Zítřejší stream koncertu Magdaleny Kožené z Mnichova představí světovou premiéru díla Ondřeje Adámka

Zítřejší stream koncertu Magdaleny Kožené z Mnichova představí světovou premiéru díla Ondřeje Adámka

Mezzosopranistka Magdalena Kožená, brněnská rodačka a mj. patronka nového koncertního sálu pro Brno či přípravného sboru filharmonické Kantilény, zítra vystoupí v mnichovské koncertní síni Gasteig v rámci proslulé koncertní řady soudobé hudby musica viva. V živě vysílaném streamu Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu přednese ve světové premiéře jedenáctidílný písňový cyklus „Where are You?“, který zkomponoval Ondřej Adámek přímo pro pěvkyni a jejího muže Sira Simona Rattlea. Ten se zítra před svůj oblíbený orchestr postaví poprvé od přijetí šéfdirigentského angažmá, které v Mnichově zahájí v sezoně 2023/24.

Magdalena Kožená novou skladbu upřímně chválí: „Budete-li mít v sobotu večer čas, rozhodně si novou Adámkovu skladbu poslechněte, je opravdu skvělá a myslím, že bude patřit k ,hitům´ mého repertoáru.“ Dílo, které bylo dokončeno vloni a zazní v Mnichově veřejně poprvé, společně objednaly Bavorský rozhlas pro cyklus musica viva a London Symphony Orchestra právě na Magdalenin popud: „Chválu na tvorbu Ondřeje Adámka jsme se Simonem slyšeli od mnoha skladatelů. To už samo o sobě hodně vypovídá, když někoho takto vyzdvihují kolegové. Na YouTube jsem si pak poslechla jeho skladbu Kameny a byla jsem tak nadšená, že jsem to hned pustila Simonovi, který mé nadšení sdílel. Vznikl tak nápad Ondřeje oslovit, aby pro nás něco napsal. Byl to celkem dlouhý proces, nějaké dva či tři roky, ale stálo to za to,“ je přesvědčená Kožená.

V zahraničí etablovaný skladatel a dirigent Ondřej Adámek úspěšně působí především v oblasti experimentální hudby. Těžištěm písní jeho nového cyklu pro mezzosoprán a orchestr jsou pečlivě vybrané texty; kromě veršů ze Starého zákona uslyšíme aramejštinu, sanskrt, moravskou lidovou tvorbu, tradiční sevillský velikonoční chorál, úryvky ze Života sv. Terezie z Ávily či z posvátné hinduistické knihy Bhagavadgíta.

Podvečerní koncert, na kterém kromě Adámkova díla zazní také vzácně uváděná skladba Et exspecto resurrectionem mortuorum (Očekávám vzkříšení mrtvých) Oliviera Messiaena pro žestě a orchestr, bude živě přenášen v sobotu 6. března od 18:00 na musica viva Media Center a BR-KLASSIK Concert. Záznam koncertu bude vysílat rozhlasová stanice BR-KLASSIK v úterý 16. března od 20:05.

(c) BR / Astrid Ackermann

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější