Lidová hudba v Brně

Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

Festival Ibérica i letos představí iberoamerickou kulturu v mnoha podobách a formách. Kromě galakoncertu flamenkových mistrů pod širým nebem program nabídne tvůrčí dílny, gastronomickou fiestu v centru města, filmové přehlídky nebo výstavu fotografií z Kolumbie. Vystoupí Alba Molina a Alba Heredia.  více

Hudebník, vydavatel a redaktor Jiří Plocek připravuje CD Moravské hlasy /Moravian Voices. Finanční podporu pro vznik alba hledá na portálu Hithit.  více

Mezinárodní hudební festival 19 měst Concentus Moraviae 2017 nese téma  „La Voce“. Festival je tedy věnován tématu lidského hlasu a zpěvu ve všech podobách od chorálu, přes lidovou hudbu minulosti až po barokní operu nebo jazz. Lidskému hlasu zasvětil své dílo také Claudio Monteverdi, jehož 450. výročí narození si letos připomíná celý svět. Právě jemu festival věnuje mimořádnou pozornost. Dramaturgem letošního ročníku je Václav Luks, zakladatel barokního orchestru Collegium 1704 a vokálního ansámblu Collegium Vocale 1704. V rámci dnešního zahajovacího koncertu vystoupí Cantar Lontano a a rezidenční umělec festivalu Marco Mencoboni.  více

Profesionální folklorní těleso Ondráš hledá nové členy do taneční skupiny a orchestru lidových nástrojů.  více

Brněnská skupina Anatoli se zaměřuje na interpretaci řecké tradiční hudby a žánr rebétiko. Kapela funguje přes pět let, za tu dobu se v jejich řadách vystřídala celá řada muzikantů nejrůznějších národností, jádro ale vždy tvořili brněnští Řekové. Nové album pokřtí v klubu Stará Pekárna.  více

ProART Festival zahájil přihlašování na workshopy tance, zpěvu, herectví, fotografie a dalších umění. Festival letos proběhne v Brně, Liberci a Valticích. Workshopy povede například Iva Bittová, Irene Bauer, Martin Dvořák, Ida Kelarová, Aleš Slanina, Leonie Wahl, Veronika Žilková a další.  více

První z šesti hudebních oddílů festivalu Maraton hudby Brno odtajnil program. V rámci Špilberk Balkannn vystoupí Dubioza Kolektiv, Russkaja, Bohemian Betyars, Circus Brothers a MALALATA.  více

Cílem uměleckého projektu Kateřiny Šedé Šalina Music Tour je oslovit Brňany v tramvajích i na velkém pódiu prostřednictvím hudby. Autorka nyní hledá hudebníky, kteří se do projektu aktivně zapojí.  více

Zastupitelstvo města Brna schválilo návrhy na poskytnutí dotací v oblasti kultury. Veškeré výsledky dotačního řízení jsou dostupné na webových stránkách Odboru kultury.  více

Publicistika

Vynikající moravský cimbalista Dalibor Štrunc (1966) vyšel z folklorního prostředí na Valašsku a po absolutoriu brněnské konzervatoře prošel celou řadou muzikantských angažmá – od klasické hudby přes folklor až po dlouholeté členství ve skupině Javory Hany a Petra Ulrychových. Je tomu už neuvěřitelných pětadvacet let, co zformoval skupinu s názvem Cimbal Classic, v níž začal postupně uplatňovat své autorské představy nejen muzikantské, ale i písničkářské. Cimbal Classic se od té doby stal stálicí naší folkové scény a svébytným pojmem. Letos své výročí oslaví novým CD a řadou koncertů. více

Přívětivý malý amfiteátr na nádvoří radnice v Ivančicích se stal dějištěm jednoho z koncertů dvaadvacátého ročníku mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst Concentus Moraviae. Tradiční hostitelské město festivalu s jeho letošním tématem La voce - Hlas nabídlo publiku unikátní srovnání Janáčkova kompozičního pojetí horňáckých písňových motivů uvedených ve sbírce Moravská lidová poezie v písních s autentickou interpretací tradiční horňácké lidové muziky.  více

Rozmach dynamické a inspirativní moravské hudebně-folklorní tradice ve 20. století je spjat s Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů a s mnoha výraznými interprety z tradičních regionů. Před třemi lety začalo pražské vydavatelství Galén mapovat tuto vrstvu naší hudební kultury a dnes máme před sebou už reprezentativní soubor pěti titulů mapující 50. – 80. léta a připomínku řady legend, jako jsou Šebetovská, Severin, Šuláková, Luboš Holý a další.  více

Unikátní akce ZUŠ Open představí v úterý 30. května na tisícovku hudebních, tanečních, divadelních a výtvarných prezentací v 280 českých, moravských a slezských městech. Také Brno chystá na zítřek mimořádně bohatý program, jehož vrcholy bude společné pěvecké vystoupení dětí a Magdaleny Kožené na Moravském náměstí či slavnostní koncert festivalu Mozartovy děti v Besedním domě společně s Filharmonií Brno. Brněnská akce je součástí kandidatury města Brna do sítě kreativních měst UNESCO v oboru hudba.  více

Zahlédl jsem jej na dolním konci ulice Kobližná. Tak přece! Je to vzácný exemplář, zřídka kdy k vidění. Tímto záznamem se mi obrázek brněnské hudební fauny pěkně zacelil. Jaké by to bylo město hudby, kdyby se v něm aspoň občas nevyskytoval flašinetář!  více

Brněnská náměstí Svobody, Moravské náměstí a Zelný trh jsme si už za několik posledních let zvykli v předvánočním čase vnímat jako tržiště, na nichž se lze setkat s přáteli, popít, pojíst, koupit maličkost sobě či přátelům jako dárek. Nedílnou součástí adventní nabídky však je i hudební produkce na jmenovaných náměstích, které jsou pro jedny vítanou, pro druhé pouze trpěnou tradicí s velmi proměnlivou kvalitativní úrovní. Kaleidoskop je letos ústředním motivem brněnských Vánoc, které tak tvoří pestrá mozaika žánrů i vystoupení na všech třech pódiích po dobu konání trhů čili do 23. prosince.  více

Hudební dráha houslistky a zpěvačky Jitky Šuranské připomíná pohyb po spirále. Před cimbálovou muzikou, v níž byla řadovou členkou, dala před více než deseti lety spolupráci v duu s Jiřím Plockem. Poté hrála lidové písně sama s looperem, její první samostatné album Nězachoď slunečko bylo skutečně sólové, nicméně s mnoha hosty. A nyní vydává další „svou“ desku, tentokrát ovšem jako kapelnice nové skupiny, velmi kompaktně a pestře znějícího tria. Mimochodem fakt, že slovo TRIO je na obalu alba – na rozdíl od jmen členů – uvedeno velkými písmeny, zdůrazňuje, že jde opravdu o desku kapelní a nikoli sólovou. V této skutečnosti se skrývá jak největší síla, tak některé drobné slabiny nahrávky.  více

S Jitkou Šuranskou jsme si povídaly nad novým albem muziky, ve které je sice primáškou, ale jak sama zdůrazňuje, je jenom jedním ze tří rovnocenných článků. Jitka Šuranská Trio spolu s ní tvoří nadžánrový mandolinista Martin Krajíček a multiinstrumentalista (vzděláním jazzový kontrabasista) Marian Friedl. Trojice muzikantůodstartovala křestní šňůru svého debutu Divé husy symbolicky 1. října na Husích slavnostech v Boskovicích, o dva dny později jej křtili v Brně ve Staré Pekárně.  Do půlky října je ještě čeká cesta po klubech, kinech a knihovnách v Náchodě, Rožnově pod Radhoštěm, ve Zlíně a v Českých Budějovicích. Ačkoliv se trio hlásí k lidovým písním jako ke své inspiraci, dává jim autorský kabát z mnoha hudebních stylů, přesto souladný a zajímavý. A právě Jitčina vlastní muzikantská cesta je pro výslednou podobu důležitá a inspirativní.  více

Mezinárodní festival v Bílých karpatech nese podtitul „…kultura z jiného světa“. Letošní 24. ročník hostí na třech scénách například norskou skupinu Jaga Jazzist, americkou písničkářku Shilpu Rey, Květy, Musicu Folkloricu, Please the Trees a mnohé další.  více

2. ročník festivalu, který objevuje nadějné umělce, dává prostor profesionálním hudebníkům z nezávislé hudební scény a také všem, kteří se nebojí improvizovat, proběhne na Kapucínském náměstí v Brně.  více

Po Út St Čt So Ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13