JFB: Albert Vila Quartet Feat. Luis Perdomo // Tomasz Stańko Quartet

17.4.2016, 19:30

ALBERT VILA QUARTET FEAT. LUIS PERDOMO (ES/FI/VE)
Albert Vila – kytara, Luis Perdomo – piano, Marko Lohikari – kontrabas, Marc Miralta – bicí

Albert Vila, přední španělský kytarista žijící v Bruselu, představuje svoji novou kapelu. Před čtyřmi lety vystoupil na JazzFestu s holandským saxofonistou Cyrillem Oswaldem, tentokrát dal dohromady mezinárodní sestavu s výtečným venezuelským pianistou Luisem Perdomo. Tomuto turné ovšem předcházelo natáčení Albertovy již čtvrté autorské desky a pro její úspěch udělal kapelník hned několik zásadních kroků. Nahrál ho v New Yorku, hlavním centru současného jazzového dění, a do kapely si přizval nejžádanější americké jazzmany Jeffa Ballarda, Aarona Parkse a Douga Weisse. Výsledek pak otituloval The Unquiet Sky a v Evropě jej představí v podání skvělé sestavy s ostříleným post-boperem Luisem Perdomo na postu pianisty.
https://www.youtube.com/watch?v=fQHOHBJfCjg

TOMASZ STAŃKO QUARTET (PL/US/CU)
Tomasz Stańko – trubka, David Virelles – piano, Reuben Rogers – kontrabas, Gerald Cleaver – bicí

Tomasz Stańko pochází ze sousedního Polska, ale v České republice vystupuje trestuhodně zřídka. Přestože skoro doma není prorokem, jedinečný zvuk jeho trubky je ke slyšení na nejprestižnějších koncertních pódiích po celém světě i na nahrávkách produkovaných a vydávaných renomovaným mnichovským labelem ECM Records.
Stańko debutoval ke konci padesátých let v Krakově a Joachim Ernst Berendt jej záhy označil za průkopníka freejazzové trumpety v Evropě. V šedesátých letech se stal členem a brzy i oporou kvinteta Krzysztofa Komedy a nahrál s ním mistrovské dílo evropského jazzu, LP Astigmatic. Na počátku další dekády, už jako „kormidelník“ kapely Tomasz Stańko Quintet, se zařadil do popředí freejazzové scény a pravidelně vystupoval na významných evropských festivalech. Následující projekty jeho status posílily: Unit s polským klavíristou Adamem Makowiczem i kvarteto, v němž byl kapelníkem společně s norským bubeníkem Edwardem Vesalou a jež v roce 1975 přilákalo pozornost šéfa ECM Manfreda Eichera. Stańkův ECM debut, Balladyna, se stal legendou na obou březích Atlantického oceánu. V osmdesátých letech jej do svých kapel přizval avantgardní pianista Cecil Taylor a paralelně vedl svoji vlastní C.O.C.X. a „freelektronické“ kapely, které se inspirovaly styly reggae, latino, electronica a rap.
https://www.youtube.com/watch?v=H51xGk0lMwk