Zemřel dirigent Caspar Richter

Zemřel dirigent Caspar Richter

Německý dirigent Caspar Richter zemřel ve čtvrtek 2. února 2023 ve věku 78 let. Během své kariéry úzce spolupracoval s Městským divadlem Brno a stál u začátků jeho Hudební scény. Jako hostující dirigent působil také ve Filharmonii Brno.

Caspar Richter (16. 9. 1944 – 2. 2. 2023) se narodil v německém Lübecku. V pěti letech se začal učit hře na klavír, byl sopranistou chlapeckého sboru. Od 16 let studoval hru na varhany. Maturoval na gymnáziu s humanitním zaměřením a se zaměřením na staré jazyky. Působil také jako školní varhaník a jako barový klavírista v taneční kavárně v Travemünde.

Poté, co vystudoval dirigování, hru na klavír a skladbu na Hudební akademii v Hamburku, působil od roku 1970 jako korepetitor a asistent Lorina Maazela v Berlínské opeře, kde později – již jako dirigent – uvedl různá díla operního a operetního repertoáru, především řadu neznámých děl Jacquese Offenbacha, jehož byl zároveň velkým znalcem. Spolupracoval s Berlínskou filharmonií, s orchestry ve Frankfurtu, Stuttgartu a v Hamburku. Ve stejné době pracoval jako hudební ředitel mládežnického symfonického orchestru RIAS. V roce 1975 získal cenu Kurta Magnuse za současnou programovou tvorbu. V letech 1978–1981 byl hudebním ředitelem festivalu Berliner Festspiele. V roce 1982 uvedl první německé uvedení Bernsteinovy Mše v Berlíně. Od téhož roku působil ve Státní opeře ve Vídni, byl šéfdirigentem vídeňské Volksoper a hostem v operách v Paříži, Drážďanech či v Basileji.

V létě 1987 byl hudebním ředitelem oslav 750 let založení města Berlína. Ve stejném roce se stal i zakládajícím členem a hudebním ředitelem produkční společnosti Vereinigte Bühnen Wien, která vybudovala velké zábavní a muzikálové orchestry pro tři divadla – Theater an der Wien, Raimund Theater a Ronacher. Zde jako šéfdirigent hudebně nastudoval a dirigoval řadu velkých muzikálů – a mnohé z nich ve světové premiéře: A Chorus Line, Les Misérables, Fantom opery, Elisabeth, Kráska a zvíře, Mozart!, Jekyll a Hyde, Chicago, Wake-up, Romeo a Julie, Rebecca, Producenti či Tanec upírů.

Jako dirigent byl však dobře známý nejen zahraničnímu publiku, ale také brněnským posluchačům – a to jako hostující dirigent Filharmonie Brno, kde byl dočasně i šéfdirigentem a od roku 2002 zde působil jako čestný dirigent. V roce 1997 dirigoval českou premiéru Bernsteinovy Mše v Praze na Pražském hradě v režii Stanislava Moši. Jako hostující dirigent působil také ve Státní opeře Praha či v Janáčkově opeře v Brně. Od roku 2010 byl hudebním ředitelem Opery Národního divadla Brno. Zde v této době uvedl Mozartovu Figarovu svatbu, Haydnovo Stvoření, Perikolu Offenbacha, Stravinského Ptáka Ohniváka či Straussovu Elektru nebo koncert Stabat Mater od Antonína Dvořáka na Smetanově festivalu v Litomyšli.

V roce 2006 byl v Itálii vyznamenán hudební cenou Premio internazionale dell’Operetta. O dva roky později mu byl udělen Čestný zlatý řád spolkové země Vídeň. Získal také Rakouský čestný kříž za vědu a umění 1. třídy Rakouské republiky. Na svém kontě měl i mnoho oceněných CD.

S Městským divadlem Brno poprvé spolupracoval jako autor hudebního nastudování v roce 2004 na inscenaci Veselá vdova. Poté se jako dirigent podílel na koncertní verzi muzikálu Jesus Christ Superstar (2008) a postupně následovaly muzikálové tituly Mozart! (2009), Jekyll a Hyde (2011), Funny Girl (2012), Kočky (2013) a Jane Eyrová (2021). Za jeho přispění díky přípravě notového materiálu byl též vytvořen hudební program pro Vánoční koncert (2020).

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější