Opera v Brně

Opera ve městě Brně. Aktuální zpravodajství z opery doplněné o recenze, rozhovory a komentáře.

Zpravodajství

TIC Brno reaguje na současný stav ve společnosti a kultuře spuštěním online projektu (ni)KAM v Brně, který navazuje na tištěný časopis KAM. Portál bude sdružovat a propagovat kulturní dění v Brně tak, aby jeho příznivci mohli být spolu i nyní v době karantény.   více

Už zítra v podvečer můžete z pohodlí domova poslouchat online vystoupení české mezzosopranistky Magdaleny Kožené s klavírním doprovodem Ohada Ben-Ariho, dále Lang Langa, Jonase Kaufmanna a mnohých dalších. Koncert s podtitulem #MusikBleibt (hudba zůstává) je realizován společností BR Klassik. Kožená přednese skladby od Bohuslava Martinů, Antonína Dvořák, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka.  více

Dnes, tedy 26. března 2020, zemřel divadelní režisér a dramatik Zdeněk Kaloč. Bylo mu 81 let.  více

Přestože během karantény nikdo nemůže navštěvovat divadla, koncerty a galerie, může si mnohé z nich prohlédnout a poslechnout online. A tak překročíme hranice města Brna a nabídneme vám pár tipů, kde „kulturu do domu“ najít.   více

Bezpečnostní rada státu dnes rozhodla o zrušení všech sportovních, kulturních a náboženských akcí nad 100 účastníků s platností od dnešního večera, tedy 10. března 2020.  více

Nadcházející operní sezonu zahájí 7. ročník festivalu Janáček Brno. Soubor Janáčkovy opery NdB čeká v rámci festivalu premiéra Janáčkovy opery Osud v režii Roberta Carsena, která celý festival zahájí. Druhým titulem bude Její pastorkyňa vznikající pod vedením režiséra Clause Gutha. S jeho inscenačním týmem z Londýna přijede i uznávaná interpretka janáčkovských rolí Karita Mattila, která zde ztvární roli Kostelničky. Operní soubor čeká v nové sezoně celkem pět premiér. Balet NdB uvede jako první premiéru sezony titul Beethoven. Inscenace s hudbou Ludwiga van Beethovena a v choreografii a režii Mária Radačovského oslaví výročí 250 let od narození hudebního skladatele. O scénickou a kostýmní výpravu se postará Jaroslav Milfajt a Ľudmila Várossová. Dalším titulem bude Stabat Mater v choreografii Pavla Šmoka.  více

Letní procházka městem, kde zní hudba snad na každém kroku? Takový byl a opět bude festival Maraton hudby Brno. Centrum Brna letos v srpnu rozezní festival už popáté. Program slibuje velký žánrový rozptyl, zvučná jména umělců, ale také prostor pro začínající mladé talenty. Opět se bude hrát na netradičních místech a v pokojích od Kateřiny Šedé, koncertovat se bude nově třeba ve špajzu a dětském pokoji.  více

Dnes, tedy 15. února 2020, zemřela v nedožitých 90 letech dlouholetá sólistka Janáčkovy opery v Brně Zdenka Kareninová.  více

Soubor Janáčkovy opery připravuje světovou premiéru díla napsaného přímo pro něj. Monument je dílo šité na míru pro jeviště Janáčkova divadla, velký orchestr, deset sólistů a tři sbory: operní sbor, Český akademický sbor a Dětský sbor Brno. Operní inscenace vzniká pod režijním vedením Davida Radoka, který napsal také libreto, autorem hudby je skladatel a šéfdirigent brněnského operního souboru Marko Ivanović. Coby sólisté vystoupí Svatopluk Sem, Markéta Cukrová, Roman Hoza a další.  více

Publicistika

V souvislosti s dopady mimořádných opatření kvůli viru Covid-19 na aktéry kulturních a kreativních odvětví v Brně, vedení města Brna a Odbor kultury MMB intenzivně pracují na souboru opatření pro zmírnění těchto dopadů. Zároveň v této věci probíhá komunikace na všech úrovních veřejné správy, především pak ve spolupráci s Institutem umění - Divadelním ústavem, který mapuje situaci na celostátní úrovni. Do 22. března 2020 můžete prostřednictvím online dotazníku (odkaz najdete v článku) pomoci zhodnotit aktuální situaci, na základě výsledků budou podniknuty další kroky. více

Pro operní soubor Národního divadla Brno vzniklo autorské dílo režiséra, libretisty a scénografa Davida Radoka a skladatele, ale i šéfdirigenta operního souboru Marka Ivanoviće. Včera premiérovaná opera Monument vypráví příběh sochaře Otakara Švece (1892–1955), jehož návrh se stal v roce 1955 předobrazem Stalinova pomníku na Letné. V titulních rolích se v Janáčkově divadle uvedli: Stanislav Sem (Sochař), Markéta Cukrová (Manželka), Roman Hoza (Kolega) a Ondřej Koplík (Ministr kultury). Sólové party doplňovaly operní sbor, Český akademický sbor a Dětský sbor Brno. Orchestr Janáčkovy opery řídil autor hudby Marko Ivanović.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více

Olomoucké barokní slavnosti začaly. Ve zdejším jezuitském konviktu otevřela jejich 7. ročník novodobá premiéra serenaty Il tribunale di Giove rakouského hudebního skladatele Karla Ditterse von Dittersdorfa. Dílo bylo poprvé uvedeno při oslavách narozenin pruského krále Fridricha II. Velikého 27. ledna 1775 a po vratislavské repríze roku 1777 upadlo v zapomnění. Tento neblahý osud se rozhodlo zvrátit hudební těleso Ensemble Damian, které v čele s uměleckým vedoucím ansámblu a režisérem Tomášem Hanzlíkem se dílo pokusilo přivést zpět k životu. V sólových rolích vystoupili Leandro Lafont (Osud, Apollon), Kristýna Vylíčilová (Génius Evropy, Minerva), Lucie Kaňková (Čas, Štěstěna), Monika Jägerová (Jupiter) a Jakub Rousek (Mars). Kostýmy i scénu navrhl režisér Hanzlík.  více

Žijeme ve svobodné demokratické společnosti, v níž úlohou státu je vytvářet prostředí a podmínky pro rozvoj kreativity a tvůrčího potenciálu s vědomím skutečnosti, že živé umění dneška vytváří kulturní dědictví budoucnosti.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více