Žena v moravské folklórní tradici: Tomáš Kočko & ORCHESTR vydávají nové album ONA

Žena v moravské folklórní tradici: Tomáš Kočko & ORCHESTR vydávají nové album ONA

Tomáš Kočko & ORCHESTR vydali nové album s názvem ONA. Křest alba proběhne začátkem dubna v brněnském SONO Centru.

Tomáš Kočko se řadí mezi stálice tuzemské world music scény, za svoji dosavadní hudební kariéru získal dvě ceny Anděl. Nyní spolu s ORCHESTREM rozšiřuje svoji diskografii o nové CD, vycházející z lidových písní. Ústředním tématem alba je žena. Její síla, vědomí sebe, smutky i radosti v kontextu moravské folklórní tradice. Jedinou výjimku tvoří hudební vzkaz polským přátelům k jejich současné diskusi o právech ženy v podobě polské písně „Matulu moja“. CD tentokráte skupina vydala sama na základě úspěšné crowfundingové kampaně na platformě DONIO. Album „ONA“ vznikalo na ose Morava – Maďarsko – Polsko – Slovensko. Natáčelo se částečně v domácích studiích hostujících interpretek a interpretů (Lucia Šoralová, Alena Antalová, Gosza Tutko a Cimbaliband), a také ve studiu dvorního zvukaře Broňka Šmida. Příznivce Tomáše Kočka & ORCHESTRU jistě potěší i souběžně vydávaný zpěvník. Ten obsahuje nejen melodie, texty a akordy pro kytaru, ale i vypsaná sóla pro flétnu či housle.

tomas_kocko_ona_booklet

Skupina se chystá nové skladby představit i koncertně. Hlavním vystoupením jarního období budou slavnostní křest naplánovaný na 5. dubna v brněnském SONO Centru. „Stalo se dobrým zvykem po vydání desky udělat její křest. Jako při narození dítěte. A pak ji poslat do světa. My jsme zvolili jiný koncept. Z praktických i tradicionalistických důvodů jsme se rozhodli pro postřižiny, tedy staroslovanský rituál, při kterém je dítě, v našem případě nové album, představeno komunitě, aby následně bylo do komunity přijato. Postřižiny tedy neprobíhají vzápětí po narození, ale až v průběhu života a to nám dává možnost písně z nového alba si na předcházejících koncertech obehrát a postřižinový koncert si více užít,“ objasňuje Tomáš Kočko. „Koncept postřižin se nám osvědčil už při desce Velesu. Odehráli jsme v SONO Centru koncert, na který dodnes vzpomínáme. Postřižiny CD ONA budou opět na tomto místě a já pevně věřím, že to přes nepřízeň všech mutací vyjde. Naděje tu je!“ dodává. Kromě Brna má Tomáš Kočko & ORCHESTR během jara namířeno i do dalších tuzemských měst a především si bude možné vybrat z pestré palety vystoupení během letní open air sezóny.

Tomáš Kočko/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější