Opera v Brně

Opera ve městě Brně. Aktuální zpravodajství z opery doplněné o recenze, rozhovory a komentáře.

Zpravodajství

Akademický senát zvolil do čela JAMU dramaturga, scenáristu, herce a pedagoga Petra Oslzlého. O post rektora Janáčkovy akademie múzických umění v Brně soupeřil s Barbarou Marií Willi.  více

Operu Gaetana Donizettiho představí NdB v režijním pojetí Magdaleny Švecové. Hudební nastudování Ondreje Olose doprovodí pěvci: Ondřej Koplík, José Manuel, Kateřina Kněžíková, Roman Hoza, Tereza Kyzlinková a další.  více

Zájemci o práci v Janáčkově opeře mohou zaslat svůj životopis a další požadované materiály do 17. října 2017.  více

Soubor Janáčkovy opery NdB vypisuje konkurz na tanečníky a tanečnice do připravované operní inscenace Charlese Gounoda Faust a Markéta.  více

Druhý ročník multižánrového festivalu Maraton hudby Brno se blíží. Největší letní festival v Brně přivítá desítky účinkujících v mezinárodním zastoupení. V rámci festivalu dostane prostor hudba různých žánrů, od balkánské dechovky přes komorní a orchestrální klasiku, jazz, folklor, etno, rock, kapely pro děti až po netradiční bezuliční busking. Hudební program doplní trojice představení nového cirkusu Collectif Malunés, pouliční divadlo, kouzelník nebo akrobatický heliový balón.  více

Festival barokního divadla Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera připomíná uměleckou tradici v Mikulově, který dříve patřil mezi středoevropská divadelní centra. Součástí festivalového programu jsou divadelní představení, přednáška nebo přehlídka komediantů na náměstí.  více

Dnes začíná 13. ročník Hudebního festivalu Znojmo, je zasvěcen luteránské době. V rámci dnešního slavnostního koncertu vystoupí patron festivalu Pavel Šporcl a pianista Petr Jiříkovský s Janáčkovým komorním orchestrem. Festivalový program nabízí také vystoupení barokního orchestru Akademie für Alte Musik Berlin, Tour de varhany s Martinem Jakubíčkem nebo Příběh o Kristu, který vznikl spojením a scénickým ztvárněním děl Heinricha Schütze.  více

14. ročník multižánrového festivalu letos probíhá v Brně, Praze a Valticích. Kromě workshopů tance, zpěvu, divadla, fotografie a tvůrčího psaní nabízí festival také bohatý večerní program.  více

Znojemský hudební festival se v loňském roce přidal k celosvětovým oslavám 260. výročí Mozartova narození. Dvanáctý ročník festivalu zahájila opera Don Giovanni v čele s Adamem Plachetkou, její derniéru natočilo brněnské studio České televize.  více

Publicistika

Premiérou nového nastudování opery Nápoj lásky od Gaetana Donizettiho se včera uvedl brněnský operní soubor v Mahenově divadle. V roli krásné Adiny se představila Kateřina Kněžíková, zamilovaného Nemorina ztvárnil španělský tenorista José Manuel, postavy seržanta Belcora se ujal Roman Hoza, doktor Dulcamara prodával svůj elixír v provedení Jiřího Sulženka a roztomile všetečná Giannetta vděčí za svůj půvab Tereze Merklové Kyzlinkové. Operní sbor a orchestr Národního divadla Brno vedl dirigent Ondrej Olos. více

Multižánrový festival letos přivítal desítky umělců z domova i zahraničí a více než 16 000 diváků. Druhý srpnový víkend se Brno rozeznělo hudbou doslova na každém rohu. Na několika pódiích se vystřídali umělci různých žánrů od jazzu, folkloru, klasiky, rocku po balkan, pouliční divadlo a mimořádný bezuliční busking. Brno navštívil i nový cirkus. Francouzsko-belgický soubor Collectif Malunés vystoupil hned třikrát a roztleskal celé šapitó.  více

Rossiniho předposlední opera Hrabě Ory byla ve své době značně nemravnou taškařicí. V nové brněnské inscenaci, dávané v historické budově Mahenova divadla, je to taškařice skutečně povedená. Za její režijní i výtvarnou podobou stojí Lenka Flory, která dala příběhu nejen potřebný vtip a spád, ale díky svému zázemí ve světě současného tance i nevšední pohyb.  více

Láska na dálku je současná opera, která už je nicméně jasnou klasikou. Národní divadlo Brno nastudováním skvělého díla Kaiji Saariaho sáhlo do světového repertoáru. Výběrem i realizací inscenace v tuzemském kontextu jedinečně a výrazně zabodovalo.  více

Italská opera nemusí být nutně reprezentována jen jménem Verdi. Ponchielliho Gioconda ze sedmdesátých let devatenáctého století je toho důkazem. Tím spíš, když se její inscenace povede tak jako nyní v Národním divadle Brno.  více

4. února uvede Janáčkova opera Národního divadla Brno poprvé ve své historii operu La Gioconda italského skladatele Amilcare Ponchielliho. S režisérem Tomášem Pilařem a dirigentem inscenace Jaroslavem Kyzlinkem ve videorozhovorech odkrýváme více z připravované operní inscenace. La Gioconda byla již při své premiéře v milánské La Scale v roce 1876 odměněna dvaceti oponami a v roce 1883 byla jedním z vybraných titulů první sezony Metropolitní opery v New Yorku. V titulní roli brněnské inscenace se představí maďarská sopranistka Csilla Boross a Iveta Jiříková, v roli Enza jihokorejský tenorista Sung Kyu Park a Luciano Mastro.  více

Má sedmadvacet let a je talentovaný barytonista. Jmenuje se Roman Hoza. V posledních letech se řadí k nejvíce sledovaným českým pěvcům své generace. Laureát několika mezinárodních soutěží se mimo jiné představil třeba na prestižním Salcburském festivalu či na festivalu Pražské jaro. Absolvoval Janáčkovu akademii múzických umění v Brně a roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Od letošní sezony je stálým členem souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Během ledna bude v brněnské opeře debutovat jako svůdník Don Giovanni.  více

Zábavná, milá, pozitivní a opravdu pohádková – nová brněnská inscenace Dvořákovy opery Čert a Káča potěší a pobaví. Jiří Heřman při její režii naplno projevil dosud spíše skrývané komediální sklony.  více

Téměř šedesát studentů Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně spojilo síly při uvedení dvou oper ve svém kmenovém Divadle na Orlí. Večer patřil dvojici komorních operních děl. Premiérově byla uvedena krátká opera Mistrová aneb Když Bolševici zrušili Vánoce Petra Haly. A po téměř čtyřiceti letech zazněla opera Malý princ od Miroslava Háby.  více

Sopranistka Maida Hundeling, která v loňské sezoně debutovala kupříkladu v Metropolitní opeře v New Yorku, se po roce vrací do Janáčkovy opery. Pěvkyně známá z předních operních scén po celém světě se v Brně znovu uvede v roli Tosky ve stejnojmenné Pucciniho opeře. Inscenace zdejšího uměleckého šéfa Jiřího Heřmana zaujala už při premiéře. Režisér ve své koncepci vyšel z propojení příběhu zpěvačky Tosky v soukolí složité politické situace Římské republiky roku 1800 s příběhem jedné z jejích mimořádných představitelek ve druhé polovině minulého století – operní superstar Marie Callas. Jak napsala kritika, vzniklo divadelně působivé a inspirativní prolnutí osudů těchto dvou žen, adorovaných operních div, zaujatých láskou v politicky komplikované době, která je semele. V hlavních rolích této brněnské inscenace excelovala zejména Maida Hundeling.  více