Zítřejší Novoroční koncert s Filharmonií Brno patří slavným jubilantům

Zítřejší Novoroční koncert s Filharmonií Brno patří slavným jubilantům

Tradiční Novoroční koncert Filharmonie Brno letos proběhne hned dvakrát. Filharmonie koncertem vítá rok 2019 a zároveň slaví své 63. narozeniny. Zítřejší koncerty patří slavným jubilantům. Offenbachovi, Moniuszkovi a Suppéovi, od jejichž narození uplyne 200 let, a také Rimskému-Korsakovovi, který slaví 175. výročí narození. Zazní známé operní a operetní předehry a Dvořákův violoncellový koncert h moll. Přednese jej britský sólista Raphaell Wallfisch, učitel violoincellisty a dirigenta Roberta Kružíka, který Novoroční koncerty řídí.

Slavnostní večer zahájí sólista Raphaell Wallfisch, jeden znejvýznamnějších cellistů současnosti, Dvořákovým violoncellovým koncertem. Wallfischovu rodinu provází zajímavý příběh. „Jeho matka, Němka Anita Lasker-Wallfish, přežila holocaust a hrávala na violoncello v ženské kapele v Osvětim. Jeho syn, barytonista Simon Wallfisch, který je sólistou v mnoha operních domech, nyní aktivně protestuje proti brexitu. Každý týden zpívá se skupinou přítel v londýnské vládní čtvrti Ódu na radost,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

V druhé půli zazní nejprve předehra k Suppého opeře Lehká kavalérie, která bývá často hrána i samostatně a patří k notoricky známým díky břeskným fanfárám. Následuje předehra k Carské nevěstě Rimského-Korsakova, která je samostatnou symfonickou básní, jež se zbytkem hudby opery nemá příliš společného, stejně tak je to s následující Moniuzskovou předehrou k opeře Halka. Večer uzavře předehra k Offenbachově Orfeovi v podsvětí.

Stejně jako loni odehraje letos orchestr Novoroční koncert dvakrát. Odpolední program v 16:00 zazní ve zkrácené verzi, večerní pak v plné – tedy i s předehrami Moniuzska a Offenbacha. Začíná ve 20:00 a pro všechny posluchače je připraven slavnostní přípitek.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce

Potemnělým sálem Divadla na Orlí se v neděli nesly táhlé zvuky fléten doprovázené zurčením potůčků, šuměním větru a chřestěním kamenů – to vše nabídla česká premiéra multižánrového projektu Prorok větru podle stejnojmenné knihy Stefana Biavaschiho. Za projektem stojí flétnistka a hlavní iniciátorka celého díla Martina Komínková, režisérka Ema Pantano a Marta Carino, jejíž videoprojekce se snoubila se zvukovým záznamem Šimona Obdržálka předčítajícího z Biavaschiho knihy. Technickou podporu zajišťovali Radek Komínek a Petr Šplíchal, uměleckou supervizi Massimiliano Zanoni.  více