Lidová hudba v Brně

Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

V červenci 2020 se rozhodlo vedení České televize (ČT) od roku 2021 zrušit v rámci úsporných opatření výrobu 4 pořadů. Mezi nimi i publicisticko-dokumentární pořad Folklorika, který se jako jediný každý týden ve vysílání ČT věnuje tradiční kultuře Čech, Moravy a Slezska. Když  informace o plánovaném zrušení Folkloriky pronikla na veřejnost, sepsal publicista a bývalý rozhlasový redaktor Jiří Plocek petici, v níž formuluje důvody, proč je rozhodnutí ČT chybné. Petici již podepsalo přes 5 500 signatářů a podpisy stále přibývají. Mezi nimi je řada významných osobností kulturního a veřejného života – například spisovatel a bývalý předseda rady ČT Milan Uhde, spisovatel a herec Arnošt Goldflam, předseda Svazu obcí a měst František Lukl, hudebníci Petr Ulrych, Jana Koubková, Vladimír Merta či fotograf  Jindřich Štreit. Svou podporu petici vyjádřil i Jihomoravský kraj.  více

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a změn, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a  kulturních akcí v Brně.   více

V tomto týdnu proběhne konference, která měla původně propojit odbornou veřejnost a tým UNESCO při osobním setkání v chilské Frutillaru, který nese titul město hudby UNESCO, stejně jako Brno. Vzhledem aktuální situaci, související s pandémií covid-19, celá akce proběhne online.  více

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a změn, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a dalších kulturních akcí v Brně. Některé akce se přesunuly do online prostředí, více o nich najdete v článku.  více

Mezinárodní festival Janáček Brno 2020 navzdory novým opatřením souvisejících s epidemií COVID-19 pokračuje dál se změnami v programu. Jednou z nich je přesunutí inscenace Její pastorkyňa, v titulní roli se sopranistkou Karitou Mattilou, z pondělí na neděli 4. října.  více

31. ročník Mezinárodního folklorního festivalu Brno zahájí vlajkový ceremoniál, spolu se zástupci všech festivalových souborů a skupin, na nádvoří Nové radnice.  více

Centrum Brna se již popáté promění v jedno velké hudební pódium. Od čtvrtka do neděle zde bude probíhat multižánrový festival Maraton hudby Brno. Program potěší fanoušky rocku, popu, groove, taneční hudby, opery, folku, folkloru, world music, klasiky nebo muzikálů. Brno jako jediné město hudby UNESCO u nás přivítá na 300 hudebníků, mez nimi je například Magdalena Kožená, Katarína Knechtová nebo Jan Bendig. Chybět nebude ani Pianoštafeta, Nekonečné varhany a koncerty v pouličních pokojích od Kateřiny Šedé.  více

21. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk se uskuteční navzdory komplikacím, které provázely přípravy celé akce. Tradiční koncerty na nádvoří hradu Špilberk slibují žánrový rozptyl od klasiky, přes folklor a filmovou hudbu až po rock.  více

Letošní ročník Mezinárodního folklorního festivalu Strážnice proběhl online. Muzikanti VUS Ondráš natočili videoklip s Martinem Vašulkou, nejlepším tanečníkem verbuňku za rok 2019. Videoklip vznikl k výročí festivalu, poctě soutěže a všech verbířů.  více

16. ročník Hudebního festivalu Znojmo se navzdory koronavirovým opatřením uskuteční v nezměněné podobě a v plném rozsahu. Během července se ve Znojmě a okolí odehraje více než 25 hudebních akcí. Ústředním tématem je prolnutí divadla a hudby. Podtitul zní „Hudba v divadle, divadlo v hudbě“.  více

Publicistika

Před nedávnem se v knihkupectvích objevila útlá kniha, na jejímž černobílém přebalu je fotografie hudebníka, redaktora, vydavatele a také jejího autora Jiřího Plocka. Poetický ale hlavně výstižný název Zápisky potulného lidopisce odkazuje nejen na jeho dráhu folklorního redaktora a muzikanta, ale přeneseně také poukazuje na jeho náturu. více

Hrubá hudba se ve svém krátkém, ani ne ročním životě stala fenoménem. Projekt Jiřího Hradila s jeho kapelou Lesní zvěř a Horňáckou muzikou Petra Mičky opěvují kritici, nutí však k přemýšlení i milovníky folkloru, obohacuje klubovou scénu a vyprodává sály. Nejinak se tomu stalo také předposlední zářijový večer v brněnském Kabinetu múz. A to i přes přísná hygienická opatření: povinnost sedět na židlích a dalších omezeních. Jednalo se již o druhý vyprodaný koncert této fúze ve stejném klubu. První se uskutečnil v únoru a byl zároveň křtem alba. Koncerty byly však velmi odlišné a je na nich dokonale vidět, jak se kvůli známým důvodům změnila situace.  více

Doufejme, že nedělní koncert k patnáctiletému výročí velké muziky brněnského Dětského národopisného souboru Valášek, nebude poslední akcí, kterou měnící se vládní nařízení povolí. Pokud by tomu tak nedejbože bylo, jednalo by se o rozloučení důstojné.  více

Že se letošní Horňácké slavnosti v tradičním termínu (poblíž svátku sv. Máří Magdaleny) a rozsahu (tří až pěti dnů) neuskuteční, rozhodla rada obce Velké na Veličkou už v půli dubna. Pochopitelně se nedal předpovídat vývoj krizových opatření směrem k třetímu červencovému týdnu, ale horňáčtí muzikanti se pokusili vymyslet alespoň částečné náhradní řešení pro zachování kontinuity. Nakonec se oficiálně konaly dva koncerty ve do dvou po sobě následujících sobotách: 18. července se v Kulturním domě ve Velké nad Veličkou uskutečnil přímý přenos veřejné rozhlasové nahrávky Českého rozhlasu Brno pod titulem Hrajte že ně, hrajte aneb Horňácké trochu jinak. O týden později se ve sportovním areálu v Javorníku pořádalo tradiční klání o „najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pod patronací Horňácké cimbálové muziky Libora Supa. Obě akce si pochopitelně našly své diváky a posluchače.  více

Pátý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Muziky a krúžky.   více

V první části rozhovoru s horňáckým primášem Petrem Mičkou a s producentem Jiřím Hradilem jsme sledovali začátky spolupráce kapely Lesní zvěř s Horňáckou muzikou Petra Mičky a cestu k nadžánrovému spojení na albu Hrubá Hudba. O samotném natáčení, o kompozici dvojalba Hrubá Hudba, o spolupráci s hosty z jiných žánrů a v neposlední řadě také o Hlasech starého světa, tedy té části projektu, v níž promlouvají autentické hlasy horňáckých zpěváků, pojednává tato druhá a závěrečná část rozhovoru.  více

Dvojalbum Hrubá Hudba, na kterém se společně podíleli producent Jiří Hradil (mj. Lesní zvěř, Tata Bojs, Kafka Band) a Horňácká muzika Petra Mičky, je mimořádný hudební počin, který vedle sebe klade ryzí horňácké zpěvy (CD Hlasy starého světa) a folklor posunutý k modernímu hudebnímu vyjádření (CD Hrubá hudba). V rozsáhlém dvoudílném rozhovoru hovoříme s oběma otci projektu, Jiřím Hradilem a Petrem Mičkou, o jejich dlouholeté spolupráci, o cestě k Hrubé Hudbě a nakonec i o dvojalbu samotnému a o případném pokračování projektu.  více

Folklorní redakce Českého rozhlasu Brno se rozhodla, že během izolace, která postihla téměř celý svět nechce zahálet. Kromě „bytového“ vysíláni odehrávajícího se přímo u redaktorů doma, zveřejnila také jednu výzvu. Posluchači nyní mohou do redakce zasílat své hudební nahrávky, které následně zazní v rozhlasovém éteru.  více

Po Út St Čt So Ne
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13