Zemřela bývalá sólistka NdB Libuše Domanínská

Zemřela bývalá sólistka NdB Libuše Domanínská

Ve věku 96 let zemřela Libuše Domanínská, uznávaná operní pěvkyně.

Libuše Domanínská (1924 - 2021) se celý svůj život naplno věnovala opernímu a koncertnímu zpěvu, za což také získala Cenu Thálie v oboru opera (1996). Jako sólistka opery Národního divadla Brno působila v letech 1945 - 1954. Domanínská, vlastním jménem Klobásková, provdaná Vyčichlová, se narodila v Brně, kde také studovala. Reálné gymnázium následně vystřídala hudební a dramatická konzervatoř. Zpěv vystudovala u Hany Pírkové, bývalé sólistky Zemského divadla v Brně a (představitelky stěžejních wagnerovských rolí), a posléze u prof. Bohumila Soběského. Poslední ročník studia už působila jako sólistka Janáčkovy opery, kam byla angažovaná od počátku sezóny 1945/46. Její první rolí zde byla Blaženka ve Smetanově Tajemství. Během svého brněnského působení (do konce roku 1954) zde vytvořila celkem 41 rolí. Domanínská se profilovala především jako zpěvačka českého klasického operního repertoáru. Od ledna roku 1955 se Libuše Domanínská stala sólistkou opery pražského Národního divadla. Během své kariéry také hostovala na mnoha zahraničních operních scénách. 

Libuše Domanínská zemřela v úterý 2. února 2021.

Libuše Domanínská/ foto archiv rozhlasu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější