Lidová hudba v Brně

Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

Centrum Brna se na čtyři dny proměnilo v tepající metropoli plnou hudby mnoha žánrů, která zněla opravdu všude. Brno během tohoto prodlouženého víkendu potvrdilo, že je právem městem hudby v UNESCO. Většina produkcí byla zdarma, ty placené byly vyprodány a dokonce se přidávala představení. Pořadateli odhadovaná návštěvnost je 35 tisíc lidí. Hrálo se na náměstích, v ulicích, na balkonech, ale také v podzemí, na radnici, v pasáži či v kostelích. Letošní specialitou byly koncerty ve čtyřech pouličních pokojích od výtvarnice Kateřiny Šedé.  více

Čtyři srpnové dny, dvaadvacet hudebních stanovišť, desítky koncertů a vystoupení, stovky účinkujících a tisíce diváků. To slibuje mezinárodní festival Maraton hudby Brno 2019, který vypukne přesně za týden, tedy 8. srpna 2019. Koncerty v ulicích a náměstích budou přístupné zdarma, vystoupí například Jana Kirschner, Khoiba, Motionhouse a NoFit State Circus, Monika Bagárová, Jan P. Muchow & The Antagonists, Progres 2, Žamboši nebo Pacora trio s Denisou Kopačkovou. Buskeři zahrají v bytových pokojích na ulicích, flašinetáři v rámci svého 10. mezinárodního setkání. Do Brna zavítá také DJ Jon Hopkins, známý spoluprací s kapelou Coldplay, přijede Cirk La Putyka, Pokáč a Lázně Rašínova obsadí operní zpěváci a akvabely. Hrát se bude také v podzemí, v pasáži, v kostelích, v hotelu či na radnici.  více

Během čtyř srpnových dnů, kdy probíhá Maraton hudby Brno 2019, se celé centrum města rozezní živou hudbou. Hudbu zde budete potkávat doslova na každém kroku a většina koncertů bude letos přístupná zdarma. Pořadatelé postaví ve městě několik pódií, zaměřených na hudbu mnoha žánrů. Na své si přijdou děti i dospělí. Těšit se můžete na hvězdy brněnské hudební scény, jako jsou Progres 2, Ukulele Orchestra jako Brno nebo Monika Bagárová, tuzemskou scénu zastoupí například Jan P. Muchow, minus123minut nebo Žamboši. Ze zahraničí dorazí první dáma slovenského popu Jana Kirschner, buskeři a flašinetáři.  více

Album shromažďuje folklórní zpěvy a písně z moravských luk. Po ukončení několikaleté práce na Antologii moravské lidové hudby se vydavatelství Indies Scope rozhodlo pokračovat novou sérií folklórních nahrávek pod názvem Malovaná truhla. Jednou z nich je právě album Kosecké písně. Na albu se podílela Horňácká cimbálová muzika Kubíci, Ženský sbor z Hrubé Vrbky, Horňácký mužský sbor Chotár a další.  více

Čtvrtý ročník Jazzového nádvoří zavítá opět i do Brna. Nabídne sérii koncertů iniciovanou společně jazzovými katedrami pražské HAMU a brněnské JAMU. Představí se studentské ansámbly obou škol a vlastní dlouhodobě fungující projekty vybraných studentů a pedagogů. Akci uzavře vystoupení afrického uskupení Ghana Dance Ensemble.  více

Louku v brněnské Kamenné kolonii už desátým rokem oživí multižánrový festival Kamenka Open. Letošními hosty jsou například kapely Funky Pappa, Jamiroquai Tribute Band nebo Pleasure Portable. Divadla zastoupí Divadlo Hysterie, Divadlo Koráb nebo Divadlo Bez pravidel.  více

Multižánrový festival Maraton hudby Brno dnes zveřejnil část ze svého hlavního programu. Během čtyř festivalových dnů proběhne v centru města tradiční bezuliční busking, setkání flašinetářů, Nekonečné varhany u Jezuitů a Pianoštafeta v pasáži Alfa. Do Brna zavítá například DJ Jon Hopkins z Británie, tanečně cirkusová skupina Motionhouse a NoFit State nebo Cirk La Putyka. Místní scénu zastoupí třeba Hausopera se svým představením Poslední pólo, které proběhne přímo v lázeňském bazénu.  více

Street festival Ghettofest se odehrává ve vyloučené lokalitě přezdívané „Brněnský Bronx“, pro kterou je tento sociálně-kulturní koncept vytvořený. Celá akce otevírá hranice pomyslného „ghetta“, podporuje přirozené setkávání a soužití v jednom městě. Dramaturgicky velmi pestrý program zahrnuje koncerty, workshopy nebo komentované prohlídky čtvrti. Na festivalových scénách vystoupí například Čankišou, Candish, Feri and the Gipsies, Please the Trees a mnozí další.  více

Řecká sobota na hradě Veveří vstupuje do 9. ročníku. Hudební scénu zastoupí například Musica Balkanika, Mydros, Martha a Tena Elefteriadu nebo Prometheus. Dále proběhnou taneční krojovaná vystoupení, taneční workshopy, výstava"Řekové na území Dunajské monarchie“, divadelní představení a program pro děti. Organizátoři chtějí touto akcí zprostředkovat veřejnosti kulturní tradice a historické vazby Moravy a Řecka.  více

Do letošního celostátního happeningu ZUŠ Open, který pořádá Nadační fond Magdaleny Kožené, se zapojilo 420 základních uměleckých škol. Děti a mladí umělci budou šířit hudbu, tanec, divadlo i výtvarné umění ve veřejném prostoru. Na několika místech republiky zamíří také do domovů důchodců či mateřských a základních škol. Brněnskou část této akce odstartuje vyhlášení výsledků celobrněnské soutěže To je talent na Dominikánském náměstí. Následovat bude představení šestnácti základních uměleckých škol města Brna. Brněnské setkání uzavře vystoupení největšího pěveckého sboru města Brna, který vznikne právě pro tuto příležitost a společně zazpívá Proč bychom se netěšili z opery Prodaná nevěsta od Bedřicha Smetany.  více

Publicistika

Nádvoří hradu Špilberk v letních měsících často rozeznívá hudba. Až do září je možné spojit prohlídku hradu také s kulturním zážitkem. Pořadatelé se snažili připravit program napříč žánry, aby si přišel na své opravdu každý. Večer patřil lidovým tónům. Pódium i přes nepříznivé počasí ovládl Vojenský umělecký soubor Ondráš.  více

Poslední květnový den ožilo Dominikánské náměstí v Brně hudbou, zpěvem i tancem. O půl třetí odpoledne začal program celostátního happeningu základních uměleckých škol ZUŠ Open pod patronátem Nadačního fondu Magdaleny Kožené vyhlášením výsledků soutěže TO JE talent. Účastnici si nepřišli pouze vyzvednout ceny. Dokázalo to hned několik z oceněných zpěváků a hudebníků. Rozšiřující se dav posluchačů přitáhla například Lucie Sedláčková s písní Ewy Farné Měls mě vůbec rád nebo zpěvačka a klavíristka Veronika Vávrová s baladou Million reasons od Lady Gaga.  více

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Každá premiéra Vojenského uměleckého souboru Ondráš je událostí, která se těší velkému zájmu folklorních nadšenců. Nejinak tomu bylo ve čtvrtek v lehce stísněných prostorách Divadla Bolka Polívky. Koncert s názvem Krajinou času byl vyprodán více než měsíc předem.  více

V téměř čtyřhodinovém programu mohli ve Veselí nad Moravou diváci i účinkující slavit osmdesáté narozeniny legendy horňáckého folkloru Martina Hrbáče. Koncert, který se v neděli 24. března k této příležitosti konal, se však zapíše do dějin nejen svojí délkou, ale zejména plejádou folklorních legend, které se na jevišti vystřídaly.  více

Slovácký soubor Šafrán je již tradičním organizátorem brněnského fašanku. Akce se, v duchu lidových tradic, koná vždy v úterý před Popeleční středou a je počátkem křesťanského půstu. Její kořeny sahají do dob pohanských, nyní je však součástí křesťanských svátků téměř po celém světě. Průvodům masek se v regionech Moravy říká končiny, masopust, fašanek nebo např. šibřinky. Jeho souborová brněnská obdoba se snaží držet lidového předobrazu. Začíná průvodem na Náměstí svobody. Letos pokračoval přes Alfa pasáž až do budovy tržnice na Zelném trhu. Zakončení programu bylo v režii souboru Lučina, který divákům předvedl tzv. pochovávání basy. Jedná se o zvyk, který je inscenovaným pohřbem tohoto hudebního nástroje, znázorňuje ukončení zábav, zklidnění a příprav na Velikonoce.  více

Po Út St Čt So Ne
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11