Život bez internetu v Divadle na Orlí: Autorský muzikál Offline!

27. únor 2019, 1:00

Život bez internetu v Divadle na Orlí: Autorský muzikál Offline!

Děj muzikálu vychází z knihy Bez sítě. Můj půlrok offline německého novináře a redaktora Süddeutsche Zeitung Alexe Rühleho. Offline! líčí zkušenosti člověka, který se na půl roku dobrovolně vzdal internetu. Muzikál nastudoval absolvující ročník studentů muzikálu z Divadelní fakulty JAMU. Inscenace je autorským počinem dramaturga Martina Sládečka a hudebního skladatele Maria Buzziho, režie se ujal Lukáš Kopecký.

Kniha německého novináře Alexe Rühleho je deníkem, který si autor psal během měsíců, kdy žil bez internetu. „Jednotlivé deníkové zápisky jsou však natolik vybroušené, že lze o nich mluvit jako o fejetonech, které den po dni z různých stran odhalují a komentují, co se děje s člověkem během tohoto online detoxu,“ přibližuje Martin Sládeček. Popisem své abstinence Rühle reflektoval nejen vlastní závislost na internetu, ale také meze a smysl všudypřítomného technického pokroku. „Po knize jsem před osmi lety sáhl na doporučení jistého mnichovského dramaturga, kterého ostatně Alex v Offline také zmiňuje. S Lukášem Kopeckým jsme si publikaci zvolili za libreto,“ vzpomíná Sládeček. Inscenátoři chtějí nyní studentům muzikálu nabídnout prostor, v němž by nemuseli na jevišti „pouze“ reprezentovat nebo interpretovat cizí myšlenky, pocity a postoje, mohou mluvit především sami za sebe, protože s internetem má zkušenost každý.

Premiéra muzikálu je ohlášena na čtvrtek 28. února od 19:00.

Hudbu pro muzikál Offline! zkomponoval brněnský skladatel Mario Buzzi. Žánrově převažuje funk. Songy budou herci zpívat na half playback. “Našemu zkoušení předcházel podobný experiment, pochopitelně výrazně kratší, neboť kdo si dneska může dovolit být offline déle než čtrnáct dnů,“ říká režisér Lukáš Kopecký. Podobně jako Alex Rühle si také mladí herci psali v průběhu sledovaného offline času deník. Některé části jejich zápisků byly zhudebněny, jiné budou otištěny v programu k inscenaci. Scénografie a kostýmy jsou dílem Andrey Mužíkové a vycházejí z motivů počítačového uživatelského rozhraní.

Foto archiv JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jen zřídka je hlavním tématem pro rozhovor jedna jediná skladba. V případě violoncellisty Josefa Klíče, koncertního mistra Národního divadla v Brně, se to však nabízelo. Nestává se každý den, že by se český skladatel se svou písní dostal do finále celosvětové soutěže. Důvodů pro povídání však bylo víc – vzpomínky na zesnulého Jaroslava Erika Friče, Josefovo zaměstnání v Janáčkově divadle i připravované nové album.  více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více