Zítřejší Novoroční koncert s Filharmonií Brno patří slavným jubilantům

Zítřejší Novoroční koncert s Filharmonií Brno patří slavným jubilantům

Tradiční Novoroční koncert Filharmonie Brno letos proběhne hned dvakrát. Filharmonie koncertem vítá rok 2019 a zároveň slaví své 63. narozeniny. Zítřejší koncerty patří slavným jubilantům. Offenbachovi, Moniuszkovi a Suppéovi, od jejichž narození uplyne 200 let, a také Rimskému-Korsakovovi, který slaví 175. výročí narození. Zazní známé operní a operetní předehry a Dvořákův violoncellový koncert h moll. Přednese jej britský sólista Raphaell Wallfisch, učitel violoincellisty a dirigenta Roberta Kružíka, který Novoroční koncerty řídí.

Slavnostní večer zahájí sólista Raphaell Wallfisch, jeden znejvýznamnějších cellistů současnosti, Dvořákovým violoncellovým koncertem. Wallfischovu rodinu provází zajímavý příběh. „Jeho matka, Němka Anita Lasker-Wallfish, přežila holocaust a hrávala na violoncello v ženské kapele v Osvětim. Jeho syn, barytonista Simon Wallfisch, který je sólistou v mnoha operních domech, nyní aktivně protestuje proti brexitu. Každý týden zpívá se skupinou přítel v londýnské vládní čtvrti Ódu na radost,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

V druhé půli zazní nejprve předehra k Suppého opeře Lehká kavalérie, která bývá často hrána i samostatně a patří k notoricky známým díky břeskným fanfárám. Následuje předehra k Carské nevěstě Rimského-Korsakova, která je samostatnou symfonickou básní, jež se zbytkem hudby opery nemá příliš společného, stejně tak je to s následující Moniuzskovou předehrou k opeře Halka. Večer uzavře předehra k Offenbachově Orfeovi v podsvětí.

Stejně jako loni odehraje letos orchestr Novoroční koncert dvakrát. Odpolední program v 16:00 zazní ve zkrácené verzi, večerní pak v plné – tedy i s předehrami Moniuzska a Offenbacha. Začíná ve 20:00 a pro všechny posluchače je připraven slavnostní přípitek.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější