Zemřel dirigent Caspar Richter

Zemřel dirigent Caspar Richter

Německý dirigent Caspar Richter zemřel ve čtvrtek 2. února 2023 ve věku 78 let. Během své kariéry úzce spolupracoval s Městským divadlem Brno a stál u začátků jeho Hudební scény. Jako hostující dirigent působil také ve Filharmonii Brno.

Caspar Richter (16. 9. 1944 – 2. 2. 2023) se narodil v německém Lübecku. V pěti letech se začal učit hře na klavír, byl sopranistou chlapeckého sboru. Od 16 let studoval hru na varhany. Maturoval na gymnáziu s humanitním zaměřením a se zaměřením na staré jazyky. Působil také jako školní varhaník a jako barový klavírista v taneční kavárně v Travemünde.

Poté, co vystudoval dirigování, hru na klavír a skladbu na Hudební akademii v Hamburku, působil od roku 1970 jako korepetitor a asistent Lorina Maazela v Berlínské opeře, kde později – již jako dirigent – uvedl různá díla operního a operetního repertoáru, především řadu neznámých děl Jacquese Offenbacha, jehož byl zároveň velkým znalcem. Spolupracoval s Berlínskou filharmonií, s orchestry ve Frankfurtu, Stuttgartu a v Hamburku. Ve stejné době pracoval jako hudební ředitel mládežnického symfonického orchestru RIAS. V roce 1975 získal cenu Kurta Magnuse za současnou programovou tvorbu. V letech 1978–1981 byl hudebním ředitelem festivalu Berliner Festspiele. V roce 1982 uvedl první německé uvedení Bernsteinovy Mše v Berlíně. Od téhož roku působil ve Státní opeře ve Vídni, byl šéfdirigentem vídeňské Volksoper a hostem v operách v Paříži, Drážďanech či v Basileji.

V létě 1987 byl hudebním ředitelem oslav 750 let založení města Berlína. Ve stejném roce se stal i zakládajícím členem a hudebním ředitelem produkční společnosti Vereinigte Bühnen Wien, která vybudovala velké zábavní a muzikálové orchestry pro tři divadla – Theater an der Wien, Raimund Theater a Ronacher. Zde jako šéfdirigent hudebně nastudoval a dirigoval řadu velkých muzikálů – a mnohé z nich ve světové premiéře: A Chorus Line, Les Misérables, Fantom opery, Elisabeth, Kráska a zvíře, Mozart!, Jekyll a Hyde, Chicago, Wake-up, Romeo a Julie, Rebecca, Producenti či Tanec upírů.

Jako dirigent byl však dobře známý nejen zahraničnímu publiku, ale také brněnským posluchačům – a to jako hostující dirigent Filharmonie Brno, kde byl dočasně i šéfdirigentem a od roku 2002 zde působil jako čestný dirigent. V roce 1997 dirigoval českou premiéru Bernsteinovy Mše v Praze na Pražském hradě v režii Stanislava Moši. Jako hostující dirigent působil také ve Státní opeře Praha či v Janáčkově opeře v Brně. Od roku 2010 byl hudebním ředitelem Opery Národního divadla Brno. Zde v této době uvedl Mozartovu Figarovu svatbu, Haydnovo Stvoření, Perikolu Offenbacha, Stravinského Ptáka Ohniváka či Straussovu Elektru nebo koncert Stabat Mater od Antonína Dvořáka na Smetanově festivalu v Litomyšli.

V roce 2006 byl v Itálii vyznamenán hudební cenou Premio internazionale dell’Operetta. O dva roky později mu byl udělen Čestný zlatý řád spolkové země Vídeň. Získal také Rakouský čestný kříž za vědu a umění 1. třídy Rakouské republiky. Na svém kontě měl i mnoho oceněných CD.

S Městským divadlem Brno poprvé spolupracoval jako autor hudebního nastudování v roce 2004 na inscenaci Veselá vdova. Poté se jako dirigent podílel na koncertní verzi muzikálu Jesus Christ Superstar (2008) a postupně následovaly muzikálové tituly Mozart! (2009), Jekyll a Hyde (2011), Funny Girl (2012), Kočky (2013) a Jane Eyrová (2021). Za jeho přispění díky přípravě notového materiálu byl též vytvořen hudební program pro Vánoční koncert (2020).

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Arménský jazzový pianista Tigran Hamasyan se dlouho věnoval buď vlastní tvorbě, nebo inspiraci arménským folklorem. Až na svém desátém albu StandArt se rozhodl pracovat s jazzovými standardy, skladbami, které fungují u většiny jazzových hudebníků jako základní průprava a jako materiál, na kterém se shodnou hráči z celého světa při společném jamování. Své aktuální album pianista představí v pátek 24. března 2023 v brněnském Sono Centru v rámci festivalu JazzFestBrno.  více

Po americkém turné Filharmonie Brno vedená šéfdirigentem Dennisem Russel Daviesem připravila minifestival tří propojených večerů s názvem Dialogy. Každý z těchto večerů nabízel ojedinělou dramaturgii s mimořádným repertoárem. Částečně se vázal ke zmiňovanému turné (např. koncert Z Ameriky do Česka). Závěrečný koncert trilogie, který se konal v pátek 10. března v Janáčkově divadle, nabídl domácímu publiku monumentální orchestrální díla z per skladatelů Alfreda Schnittkeho a Sergeje Rachmaninova. Celý koncert v přímém přenosu vysílala stanice Vltava Českého rozhlasu.  více

La Cantiga de la Serena je trio z jižní Itálie, které se zaměřuje na hudbu Středomoří, chápaného jako most mezi Západem a Východem. Repertoár souboru tvoří středověké tance a písně, písně duchovní včetně poutnických, středověké světské písně i písně sefardských židů, kteří museli na konci 15. století opustit dnešní Španělsko a Portugalsko. V roce 2021 skupina vydala své třetí a zatím nejnovější album La Mar a v létě 2022 vystoupila v Brně na festivalu Maraton Hudby. Koncert si můžete připomenout i díky tomuto rozhovoru. Na naše otázky odpovídají Fabrizio Piepoli, který zpívá a hraje na italskou chitarru battente, dále Giorgia Santoro, hráčka na nejrůznější druhy fléten a píšťal včetně indické bansuri nebo irské tin whistle, a také na keltskou harfu. A konečně třetím členem je Adolfo La Volpe, který hraje na arabskou loutnu, na klasickou kytaru nebo irské buzuki.  více

Koncert s podtitulem „Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec“ v režii souboru Brno Contemporary orchestra (BCO) nabídl pozoruhodný program soudobé hudby. Jednalo se o tři české a jednu světovou premiéru, které zazněly v Besedním domě 27. února pod taktovkou kmenového dirigenta Pavla Šnajdra. Výběr koncertního sálu nebyl náhodný. Besední dům letos slaví 150 let od otevření a těleso uspořádalo výroční, komunitní koncert k důležitému jubileu.  více

Loňské album Morytáty a romance brněnského písničkáře a televizního dramaturga Ivo Cicvárka boduje ve výročních anketách nejen v čistě folkovém žánru. Ivo svůj velký projekt natočil se svou přejmenovanou kapelou, které nyní říká Živo, a s řadou hostů. V rozhovoru vysvětluje, co se skrývá za jednotlivými písněmi výpravného alba, a hovoří také o svých dalších plánech.  více

Nejčtenější