Zítra začíná Maraton hudby Brno 2022: Anna Fusek, Ritmo Factory nebo Fanfare Ciocărlia

Zítra začíná Maraton hudby Brno 2022: Anna Fusek, Ritmo Factory nebo Fanfare Ciocărlia

Součástí mezinárodního festivalu jsou kromě koncertů taky akce jako Bezuliční busking Kateřiny Šedé a Maraton Street Food Festival. Rezidenční umělkyně festivalu je multi-instrumentalistka Anna Fusek. V rámci akce proběhne také setkání novinářů z prestižního žebříčku World Music Charts Europe. Maraton hudby Brno je klíčovou hudební událostí města Brna v rámci jeho členství v Síti kreativních měst UNESCO v oblasti hudby.

Sedmý ročník Maratonu hudby Brno láká na balkánskou dechovku na piazzettě před Janáčkovým divadlem, world music na Biskupáku, folklor v Huse na provázku nebo třeba muzikál na Orlí. Největší hudební událost brněnského léta probíhá od čtvrtka 11. srpna do neděle 14. srpna 2022. Na programu je 150 koncertů na 31 místech v centru Brna. Oficiální zahájení letošního Maratonu se uskuteční ve čtvrtek 11. srpna na náměstí Svobody. Na místo přijede truck stage, ve které proběhne bubenická show v podání Ritmo Factory a zahraje energická kapela Connection známého kontrabasisty a multižánrového hudebníka Josefa Feča.

Novinkou letošního ročníku je post rezidenčního umělce, jehož se poprvé zhostí vynikající multi-instrumentalistka Anna Fusek. Během čtyř dní vystoupí se skvělými hudebníky-kolegy a představí hudbu různých žánrů; od klasické hudby přes jazz až po brazilské rytmy. „V posledních letech se snažím rozšiřovat svůj hudební jazyk, baví mě zkoumat různé oblasti hudby. Hudební pestrost festivalu tak odráží i můj osobní postoj k hudbě,“ vysvětluje hudebnice Anna Fusek. Na festivalu bude koncertovat celkem čtyřikrát – poprvé ve čtvrtek s britskou houslistkou Mayahou Kadish s klasickým programem nazvaným Mozart meets Morley, v pátek představí program Brief tales for two ve vile Tugendhat s temperamentním italským loutnistou Gianlucem Geremiou. V sobotu vystoupí ve slavnostním sále Divadelní fakulty JAMU s úspěšným projektem Kosmologie hrušky s prvky staré hudby i jazzu a improvizace. V neděli se se skupinou Aguaverde a zpěvačkou Simonou Gatto ponoří do rytmu brazilské hudby.

Festival připravil i další novinky. Po zavření venkovních stagí se mohou zájemci přesunout do Festival Late Night Music Baru v Hotelu International, v němž vystoupí řada muzikantů i do pozdních nočních hodin. Návštěvníci se budou moci občerstvit v hotelovém baru za speciální festivalové ceny. Festivalovou kavárnou se letos stane podnik známého restauratéra Janka Martinkoviče Larva mola. Podnik připraví fotografickou výstavu populárních pokojů Kateřiny Šedé zachycené objektivem Romana France, příležitostné koncerty a speciální festivalovou nabídku.

Před obchodním centrem Letmo vyroste nový buskerský pokoj v rámci tradičního Bezuličního buskingu ke dvoustému výročí narození přírodovědce Johanna Gregora Mendela vytvořila Kateřina Šedá tematický skleník. Kromě něj se lidé mohou těšit na dětský pokoj v Myší díře, obývák na České, kuchyni na Panské a koupelnu na Svoboďáku.

Důležitou součástí festivalu je scéna world music. Na Biskupském dvoře vystoupí ženský vokální soubor Saucējas z Lotyšska, jihoitalské akustické trio La Cantiga de la Serena a polská skupina Warsaw Village Band, jejichž nejnovější album bylo druhou nejlepší světovou nahrávkou world music za rok 2021. Scéna vznikla ve spolupráci s hudebním žebříčkem World Music Charts Europe. Část novinářů z tohoto mezinárodního projektu zavítá i na festival, kde se uskuteční také pracovní setkání. Ústředí žebříčku od listopadu 2020 sídlí právě v Brně.

K vrcholům festivalu dále patří například hvězdná rumunská dechová kapela Fanfare Ciocărlia, maďarští Botos Family, slovenský Michal Noga Band, polský MØW Band, Ester Kočičková se svým Moody Cat Band, kapela AG Flek, známé romské uskupení Kalé, kapela Soul Ožil, Antikvartet Dušana Vančury. Oblíbené matinée ve Sněmovním sále přichystala Barbara Maria Willi se svými přáteli z Letní hudební akademie Kroměříž.

Vznikne i rezidenční projekt Divergent Connections Orchestra, jeho zakladatele Pavla Zlámala a muzikantů Barta Marise a Giovanniho Barcellu z Gentu, města hudby UNESCO. Společně vystoupí v rámci transcendentního hudebně-tanečního pětihodinového maratonu v hudebním klubu Ponava. Kreativní brněnský soubor Hausopera představí poslední z trilogie oper spjatých s významnými funkcionalistickými památkami Brna. Dějištěm opery „Věčná slečna bledá aneb Operní nejistota pro široké masy“ bude Zemanova kavárna na Josefské. Mezi oblíbené scény patří i Nekonečné varhany v Jezuitském kostele, Pianoštafeta v Alfa pasáži nebo ZUŠ Open na nádvoří Staré radnice.

Festival si své publikum patřičně hýčká i po stránce gastronomické. Druhý ročník Maraton Street Food Festivalu poběží paralelně s hlavním hudebním programem od 11. do 14. srpna v šestnácti bistrech a restauracích v centru Brna. Každý ze zapojených podniků připraví kromě svého tradičního menu jedno jídlo speciálně vytvořené pro festivalové publikum za jednotnou cenu 170 Kč. Tento pokrm si zájemci budou moci vychutnat nejen přímo v dané restauraci či bistru, ale především ve formě take away.

7. ročník festivalu ukončí novo-cirkusové představení. Umělecký soubor Blackout Paradox přiveze na Maraton hudby Brno show Nautilus. V něm umělci navodí atmosféru příběhů Julesa Verna; společně s diváky se ponoří hluboko pod mořskou hladinu a poznají Kapitána Nema nebo tajemství Ohnivé hory. Novo-cirkusové představení je společným projektem Maratonu hudby Brno a partnerského festivalu Na prknech, dlažbě i trávě, který potrvá do 21. srpna. Zatímco Maraton akrobatickou show zakončí svůj letošní ročník, pro Prkna to bude zahajovací událost.

Vstupenky na koncerty návštěvníci zakoupí v síti GoOut. Vybraná představení a buskerskou linku festivalu mohou zájemci navštívit zdarma.

Foto Nautilius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější