Lidová hudba v Brně

Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

Hudební sestava Jitka Šuranská Trio, Ženský sbor z Kudlovic, RukyNaDudy a Sdružení nezávislých jazzmenů společně nahráli akustické CD plné tradičních písní z Moravy. Album vydává Indies Scope.  více

Multižánrový festival spojuje brněnské i hostující hudebníky, instituce, kluby a veřejný prostor. V rámci jednoho letního víkendu proběhne bezpočet koncertů v různých částech města.  více

Slavíme 4. narozeniny a jako poděkování našim čtenářům spouštíme velkou narozeninovou soutěž o vstupenky na koncert brněnské rodačky Magdaleny Kožené a flamencového tanečníka Antonia El Pipa.  více

Do celonárodního happeningu základních uměleckých škol ve veřejném prostoru ZUŠ Open, který proběhne v úterý 30. května, se přihlásilo třináct brněnských hudebních škol ZUŠ: V. Kaprálové, PhDr. Z. Mrkose, P. Křížkovského, Orchidea Clasic, J. Kvapila, F. Jílka, Charbulova, Veveří, Smetanova, Slunná, A. Doležala, Universum a ZUŠ se zaměřením na církevní hudbu.  více

VUS Ondráš vypisuje konkurz na pozici tanečníka a houslisty do orchestru lidových nástrojů.  více

Lidové písně, koledy a pastorely zazní v podání folklorního souboru Brněnský Valášek. Výtěžek z koncertu přispěje na nákup nových varhan v kostele Nejsvětější Trojice.  více

Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ uvede premiéru pořadu Náš svět. Autory námětu a choreografie jsou Rudolf Danajovič a Hana Achilles.  více

Kulturní dům Dělňák ožije folklorem. Program semináře nabídne lekce dívčích, chlapeckých i párových tanců a workshop o údržbě krojů.  více

Folklorní spolek se od svého vzniku hlásí ke slovenské menšině žijící v České republice a věnuje se uchovávání a rozvíjení slovenských lidových tradic. Koncert k jeho 25. výročí proběhne v Mahenově divadle.  více

Konference s podtitulem Potřebnost a aktuální stav umělecké kritiky v médiích proběhne již tento týden v Brně. Projekt reaguje na upozaďování umělecké kritiky v českých médiích.  více

Publicistika

Brněnská náměstí Svobody, Moravské náměstí a Zelný trh jsme si už za několik posledních let zvykli v předvánočním čase vnímat jako tržiště, na nichž se lze setkat s přáteli, popít, pojíst, koupit maličkost sobě či přátelům jako dárek. Nedílnou součástí adventní nabídky však je i hudební produkce na jmenovaných náměstích, které jsou pro jedny vítanou, pro druhé pouze trpěnou tradicí s velmi proměnlivou kvalitativní úrovní. Kaleidoskop je letos ústředním motivem brněnských Vánoc, které tak tvoří pestrá mozaika žánrů i vystoupení na všech třech pódiích po dobu konání trhů čili do 23. prosince. více

Hudební dráha houslistky a zpěvačky Jitky Šuranské připomíná pohyb po spirále. Před cimbálovou muzikou, v níž byla řadovou členkou, dala před více než deseti lety spolupráci v duu s Jiřím Plockem. Poté hrála lidové písně sama s looperem, její první samostatné album Nězachoď slunečko bylo skutečně sólové, nicméně s mnoha hosty. A nyní vydává další „svou“ desku, tentokrát ovšem jako kapelnice nové skupiny, velmi kompaktně a pestře znějícího tria. Mimochodem fakt, že slovo TRIO je na obalu alba – na rozdíl od jmen členů – uvedeno velkými písmeny, zdůrazňuje, že jde opravdu o desku kapelní a nikoli sólovou. V této skutečnosti se skrývá jak největší síla, tak některé drobné slabiny nahrávky.  více

S Jitkou Šuranskou jsme si povídaly nad novým albem muziky, ve které je sice primáškou, ale jak sama zdůrazňuje, je jenom jedním ze tří rovnocenných článků. Jitka Šuranská Trio spolu s ní tvoří nadžánrový mandolinista Martin Krajíček a multiinstrumentalista (vzděláním jazzový kontrabasista) Marian Friedl. Trojice muzikantůodstartovala křestní šňůru svého debutu Divé husy symbolicky 1. října na Husích slavnostech v Boskovicích, o dva dny později jej křtili v Brně ve Staré Pekárně.  Do půlky října je ještě čeká cesta po klubech, kinech a knihovnách v Náchodě, Rožnově pod Radhoštěm, ve Zlíně a v Českých Budějovicích. Ačkoliv se trio hlásí k lidovým písním jako ke své inspiraci, dává jim autorský kabát z mnoha hudebních stylů, přesto souladný a zajímavý. A právě Jitčina vlastní muzikantská cesta je pro výslednou podobu důležitá a inspirativní.  více

Mezinárodní festival v Bílých karpatech nese podtitul „…kultura z jiného světa“. Letošní 24. ročník hostí na třech scénách například norskou skupinu Jaga Jazzist, americkou písničkářku Shilpu Rey, Květy, Musicu Folkloricu, Please the Trees a mnohé další.  více

2. ročník festivalu, který objevuje nadějné umělce, dává prostor profesionálním hudebníkům z nezávislé hudební scény a také všem, kteří se nebojí improvizovat, proběhne na Kapucínském náměstí v Brně.  více

Cimbalista skupiny Javory, kapelník a zakladatel folkového Cimbal Classicu a hudební pedagog Dalibor Štrunc vydal nové autorské album Malované na cimbál. Štruncovy instrumentální skladby na něm hrají jeho studentky z konzervatoře Anna Múčková, Kateřina Harnošová a Barbora Jagošová. Nejen o tomto počinu jsme hovořili s čerstvě padesátiletým cimbalistou a skladatelem.  více

Pětadvacetiletý kytarista Jannis Moras je vycházející hvězdou brněnské scény. Písničkář s řeckými kořeny působí se svým otcem Trifonem Morasem a se dvěma bratry v kapele I Parea. Se skupinou Anatoli, která hraje tradiční řeckou hudbu, nedávno zvítězil v jihomoravském kole Porty. A má i svůj vlastní autorský projekt Jannis Moras a band(a), který vystoupí 4. června v rámci Řecké soboty na hradě Veveří. S Jannisem Morasem jsme mluvili o hudbě, kterou hraje, i o řecké komunitě v Brně.  více

První ročník multižánrového festivalu Maraton hudby Brno představí během víkendu téměř sto vystoupení v pětadvaceti blocích. Koncerty, happeningy, performance a workshopy v čele s předními interprety promění město v jednu velkou hudební scénu. Festival je pilotní akcí projektu Brno – město hudby.  více

Skladba Malované na cimbál Dalibora Štrunce propůjčila jméno koncertu i novému CD. To je jedním z nejzralejších a současně nejnadějnějších plodů rozmachu cimbálové hry na Moravě.  více

Jak se změnil život jednoho malého místa během padesáti let. Hudební film Slovácká suita konfrontuje současný a minulý pohled na osobitý region.  více

Po Út St Čt So Ne