Lidová hudba v Brně

Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

Včera, tedy 28. října 2019, zemřela hudebnice Jitka Šuranská. Bylo jí 41 let.  více

Koncerty v nové sezoně 2019/2020 slibují žánrově rozmanitou nabídku. V rámci hudebních večerů v Národním divadle Brno vystoupí například Vlasta Redl, který sezonu zahájí. Následovat ho bude Vladimír Mišík & ETC, Věra Martinová, Anna K., Petr Bende, Bára Zmeková a mnozí další.  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš vypisuje výběrové řízení na pozici Koordinační, projektový a programový pracovník. Uzávěrka přihlášek je 15. října 2019.  více

Premiéra nového pořadu Krok za krokem je věnována 65. výročí souboru VUS Ondráš. Pořad je inspirovaný lidovým materiálem českých, moravských a slovenských regionů. Děj je příběhem člověka od jeho prvních nejistých krůčků, přes vrcholné období vitality, po fázi, kdy kroky ztrácí na jistotě. Rok za rokem, celým jeho životem. Režie se ujala Alžběta Burianová. Hudební doprovod je dílem Jiřího Slavíka.  více

Babylonfest je přehlídka národnostních a etnických menšin, které žijí ve městě Brně. Letos vstupuje do 12. ročníku. Jeho program nabídne koncerty, hudebně-literární dílu i pub kvíz. Vystoupí například folklorní soubor Púčik, ruský soubor Matrjoška, Německý pěvecký kroužek, taneční skupina Piroš rouža, taneční soubor Prometheus a další.  více

Brněnský rozhlas dnes otevře výstavu ke svému 95. výročí pravidelného vysílání. Výstava zachycuje například hlasy Oldřicha Nového, Karla Absolona nebo Jiřího Mahena padající ze speciální zvukové sprchy. K vidění bude třeba rozhlasový přijímač, který před devadesáti lety vyrobili pracovníci brněnského letiště pro svého ředitele. Výstava začíná dnes, tedy 6. září.  více

Mezinárodní folklorní festival Brno se koná pravidelně na sklonku prázdnin již od roku 1990. Slavnostní zahájení letošního ročníku proběhne zítra na nádvoří Nové radnice. Vystoupí BROLN, VUS ONDRÁŠ a jejich sólisté. Během festivalu vystoupí také soubory jako Silesianie z Polska, Volynianka z Ukrajiny nebo Seljačka Sloga z Chorvatska.   více

Centrum Brna se na čtyři dny proměnilo v tepající metropoli plnou hudby mnoha žánrů, která zněla opravdu všude. Brno během tohoto prodlouženého víkendu potvrdilo, že je právem městem hudby v UNESCO. Většina produkcí byla zdarma, ty placené byly vyprodány a dokonce se přidávala představení. Pořadateli odhadovaná návštěvnost je 35 tisíc lidí. Hrálo se na náměstích, v ulicích, na balkonech, ale také v podzemí, na radnici, v pasáži či v kostelích. Letošní specialitou byly koncerty ve čtyřech pouličních pokojích od výtvarnice Kateřiny Šedé.  více

Čtyři srpnové dny, dvaadvacet hudebních stanovišť, desítky koncertů a vystoupení, stovky účinkujících a tisíce diváků. To slibuje mezinárodní festival Maraton hudby Brno 2019, který vypukne přesně za týden, tedy 8. srpna 2019. Koncerty v ulicích a náměstích budou přístupné zdarma, vystoupí například Jana Kirschner, Khoiba, Motionhouse a NoFit State Circus, Monika Bagárová, Jan P. Muchow & The Antagonists, Progres 2, Žamboši nebo Pacora trio s Denisou Kopačkovou. Buskeři zahrají v bytových pokojích na ulicích, flašinetáři v rámci svého 10. mezinárodního setkání. Do Brna zavítá také DJ Jon Hopkins, známý spoluprací s kapelou Coldplay, přijede Cirk La Putyka, Pokáč a Lázně Rašínova obsadí operní zpěváci a akvabely. Hrát se bude také v podzemí, v pasáži, v kostelích, v hotelu či na radnici.  více

Během čtyř srpnových dnů, kdy probíhá Maraton hudby Brno 2019, se celé centrum města rozezní živou hudbou. Hudbu zde budete potkávat doslova na každém kroku a většina koncertů bude letos přístupná zdarma. Pořadatelé postaví ve městě několik pódií, zaměřených na hudbu mnoha žánrů. Na své si přijdou děti i dospělí. Těšit se můžete na hvězdy brněnské hudební scény, jako jsou Progres 2, Ukulele Orchestra jako Brno nebo Monika Bagárová, tuzemskou scénu zastoupí například Jan P. Muchow, minus123minut nebo Žamboši. Ze zahraničí dorazí první dáma slovenského popu Jana Kirschner, buskeři a flašinetáři.  více

Publicistika

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámé. více

Ve věku 41 let opustila tento svět po těžké nemoci zpěvačka a houslistka Jitka Šuranská. Rodačka z Kudlovic u Uherského Hradiště nezapřela v ničem, v čem vynikala, svoje slovácké kořeny. Byla jednou z těch obdařených bytostí, jež dokážou přenášet poselství lidových písní k posluchačům, kteří se jinak s folklorem v životě míjejí.  více

Dvěma vyprodanými sobotními koncerty se zaplnil sál břeclavského kina Koruna, kde oslavil Národopisný soubor Břeclavan svoje pětašedesáté výročí existence a připojil se tak k řadě letos jubilujících folklorních těles. Odpolední koncert musel být nakonec přidán pro obrovský divácký zájem, což jen utvrzuje v tom, že na jižní Moravě je folklor stále v širokém povědomí a neutuchající oblibě.  více

Konec září bude v nedaleké slovenské Bratislavě patřit world music. Široké veřejnosti i pozvaným zahraničním delegátům se představí přední kapely žánru ze Slovenska, na konferenci se bude hovořit o folkloru i jazzu, na programu budou koncerty světových hvězd i workshopy pro hudebníky a jejich manažery. Ředitelka festivalu Jarmila Vlčková zve na toto setkání i muzikanty z Brna a okolí. Účast na konferenci je zdarma, stačí se zaregistrovat na stránkách World Music Festivalu Bratislava.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.  více

Po Út St Čt So Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10