Zemřel muzikolog Jan Trojan

V pondělí zemřel v Brně ve věku nedožitých 89 let muzikolog, rozhlasový redaktor a pedagog Prof. PhDr. Jan Trojan, CSc. Naší redakci to sdělila rodina.

Rodák z Brtnice na Jihlavsku vystudoval hudební vědu a historii na Filozofické fakultě a hudební výchovu na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Od roku 1953 pracoval jako hudební redaktor brněnského studia Čs. rozhlasu, pro který rekonstruoval řadu starých českých skladeb. Od roku 1961 vyučoval na Janáčkově akademii múzických umění, v roce 1990 se stal profesorem. Věnoval se moravské lidové písni, dějinám české i světové opery a hudbě moravských i slezských kantorů v 17. a 18. století. Spartoval a pro praktické provedení realizoval 84 skladeb starých mistrů a připravil 16 edic, zejména děl Leoše Janáčka. V knize Moravská lidová píseň: melodika, harmonika z roku 1980 stanovil specifické modální rysy východomoravské lidové písně a její rovněž modální harmonický základ. Na přelomu 20. a 21. století spolu se Zdeňkem Smiřickým znovuobjevil moravského barokního skladatele Josefa Schreiera.

Pohřeb prof. Trojana (31. května 1926 – 26. ledna 2015) bude v pondělí 2. února v brněnském krematoriu v 11 hodin.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat
  • Jan Niederle

    31. leden 2015, 11:10
    Pan profesor byl i naším velmi oblíbeným pedagogem na JAMU. Na JKGO měl v minulosti i přednášky určené studentům naší školy.Budeme vzpomínat!

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější