Lidová hudba v Brně

Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

Konkurzu do profesionální části taneční skupiny VUS Ondráš proběhne již začátkem září.  více

Druhý ročník multižánrového festivalu Maraton hudby Brno se blíží. Největší letní festival v Brně přivítá desítky účinkujících v mezinárodním zastoupení. V rámci festivalu dostane prostor hudba různých žánrů, od balkánské dechovky přes komorní a orchestrální klasiku, jazz, folklor, etno, rock, kapely pro děti až po netradiční bezuliční busking. Hudební program doplní trojice představení nového cirkusu Collectif Malunés, pouliční divadlo, kouzelník nebo akrobatický heliový balón.  více

Festival Ibérica i letos představí iberoamerickou kulturu v mnoha podobách a formách. Kromě galakoncertu flamenkových mistrů pod širým nebem program nabídne tvůrčí dílny, gastronomickou fiestu v centru města, filmové přehlídky nebo výstavu fotografií z Kolumbie. Vystoupí Alba Molina a Alba Heredia.  více

Hudebník, vydavatel a redaktor Jiří Plocek připravuje CD Moravské hlasy /Moravian Voices. Finanční podporu pro vznik alba hledá na portálu Hithit.  více

Mezinárodní hudební festival 19 měst Concentus Moraviae 2017 nese téma  „La Voce“. Festival je tedy věnován tématu lidského hlasu a zpěvu ve všech podobách od chorálu, přes lidovou hudbu minulosti až po barokní operu nebo jazz. Lidskému hlasu zasvětil své dílo také Claudio Monteverdi, jehož 450. výročí narození si letos připomíná celý svět. Právě jemu festival věnuje mimořádnou pozornost. Dramaturgem letošního ročníku je Václav Luks, zakladatel barokního orchestru Collegium 1704 a vokálního ansámblu Collegium Vocale 1704. V rámci dnešního zahajovacího koncertu vystoupí Cantar Lontano a a rezidenční umělec festivalu Marco Mencoboni.  více

Profesionální folklorní těleso Ondráš hledá nové členy do taneční skupiny a orchestru lidových nástrojů.  více

Brněnská skupina Anatoli se zaměřuje na interpretaci řecké tradiční hudby a žánr rebétiko. Kapela funguje přes pět let, za tu dobu se v jejich řadách vystřídala celá řada muzikantů nejrůznějších národností, jádro ale vždy tvořili brněnští Řekové. Nové album pokřtí v klubu Stará Pekárna.  více

ProART Festival zahájil přihlašování na workshopy tance, zpěvu, herectví, fotografie a dalších umění. Festival letos proběhne v Brně, Liberci a Valticích. Workshopy povede například Iva Bittová, Irene Bauer, Martin Dvořák, Ida Kelarová, Aleš Slanina, Leonie Wahl, Veronika Žilková a další.  více

Publicistika

Multižánrový festival letos přivítal desítky umělců z domova i zahraničí a více než 16 000 diváků. Druhý srpnový víkend se Brno rozeznělo hudbou doslova na každém rohu. Na několika pódiích se vystřídali umělci různých žánrů od jazzu, folkloru, klasiky, rocku po balkan, pouliční divadlo a mimořádný bezuliční busking. Brno navštívil i nový cirkus. Francouzsko-belgický soubor Collectif Malunés vystoupil hned třikrát a roztleskal celé šapitó. více

Desítky účinkujících největšího letního festivalu moravské metropole Maraton hudby Brno jsou připraveny ke startu. Druhý srpnový víkend Brno zaplaví hudba doslova všech žánrů, od balkánské dechovky přes komorní a orchestrální klasiku, jazz, folklor, etno, rock, kapely pro děti až po netradiční tzv. bezuliční busking. Hudební program ozdobí exkluzivní trojice představení nového cirkusu, chybět neubude pouliční divadlo, kouzelník či unikátní akrobatický heliový balón. To vše a ještě více od 11. do 13. srpna. v Brně. Nezapomeňte na již tradiční hudebně-maratonské heslo: Není důležitá rychlost; především si dobře rozvrhněte síly, abyste si toho užili co nejvíce!  více

Folkové prázdniny v Náměšti nejsou „jen“ navýsost hudebním festivalem. Jsou také světem, v němž se uskutečňují vize. Vize dramaturgické i umělecké. Jsou světem, kde se člověk může ledasčemu naučit, ledasco se dozvědět, s ledaským se setkat. Kromě hudby, jež je těžištěm festivalu, jsou Folkovky bohatou přehlídkou dílen (výtvarných, řemeslných, hudebních, tanečních a dalších), filmů (o muzikantech a jejich osudech) a přednášek (Kolokvium).  více

Existují hudební festivaly fádní, vcelku zajímavé, velmi zajímavé, skvělé… a Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou. Festival výjimečný nejen svou žánrovou šíří (folk v názvu klame, jak pravidelní návštěvníci věcí), tak zejména promyšlenou koncepcí s mnoha přesahy nejen hudebními. Každý ročník festivalu má své téma. Každý den má své téma. Na hlavním pódiu se střídají české legendy s kapelami ze světa, které v Česku hrají úplně poprvé. A pódium v náměšťském zámeckém parku (případně v blízké jízdárně, prší-li) zažívá každý rok několik premiér, mimořádných projektů, neopakovatelných hudebních setkání. A kromě toho patří k „Folkovkám“ desítky, ba stovky nejrůznějších výtvarných, hudebních a lecjakých jiných dílen, dvoudenní odborné kolokvium, méně vážné rozpravy o hudbě nebo open scéně, v jejímž rámci se na řadu dostane i český folk.  více

Vynikající moravský cimbalista Dalibor Štrunc (1966) vyšel z folklorního prostředí na Valašsku a po absolutoriu brněnské konzervatoře prošel celou řadou muzikantských angažmá – od klasické hudby přes folklor až po dlouholeté členství ve skupině Javory Hany a Petra Ulrychových. Je tomu už neuvěřitelných pětadvacet let, co zformoval skupinu s názvem Cimbal Classic, v níž začal postupně uplatňovat své autorské představy nejen muzikantské, ale i písničkářské. Cimbal Classic se od té doby stal stálicí naší folkové scény a svébytným pojmem. Letos své výročí oslaví novým CD a řadou koncertů.  více

Přívětivý malý amfiteátr na nádvoří radnice v Ivančicích se stal dějištěm jednoho z koncertů dvaadvacátého ročníku mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst Concentus Moraviae. Tradiční hostitelské město festivalu s jeho letošním tématem La voce - Hlas nabídlo publiku unikátní srovnání Janáčkova kompozičního pojetí horňáckých písňových motivů uvedených ve sbírce Moravská lidová poezie v písních s autentickou interpretací tradiční horňácké lidové muziky.  více

Rozmach dynamické a inspirativní moravské hudebně-folklorní tradice ve 20. století je spjat s Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů a s mnoha výraznými interprety z tradičních regionů. Před třemi lety začalo pražské vydavatelství Galén mapovat tuto vrstvu naší hudební kultury a dnes máme před sebou už reprezentativní soubor pěti titulů mapující 50. – 80. léta a připomínku řady legend, jako jsou Šebetovská, Severin, Šuláková, Luboš Holý a další.  více

Unikátní akce ZUŠ Open představí v úterý 30. května na tisícovku hudebních, tanečních, divadelních a výtvarných prezentací v 280 českých, moravských a slezských městech. Také Brno chystá na zítřek mimořádně bohatý program, jehož vrcholy bude společné pěvecké vystoupení dětí a Magdaleny Kožené na Moravském náměstí či slavnostní koncert festivalu Mozartovy děti v Besedním domě společně s Filharmonií Brno. Brněnská akce je součástí kandidatury města Brna do sítě kreativních měst UNESCO v oboru hudba.  více

Zahlédl jsem jej na dolním konci ulice Kobližná. Tak přece! Je to vzácný exemplář, zřídka kdy k vidění. Tímto záznamem se mi obrázek brněnské hudební fauny pěkně zacelil. Jaké by to bylo město hudby, kdyby se v něm aspoň občas nevyskytoval flašinetář!  více

Brněnská náměstí Svobody, Moravské náměstí a Zelný trh jsme si už za několik posledních let zvykli v předvánočním čase vnímat jako tržiště, na nichž se lze setkat s přáteli, popít, pojíst, koupit maličkost sobě či přátelům jako dárek. Nedílnou součástí adventní nabídky však je i hudební produkce na jmenovaných náměstích, které jsou pro jedny vítanou, pro druhé pouze trpěnou tradicí s velmi proměnlivou kvalitativní úrovní. Kaleidoskop je letos ústředním motivem brněnských Vánoc, které tak tvoří pestrá mozaika žánrů i vystoupení na všech třech pódiích po dobu konání trhů čili do 23. prosince.  více

Po Út St Čt So Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10