Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

SoundCzech upozorňuje na blížící se termín odevzdání přihlášek, výzvy v rámci Roku české hudby se uzavírají už koncem ledna 2024. Do středeční půlnoci tak můžete přihlásit svůj projekt.  více

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a příležitostí, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a kulturních akcí v Brně.  více

Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ nabírá členy do všech složek externí (amatérské) skupiny. Tedy do taneční skupiny, dívčího sboru, orchestru lidových nástrojů i technické skupiny.  více

Festival každoročně pořádá Sdružení přátel folkloru v Brně. Součástí festivalového programu jsou koncerty, folklorní vystoupení, jarmark nebo výstava s názvem Vlna v žití lidském.  více

8. ročník multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno startuje už dnes. Program tvořený z mezinárodních i tuzemských interpretů rozezní téměř 30 míst v centru města. Hudební program bude ale také ve vodojemu na Žlutém kopci, ve vile Tugendhat, na brněnské přehradě nebo v tradičních buskerských pokojích výtvarnice Kateřiny Šedé, mezi nimiž nechybí ani videopůjčovna, záchod a koupelna. Rezidenčním umělcem letošního ročníku je jazzový klavírista Omar Sosa, dále vystoupí kapela Dubioza Kolektiv, Koza Mostra, duo Puuluup nebo Julia Kozáková se svou kapelou Manuša.  více

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled letních událostí a příležitostí, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů, festivalů a kulturních akcí v Brně.  více

Jedinečnou příležitost zahrát si na jednom pódiu s takovými klavírními osobnostmi, jako je např. Jan Bartoš nebo David Mareček nabízí všem klavíristům a klavíristkám bez rozdílu věku a dosaženého hudebního vzdělání již tradiční akce festivalu Maraton hudby Brno nazvaná PIANOŠTAFETA.  více

Letos již čtyřdenní akce v centru Brna opět přiblíží kulturu exotické Brazílie. Zahájení tentokrát proběhne ve Vile Löw-Beer, kde se mohou návštěvníci zúčastnit vernisáže výstavy Kulturní dědictví UNESCO 2023 Brazílie. V rámci festivalu vystoupí Brazilské trio, dále Fabio Zanon, Lia De Itamaracá, Flaira Ferro a další. Chybět nebude ani karnevalový průvod městem.  více

Zítra, tedy ve středu 21. června na Evropský den hudby, se uskuteční happening, který je největší plánovanou událostí celoročního projektu s názvem Rok sborů. Na Zelném trhu se představí 33 amatérských sborů z Brna a jeho okolí, a to pod vedením sbormistra Petra Kolaře. Pozvání na akci přijal také Hradišťan & Jiří Pavlica, který se ve velkém finále připojí ke společnému zpěvu bezmála šestisethlavého hudebního sboru. Aktivity jsou finančně podporovány Jihomoravským krajem.  více

Publicistika

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem. více

Už čtvrtý rok za sebou se mohli diváci vydat na nádvoří hradu Špilberk a vychutnat si taneční umění Vojenského uměleckého souboru Ondráš z Brna v seriálu nazvaném Večery s Ondrášem. Letos ve dvou dnech 15. a 16. června zájemci opět viděli to nejlepší, co má soubor aktuálně v nabídce. Koncerty byly navíc benefiční a peníze, které se při nich vybraly, putují na Vojenský fond solidarity. Přehlédnu druhý, páteční večer, při kterém si Ondráš na pódium přizval přátele z plzeňského souboru Mladina.  více

Oslavy stopadesátí let brněnského Besedního domu, které se konají nejen v jeho prostorách, vynikají zajímavou dramaturgií. Ta dokáže posluchače přenést do počátků existence tohoto koncertního prostoru. Dva koncerty, které se odehrály 4. a 5. května, nesly název Janáček a Horňácká muzika. Já jsem se zúčastnila toho prvního a šlo o skutečně povedený zážitek, který mi Filharmonie Brna a Horňácká muzika Petra Mičky připravila. Páteční reprízu koncertu přenášela Česká televize. Oba večery byly vyprodané a do prodeje se dokonce přidávaly vstupenky na stání.  více

La Cantiga de la Serena je trio z jižní Itálie, které se zaměřuje na hudbu Středomoří, chápaného jako most mezi Západem a Východem. Repertoár souboru tvoří středověké tance a písně, písně duchovní včetně poutnických, středověké světské písně i písně sefardských židů, kteří museli na konci 15. století opustit dnešní Španělsko a Portugalsko. V roce 2021 skupina vydala své třetí a zatím nejnovější album La Mar a v létě 2022 vystoupila v Brně na festivalu Maraton Hudby. Koncert si můžete připomenout i díky tomuto rozhovoru. Na naše otázky odpovídají Fabrizio Piepoli, který zpívá a hraje na italskou chitarru battente, dále Giorgia Santoro, hráčka na nejrůznější druhy fléten a píšťal včetně indické bansuri nebo irské tin whistle, a také na keltskou harfu. A konečně třetím členem je Adolfo La Volpe, který hraje na arabskou loutnu, na klasickou kytaru nebo irské buzuki.  více

V polovině 20. let 20. století se začala psát historie jedné z nejsvéráznějších čtvrtí Brna. Ve vytěženém pískovcovém lomu se postupně usazovali dělníci z nedaleké cihelny. O pár let později už na tomto místě s výhledem na tehdy vznikající veletržní areál a Staré Brno bylo možné napočítat stovku domků. Čtvrť existuje dodnes a nese název Kamenná kolonie. V neděli 5. února se v Kamence, jak ji Brňané nazývají, konala už tradiční fašanková obchůzka.  více

Ještě koncem ledna byly v Galerii města Blanska zahájeny dvě výstavy. Obě částečně vychází z našich kořenů, ale i lidové kultury. Krojové veselí s cimbálovkou na nich však rozhodně nečekejte. Svá díla zde vystavuje Eva Juračková a David Severa. Absolvovala jsem první část doprovodného programu k výstavám, který se odehrál prvního února v prostorách galerie. V debatě na téma Folklor a ochrana přírody se zde s návštěvníky sešla ředitelka ekologické Nadace Veronica Helena Továrková.  více

Ve zrekonstruovaném sále největší české Sokolovny na Kounicově ulici v Brně se setkali folklorní nadšenci z celé Moravy. Tradiční už sedmdesátý první ples zde v sobotu 21. ledna uspořádal Slovácký krúžek Brno. Propojily se tak dva spolky s hlubokou prvorepublikovou tradicí. Dohromady jim to ladilo, jako by po celou tu dobu až dodnes patřily k sobě.  více

Noam Vazana, vystupující pod přezdívkou Nani, je izraelská zpěvačka, která se věnuje písním v židovském jazyce ladino. Na album Andalusian Brew z roku 2017 shromáždila lidové písně, z nichž některé slýchala jako malá od své babičky. V roce 2021 natočila své první autorské album s písněmi v ladinu, nazvané Ke Haber. Na podzim 2022 vystoupila v Brně v klubu Music Lab v duu s brněnským perkusistou Jakubem Škrhou. Před koncertem vznikl následující rozhovor.  více

Na předvánočním koncertu kapely Musica Folklorica v klubu Stará pekárna nečekaně oznámil svůj odchod do důchodu vydavatel a zakladatel vydavatelství Indies Milan Páleš. Stalo se tak symbolicky při křtu posledního loňského folklorního počinu, který nese název Rok na Slovácku. Jaké jsou jeho plány v důchodovém režimu? A nezmizí folklor z edičního plánu tohoto prestižního vydavatelství?  více

Rumunská skupina Fanfare Ciocărlia, přezdívaná „nejrychlejší dechovka světa“, pochází z malé vesnice Zece Prajini, ležící na severovýchodním okraji Rumunska, u hranic s Moldavskem. Vznikla před čtvrtstoletím, v roce 1997. Skupina romských hudebníků s tubami, tenorovými rohy, trubkami a saxofony se tehdy rozhodla šířit balkánskou dechovou hudbu po světě. V rámci svého zdánlivě nekonečného turné přijela v létě 2022 také do Brna, kde vystoupila na festivalu Maraton Hudby. Koncert, který byl ozdobou festivalové Balkánské scény, si připomeneme v rozhovoru se saxofonistou Oprică Ivanceou. Z rumunštiny tlumočil a odpovědi spontánně doplňoval Henry Ernst, původně německý zvukař, který kapelu pro svět objevil a dodnes je jejím manažerem a také vydavatelem.  více

Po Út St Čt So Ne
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10