Opera v Brně

Opera ve městě Brně. Aktuální zpravodajství z opery doplněné o recenze, rozhovory a komentáře.

Zpravodajství

Program koncertu tvoří výběr ze současného operního repertoáru Janáčkovy opery. Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB vystoupí pod taktovkou šéfdirigenta Marko Ivanoviće. Představí se také Jana Šrejma Kačírková, Václava Krejčí Housková, Iveta Jiříková, Andrea Široká, José Mauel, Roman Hoza, Jan Šťává, Jiří Sulženko a Igor Loškár.  více

V režii Anny Petrželkové vzniká v Národním divadle Brno operní inscenace Così fan tutte Wolfganga Amadea Mozarta. V operním debutu Petrželkové vystoupí Jana Šrejma Kačírková nebo Pavla Vykopalová, Jana Hrochová nebo Václava Krejčí, Roman Hoza nebo Igor Loškár, hostující polský tenorista Karol Kozlowský a mnozí další. Hudebního nastudování inscenace se ujal Jakub Klecker.  více

Hráči na housle se nyní mohou přihlásit do konkurzu Filharmonie Brno. Předpokládaný nástup vybraného hráče do orchestru je 1. září 2018.  více

Po­hádková opera Kocour v botách pochází z české dílny. Hudbu složil Jiří Teml na libreto Elišky Hrubé Toperczerová a Jana Tůmy. Pod režijním vedením Marka Mokoše a v hudebním nastudování Valérie Maťašové vystoupí Roman Hoza, nebo Tadeáš Hoza j. h., Veronika Hajnová Fialová, Jitka Klečanská, Peter Račko j. h. nebo Václav Cikánek j. h., Daniela Straková-Šedrlová a další.  více

Dnes se v Divadle na Orlí uskutečnilo slavnostní shromáždění akademické obce v rámci kterého proběhla inaugurace Petra Oslzlého. Posledních osm let vedl Janáčkovu akademii múzických umění Ivo Medek.  více

Brněnský rodák Pavel Černoch zaskočil několik představení Evžena Oněgina za Rolanda Villazóna. Rakouská kritika ho hodnotí velmi pozitivně. Zítra se v roli básníka Vladimira Lenského představí naposledy.  více

Ve věku 79 let zemřel Evžen Zámečník. Během své hudební kariéry působil jako skladatel, houslista a dirigent.  více

Vedení Národního divadla Brno vypisuje konkurz do operního orchestru na místo II. trombonu s povinností III. trombonu, dále na místo III. trombonu a na pozici manipulant orchestru.  více

Na jeviště Mahenova divadla se po více než padesáti letech vrací dílo ruského skladatele Petra Iljiče Čajkovského. Piková dáma v režii ředitele NdB Martina Glasera disponuje mezinárodním pěveckým obsazením. Vedle Soni Červené nebo Lucie Hájkové se představí Natalya Romaniw, Gianluca Zampieri a Eduard Martynyuk.  více

Ensemble Opera Diversa rozšiřuje své řady. Pro připravovaná představení v roce 2018 a hledají nové hlasy.  více

Publicistika

Miloš Štědroň se letos podílí jako rezidenční umělec na festivalu Concentus Moraviae. Stalo se to vítanou záminkou k rozhovoru. Byl věnován jeho muzikantským začátkům, jeho cestě k hudebnímu vzdělání, jeho uměleckému vývoji a jeho znamenitým učitelům, příklonu k odkazu hudební avantgardy i příčině, proč se k ní záhy dobral určitého odstupu, jak se zasvětil věrné a úspěšné spolupráci s Divadlem Husa na provázku i jak se ho dotýkaly dobové politické proměny, jak překonával jejich tlak, jak spolupracoval se zakázaným dramatikem a svým dnešním tazatelem, jak tvořil pro skvělé Due Boemi di Praga, jak vyučoval hudbě a hudebním dějinám a působil jako oblíbený popularizátor, jak zasvěceně vykládal starou hudbu, ale i Leoše Janáčka, jak pracoval jako editor, jak se stal významnou a známou kulturní osobností, a to nejen brněnskou, a jak všemi úlohami, které si vytkl a jež za svůj pestrý a bohatý tvůrčí život plnil a plní, jak tím vším je rád. více

Včerejší premiérou v Mahenově divadle přibyla do repertoáru Národního divadla Brno (NdB) opera Così fan tutte Wolfganga Amadea Mozarta v zajímavém zpracování Anny Petrželkové. V příběhu o neprozřetelném pokoušení lidských citů vystoupila sopranistka Pavla Vykopalová jako Fiordiligi, mezzosopranistka Václava Krejčí Housková jako Dorabella a Andrea Široká jako Despina. Z mužských rolí stanul na pódiu Ondřej Koplík jako Ferrando, Roman Hoza jako Guglielmo a Jan Šťáva představil Dona Alfonsa. V představení dále účinkoval sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB.  více

Po více než padesáti letech vrátilo Národní divadlo Brno na repertoár Pikovou dámu Petra Iljiče Čajkovského. Premiéra 17. února v Mahenově divadle v inscenaci Martina Glasera znamenala pro hudební divadlo ještě jeden návrat – po více než šedesáti letech se na brněnská prkna vrátila také Soňa Červená.  více

Operní soubor byl nucen hledat kvůli uzavření Janáčkova divadla náhradní místo. Obrovský prostor pavilonu P na Výstavišti se ukázal být, soudě podle sobotní premiéry, pro novou inscenaci Gounodova Fausta a Markétky skutečným požehnáním. Režisér Jiří Heřman se scénografem Pavlem Svobodou, světelným designérem Danielem Tesařem a choreografem Janem Kodetem stvořili jedinečné, svébytné a velmi působivé dějiště zřetelně vyprávěného příběhu, abstraktního a konkrétního zároveň.  více

Nové a první vánoční album Pavla Šporcla Vánoce na modrých houslích s tradičními i méně známými koledami vyšlo koncem listopadu letošního roku. Zároveň s CD vyráží na trh i sám Pavel Šporcl a to se stejnojmenným turné po celé České republice. Do Brna zavítal 11. prosince spolu s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, sopranistkou Janou Šrejma Kačírkovou a Českým chlapeckým sborem Boni pueri. Program (o kterém se předem ovšem nedalo zjistit mnoho) i místo konání koncertu v Bobycentru dávaly tušit poměrně velkolepou a náročnou produkci s mnoha otazníky a úskalími. A je třeba hned předeslat, že právě díky nim vlastně nelze koncert hodnotit umělecky.  více

Rozhovor Kateřiny Bajo, která je hlavní koordinátorkou členství Prahy jako města literatury v Síti kreativních měst UNESCO a Davida Dittricha, hlavního koordinátora členství Brna jako města hudby v téže Síti. Síť kreativních měst UNESCO vznikla v roce 2004 a jejím hlavním cílem je podpora mezinárodní spolupráce a kreativity. Nyní sdružuje 180 členských měst ze 72 zemí celého světa. Města jsou v síti zastoupena v 7 kreativních oblastech – literatura, hudba, design, film, gastronomie, lidová řemesla a média. Město, které se o členství v síti uchází, musí splnit velice přísná kritéria, podporu mu musí vyjádřit nejenom komise odborníků, ale i všechna členská města.  více

Původní komorní opera Jsem kněžna bláznů měla premiéru v brněnské Redutě. Autorkami operní novinky, která mapuje soukromý i tvůrčí život první české spisovatelky Boženy Němcové, se staly skladatelka Lenka Nota a dokumentaristka Olga Sommerová. Libreto vzniklo na základě Němcové korespondence, básní Františka Halase, Vladimíra Holana a Františka Pavlíčka. Novou operu představil Ensemble Opera Diversa v Mozartově v pátek 17. listopadu.  více

Brno nyní stojí po boku 180 měst z celého světa, která patří do Sítě kreativních měst UNESCO. Pouze tři desítky z těchto měst se soustředí na hudbu. Z České republiky jde vedle Prahy teprve o druhé město přijaté do této Sítě. Udělený titul oceňuje práci umělců, kulturních pracovníků, žánrovou rozmanitost i spolupráci s okolním regionem.  více

Premiérou nového nastudování opery Nápoj lásky od Gaetana Donizettiho se včera uvedl brněnský operní soubor v Mahenově divadle. V roli krásné Adiny se představila Kateřina Kněžíková, zamilovaného Nemorina ztvárnil španělský tenorista José Manuel, postavy seržanta Belcora se ujal Roman Hoza, doktor Dulcamara prodával svůj elixír v provedení Jiřího Sulženka a roztomile všetečná Giannetta vděčí za svůj půvab Tereze Merklové Kyzlinkové. Operní sbor a orchestr Národního divadla Brno vedl dirigent Ondrej Olos.  více

Multižánrový festival letos přivítal desítky umělců z domova i zahraničí a více než 16 000 diváků. Druhý srpnový víkend se Brno rozeznělo hudbou doslova na každém rohu. Na několika pódiích se vystřídali umělci různých žánrů od jazzu, folkloru, klasiky, rocku po balkan, pouliční divadlo a mimořádný bezuliční busking. Brno navštívil i nový cirkus. Francouzsko-belgický soubor Collectif Malunés vystoupil hned třikrát a roztleskal celé šapitó.  více

Po Út St Čt So Ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8