Opera v Brně

Opera ve městě Brně. Aktuální zpravodajství z opery doplněné o recenze, rozhovory a komentáře.

Zpravodajství

Filharmonie Brno vypisuje výběrové řízení na pozici garant předprodeje. Nástup je možný od 1. srpna 2019.  více

Jako poslední z operních premiér této sezony uvede NdB inscenaci jednoho z předních českých režisérů Davida Radoka, který se vrací, aby zde navázal na Modrovousův hrad/ Očekávání. I tato inscenace spojuje dvě jednoaktová díla, Martinů Tři fragmenty z Juliette a Poulencův Lidský hlas. Radok je také autorem scénografie. Hudební nastudování opery vedl šéfdirigent Janáčkovy opery NdB Marko Ivanović. V hlavní roli se představí Jana Šrejma Kačírková, která ztvární jak postavu Juliette, tak Ženu v Lidském hlasu. Na brněnské jeviště se také vrací dánský tenorista Magnus Vigilius, tentokrát v roli Michela. Inscenace vznikla v koprodukci se švédskou operou v Göteborgu.  více

Multižánrový festival Maraton hudby Brno dnes zveřejnil část ze svého hlavního programu. Během čtyř festivalových dnů proběhne v centru města tradiční bezuliční busking, setkání flašinetářů, Nekonečné varhany u Jezuitů a Pianoštafeta v pasáži Alfa. Do Brna zavítá například DJ Jon Hopkins z Británie, tanečně cirkusová skupina Motionhouse a NoFit State nebo Cirk La Putyka. Místní scénu zastoupí třeba Hausopera se svým představením Poslední pólo, které proběhne přímo v lázeňském bazénu.  více

Cyklus minioper s názvem Mluvící dobytek a tajemné kosti napsali dvorní diversní autoři skladatel Ondřej Kyas a libretista Pavel Drábek. Soubor Ensemble Opera Diversa představí obnovenou premiéru těchto Labských horrorroperr v nové inscenaci Kateřiny Reichové.  více

Do letošního celostátního happeningu ZUŠ Open, který pořádá Nadační fond Magdaleny Kožené, se zapojilo 420 základních uměleckých škol. Děti a mladí umělci budou šířit hudbu, tanec, divadlo i výtvarné umění ve veřejném prostoru. Na několika místech republiky zamíří také do domovů důchodců či mateřských a základních škol. Brněnskou část této akce odstartuje vyhlášení výsledků celobrněnské soutěže To je talent na Dominikánském náměstí. Následovat bude představení šestnácti základních uměleckých škol města Brna. Brněnské setkání uzavře vystoupení největšího pěveckého sboru města Brna, který vznikne právě pro tuto příležitost a společně zazpívá Proč bychom se netěšili z opery Prodaná nevěsta od Bedřicha Smetany.  více

Ivana Rusko (rozená Krejčiříková) byla jednou z prvních primadon v historii souboru Ensemble Opera Diversa. Nyní se Rusko v Brně představí po letech spolu se svým manželem, tenoristou Jánem Rusko a slovenským klavíristou Matejem Arendárikem. Program koncertu tvoří průřez česko-slovenské hudební tvorby od Vítězslava Nováka po Petera Špiláka.  více

Prestižní ocenění The International Opera Awards bylo vyhlášeno včera, tedy 29. dubna 2019 v Londýně, kde ho převzal ředitel brněnského Národního divadla Martin Glaser a umělecký šéf opery Jiří Heřman.  více

V rámci přednášky Miloš Štědroň představí Ludvíka Kunderu jako Janáčkova asistenta a znalce jeho díla. Milana Kunderu pak jako autora respektované knihy Můj Janáček. Přednáška proběhne v Moravské zemské knihovně. Akce je doprovodným programem k výstavě o překladech Milana Kundery.  více

Komorní operu Tajné manželství (Il Matrimonio segreto) od Doménica Cimarosy nastudovali studenti Hudební a Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v italském originále. Premiéra proběhne v Divadle na Orlí.  více

Do nově opraveného Janáčkova divadla se v měsíci březnu a dubnu vrací inscenace z klasického i soudobého repertoáru. Součástí programu bude opět Láska na dálku a Epos o Gilgamešovi / Dido a Aeneas.  více

Publicistika

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně. více

Poslední květnový den ožilo Dominikánské náměstí v Brně hudbou, zpěvem i tancem. O půl třetí odpoledne začal program celostátního happeningu základních uměleckých škol ZUŠ Open pod patronátem Nadačního fondu Magdaleny Kožené vyhlášením výsledků soutěže TO JE talent. Účastnici si nepřišli pouze vyzvednout ceny. Dokázalo to hned několik z oceněných zpěváků a hudebníků. Rozšiřující se dav posluchačů přitáhla například Lucie Sedláčková s písní Ewy Farné Měls mě vůbec rád nebo zpěvačka a klavíristka Veronika Vávrová s baladou Million reasons od Lady Gaga.  více

Webový portál Brno - město hudby letos slaví šesté narozeniny. Jako symbolický dárek našim čtenářům přinášíme první z pravidelných měsíčních příspěvků brněnského dramatika, spisovatele a scenáristy Milana Uhdeho. Který se s vámi bude dělit o své vzpomínky, úvahy i popis aktuálního dění na poli brněnské kultury. Jeho dnešním tématem je Festival Janáček Brno.  více

Nejnovější inscenací opery Národního divadla Brno se stalo dílo Don Carlos skladatele Giuseppe Verdiho a básníka Friedricha Schillera. Titul, který režíroval ředitel jmenované instituce Martin Glaser, měl premiéru v sobotu 2. února 2019 v Janáčkově divadle. Scénu navrhl Pavel Borák, kostýmy Markéta Sládečková-Oslzlá. O světelný design se postaral Martin Špetlík. Představení řídil Jaroslav Kyzlink, který se Sborem a orchestrem Janáčkovy opery NdB představení také nastudoval. V hlavních rolích se představili Luciano Mastro jako Don Carlos, Federico Sacchi v roli krále Filipa II., Carlosova otce; Jiří Brückler ztvárnil přítele titulní postavy a králova důvěrníka markýze Rodriga z Posy. Linda Ballová vystoupila jako mladá královna a milostně poblouzněná Alžběta z Valois; postavy pomstychtivé princezny Eboli, která tajně miluje králova syna, se ujala Veronika Hajnová-Fialová. Hrůzu nahánějícího inkvizitora představil Ondrej Mráz. Dále vystoupili také Andrea Široká, Martina Mádlová, Zdeněk Nečas a David Szendiuch.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2018 vyvrcholil operním představením Výlety páně Broučka v nastudování Národního divadla (Praha) v režii Slávy Daubnerové se scénografií Pavla Boráka a s kostýmy Simony Vachálkové. V hlavních rolích se představili Jaroslav Březina, Aleš Briscein, František Zahradníček, Alžběta Poláčková, Jiří Sulženko, Andrea Široká, Stanislava Jirků, Martin Šrejma, Roman Janál a Josef Moravec. Orchestr a sbor Národního divadla řídil Jaroslav Kyzlink, o taneční čísla se postarali členové Baletu Národního divadla a externisté.  více

Předposledním divadelním dílem vrcholícího hudebního festivalu Janáček Brno 2018 se včera stala mistrova poslední dokončená opera Z mrtvého domu, kterou inspiroval Dostojevského román. Inscenaci připravila Velšská národní opera v koprodukci se Skotskou operou, představení režíroval David Pountney, scénu navrhnula Maria Bjornson a orchestr řídil Tomáš Hanus. V hlavních rolích se představili Mark Le Brocq, Alan Oke, Simon Bailey, Ben McAteer a Paula Greenwood. Posluchači měli jedinečnou možnost poslechnout si Janáčkovo dílo v kritické edici Sira Charlese Mackerrase a nedávno zesnulého janáčkovského badatele a muzikologa Johna Tyrrella. Poněkud atypické pro mnoho posluchačů mohlo být uvedení v anglickém jazyce s českými titulky.  více

Hlavním dramaturgickým záměrem letošního Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2018 je uvedení kompletního hudebně-dramatického autorova díla. Po divácky úspěšné Káti Kabanové a precizním provedení Věci Makropulos včera přišel na řadu polský soubor Teatr Wielki z Poznani s uvedením Její pastorkyně tedy díla, které dvanáct let po své Brněnské premiéře v roce 1904 otevřelo Leoši Janáčkovi dveře na mezinárodní hudební scénu.  více

Na mezinárodním hudebním festivalu Janáček Brno 2018 zaznělo mnoho rozličných a kvalitativně rozdílných operních představen. Jednou za čas se objeví inscenace, které rozdělí brněnské publikum na dva nesmiřitelné tábory, jedni jsou nadšeni novátorstvím, množstvím mimohudebních odkazů a smělou režií, druzí hořekují nad nelogickým symbolismem, odklonem od operního libreta a konečně políčkem do tváře skladatele. Písňový cyklus Zápisník zmizelého od belgického tělesa Muziektheater Transparant v režii Iva van Hoveho a se skladatelskými přípisky Annelies Van Parys kontroverzní v naznačeném slova smyslu byl. Na novém jevištním tvaru se podílel také scénograf Jan Versweyveld, kostymérka An D’Huys a dramaturg Krystian Lada. V sólových rolích se představili Ed Lyon, Marie Hamard a Hugo Koolschijn, na klavír doprovázena Lada Valešová a za scénou účinkovaly členky sborové akademie De Munt/La Monnaie. Zápisník zmizelého včera zazněl v sále Mahenova divadla.  více

Národní divadlo moravskoslezské z Ostravy se na hlavním programu festivalu Janáček Brno podílelo již několikrát. Včera soubor zavítal do brněnského Mahenova divadla se zcela novou inscenací nepříliš často uváděné opery Osud v režii svého ředitele Jiřího Nekvasila, se scénou Daniela Dvořáka, kostýmy Simony Rybákové a v hudebním nastudování hudebního ředitele Jakuba Kleckera. Moravskoslezské divadlo se tak v tuzemsku stalo teprve druhým divadelním domem, který za dobu své existence uvedl všechny opery Leoše Janáčka. V hlavních rolích se představili Martin Šrejma jako skladatel Živný, Veronika Holbová jako Míla Válková a Petra Alvarez Šimková jako její matka, ve vedlejších pak Roman Hoza v roli malíře Lhotského a Tomáš Kořínek jako doktor Suda, dále účinkoval Sbor a orchestr Národního divadla moravskoslezského.  více

Mezinárodní hudební festival Janáček Brno je v plném proudu, posluchači si ještě nestačili vychutnat povedenou instrumentaci Ondřeje Kyase v novém scénickém nastudování Šárky a už se na ně valí další produkce. Jednoaktová opera Počátek románu a balet Rákoš Rákoczy zazněly v provedení studentů Konzervatoře Brno s Orchestrem a sborem studentů téže instituce. Vystoupil také umělecký soubor Hradišťan. Režie se chopila Kristiana Belcredi, scénu a kostýmy navrhla Sylva Marková. Obě působí v tělese Ensemble Opera Diversa. Choreografie se ujala umělecká vedoucí souboru Hradišťan Ladislava Košíková. Představení řídil Tomáš Krejčí.  více

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14