Zemřel tenorista Vladimír Krejčík

Zemřel tenorista Vladimír Krejčík

Ve věku nedožitých 82 let zemřel (21. 8. 2013) emeritní sólista Janáčkovy opery Národního divadla Brno, držitel Ceny Thálie za celoživotní operní mistrovství pan Vladimír Krejčík.

Tenorista Vladimír Krejčík (* 7. 10. 1931) nepocházel z hudebního prostředí a jeho cesta k dráze operního pěvce nebyla přímočará. Od dětství sice zpíval ve sboru při evangelickém kostele, po ukončení základního vzdělání však studoval na Vyšší průmyslové škole chemické v Praze (1948–1952). Po jejím absolutoriu nastoupil prezenční vojenskou službu ve Znojmě, kde se zapojil do činnosti armádního uměleckého souboru. V roce 1953 se zúčastnil pěvecké soutěže, na které si jeho talentu povšiml Vojtěch Bořivoj Aim, profesor pražské konzervatoře a hlasový poradce Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého. Po ukončení vojenské služby v roce 1954 byl Krejčík na Aimovo doporučení angažován do operního sboru tehdejšího Smetanova divadla v Praze. Tím bylo rozhodnuto o jeho budoucím povolání.

Už coby sborista ve Smetanově divadle směřoval k sólové dráze, což se mu podařilo zrealizovat již v roce 1958, kdy se stal sólistou Divadla F. X. Šaldy v Liberci. O dva roky později přešel do brněnského Státního divadla, dnešního Národního divadla Brno, ve kterém působil jako sólista do roku 1994, kdy odešel do důchodu. Během devadesátých let se ještě příležitostně objevoval v menších rolích.

Do Krejčíkova repertoáru patřily významné postavy české i světové operní literatury. Z českých zejména Jeník z Prodané nevěsty, Princ z Rusalky, Jiří z Jakobína, Števa z Její pastorkyně, Tichon z Káti Kabanové, Rechtor z Příhod lišky Bystroušky, Vítek z Věci Makropulos. Světovou operu zpíval mimo jiné jako Lenskij v Evženu Oněginovi, Tamino v Kouzelné flétně, Don Ottavio v Donu Giovannim, Pinkerton v Madame Butterfly, Cavaradossi v Tosce, Don Carlos ve stejnojmenné opeře, Pelléas v Pelléovi a Mélisandě. V roce 2009 obdržel Vladimír Krejčík Cenu Thálie za celoživotní mistrovství.

Poslední rozloučení se uskuteční ve čtvrtek 29. srpna 2013 v obřadní síni brněnského krematoria v Jihlavské ulici od 12.30.

Foto R. Sedláček, Vladimír Krejčík jako Cavaradossi v inscenaci Tosca z roku 1970, zdroj www.ndbrno.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější