Lidová hudba v Brně

Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

Již tento čtvrtek, tedy 9. srpna se Brno otevře největší hudební události léta - čtyřdennímu Maratonu hudby Brno 2018. V programu jsou hvězdná jména tuzemské i zahraniční hudební scény, dále nový cirkus, jazz, rock, punk-rock, folklor, šansony, hiphop, crossover, beatbox, flašinety, bezuliční busking, ale třeba také ohňová show, kytarová, klavírní či varhanní klasika i slavná mše Antonína Dvořáka.  více

Předposlední víkend v červnu opět patří festivalu v brněnské Kamenné kolonii. Během tří dnů na festivalové louce vystoupí Vilém Spilka Quartet, Swing pigs, Candish, Miserable ones nebo Cirkus Legrando.  více

21. ročník letních folklorních večerů zahájí galavečer hudby a tance na nádvoří hradu Špilberk. V rámci přehlídky vystoupí Poddukelský umelecký ľudový súbor – PUĽS, Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ a Soubor písní a tanců Dolina.  více

Mezinárodní festival vstupuje do druhého ročníku. V čele s Martinem Krajíčkem a jeho triem na festivalu vystoupí Mandolínový orchestr, Vítek Hanulík a Karel Začal, Tři grácie, Megafon, Michal Müller nebo Jiří Plocek a Jitka Šuranská. Součástí festivalu jsou workshopy účinkujících.  více

Multižánrový jednodenní festival v Bílovicích nad Svitavou letos přivítá Hradišťan & Jiřího Pavlicu, Ladu Šimíčkovou, Anetu Langerovou a mnohé další.  více

7. ročník pouličního festivalu se opět snaží otevřít hranice pomyslného „ghetta“. Program festivalu nabídne výstavy, koncerty, taneční představení i architektonické procházky. Hudební scéna hostí Funky Chicken, Lukrecia Changa nebo Martina Bindera.  více

15. ročník festivalu iberoamerické kultury Ibérica přiveze na přelomu června a července do Brna atmosféru Pyrenejského ostrova i Latinské a Jižní Ameriky. Program festivalu nabídne fiestu s hudbou, tancem a tradičními pokrmy na Staré radnici, tvůrčí dílny nebo filmovou přehlídku. Letošní Ibériku zahájí koncert kytarového dua Cortés & Gallardo. José María Gallardo reprezentuje svět klasické kytary a Miguel Angel Cortés naopak přichází z prostředí flamenkové dynastie Los Cortés. Největší hvězdy festivalu vystoupí v rámci galakoncertu na nádvoří hradu Špilberk, který uvede flamenkového flétnistu Sergia de Lopeho s kapelou a flamenkovou tanečnicí Gemou Moneo. Večer uzavře kytarista Paco León.  více

V červenci proběhne v Brně 15. ročník festivalu ProART. Letošním tématem je Svobodě umění_Umění svobodu...! Mezi lektory workshopů je například Lenka Dusilová, Michal Viewegh, Zdeněk Král, Ida Kelarová a mnozí další. Přihlášky je možné podat už nyní.  více

Alkinoos Ioannidis navštíví Brno v rámci svého evropského turné na pozvání kapely Jannis Moras & Banda, která na jeho koncertě vystoupí jako host. Brněnský koncert proběhne v klubu Melodka.  více

V prostorách nahrávacího studia a hudební kavárny Amaro records proběhne pěvecký workshop zaměřený na tradiční romskou píseň.  více

Publicistika

Během čtyř dnů nabídl Maraton hudby Brno na 150 koncertů v podání více než 500 účinkujících. Na festivalu se potkali místní umělci i hosté ze zahraničí. Jazzový večer v Sono centru zahájili brněnští Marek Kotača Trio, po kterých následoval Yaron Herman z Izraele a Kenny Garrett z USA, na pódiu na hradě Špilberk dostala publikum do varu domácí hip-hopová legenda Chaozz i crossoveroví a světoví Dog Eat Dog. O rockový večer na Flédě se postarali The Adicts z Anglie spolu s pražským uskupením The Fialky, v Sono centru zase holandští Physical Graffiti vzdali poctu skupině Led Zeppelin. Rocku byla v Brně spousta, v neděli večer vystoupili i britští alt-J. více

Budova Českého rozhlasu Brno se po rekonstrukci chlubí novým studiem. Studio VII bylo obrazně pokřtěno koncertem Na živú notečku z folklorní řady Na moravskou notu Českého rozhlasu Brno a Zlín. Hudebního zasvěcení se ujala Horňácká muzika Petra Mičky, jejíž primáš je zároveň jedním z rozhlasových redaktorů. Jako hosté se představili velmi nadaní mladí zpěváčci Anička Mičková a Janíček Pavlík a také legenda horňáckého folkloru majstr Martin Hrbáč. Celý více než hodinový program je možno shlédnou na youtube kanálu Českého rozhlasu.  více

Předposlední červnový víkend se většina tuzemských folklorních nadšenců přesunula již po třiasedmdesáté do jihomoravské Strážnice. Toto městečko se zajímavou a dlouhou historií se pravidelně stává dějištěm největšího folklorního festivalu v České republice. Každoročně se ho účastní folklorní soubory, lidové muziky a rukodělní výrobci z Čech, Moravy, Slezska, Slovenska, a také jiných zemí celého světa. Letos to bylo například pestrobarevné Mexiko nebo orientální Indonésie.  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš připravil již tradiční oživení prvních letních dnů a to 21. ročníkem série folklorních večerů pod názvem F scéna. Bezmála týdenní festival začal slavnostním galavečerem v kulisách hradu Špilberk, kde se krom domácího pořadatelského tělesa objevil také vzácný host Poddukelský umelecký ľudový súbor – PUĽS z Prešova. Ten mohli diváci vidět také ještě následující den, kdy byl program na Nové radnici již zcela v jejich režii. Třetí festivalový den se i se svými tanečníky předvedl opět VUS Ondráš pásmem s názvem Taneční miniatury.  více

Ulice a náměstí po celé republice včera ovládli malí umělci. Do druhého ročníku celostátního happeningu se zapojilo na 400 základních uměleckých škol v 333 městech. Takřka tisíc akcí probíhalo na nejrůznějších místech Čech i Moravy. Malí umělci se vydali do ulic, kostelů, zámků, muzeí, galerií, nádraží, nákupních center a kaváren. Do programu ZUŠ Open se opět osobně zapojila patronka projektu Magdalena Kožená, která včera zamířila do Liberce, Benátek nad Jizerou a zúčastní se i slavnostního závěrečného večera ve Valdštejnské zahradě v Praze. Do ZUŠ Open se zapojila i celá řada dalších umělců například garanti jednotlivých uměleckých oborů za ZUŠ Open Alice Nellis a bratři Bubeníčkové, dále En.dru, Jiří Bárta, Karolína Berková, Vadim Petrov, ale i třeba hráči Karlovarského symfonického orchestru. ZUŠ Open proběhlo v Brně ve spolupráci Brnem městem hudby kreativní sítě UNESCO. Brněnské vystoupení základních uměleckých škol moderoval Pavel Borský, zástupce ředitelky ZUŠ Kaprálová.  více

Temperament i emoce romské hudby jsou všeobecně známým faktem. Se stejnou vervou a pozitivní energií vzniklo v roce 2016 také komunitní nahrávací studio Amaro records. Celý dobrovolnický projekt vznikl za podpory a garance organizace IQ Roma servis. Odpovědnou osobou a dobrým duchem je Petra Borovičková, sama výborná zpěvačka a členka několika kapel. Strůjcem myšlenky byl Gejza Horváth, přední romský hudebník, který již dříve vedl kurzy pro mladé romské muzikanty. Spatřoval v nich obrovský potenciál.  více

Své česko-slovenské turné zakončila na brněnské Flédě kapela Billy Barman ze Slovenska. Tato série koncertů byla zajímavá nejen svoji čistě akustickou podobou, ale zejména propojením s pěti zpěvačkami SĹUKu (Slovenský ľudový umelecký kolektív). Tato fúze populární hudby a folkloru vznikla původně pro festival Tatra Flowers. Její nebývalý úspěch však způsobil, že se hudebníci rozhodli repertoár rozšířit a představit se nejen na domácí slovenské půdě, ale také u českých sousedů.  více

V sobotu 14. dubna se v Dělnickém domě v Brně-Židenicích uskutečnilo tradiční vystoupení souboru Javorník a jeho hostů. V roli hosta se představil soubor Olšava z Uherského Brodu. Historie těchto dvojkoncertů se datuje od roku 2003, od té doby se na jednom pódiu vystřídalo již třináct folklorních souborů.  více

Velikonoční festival duchovní hudby ve svém druhém dni nabídnul v kostele Neposkvrněného početí panny Marie na Křenové ulici Lidové pašije podle svatého Jana, jejichž autorem je Petr Varmuža – umělecký vedoucí BROLNu.  více

Další z řady dvojkoncertů mezinárodního festivalu Jazz Fest Brno 2018 se odehrál v sobotu v Divadle Husa na provázku. Oba tentokrát propojil skladatel a multiinstrumentalista Jiří Slavík. V první půli programu předvedl své jazzové interpretační a improvizační schopnosti, když na piano doprovodil jazzového bubeníka Douga Hammonda. Poté představil koncertní verzi svého unikátního projektu Mateřština, za který vloni získal cenu Anděl v kategorii world music.  více

Po Út St Čt So Ne
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12