Zapomenutí židovští skladatelé: Domov je tam, daleko, daleko, daleko

Zapomenutí židovští skladatelé: Domov je tam, daleko, daleko, daleko

Melodie prokládané poezií židovských básníků meziválečného a válečného období v prostoru Interiéru NEST. Zazní díla brněnského rodáka Pavla Haase, Viktora Ullmana, Hansr Krásy nebo Gideona Kleina. Součástí hudebně-vzpomínkového programu bude světová premiéra skladby Jiřího Miroslava Procházky Mea Culpa. Program volně navazuje na myšlenku Roku smíření z roku 2015.

V rámci koncertu zazní zřídka prováděné skladby židovských skladatelů Pavla Haase – brněnského rodáka, Viktora Ullmana, Hanse Krásy a Gideona Kleina v podání Jiřího Miroslava Procházky (zpěv) a Jiřího Hrubého (klavír), které budou prokládány poezií židovských básníků meziválečného a válečného období. Slovem provází kněz, scénárista a režisér Jan Hanák. Závěrem večera bude uvedena premiéra skladby Jiřího Miroslava Procházky Mea Culpa, řešící cestu člověka od viny k odpuštění. Dílo je napsáno na básně Jana Skácela, jenž by se v roce 2017 dožil 95 let. Publiku jej představí Slovanský komorní ansámbl pod taktovkou uměleckého vedoucího Joela Hány. Koncert proběhne 11. května 2017 v 19:30 v novém prostoru Interiéru NEST.

Program koncertu:

Hans Krása: Tři písně

Viktor Ullmann: Liederbuch des Hafis op. 30

Gideon Klein: Trio pro smyčce

Pavel Haas: Čtyři písně na text čínské poezie

Jiří Miroslav Procházka: Mea culpa

Joel Hána/ foto archiv

Festival Beseda u Bigbítu (BuB) letos zažije rovné čtvrtstoletí a k půlkulatému výročí si letos nadělil malý warm-up v podobě koncertního večeru v Kabinetu múz nazvaného Beseda night. Letošní tasovskou přehlídku tak předznamenala a celý večer také uvedla šumpersko-brněnská formace Acute Dose. Loňský vítr přivála skupina Please the trees a skladatel a DJ Václav Čásenský aka Atrey.  více

„Květy jsou dnes hodně rocková a kytarová skupina. Chtěl jsem něco jiného,“ vysvětloval Martin Kyšperský, proč se rozhodl své loňské sólové album Vlakem pojmout ve stylu elektronické hudby. Když jsem nyní poslouchal nové Květy – album se zvláštně poetickým názvem Komik do půl osmé –, okamžitě jsem nabyl dojmu, že Martinova zkušenost s povedenou sólovou deskou skupinu zpětně ovlivnila. Nikdy předtím nebyly na albu Květů elektronické zvuky tak dominantní jako v případě „Komika“. A nemyslím, že by šlo pouze o zásluhy nového člena skupiny, klávesisty Ondřeje Kyase. Vždyť i Kyšperský má na obalu alba uvedeny kromě kytar syntezátory, elektronické smyčky a klávesy a Aleš Pilgr vedle akustických bicích, vibrafonu nebo tympánů hraje i na elektronické pady.  více

Pokud pomineme teprve nadcházející zářijový bonusový koncert Diany Krall, neukončil letošní festival Jazzfest nikdo menší než Chick Corea se svým hvězdným triem. Spolu s Brianem Bladem a Eddie Gomezem udělali za letošním ročníkem luxusní americkou tečku.  více

Vydařený čtvrteční koncert Filharmonie Brno v Besedním domě musel potěšit opravdu každého, posluchače rozličného věku i vkus. A nadšení bylo v sále cítit, i přesto, že se na klavír hrálo i celou šíří předloktí.  více

Brněnská zpěvačka a autorka Jana Jun Šrámková tvrdí, že název jejího nového alba Ve vlasech nesouvisí s její profesí kadeřnice. A je pravda, že více než s nůžkami nebo kulmou si vlasy v tomto případě spojuji s větrem, který je profoukává a který do nich foukal už na Janině předchozím albu Nahá. V textech na nové desce však namísto větru jako důležitá konstanta figuruje voda. V jednotlivých písních se objevují peřeje, pádla, lodě i oceán. Ale ani to není nejpodstatnější informace. Jakkoli jsou v Janiných skladbách slova důležitá, pokračuje nové album v linii, kterou načrtly předchozí desky Intimně (2010) a Nahá (2014). Nad příběhem stojí pocit, kresba slabikami, mlhavá scenérie, načrtnutá hlasem a domalovaná dalšími nástroji.  více