Lidová hudba v Brně

Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

Kniha Zápisky potulného lidopisce od Jiřího Plocka vyšla v loňském roce. V Knihovně Jiřího Mahena, která letos slaví 100 let od svého vzniku, se uskuteční jeho autorské čtení ze dvou dílů této knihy.  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš opět připravuje Večery s Ondrášem. Tentokrát představí folklorní tanečně-hudební pořad celého souboru s názvem Ondrášovské putování a koncert orchestru lidových nástrojů a dívčího sboru Krok za krokem.  více

Od dnešního dne do neděle žije centrum města festivalem Maraton hudby Brno. Při této příležitosti dorazí do města sedm zástupců členských měst Sítě kreativních měst UNESCO, kteří se zúčastní kulatého stolu nazvaného „Meet Music“.  více

Největší brněnský letní festival hudby začíná již tento čtvrtek. Během čtyř dnů se v rámci Maratonu hudby Brno odehraje víc než 250 koncertů, hudba rozezní ulice, náměstí i netradiční prostory města. Centrum Brna se tak promění v jedno velké pódium plné kvalitních hudebních produkcí. Součástí bude i program ZUŠ Open, festival Na prknech, dlažbě a trávě, nový Maraton Street Food Festival a mezinárodní konference UNESCO „Meet Music“.  více

Během čtyř srpnových dní opět ožije centrum města Brna hudbou. Festivalový program čítá přes 250 koncertů na více jak 30 místech. Mezi nimi je i řada hudebních premiér. Již tradičně budou součástí festivalu buskerské pokoje uznávané výtvarnice Kateřiny Šedé. Letos s novými přírůstky – ordinací a nemocničním pokojem. A právě v ordinaci umístěné v Myší díře pod Hlavním nádražím představil realizační tým program a novinky letošního ročníku. Akci doprovodil koncert písničkářky Terezy Balonové.  více

Brno – město hudby UNESCO opět ožije hudbou. Centrum moravské metropole bude během čtyř dnů hostit stovky hudebníků a proběhnou desítky koncertů, které rozezní náměstí, ulice i koncertní sály. Multižánrový hudební festival Maraton hudby Brno se i letos uskuteční v půlce srpna, jde o jednu z mála hromadných událostí, která letos svůj program realizuje. Mezi interprety, kteří na festivalu vystoupí je Lenka Dusilová, Juwana Jenkins, Sisa Feher, Fanfara Transilvania, Malalata, Circus Brothers, Horňácká cimbálová muzika Petra Mičky, Javory a mnozí další. Chybět nebudou ani pokoje od Kateřiny Šedé.  více

Pátý ročník celostátního festivalu základních uměleckých škol ZUŠ Open více než kdy jindy upozorňuje na přínos a význam uměleckého vzdělávání. Stejně jako většina výuky probíhá i jeho zahájení online a to premiérou Ódy na radost v provedení 130 žáků a 15 ředitelů ze 48 základních uměleckých škol z ČR i ze Slovenska. Během léta vystoupí žáci ZUŠ také na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš vyhlašuje dvě výběrová řízení. Uzávěrka odevzdání přihlášek je 11. května 2021.  více

V červenci 2020 se rozhodlo vedení České televize (ČT) od roku 2021 zrušit v rámci úsporných opatření výrobu 4 pořadů. Mezi nimi i publicisticko-dokumentární pořad Folklorika, který se jako jediný každý týden ve vysílání ČT věnuje tradiční kultuře Čech, Moravy a Slezska. Když  informace o plánovaném zrušení Folkloriky pronikla na veřejnost, sepsal publicista a bývalý rozhlasový redaktor Jiří Plocek petici, v níž formuluje důvody, proč je rozhodnutí ČT chybné. Petici již podepsalo přes 5 500 signatářů a podpisy stále přibývají. Mezi nimi je řada významných osobností kulturního a veřejného života – například spisovatel a bývalý předseda rady ČT Milan Uhde, spisovatel a herec Arnošt Goldflam, předseda Svazu obcí a měst František Lukl, hudebníci Petr Ulrych, Jana Koubková, Vladimír Merta či fotograf  Jindřich Štreit. Svou podporu petici vyjádřil i Jihomoravský kraj.  více

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a změn, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a  kulturních akcí v Brně.   více

Publicistika

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a příležitostí, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a vůbec všech kulturních akcí v Brně. Tentokrát se zaměřuje také na kandidaturu města Brna na Evropské hlavní město kultury 2028. více

Součástí Českého rozhlasu Brno je už téměř sedmdesát let také folklorní redakce. V rozhovoru s jejím současným dramaturgem, ale také cimbalistou a pedagogem Jaroslavem Kneislem se dozvíte, co se v nově zrekonstruované budově brněnského rozhlasu právě chystá. A dále vám kupříkladu prozradíme, proč by měl každý milovník lidové hudby ladit tuto stanici právě v listopadu.  více

Sváteční večer 28. října oslavila část brněnských folklorních nadšenců v honosném prostoru Mahenova divadla. Hned dvakrát po sobě zde stejným programem oslavil své půlkulaté čtyřicáté páté výročí Dětský národopisný soubor brněnský Valášek.  více

Na letošním ročníku Maratonu hudby zítra vystoupí a pokřtí své CD také Tomáš Koláček. Ve folklorním světě je známý jako kontráš a basista. Jak ho vlastně napadlo natočit album jako sólový zpěvák a proč ho pojmenoval 3 světy?  více

Tradice, kroje, písně a mnohdy i speciální jídlo. To je základ lidové kultury, která má u nás svou základnu silně zakotvenou na Moravě. Zájem o ni v poslední době roste – Česká republika ji bere jako jeden ze základů své propagace pro domácí i zahraniční turisty. O čem vlastně folklor je? Vrací se k němu mladí lidé? A čím je zajímavý? Ptali jsme se Marie Hvozdecké, hudební redaktorky zaměřené na folklor v Českém rozhlasu a také dlouholeté dramaturgyně folklorní scény na festivalu Maraton hudby Brno. Jak sama říká, „mít zájem o lidovou hudbu je dobrá věc. Aby ji ale někdo předělal do nové podoby, musí znát její původ a význam, jinak z toho vzniká paskvil.“  více

Venkovní scéna Národního divadla hostila v úterý slovenský umělecký soubor Lúčnica. Pro milovníky folkloru to bylo už ve druhém pandemickém létě bezmála zjevení. Bylo odzbrojující po dvou letech bez festivalu ve Strážnici a bez většiny dalších pravidelných folklorních akcí, sedět s dalšími asi sedmi sty diváky v hledišti a pozorovat více než dvacet tanečníků a muzikantů v plné kráse. Navíc v opravdu reprezentativních a příjemných kulisách Biskupského dvora.  více

Po dlouhé těžké nemoci zemřela včera ve věku 78 let straňanská zpěvačka lidových písní, obdivovaná interpretka balad a milostných písní, dlouholetá sólistka Brněnského rozhlasového orchestru lidových nástrojů Vlasta Grycová. Odešla skutečná zpěvácká legenda, navíc moc hodný, příjemný a obětavý člověk, který přibývající léta a s nimi přicházející neduhy nesl s pochopením a nadhledem. I když už veřejně vystupovala jen výjimečně, její krásný barevný alt vždy dokázal pohladit i rozplakat.  více

Právě dnes - tedy 19. května - začíná ve Valašském Meziříčí událost, na kterou se všichni cimbalisté téměř z celého světa těší už dva roky. Jde o 14. ročník Mezinárodního festivalu cimbálu, který se každý lichý rok v tomto městě koná již od roku 1995. Letos bude kvůli pandemické situaci vpravdě skromnější a organizátoři budou některé z koncertů streamovat. Jiné bude přenášet Český rozhlas Vltava a Český rozhlas Brno. Hráč na cimbál Michal Grombiřík byl letos přijatý jako první cimbalista v historii na Katedru jazzové interpretace na JAMU. Jaká je cesta od lidové písničky, přes klasickou hudbu až k jazzu a co přesně bude na zmíněném cimbálovém festivalu dělat? O tom všem jsme si povídali.  více

Před více než dvaceti lety při Základní umělecké škole v Uherském Hradišti vznikla cimbálová muzika Harafica. Pro většinu hudebních fanoušků je známá svými neobvyklými úpravami lidových písní, výbornými výkony muzikantů, vyprodanými koncerty, ale také nezvyklými fúzemi žánrů. A právě o jejich posledním crossoverovém projektu jsem se bavila s hudebním režisérem a cimbalistou muziky Harafica Petrem Gablasem, z jehož pera jsou všechny hudební úpravy, které v něm můžeme slyšet. Jde o jejich nové album, které nese název Harafica Symphonic. Propojení tradiční lidové hudby s mohutným zvukem Janáčkovy filharmonie Ostrava s brněnským dirigentem Robertem Kružíkem. Můžete na něm slyšet staré texty ze sbírek Františka Sušila, janáčkovské motivy i zpěv dvou zajímavých hostů.  více

Poetický název Květy nevadnoucí za sebou skrývá prozatím poslední vydavatelský počin Jiřího Plocka. Kompilační CD oslavuje čtvrtstoletí od vzniku moravské folklorní řady v jeho vydavatelství GNOSIS BRNO. Jde o čtrnáct alb, která vznikala mezi lety 1995 až 2005.  A nejsou to alba ledajaká. Nadšení a cit Jiřího Plocka pro píseň je nesporný, z nahrávek však dýchá mnohem víc. Jde například o zápal samotných zpěváků, který Jiří Plocek během natáčení rozdmýchával, nechal je hrát a zpívat podle jejich vůle a nálady. Musím zdůraznit také samotný výběr interpretů. Jména jsou to dnes již opravdu ikonická – František Okénka, Zdeněk Kašpar, Karel Rajmic, Vlasta Grycová, Jiřina Miklošková a mnozí další. Někteří z nich už bohužel opustili tento svět. Jiní, které na albu slyšíme jako nadané děti, sami už vychovávají další generace zpěváků, například Tomáš Beníček. Záměrně zmiňuji zpěváky, samotné album je i po hudební stránce kvalitní. Všechny písně jsou však přednášeny výjimečnými interprety. I to jim v duchu živé lidové tradice dodává jedinečnost.  více

Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12