Zemřela brněnská operní pěvkyně Anna Barová

24. září 2015, 13:45

Zemřela brněnská operní pěvkyně Anna Barová

Včera, ve věku osmdesáti tří let, zemřela Anna Barová. Jedna z nejvýznamnějších mezzosopranistek brněnského Národního divadla a též profesorka Hudební fakulty JAMU.

Anna Barová se narodila 30. března 1932 v Plzni v učitelské rodině. Její matka se věnovala ochotnickému divadlu, odtud to hudební a dramatické nadání. Po maturitě na reálném gymnáziu absolvovala kurz mikrobiologie a biochemie Vysoké školy zemědělské v Praze, pak navštěvovala pěvecké oddělení konzervatoře v Praze. Absolvovala na pražské AMU ve třídě Josefa Kühna. V roce 1959 přijala angažmá v opeře Městských divadel v Lipsku, kam následovala svého manžela, barytonistu Jiřího Bara. V Lipsku působila celých deset let. Lipsko poskytlo Anně Barové velkou zkušenost a bohatou příležitost vytvořit si repertoár přesahující někdy dokonce i vymezený obor. Její doménou byl lyrický mezzosoprán. Po návratu v roce 1969 se stala sólistkou opery tehdy ještě Státního divadla v Brně, v souboru zůstala až do roku 1992. Během své kariéry v Brně vystupovala celkem v osmdesáti operních inscenacích. Zmiňme Bizetovu Carmen, Janáčkovu Kabanichu v Káti Kabanové, Čajkovského Olgu z Evžena Oněgina, paní Meg ve Verdiho Falstaffovi, Suzuki v Pucciniho Madama Butterfly, Záviše ve Smetanově Čertově stěně, ale také Rosinu z Rossiniho Lazebníka sevillského. Od roku 1990 se Anna Barová věnovala především pedagogické činnosti na Hudební fakultě JAMU. V březnu minulého roku byla uvedena do Síně slávy Národního divadla Brno.

Komentáře

Reagovat
  • Ivana Reichová

    24. září 2015, 23:18
    Čest její památce! Byla to skvělá pěvkyně, čestná, empatická, velmi distingovaná paní, které si všichni kolegové nejen pěvci, ale i dirigenti a hráči orchestru nesmírně vážili. Studenti zpěvu na JAMU ji milovali! Všichni na paní Baarovou vzpomínáme jen v tom nejlepším! Ivana Reichová
    • Radek Prűgl

      1. prosinec 2015, 9:29
      I já jsem Paní Annu Barovou znal. Velmi mě překvapil její odchod, vždy mě fascinovala svou energií. Je pravda, že nè ve všem jsme se spolu shodli, zvlášť v době,kdy mě krátký čas vyučovala hlasové technice, ale i tak si myslím, že to byla osobnost České operni i písňové scény a nejen české. I já chci věnovat čest její památce.

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější