Opera v Brně

Opera ve městě Brně. Aktuální zpravodajství z opery doplněné o recenze, rozhovory a komentáře.

Zpravodajství

Národní divadlo Brno nastudovalo operu La Gioconda v režii Tomáše Pilaře a hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka. V titulní roli Giocondy vystoupí Csilla Boross nebo Iveta Jiříková, jako Laura Adorno Jana Hrochová nebo Veronika Hajnová-Fialová a Luciano Mastro nebo Sung Kyu Park coby Enzo Grimaldo.  více

Nominaci za mimořádný jevištní výkon získala Pavla Vykopalová za roli Káti v Janáčkově opeře Káťa Kabanová, Ivona Jeličová za roli Ona v baletu Chvění a Hana Tomáš Briešťanská za roli Štěpky v činoherní inscenaci Petrolejové lampy.  více

Slavíme 4. narozeniny a jako poděkování našim čtenářům spouštíme velkou narozeninovou soutěž o vstupenky na koncert brněnské rodačky Magdaleny Kožené a flamencového tanečníka Antonia El Pipa.  více

Národní divadlo Brno vyhlásilo konkurz na místo II. harfy s povinností I. harfy.  více

Na prknech Mahenova divadla se již zítra představí Čert a Káča v režii Jiřího Heřmana.  V titulních rolích se představí Václava Krejčí Housková a Roman Hoza. Na nové operní inscenaci se podílí také Dětský sbor Brno.  více

Národní divadlo Brno uvede operu Antonína Dvořáka. V režii Jiřího Heřmana a pod taktovkou Jakuba Kleckera se představí Václava Krejčí Housková, Roman Hoza, David Nykl, Pavla Vykopalová, Aleš Voráček a další.  více

Janáčkova opera oslaví 90 let od světové premiéry Věci Makropulos navrácením inscenace Davida Radoka a šéfdirigenta Marko Ivanoviće. Uvede ji pouze dvakrát, v titulní roli vystoupí Annalena Persson.  více

Autorem krátké opery Mistrová, aneb Když bolševici zrušili Vánoce je brněnský umělec Petr Hala. Druhá část večera patří opernímu zpracování Malého prince od Miroslava Háby.  více

V rámci mezinárodní Noci divadel se otevřou i divadelní budovy v Brně. Janáčkova opera zve na pekelnou expozici zámku v Mokré Lhotě, která diváky seznámí s připravovanou operní premiérou Čert a Káča. V Divadle na Orlí bude každou hodinu probíhat muzikálové a operní vystoupení, prohlídky a focení v kostýmech.  více

Unikátní projekt navazuje na loňskou operu Brundibár z ghetta. Requiem pro člověka. Věnováno těm, které lidé nenechali žít je scénické provedení Requiem W. A. Mozarta, které vzniká pod vedením režisérky Lindy Keprtové a šéfdirigenta Janáčkovy opery Marka Ivanoviće. Patronkou projektu je Iva Bittová.  více

Publicistika

Italská opera nemusí být nutně reprezentována jen jménem Verdi. Ponchielliho Gioconda ze sedmdesátých let devatenáctého století je toho důkazem. Tím spíš, když se její inscenace povede tak jako nyní v Národním divadle Brno. více

4. února uvede Janáčkova opera Národního divadla Brno poprvé ve své historii operu La Gioconda italského skladatele Amilcare Ponchielliho. S režisérem Tomášem Pilařem a dirigentem inscenace Jaroslavem Kyzlinkem ve videorozhovorech odkrýváme více z připravované operní inscenace. La Gioconda byla již při své premiéře v milánské La Scale v roce 1876 odměněna dvaceti oponami a v roce 1883 byla jedním z vybraných titulů první sezony Metropolitní opery v New Yorku. V titulní roli brněnské inscenace se představí maďarská sopranistka Csilla Boross a Iveta Jiříková, v roli Enza jihokorejský tenorista Sung Kyu Park a Luciano Mastro.  více

Má sedmadvacet let a je talentovaný barytonista. Jmenuje se Roman Hoza. V posledních letech se řadí k nejvíce sledovaným českým pěvcům své generace. Laureát několika mezinárodních soutěží se mimo jiné představil třeba na prestižním Salcburském festivalu či na festivalu Pražské jaro. Absolvoval Janáčkovu akademii múzických umění v Brně a roční stáž na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. Od letošní sezony je stálým členem souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Během ledna bude v brněnské opeře debutovat jako svůdník Don Giovanni.  více

Zábavná, milá, pozitivní a opravdu pohádková – nová brněnská inscenace Dvořákovy opery Čert a Káča potěší a pobaví. Jiří Heřman při její režii naplno projevil dosud spíše skrývané komediální sklony.  více

Téměř šedesát studentů Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně spojilo síly při uvedení dvou oper ve svém kmenovém Divadle na Orlí. Večer patřil dvojici komorních operních děl. Premiérově byla uvedena krátká opera Mistrová aneb Když Bolševici zrušili Vánoce Petra Haly. A po téměř čtyřiceti letech zazněla opera Malý princ od Miroslava Háby.  více

Sopranistka Maida Hundeling, která v loňské sezoně debutovala kupříkladu v Metropolitní opeře v New Yorku, se po roce vrací do Janáčkovy opery. Pěvkyně známá z předních operních scén po celém světě se v Brně znovu uvede v roli Tosky ve stejnojmenné Pucciniho opeře. Inscenace zdejšího uměleckého šéfa Jiřího Heřmana zaujala už při premiéře. Režisér ve své koncepci vyšel z propojení příběhu zpěvačky Tosky v soukolí složité politické situace Římské republiky roku 1800 s příběhem jedné z jejích mimořádných představitelek ve druhé polovině minulého století – operní superstar Marie Callas. Jak napsala kritika, vzniklo divadelně působivé a inspirativní prolnutí osudů těchto dvou žen, adorovaných operních div, zaujatých láskou v politicky komplikované době, která je semele. V hlavních rolích této brněnské inscenace excelovala zejména Maida Hundeling.  více

Z možných zaměření festivalu Janáček Brno v jeho nynější podobě vyniká především operní část. Směs domácích, tuzemských i zahraničních inscenací, jakkoliv stále nepočetná, přinesla ojedinělé divácké prožitky. Málokdo by si ještě před pár lety vsadil na to, že jednoznačně nejskvělejšími počiny budou domácí inscenace. Ne vždy se bohužel náročné inscenační počiny na zdejším jevišti udrží po skončení festival. Zatímco si v nadcházejícím prosinci můžeme ve dvou reprízách připomenout předloňskou inscenaci Janáčkovy Věci Makropulos v režii Davida Radoka, jeho mimořádně působivé ztvárnění Bartókova Modrovouse a Schönbergova Očekávání, hororové dvojice víc než sto let starých, a přesto stále znepokojivě drásavých oper, se tuto neděli na prknech Janáčkova divadla objeví naposled. Jakkoliv to může znít sugestivně, tuto příležitost by si opravdu nikdo neměl nechat ujít.  více

Je to jako se státním rozpočtem: Až dva roky po nástupu kterékoliv nové vlády jej lze považovat za její. A to po všech stránkách počínaje ideovou a konče ryze praktickou tedy technickou, propagační a organizační. Předloňský ročník festivalu Janáček Brno představoval příslovečný bod zlomu. Nový ředitel pořádajícího Národního divadla Brno byl ve funkci teprve rok a šéf opery Jiří Heřman šest měsíců. Na brněnské radnici (která zůstává jediným významným benefaktorem velkých hudebních a divadelních institucí; kraje a státu totiž jakoby se netýkaly) se zrovna točilo kormidlem a po skončení festivalu byla demontována i dosavadní dramaturgická podstata akce. Po dvou letech lze koncertní řadu hodnotit jako sérii střídavých úspěchů, ovšem s několika znepokojujícími projevy amatérismu.  více

Hudební skladatel Leoš Janáček patří k brněnským fenoménům. Projekt Janáčkovo Brno představuje skladatele v několika fázích. Jednou z nich je právě aktualizovaná aplikace Leoš Janáček, která mapuje místa jeho působení a obsahuje úryvky děl.  více

Začátek festivalu Janáček Brno 2016 se bezesporu stane památným. Premiéra opery Káťa Kabanová představovala zahájení, na jaké se nezapomíná. Namísto nové výrazné režie Janáčkova tragického rusofilského dramatu byla upřednostněna snad nejlíbivější a nejméně kontroverzní volba - dávná inscenace režiséra Roberta Carsena a jeho týmu, která již obletěla řadu evropských operních scén. A byla to volba opravdu šťastná. Její výjimečné kvality si rádo znovu vychutná znalé přespolní publikum, zatímco Brňané, ve „svém“ Janáčkovi stále spíše tápající, potřebují přesně toto: srozumitelnou a působivou inscenaci. Bylo by skvělé, kdyby se tato Káťa Kabanová udržela na repertoáru jako divácky oblíbený kus.  více