Zítřejší Novoroční koncert s Filharmonií Brno patří slavným jubilantům

Zítřejší Novoroční koncert s Filharmonií Brno patří slavným jubilantům

Tradiční Novoroční koncert Filharmonie Brno letos proběhne hned dvakrát. Filharmonie koncertem vítá rok 2019 a zároveň slaví své 63. narozeniny. Zítřejší koncerty patří slavným jubilantům. Offenbachovi, Moniuszkovi a Suppéovi, od jejichž narození uplyne 200 let, a také Rimskému-Korsakovovi, který slaví 175. výročí narození. Zazní známé operní a operetní předehry a Dvořákův violoncellový koncert h moll. Přednese jej britský sólista Raphaell Wallfisch, učitel violoincellisty a dirigenta Roberta Kružíka, který Novoroční koncerty řídí.

Slavnostní večer zahájí sólista Raphaell Wallfisch, jeden znejvýznamnějších cellistů současnosti, Dvořákovým violoncellovým koncertem. Wallfischovu rodinu provází zajímavý příběh. „Jeho matka, Němka Anita Lasker-Wallfish, přežila holocaust a hrávala na violoncello v ženské kapele v Osvětim. Jeho syn, barytonista Simon Wallfisch, který je sólistou v mnoha operních domech, nyní aktivně protestuje proti brexitu. Každý týden zpívá se skupinou přítel v londýnské vládní čtvrti Ódu na radost,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

V druhé půli zazní nejprve předehra k Suppého opeře Lehká kavalérie, která bývá často hrána i samostatně a patří k notoricky známým díky břeskným fanfárám. Následuje předehra k Carské nevěstě Rimského-Korsakova, která je samostatnou symfonickou básní, jež se zbytkem hudby opery nemá příliš společného, stejně tak je to s následující Moniuzskovou předehrou k opeře Halka. Večer uzavře předehra k Offenbachově Orfeovi v podsvětí.

Stejně jako loni odehraje letos orchestr Novoroční koncert dvakrát. Odpolední program v 16:00 zazní ve zkrácené verzi, večerní pak v plné – tedy i s předehrami Moniuzska a Offenbacha. Začíná ve 20:00 a pro všechny posluchače je připraven slavnostní přípitek.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více

Polský ansámbl Szymanowski Quartet na festivalu Concentus Moraviae včera přesdtavil v řeznovickém kostele sv. Petra a Pavla díla svých krajanů Karola Szymanowského, Stanisława Moniuszka a Gražyny Bacewiczové. Koncert byl součástí celosvětových oslav dvou stého výročí narození Stanisława Moniuszka, který je mnohými pokládán za zakladatele polské národní hudby. Večeru udělila záštitu velvyslankyně Polské republiky v ČR J. E. Barbara Ćwioro.  více

S kvartetní tvorbou mistrů evropské hudby se návštěvníci koncertů setkávají poměrně často. Haydnovy smyčcové kvartety tvoří stálici v repertoáru nejednoho tělesa a vzrůstající pozornost je věnována také dílům soudobých evropských skladatelů. Pouze výjimečně však mají posluchači možnost nahlédnout do hudební kuchyně asijských nebo jihoamerických národů. Právě s tímto mankem se rozhodl bojovat ansámbl Cuarteto Q-Arte věnující se tvorbě latinskoamerických autorů. Program, který včera představili na zámku ve Slavkově u Brna, sestával z děl Silvestra Revueltase, Alberta Ginastery a Astora Piazzolly. Všichni tři skladatelé spojují ve svém díle prvky domácí kultury s evropským školením a vlivy či impulzy různých žánrů.  více

Proč být jednou z mnoha průměrných kapel, když můžeme být kapelou jedinečnou? Do tohoto hesla by se dala zhustit desetiletá historie brněnské skupiny Kupodivu. V roce 2009 se saxofonista Jaroslav Pilný a hráč na klávesy a Petr Šašinka poprvé bavili o založení kapely. V roce 2019 Kupodivu vydávají své první dlouhohrající album. Přesně v polovině tohoto desetiletého období, v roce 2014, proběhla důležitá změna, kdy se původní folková kapela přetransformovala do zajímavého tvaru s klávesami, saxofonem a baskytarou, zato bez kytary. Sestava, která skladbou barev připomíná spíše jazzové kapely, v posledních letech zabodovala na mnoha folkových festivalech. Kupodivu získali autorskou Portu, cenu Rady Notování, vyhráli Moravského vrabce, byli druzí na Mohelnickém dostavníku. Tam všude předvedli hudbu, která se více než k táborovým ohňům hodí do městských klubů, a to zdaleka nejen folkových. Album Živočišné pudy dosavadní tvorbu kapely shrnuje důstojným způsobem, podtrženým kvalitním zvukem ze zlínského studia V.  více