Lidová hudba v Brně

Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

Folklorní soubor Javorník Brno vystoupí spolu s hostujícím souborem písní a tanců Jiskra Plzeň. Součástí večera v Dělnickém domě bude také beseda u cimbálu.  více

Festival francouzské a frankofonní kultury letos slaví 25 let. Bonjour Brno představí během měsíce dubna umělecké produkce přímo z Francie nebo akce inspirované kulturou frankofonních zemí. Program zahrnuje koncerty, filmy, divadelní představení, výstavy, literární akce, gastronomii a street art. Dále také tradiční Le Rendez-vous, turnaj v pétanque a program pro děti. Heslem letošního ročníku je Tradice v pohybu.  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš připravuje nový projekt, ve kterém se představí obě profesionální části souboru a společně oslaví již 65 let od svého založení. Krajinou času je mozaika folklorních tanců a hudby z vybraných regionů Čech, Moravy, Slezska i Slovenska.  více

Po dvou letech se na brněnskou JAMU vrací Symposium: Umění | Hudba | Management. Tři dubnové dny budou patřit debatám, novým nápadům a výměně kontaktů profesionálů, studentů i pedagogů. 7. ročník Symposia slibuje přes tři desítky přednášejících ze čtyř zemí světa a doprovodný program. Symposium se tentokrát zaměřuje na vzdělávání uměleckých, především hudebních manažerů.  více

Granadská tanečnice Cristina Aguilera v dubnu zavítá do Brna. Kromě koncertu v Besedním domě bude možné navštívit její  dvoudenní kurz tance. Kurz je rozdělen do tří úrovní pokročilosti.  více

Turistické informační centrum nedávno vydalo druhý díl Autentického průvodce TO JE BRNO II. Město Brno v něm představují místní osobnosti z řad umělců, publicistů, fotografů a brněnských patriotů a jeden pražský spisovatel. Jedna samostatná kapitola v průvodci patří hudebnímu Brnu, zpracoval ji performer burningvíce

Brněnský fašank pořádá Slovácký soubor Šafrán Brno ve spolupráci s TIC Brno. Den před Popeleční středou projdou městem lidé v krojích a maskách. Následovat bude beseda u cimbálu a „pochování basy“. Vystoupí cimbálová muzika Lučina Brno - folklorní soubor a Folklorní soubor Jánošíček.  více

7. díl projektu Folklor a city proběhne opět v brněnské kavárně Era. Hostem večera bude horňácká cimbálová muzika Kubíci.  více

Katedra hudební produkce Janáčkovy akademie múzických umění vyzývá k prezentování realizovaných kulturních projektů formou posterů v rámci konference Symposium: Umění, hudba, management Brno 2019. Projekty je možné přihlásit do 15. února 2019.  více

Slovenský Umělecký sobor Lúčnica se zaměřuje na uchovávání a rozvoj slovenských národních tradic. Brněnské představení reprezentuje výběr neúspěšnějších tanečních choreografií Štefana Nosáľa, dlouholetého uměleckého šéfa Lúčnice, jehož nedožité 91. narozeniny si soubor nyní připomíná. Lúčnica vystoupí v Janáčkově divadle.  více

Publicistika

Každá premiéra Vojenského uměleckého souboru Ondráš je událostí, která se těší velkému zájmu folklorních nadšenců. Nejinak tomu bylo ve čtvrtek v lehce stísněných prostorách Divadla Bolka Polívky. Koncert s názvem Krajinou času byl vyprodán více než měsíc předem. více

V téměř čtyřhodinovém programu mohli ve Veselí nad Moravou diváci i účinkující slavit osmdesáté narozeniny legendy horňáckého folkloru Martina Hrbáče. Koncert, který se v neděli 24. března k této příležitosti konal, se však zapíše do dějin nejen svojí délkou, ale zejména plejádou folklorních legend, které se na jevišti vystřídaly.  více

Slovácký soubor Šafrán je již tradičním organizátorem brněnského fašanku. Akce se, v duchu lidových tradic, koná vždy v úterý před Popeleční středou a je počátkem křesťanského půstu. Její kořeny sahají do dob pohanských, nyní je však součástí křesťanských svátků téměř po celém světě. Průvodům masek se v regionech Moravy říká končiny, masopust, fašanek nebo např. šibřinky. Jeho souborová brněnská obdoba se snaží držet lidového předobrazu. Začíná průvodem na Náměstí svobody. Letos pokračoval přes Alfa pasáž až do budovy tržnice na Zelném trhu. Zakončení programu bylo v režii souboru Lučina, který divákům předvedl tzv. pochovávání basy. Jedná se o zvyk, který je inscenovaným pohřbem tohoto hudebního nástroje, znázorňuje ukončení zábav, zklidnění a příprav na Velikonoce.  více

Webový portál Brno - město hudby letos slaví šesté narozeniny. Jako symbolický dárek našim čtenářům přinášíme první z pravidelných měsíčních příspěvků brněnského dramatika, spisovatele a scenáristy Milana Uhdeho. Který se s vámi bude dělit o své vzpomínky, úvahy i popis aktuálního dění na poli brněnské kultury. Jeho dnešním tématem je Festival Janáček Brno.  více

Koncert uspořádaný k výjimečné události se ve čtvrtek odehrál v ZUŠ PhDr. Zbyňka Mrkose v brněnských Židenicích. Akce nesla název Cimbálový kolaudační koncert. Co vlastně bylo kolaudováno? Z titulu večera bylo patrné, že hlavní hvězdou programu se stane cimbál. Tento velký instrument se sametovým zvukem nestál v centru pozornosti náhodou. Kolaudován byl totiž nový cimbálový přírůstek do hudebního inventáře jmenované základní umělecké školy. Výrobcem nástroje, který zde pořídili, byla brněnská firma Všianský. Samotný výrobce Pavel Všianský, který je také známým hudebníkem se osobně zúčastnil, aby k zúčastněným pronesl něco slov o konstrukci a stavbě tohoto instrumentu.  více

Strážnická zpěvačka a cimbalistka Magdalena Múčková se už v útlém věku projevila jako výrazný talent: v soutěži dětských zpěváků si ve finále zazpívala s brněnským BROLNem – a nahrávka to byla natolik vydařená, že ji Český rozhlas Brno dodnes uchovává jako tzv. trvalku. Dětský hlásek vyzrál v krásně zabarvený, nezaměnitelný hlas mladé ženy, která si velmi brzy osvojila disciplínu pro lidovou zpěvačku nejnáročnější, totiž interpretaci lidových balad: kupříkladu její vlastní úpravy baladických příběhů z rodného strážnického Dolňácka Vydala máti, vydala dcéru a V širém poli hruščička jsou čisté a působivé. Ve dvaceti se nebojácně postavila do čela mladé strážnické cimbálové muziky Danaj, která letos oslavila třicetiny, a natočila s ní devět CD – mezi jinými ceněná tematická alba Písničky z malířovy palety (2000, reedice 2018), vánoční Nenechte nás dlúho státi (1996), Vladimíru Úlehlovi dedikované CD Písňovou zahradou (2008) nebo letošní Desatero (2018).  V BROLNu na čas zakotvila jako kmenová cimbalistka a zpěvačka, dodnes se současným “malým” BROLNem občas hostuje. Kromě hraní na cimbál, zpívání, komponování muzikantských pásem a úprav písní pro “svou” CM Danaj vyučuje hru na cimbál na ZUŠ ve Veselí a ve Skalici - a našla si i práci redaktorskou a scénáristickou: v pořadu U nás aneb Od cimbálu k lidové kultuře v TV Noe představuje divákům výrazné osobnosti české a moravské lidové muziky. Jak je zřejmé, kulaté narozeniny nemá vlastně ani čas oslavit v klidu … V rámci letošního festivalu Janáček Brno prezentovala svůj autorský pořad Kvítí milodějné – takže bylo o čem si povídat.  více

Ve čtvrtek a v pátek proběhly v Brně dva zcela odlišné koncerty, avšak s jedním společným jmenovatelem. Byla jím Horňácká muzika Petra Mičky. První čtvrteční akce se konala v klubu Leitnerka a šlo o dvojkoncert s kapelou Lesní zvěř. Páteční program hostil husovický klub Musilka a za doprovodu zmíněné kapely se na něm představili zpěváci a zpěvačky z horňácké obce Hrubá Vrbka.  více

První prosincový víkend se na Mezinárodním festivalu Janáček Brno 2018 nesl ve znamení krásy a poetiky lidové písně, tak jak ji vnímal skladatel sám. Sobotní odpoledne v Mahenově divadle patřilo folkloru ryzímu přímo ze skladatelova rodného kraje. Neděle potom patřila slavnostnímu představení jednoho z jeho největších folklorem inspirovaných děl – Moravská lidová poezie v písních – v působivých prostorách vily Tugendhat.  více

Druhý z doprovodných folklorních koncertů festivalu Janáček Brno se uskutečnil v divadle Reduta. Dle všeho laťka, kterou nastavil ten první, zůstává stále vysoko. Pořad nazvaný Chodníčky k lidové písni měl představit divákům jeden z Janáčkových nejoblíbenějších slováckých regionů – Horňácko. Tohoto úkolu se svědomitě ujala cimbálová kapela s výstižným názvem Musica Folklorica.  více

Brněnský Slovácký krúžek oslavil v sobotu 110. výročí svého vzniku. A díky velkému zájmu diváků si je připomněl hned dvěma odpoledními koncerty v kulturním centru Rubín.  více

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7