Zítra začíná Moravský podzim. Program zahrnuje víkendový maraton s koncerty, besedami i workshopy

30. září 2021, 14:00

Zítra začíná Moravský podzim. Program zahrnuje víkendový maraton s koncerty, besedami i workshopy

Už zítra začíná Mezinárodní hudební festival Moravský podzim. Letošní 51. ročník, který je z velké části věnován Janu Novákovi, nemůže začít jinak než jeho skladbou. Přesněji Filharmonickými tanci, které Novák zkomponoval v roce 1956 právě pro brněnskou filharmonii. Orchestru tímto poděkoval za odvahu, když ho coby autora s výrazně protikomunistickými názory uvedl jako představitele nové české tvorby na festivalu Varšavská jeseň. Na Nováka naváží Noční hudby nejžádanějšího současného rakouského autora Kurta Schwertsika. Zazní v české premiéře a za přítomnosti skladatele v publiku. Schwertsik se v názvu díla odvolává na Mahlera i Mozarta, aniž by z nich však citoval. Naopak. Ve skladbě, v níž má každá z pěti vět jiný charakter, zachytil pocity melancholie a nostalgie, například vzpomínáním na Leoše Janáčka nebo vídeňský biedermeier.

V druhé půli večera se na podiu spolu s Filharmonií Brno objeví trojnásobná držitelka Grammy Angélique Kidjo. Stane se hlasem pro nejnovější symfonii Philipa Glasse, která v Česku zazní poprvé před živým publikem. Symfonii č. 12 „Lodger“ zkomponoval Glass přímo pro ni na texty písní Davida Bowieho. Závažný, důmyslně prokomponovaný orchestrální tok s koncertantně pojatými varhanami, u kterých usedne Christian Schmitt, oprávnil skladatele k nadepsání díla symfonií. Večer řídí šéfdirigent brněnských filharmoniků Dennis Russell Davies.

Na druhý festivalový den je připraveno minimalistické oratorium Děti vydry v podání jeho autora, klavíristy Vladimira Martynova, Opus Posth Ensemble a skupiny Huun-Huur-Tu pod uměleckým vedením legendární ruské houslistky Taťjany Grinděnko. „Kvůli komplikacím spojeným s geopolitickou situací a uznáváním různých tipů vakcín nepřijede Akademický sbor Mlada. Vznikne tak vlastně speciální nastudování pro náš festival,“ uvedl dramaturg Vítězslav Mikeš. Oratorium tvoří protějšek ke Glassově symfonii, posluchači tak mohou srovnat dvě odlišná pojetí minimalismu – o to zajímavější, že Glass i Martynov svěřili sólové party hudebníkům ze sféry world music. Čtyřčlenní Huun-Huur-Tu reprezentují nejznámější žánr tuvinské hudby – hrdelní zpěv původních obyvatel sibiřské tajgy. Při něm dokáže jeden zpěvák zpívat současně dva až tři tóny. Svůj zpěv doprovázejí hrou na tradiční nástroje, takže při vystoupení převádějí zvuky přírody do hudebních obrazů.

Třetí festivalový den, tedy neděle, nabídne odpoledne Renesanční moteta jako součást vícesborých nešpor ve svatojakubském kostele, večer pak Württemberský komorní orchestr Heilbron, který zahraje skladby Stravinského, Prokofjeva a Schnittkeho, jehož Concerto grosso č. 3 přednese koncertní mistr Berlínských filharmoniků Noah Bendix-Balgley a Zohar Lerner, který v sedmnácti letech debutoval jako sólista s Izraelskou filharmonií pod vedením Zubina Mehty.

Tradiční francouzské písně 15. – 19. století přiveze do Brna francouzský soubor Le Poeme Harmonique. V úterý 5. října představí program Na palácových schodech, se kterým získal mezinárodní renomé a který nadšeně přijímají posluchači a kritici.

Novákovskou linii festivalu otevře ve středu koncert Jan Novák 100 s výběrem jeho skladeb pro zpěv, sólisty a orchestr, o den později pak klavírní recitál mladého brněnského klavíristy Jakuba Sládka, který mimo jiné zahraje jeho Elegantiae tripudiorum. V pátek pak zazní pět světových premiér skladeb na Novákovu latinskou poezii. „Oba koncerty zaznamenává Český rozhlas Vltava, Sládkův recitál si navíc vybralo Euroradio do své řady Top Young Performers Series,“ upozornil Mikeš.

Oba koncerty předznamenají unikátní víkendový maraton Joannis Novak 100, kdy od sobotního do nedělního dopoledne bude v Brně prakticky nepřetržitě znít Novákova hudba. Připraveny jsou koncerty na netradičních místech, přednášky, besedy, workshop pro děti, projekce Kočáru do Vídně. Při sobotním koncertu v Besedním domě vystoupí také Novákova dcera, klavíristka Dora Nováková-Wilmington a jeho bratranec, operní pěvec Richard Novák. Kompletní program maratonu najdete zde. 

Novákovskou linku uzavře 15. října světová premiéra inscenace Kočár do Vídně, která vzniká ve spolupráci s Mahenovou činohrou Národního divadla Brno. Ke Kachyňově filmu totiž zkomponoval hudbu právě Novák a orchestr ji bude hrát živě přímo na jevišti.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zahajovací koncert / Moravský podzim

1.10.2021, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Mezinárodní hudební festival Moravský podzim letos vstupuje do 51. ročníku a kromě tradičního programu nabídne také část s názvem Nový svět, kterou dramaturgicky sestavily studentky Katedry hudební produkce HF JAMU. Vystoupí Novoměstská filharmonie, Graffovo kvarteto a další.  více

51. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim, se věnuje tvorbě hudebního skladatele Jana Nováka, spjatého s Brnem, od jehož narození letos uplynulo 100 let. Festival v sedmnácti dnech nabídne orchestrální a komorní koncerty, divadelní představení, recitály, projekce i program pro děti. Kromě Nováka se program věnuje ještě dvěma dramaturgickým liniím: minimalismu a Arménii.  více

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější