotivní, takřka fyzický prožitek sdělitelný i přes jazykovou bariéru. Tak jej prezentovala čtveřice zpěváků a hudebníků, kteří se v tuzemsku představili vůbec poprvé.  více

Brněnské kolo, tedy nová hudební komedie z produkce Městského divadla Brno, se přikutálelo do Biskupského dvora. Titul je dalším autorským příspěvkem v sérii zdejších open air představení, které využívají magické kulisy komplexu historických budov s katedrálou v pozadí. Zábavná šaráda spojuje historická fakta i místní legendy s muzikou a s fantaskní pohádkovou story. A jak už tak tak u podobných inscenací bývá, někdy je výsledek zábavnější a jindy méně.  více

Přívětivý malý amfiteátr na nádvoří radnice v Ivančicích se stal dějištěm jednoho z koncertů dvaadvacátého ročníku mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst Concentus Moraviae. Tradiční hostitelské město festivalu s jeho letošním tématem La voce - Hlas nabídlo publiku unikátní srovnání Janáčkova kompozičního pojetí horňáckých písňových motivů uvedených ve sbírce Moravská lidová poezie v písních s autentickou interpretací tradiční horňácké lidové muziky.  více

Že je Iva Bittová technicky dokonalejší, všestrannější i výrazově zajímavější zpěvačka než letošní držitelka hned několika Andělů Lenny (nic proti ní), beru jako nezpochybnitelný fakt. Přesto nové album skupiny Čikori, dlouho očekávané, vycizelované a ještě barevnější, než si kdo troufal odhadovat, nezískalo žádnou výroční cenu, a dokonce se neobjevilo ani v žánrových nominacích. Příčiny jsou minimálně dvě. Jednak album At Home vyšlo na samém konci roku 2016, a tedy se nikoli de iure (tedy vzhledem k Andělům a jiným cenám), nýbrž de facto se jedná o desku roku 2017. Skupina ostatně jednu z jejích oficiálních veřejných prezentací naplánovala na červnový festival Respect do Prahy. Druhým důvodem je pak neuchopitelnost alba. Iva Bittová a Čikori sice nahráli posluchačsky překvapivě přístupnou nahrávku, která je však na žánrové ceny příliš nadžánrová a na ceny mainstreamové bohužel stále příliš alternativní (což není ovšem chyba muzikantů, ale hodnotitelů).    více