ZUŠ OPEN 2017: Nadační fond Magdaleny Kožené zve všechny ZUŠ k účasti na celostátním happeningu malých umělců

4. říjen 2016, 4:00

ZUŠ OPEN 2017: Nadační fond Magdaleny Kožené zve všechny ZUŠ k účasti na celostátním happeningu malých umělců

První ročník celostátního happeningu na podporu základních uměleckých škol ZUŠ OPEN se odehraje ve veřejném prostoru po celé republice 30. května 2017. Do akce se mohou zapojit všechny umělecké školy. Happening je stěžejním projektem Nadačního fondu Magdaleny Kožené, jehož hlavním posláním je podpora uměleckého vzdělávání v ČR.

Systém základního uměleckého vzdělávání v ČR je naprosto unikátní a v mezinárodním měřítku nemá obdoby. V rámci ZUŠ OPEN budou mít jednotlivé základní umělecké školy možnost veřejně prezentovat výsledky práce svých žáků ve všech oborech, od hudby a tance přes výtvarné umění až po literárně-dramatický obor. Základní umělecké školy se mohou do akce přihlásit do 1. listopadu 2016 na adrese: www.zusopen.cz. Projekt ZUŠ OPEN je připravován ve spolupráci s Asociací základních uměleckých škol ČR. Samotný happening proběhne 30. května 2017. Zakladatelkou a patronkou Nadačního fondu je operní pěvkyně Magdalena Kožená, spolupatronem generální ředitel České filharmonie David Mareček.

V květnu příštího roku se náměstí, ulice, kulturní domy a další veřejná místa rozezní hudbou a zpěvem, odehrají se taneční i divadelní představení a proběhne nespočet výtvarných výstav. Hlavními protagonisty projektu ZUŠ OPEN budou samotní žáci, studenti a celé umělecké soubory základních uměleckých škol, kteří pod vedením svých pedagogů připraví bohatý program pro širokou veřejnost.

V České republice funguje 488 základních uměleckých škol, ve kterých studuje 247 tisíc žáků. Aktuálně nabízejí čtyři základní obory – hudební, taneční, výtvarný a literárně-dramatický. V letech 1961–1990 nesly název lidové školy umění. „Lidušky“ a „zušky“ jsou natolik tradiční součástí naší kulturní identity, že jsou a byly chápány společností zcela samozřejmě. Přesto se čas od času zpochybňuje jejich význam. „Základní umělecké školy tvoří kořeny naší kulturnosti, naší lásky k umění. Ve světovém měřítku jsou zcela unikátním vzdělávacím systémem, který je třeba hýčkat, rozvíjet a podporovat,“ říká brněnská rodačka Magdalena Kožená, propagátorka české kultury v zahraničí a maminka tří dětí, která má i díky mezinárodnímu srovnání zcela jednoznačný pohled na české ZUŠ. Ona sama začínala svou uměleckou dráhu na ZUŠ Vranovská v brněnských Husovicích.

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější