Opera v Brně

Opera ve městě Brně. Aktuální zpravodajství z opery doplněné o recenze, rozhovory a komentáře.

Zpravodajství

Ensemble Opera Diversa rozšiřuje své řady. Pro připravovaná představení v roce 2018 a hledají nové hlasy.  více

Projekční tým ve složení Tomasz Konior (POL), Yasuhisa Toyota (US) a Petr Hrůša (CZ) dnes s představiteli města Brna podepsal smlouvu na projektovou dokumentaci pro stavební povolení a projektovou dokumentaci pro druhou etapu Janáčkova kulturního centra. Tedy nového koncertního sálu, na který Brno čeká desítky let.  více

Ředitel Českého filharmonického sboru Brno vypisuje konkurz na místo sbormistra.  více

Ensemble Opera Diversa připravil pro Vánoční den Eurorádia adventní program soudobé duchovní hudby. Zazní skladba O antifony pro baryton a smyčce a Magnificat pro sbor a smyčce od jejich dvorního skladatele Ondřeje Kyase. Dále Sonata da chiesa Petera Grahama. Koncert řídí Gabriela Tardonová, vystoupí barytonista Roman Hoza, orchestr Ensemble Opera Diversa a sbor Ensemble Versus.  více

Nagata Acoustics America, Konior Studio a Architekti Hrůša & spol., Atelier Brno. Tento by se měl stát dodavatelem projektové dokumentace pro stavební povolení a projektové dokumentace pro nadzemní části Janáčkova kulturního centra. Tedy nového koncertního sálu, ve kterém najde zázemí Filharmonie Brno.  více

Česká premiéra skladby Meditace obětem tsunami 11.3. od Toshio Hosokawa proběhne dnes a zítra v Besedním domě. Skladba reaguje na následky živelné katastrofy, která zasáhla severovýchodní pobřeží Japonska v roce 2011. Vystoupí Filharmonie Brno a Vilém Veverka pod vedením Alexandera Liebreicha.  více

Komorní opera Hudební fakulty JAMU připravuje dílo německého skladatele Carla Orffa. V operní inscenaci Chytračka vystoupí pět perkusionistů obsluhujících více než dvě desítky bicích nástrojů a dva klavíristi. Premiéra proběhne v Divadle na Orlí.  více

6. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu by se měl odehrávat v nově zrekonstruovaném Janáčkově divadle. Představí se světoví režiséři a interpreti jako Ivo van Hove, Robert Carsen, Kornél Mundruczó, Alvis Hermanis, David Pountney, Tomáš Hanus, Tomáš Netopil, Thomas Adès, Simona Houda-Šaturová, Haasovo kvarteto a mnozí další.  více

Současná koncepce a realizace festivalu Janáček Brno získala ocenění českých operních profesionálů. Výbor Jednoty hudebního divadla, který pořádá festival Opera, udělil festivalu Janáček cenu za významný počin v oblasti hudebního divadla. Ocenění převezmou ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser a umělecký šéf Janáčkovy opery NdB Jiří Heřman. Cenu ředitelky festivalu Opera získal Ensemble Opera Diversa za inscenaci opery Ondřeje Kyase a Pavla Drábka Čaroděj a jeho sluhavíce

UNESCO udělilo městu Brnu další titul. Archiv Leoše Janáčka je nyní součástí Paměti světa UNESCO. Doposud bylo v Paměti zapsáno pět českých zástupců.  více

Publicistika

Operní soubor byl nucen hledat kvůli uzavření Janáčkova divadla náhradní místo. Obrovský prostor pavilonu P na Výstavišti se ukázal být, soudě podle sobotní premiéry, pro novou inscenaci Gounodova Fausta a Markétky skutečným požehnáním. Režisér Jiří Heřman se scénografem Pavlem Svobodou, světelným designérem Danielem Tesařem a choreografem Janem Kodetem stvořili jedinečné, svébytné a velmi působivé dějiště zřetelně vyprávěného příběhu, abstraktního a konkrétního zároveň. více

Nové a první vánoční album Pavla Šporcla Vánoce na modrých houslích s tradičními i méně známými koledami vyšlo koncem listopadu letošního roku. Zároveň s CD vyráží na trh i sám Pavel Šporcl a to se stejnojmenným turné po celé České republice. Do Brna zavítal 11. prosince spolu s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, sopranistkou Janou Šrejma Kačírkovou a Českým chlapeckým sborem Boni pueri. Program (o kterém se předem ovšem nedalo zjistit mnoho) i místo konání koncertu v Bobycentru dávaly tušit poměrně velkolepou a náročnou produkci s mnoha otazníky a úskalími. A je třeba hned předeslat, že právě díky nim vlastně nelze koncert hodnotit umělecky.  více

Rozhovor Kateřiny Bajo, která je hlavní koordinátorkou členství Prahy jako města literatury v Síti kreativních měst UNESCO a Davida Dittricha, hlavního koordinátora členství Brna jako města hudby v téže Síti. Síť kreativních měst UNESCO vznikla v roce 2004 a jejím hlavním cílem je podpora mezinárodní spolupráce a kreativity. Nyní sdružuje 180 členských měst ze 72 zemí celého světa. Města jsou v síti zastoupena v 7 kreativních oblastech – literatura, hudba, design, film, gastronomie, lidová řemesla a média. Město, které se o členství v síti uchází, musí splnit velice přísná kritéria, podporu mu musí vyjádřit nejenom komise odborníků, ale i všechna členská města.  více

Původní komorní opera Jsem kněžna bláznů měla premiéru v brněnské Redutě. Autorkami operní novinky, která mapuje soukromý i tvůrčí život první české spisovatelky Boženy Němcové, se staly skladatelka Lenka Nota a dokumentaristka Olga Sommerová. Libreto vzniklo na základě Němcové korespondence, básní Františka Halase, Vladimíra Holana a Františka Pavlíčka. Novou operu představil Ensemble Opera Diversa v Mozartově v pátek 17. listopadu.  více

Brno nyní stojí po boku 180 měst z celého světa, která patří do Sítě kreativních měst UNESCO. Pouze tři desítky z těchto měst se soustředí na hudbu. Z České republiky jde vedle Prahy teprve o druhé město přijaté do této Sítě. Udělený titul oceňuje práci umělců, kulturních pracovníků, žánrovou rozmanitost i spolupráci s okolním regionem.  více

Premiérou nového nastudování opery Nápoj lásky od Gaetana Donizettiho se včera uvedl brněnský operní soubor v Mahenově divadle. V roli krásné Adiny se představila Kateřina Kněžíková, zamilovaného Nemorina ztvárnil španělský tenorista José Manuel, postavy seržanta Belcora se ujal Roman Hoza, doktor Dulcamara prodával svůj elixír v provedení Jiřího Sulženka a roztomile všetečná Giannetta vděčí za svůj půvab Tereze Merklové Kyzlinkové. Operní sbor a orchestr Národního divadla Brno vedl dirigent Ondrej Olos.  více

Multižánrový festival letos přivítal desítky umělců z domova i zahraničí a více než 16 000 diváků. Druhý srpnový víkend se Brno rozeznělo hudbou doslova na každém rohu. Na několika pódiích se vystřídali umělci různých žánrů od jazzu, folkloru, klasiky, rocku po balkan, pouliční divadlo a mimořádný bezuliční busking. Brno navštívil i nový cirkus. Francouzsko-belgický soubor Collectif Malunés vystoupil hned třikrát a roztleskal celé šapitó.  více

Rossiniho předposlední opera Hrabě Ory byla ve své době značně nemravnou taškařicí. V nové brněnské inscenaci, dávané v historické budově Mahenova divadla, je to taškařice skutečně povedená. Za její režijní i výtvarnou podobou stojí Lenka Flory, která dala příběhu nejen potřebný vtip a spád, ale díky svému zázemí ve světě současného tance i nevšední pohyb.  více

Láska na dálku je současná opera, která už je nicméně jasnou klasikou. Národní divadlo Brno nastudováním skvělého díla Kaiji Saariaho sáhlo do světového repertoáru. Výběrem i realizací inscenace v tuzemském kontextu jedinečně a výrazně zabodovalo.  více

Italská opera nemusí být nutně reprezentována jen jménem Verdi. Ponchielliho Gioconda ze sedmdesátých let devatenáctého století je toho důkazem. Tím spíš, když se její inscenace povede tak jako nyní v Národním divadle Brno.  více