Lidová hudba v Brně

Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

Album plné moravských a slezských koled s názvem Písně vánočního času nahrálo družení Lilium Liste. Při výběru písní se soustředili na méně známé koledy. Nahrávka je autentickou interpretací hudebního odkazu lidových tradic bez rozsáhlých aranží.   více

Projekt Jiřího Plocka navazuje na již existující album Moravské hlasy - jižní Morava, které vyšlo na konci roku 2017. Kampaň na podporu dalšího CD trvá do konce roku 2018.  více

ZUŠ Smetanova oslaví šedesát let od svého založení galakoncertem. Vystoupí sólisté ze ZUŠ Smetanova, cimbalové soubory, Manýra ansábl a další. Jako host večera se představí Dasha a Jan Smigmátor za doprovodu WraaDap Bandu Zdeňka Treblíka.  více

Folklorní soubor Javorník Brno pořádá další z hudebních večerů v doprovodu Cimbálové muziky Mirka Otáhala. Hosty večera jsou herci z Městského divadla Brno Aleš Slanina a Jiří Mach.  více

Musica Folklorica vystoupí v brněnském Metro Music Baru. V první části koncertu zahraje skladby ze svého repertoáru a v druhé polovině programu představí písně z alba Smrti, milá smrti, které ten večer pokřtí. Jako host vystoupí Martin Hrbáč.  více

Již tento čtvrtek, tedy 9. srpna se Brno otevře největší hudební události léta - čtyřdennímu Maratonu hudby Brno 2018. V programu jsou hvězdná jména tuzemské i zahraniční hudební scény, dále nový cirkus, jazz, rock, punk-rock, folklor, šansony, hiphop, crossover, beatbox, flašinety, bezuliční busking, ale třeba také ohňová show, kytarová, klavírní či varhanní klasika i slavná mše Antonína Dvořáka.  více

Předposlední víkend v červnu opět patří festivalu v brněnské Kamenné kolonii. Během tří dnů na festivalové louce vystoupí Vilém Spilka Quartet, Swing pigs, Candish, Miserable ones nebo Cirkus Legrando.  více

21. ročník letních folklorních večerů zahájí galavečer hudby a tance na nádvoří hradu Špilberk. V rámci přehlídky vystoupí Poddukelský umelecký ľudový súbor – PUĽS, Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ a Soubor písní a tanců Dolina.  více

Mezinárodní festival vstupuje do druhého ročníku. V čele s Martinem Krajíčkem a jeho triem na festivalu vystoupí Mandolínový orchestr, Vítek Hanulík a Karel Začal, Tři grácie, Megafon, Michal Müller nebo Jiří Plocek a Jitka Šuranská. Součástí festivalu jsou workshopy účinkujících.  více

Multižánrový jednodenní festival v Bílovicích nad Svitavou letos přivítá Hradišťan & Jiřího Pavlicu, Ladu Šimíčkovou, Anetu Langerovou a mnohé další.  více

Publicistika

Strážnická zpěvačka a cimbalistka Magdalena Múčková se už v útlém věku projevila jako výrazný talent: v soutěži dětských zpěváků si ve finále zazpívala s brněnským BROLNem – a nahrávka to byla natolik vydařená, že ji Český rozhlas Brno dodnes uchovává jako tzv. trvalku. Dětský hlásek vyzrál v krásně zabarvený, nezaměnitelný hlas mladé ženy, která si velmi brzy osvojila disciplínu pro lidovou zpěvačku nejnáročnější, totiž interpretaci lidových balad: kupříkladu její vlastní úpravy baladických příběhů z rodného strážnického Dolňácka Vydala máti, vydala dcéru a V širém poli hruščička jsou čisté a působivé. Ve dvaceti se nebojácně postavila do čela mladé strážnické cimbálové muziky Danaj, která letos oslavila třicetiny, a natočila s ní devět CD – mezi jinými ceněná tematická alba Písničky z malířovy palety (2000, reedice 2018), vánoční Nenechte nás dlúho státi (1996), Vladimíru Úlehlovi dedikované CD Písňovou zahradou (2008) nebo letošní Desatero (2018).  V BROLNu na čas zakotvila jako kmenová cimbalistka a zpěvačka, dodnes se současným “malým” BROLNem občas hostuje. Kromě hraní na cimbál, zpívání, komponování muzikantských pásem a úprav písní pro “svou” CM Danaj vyučuje hru na cimbál na ZUŠ ve Veselí a ve Skalici - a našla si i práci redaktorskou a scénáristickou: v pořadu U nás aneb Od cimbálu k lidové kultuře v TV Noe představuje divákům výrazné osobnosti české a moravské lidové muziky. Jak je zřejmé, kulaté narozeniny nemá vlastně ani čas oslavit v klidu … V rámci letošního festivalu Janáček Brno prezentovala svůj autorský pořad Kvítí milodějné – takže bylo o čem si povídat. více

Ve čtvrtek a v pátek proběhly v Brně dva zcela odlišné koncerty, avšak s jedním společným jmenovatelem. Byla jím Horňácká muzika Petra Mičky. První čtvrteční akce se konala v klubu Leitnerka a šlo o dvojkoncert s kapelou Lesní zvěř. Páteční program hostil husovický klub Musilka a za doprovodu zmíněné kapely se na něm představili zpěváci a zpěvačky z horňácké obce Hrubá Vrbka.  více

První prosincový víkend se na Mezinárodním festivalu Janáček Brno 2018 nesl ve znamení krásy a poetiky lidové písně, tak jak ji vnímal skladatel sám. Sobotní odpoledne v Mahenově divadle patřilo folkloru ryzímu přímo ze skladatelova rodného kraje. Neděle potom patřila slavnostnímu představení jednoho z jeho největších folklorem inspirovaných děl – Moravská lidová poezie v písních – v působivých prostorách vily Tugendhat.  více

Druhý z doprovodných folklorních koncertů festivalu Janáček Brno se uskutečnil v divadle Reduta. Dle všeho laťka, kterou nastavil ten první, zůstává stále vysoko. Pořad nazvaný Chodníčky k lidové písni měl představit divákům jeden z Janáčkových nejoblíbenějších slováckých regionů – Horňácko. Tohoto úkolu se svědomitě ujala cimbálová kapela s výstižným názvem Musica Folklorica.  více

Brněnský Slovácký krúžek oslavil v sobotu 110. výročí svého vzniku. A díky velkému zájmu diváků si je připomněl hned dvěma odpoledními koncerty v kulturním centru Rubín.  více

Tóny lidových písní v úterý rozezněly dvoranu rektorátu Vysokého učení technického na Antonínské ulici v Brně. První folklorní doprovodný pořad festivalu Janáček Brno 2018 nesl poetický název Kvítí milodějné, který mu byl propůjčený ze stejnojmenné skladatelovy úpravy z jedinečného cyklu Moravská lidová poezie v písních. Celý pořad měl zajímavou a sympatickou koncepci, ve které byly představeny tři polohy zpracování lidového materiálu ze sběrů Leoše Janáčka. Všechny tři byly blízké nejen samotnému skladateli, ale jsou také obecně oblíbené.  více

Milovníci folkloru měli ve čtvrtek možnost připomenout si sté výročí vzniku naší republiky na unikátním koncertě v brněnském Sono Centru. Na zdejším pódiu se sešli všichni členové hudební složky VUS Ondráš s populární cimbálovou muzikou Harafica.  více

„Beránci a vlci jsou moje osobní vize moravské world music,“ tvrdí Marian Friedl, který je stejně skvělým hráčem na vlastnoručně vyrobené lidové píšťalky jako na jazzový kontrabas. Právě jeho zkušenosti s různými žánry od folkloru po free jazz plus samozřejmě spojení s podobně stylově rozkročenou Jitkou Šuranskou vedly ke vzniku mimořádného hudebního pásma, které má svůj prapůvod v představení Z kořenů k world music na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou. Díky grantu z Ministerstva kultury vzniklo album Beránci a vlci s účastí čtyř hudebních uskupení různých stylů (což je dohromady přes dvacet muzikantů a zpěváků), které získalo zaslouženě Anděla v rozšířené kategorii Folk (pod kterou nově spadá i žánr world music). Mezitím v létě 2017 proběhla koncertní premiéra Beránků a vlků opět v Náměšti nad Oslavou (s účastí vydavatele alba Milana Páleše v převleku za Ovčí babičku) a poté další festivalová vystoupení – na Hradeckém slunovratu v Hradci nad Moravicí nebo na Colours of Ostrava. Malým snem Mariana Friedla a všech jeho beránků a vlků bylo přenést pásmo do zvukově čistého prostředí brněnského Sono centra, což se díky úspěšné crowdfundingové kampani povedlo. Zhruba hodinový koncert byl tím pádem nejen prostým „přehráním“ desky, ale především obrovskou oslavou a možná i novým startem projektu – vstříc větším a větším sálům.  více

V poněkud netradičním prostředí brněnského Metro music baru se představilo hudební uskupení s názvem Musica Folklorica tedy kapela, kterou folklorním nadšencům netřeba dlouze představovat. Špičkoví muzikanti hrají převážně vlastní úpravy lidových písní zejména z Horňácka, Myjavy případně Rumunska. Do Brna nyní přijeli pokřtít svoje v pořadí už jedenácté album.  více

Během čtyř dnů nabídl Maraton hudby Brno na 150 koncertů v podání více než 500 účinkujících. Na festivalu se potkali místní umělci i hosté ze zahraničí. Jazzový večer v Sono centru zahájili brněnští Marek Kotača Trio, po kterých následoval Yaron Herman z Izraele a Kenny Garrett z USA, na pódiu na hradě Špilberk dostala publikum do varu domácí hip-hopová legenda Chaozz i crossoveroví a světoví Dog Eat Dog. O rockový večer na Flédě se postarali The Adicts z Anglie spolu s pražským uskupením The Fialky, v Sono centru zase holandští Physical Graffiti vzdali poctu skupině Led Zeppelin. Rocku byla v Brně spousta, v neděli večer vystoupili i britští alt-J.  více

Po Út St Čt So Ne
26 27 28 29 30 1 2
3 4 5 6 7 8 9