Zemřel tenorista Vladimír Krejčík

Zemřel tenorista Vladimír Krejčík

Ve věku nedožitých 82 let zemřel (21. 8. 2013) emeritní sólista Janáčkovy opery Národního divadla Brno, držitel Ceny Thálie za celoživotní operní mistrovství pan Vladimír Krejčík.

Tenorista Vladimír Krejčík (* 7. 10. 1931) nepocházel z hudebního prostředí a jeho cesta k dráze operního pěvce nebyla přímočará. Od dětství sice zpíval ve sboru při evangelickém kostele, po ukončení základního vzdělání však studoval na Vyšší průmyslové škole chemické v Praze (1948–1952). Po jejím absolutoriu nastoupil prezenční vojenskou službu ve Znojmě, kde se zapojil do činnosti armádního uměleckého souboru. V roce 1953 se zúčastnil pěvecké soutěže, na které si jeho talentu povšiml Vojtěch Bořivoj Aim, profesor pražské konzervatoře a hlasový poradce Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého. Po ukončení vojenské služby v roce 1954 byl Krejčík na Aimovo doporučení angažován do operního sboru tehdejšího Smetanova divadla v Praze. Tím bylo rozhodnuto o jeho budoucím povolání.

Už coby sborista ve Smetanově divadle směřoval k sólové dráze, což se mu podařilo zrealizovat již v roce 1958, kdy se stal sólistou Divadla F. X. Šaldy v Liberci. O dva roky později přešel do brněnského Státního divadla, dnešního Národního divadla Brno, ve kterém působil jako sólista do roku 1994, kdy odešel do důchodu. Během devadesátých let se ještě příležitostně objevoval v menších rolích.

Do Krejčíkova repertoáru patřily významné postavy české i světové operní literatury. Z českých zejména Jeník z Prodané nevěsty, Princ z Rusalky, Jiří z Jakobína, Števa z Její pastorkyně, Tichon z Káti Kabanové, Rechtor z Příhod lišky Bystroušky, Vítek z Věci Makropulos. Světovou operu zpíval mimo jiné jako Lenskij v Evženu Oněginovi, Tamino v Kouzelné flétně, Don Ottavio v Donu Giovannim, Pinkerton v Madame Butterfly, Cavaradossi v Tosce, Don Carlos ve stejnojmenné opeře, Pelléas v Pelléovi a Mélisandě. V roce 2009 obdržel Vladimír Krejčík Cenu Thálie za celoživotní mistrovství.

Poslední rozloučení se uskuteční ve čtvrtek 29. srpna 2013 v obřadní síni brněnského krematoria v Jihlavské ulici od 12.30.

Foto R. Sedláček, Vladimír Krejčík jako Cavaradossi v inscenaci Tosca z roku 1970, zdroj www.ndbrno.cz

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více