Zuby nehty nově a na Kusy

Zuby nehty nově a na Kusy

Legendární skupina Zuby nehty natočila album obsahující třináct nových autorských písní. Po patnácti dlouhých letech jsou dámy zpět a pod producentským dohledem Miroslava Waneka (Už jsme doma) představují album Kusy. Nahrávka obsahuje vše, co příznivci této alternativní kapely obdivují, včetně nezaměnitelné poetiky a vtipu, kterým nás tyto muzikantky okouzlují již od počátku.

Kapela Zuby nehty vznikla na základech dívčí punkrockové kapely Dybbuk. Posledním albem „zubaček“ bylo Loď odplouvá (1999). Od té doby kapela i s několikaletými pauzami procházela různými sestavami, až se vrátila téměř v té původní, a nakonec došlo i na nahrávku. „Impulsem bylo asi to, že Zuby nehty začaly víc hrát a vznikly nové písně. Takový výbuch ze všech stran. Zjistili jsme, že se fanouškům nové věci líbí, a že si je dokonce i prozpěvují. Pak už byl jen krůček k touze poskládat je dohromady a zjistit, jak vypadá naše mozaika po patnácti letech“ sděluje Marka Míková, autorka více než poloviny písní na albu.

Album produkoval Miroslav Wanek, který s kapelou spolupracoval již vícekrát, například i na prvním albu Zubů nehtů Utíkej (1993). Ale důvod nebyl návrat k tomuto albu, jak sděluje Marka Míková. „Míru jsme oslovili proto, že mu věříme, že dokáže očistit aranže od přebytečných ornamentů a že dokáže vyhmátnout a podtrhnout to podstatné. A to se také stalo. Nemyslím, že by tu byl nějaký odkaz na Utíkej. Ale je pravda, že jsme nehledali pro album nový zvuk, nechtěli jsme experimentovat, spíše jsme zůstali věrni naší zubonehtí minulosti.“

Natáčelo se ve studiu Ondřeje Ježka. „Měli jsme dvě varianty natáčení – nástroj po nástroji na metronom anebo základy (bicí, basa, piano) najednou, bez metronomu. Bylo třeba vyzkoušet přeslechy bicích v živém klavíru, ale nebyl to tak velký problém, a tak zvítězila ta druhá varianta, rozhodně k dobru věci.“  Miroslava Waneka na adresu kapely a přiznáním, že pozvání k natáčení bylo poctou. „Zuby nehty jsou hudebním a textařským fenoménem – pokud to mám říct velmi krátce, já jejich hudbě věřím, necítím tam žádný kalkul, žádnou pózu nebo klišé. Mají šestý smysl, jak nepřekročit tu tenkou linku povrchnosti a slabosti.

Třináctipísňová kolekce Kusy potěší nejen pamětníky, ale i každého, kdo hledá inteligentní a vtipné texty i originální a nápaditý rock. Album vychází právě dnes u Indies Scope. Křest alba bude 30. října 2014 v Paláci Akropolis v Praze, v Brně kapela zahraje 20. listopadu 2014 ve Staré Pekárně.

Foto archiv, zdroj Indies Scope

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zuby nehty sice na Flédě nepokřtily knihu svých textů, ale koncert odehrály pěkný. Paní seděla v tramvaji a na klíně měla dorty a nakonec přilétli i ti bílí ptáci.  více

Urbanfolkovému duu Kieslowski dnes vychází třetí řadové album nazvané Mezi lopatky. Poslechněte si z něj ukázky. Do distribuce jde také Hopetown indiepopové kapely Holden Caulfield.  více

Nové řadové album natočila po letech kapela Zuby nehty, se singly z připravovaných nahrávek přicházejí Amálka K. Třebická a Kieslowski. Pilotní ukázky přinášíme k poslechu online.  více


Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Nejčtenější