Lidová hudba v Brně

Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

Album shromažďuje folklórní zpěvy a písně z moravských luk. Po ukončení několikaleté práce na Antologii moravské lidové hudby se vydavatelství Indies Scope rozhodlo pokračovat novou sérií folklórních nahrávek pod názvem Malovaná truhla. Jednou z nich je právě album Kosecké písně. Na albu se podílela Horňácká cimbálová muzika Kubíci, Ženský sbor z Hrubé Vrbky, Horňácký mužský sbor Chotár a další.  více

Čtvrtý ročník Jazzového nádvoří zavítá opět i do Brna. Nabídne sérii koncertů iniciovanou společně jazzovými katedrami pražské HAMU a brněnské JAMU. Představí se studentské ansámbly obou škol a vlastní dlouhodobě fungující projekty vybraných studentů a pedagogů. Akci uzavře vystoupení afrického uskupení Ghana Dance Ensemble.  více

Louku v brněnské Kamenné kolonii už desátým rokem oživí multižánrový festival Kamenka Open. Letošními hosty jsou například kapely Funky Pappa, Jamiroquai Tribute Band nebo Pleasure Portable. Divadla zastoupí Divadlo Hysterie, Divadlo Koráb nebo Divadlo Bez pravidel.  více

Multižánrový festival Maraton hudby Brno dnes zveřejnil část ze svého hlavního programu. Během čtyř festivalových dnů proběhne v centru města tradiční bezuliční busking, setkání flašinetářů, Nekonečné varhany u Jezuitů a Pianoštafeta v pasáži Alfa. Do Brna zavítá například DJ Jon Hopkins z Británie, tanečně cirkusová skupina Motionhouse a NoFit State nebo Cirk La Putyka. Místní scénu zastoupí třeba Hausopera se svým představením Poslední pólo, které proběhne přímo v lázeňském bazénu.  více

Street festival Ghettofest se odehrává ve vyloučené lokalitě přezdívané „Brněnský Bronx“, pro kterou je tento sociálně-kulturní koncept vytvořený. Celá akce otevírá hranice pomyslného „ghetta“, podporuje přirozené setkávání a soužití v jednom městě. Dramaturgicky velmi pestrý program zahrnuje koncerty, workshopy nebo komentované prohlídky čtvrti. Na festivalových scénách vystoupí například Čankišou, Candish, Feri and the Gipsies, Please the Trees a mnozí další.  více

Řecká sobota na hradě Veveří vstupuje do 9. ročníku. Hudební scénu zastoupí například Musica Balkanika, Mydros, Martha a Tena Elefteriadu nebo Prometheus. Dále proběhnou taneční krojovaná vystoupení, taneční workshopy, výstava"Řekové na území Dunajské monarchie“, divadelní představení a program pro děti. Organizátoři chtějí touto akcí zprostředkovat veřejnosti kulturní tradice a historické vazby Moravy a Řecka.  více

Do letošního celostátního happeningu ZUŠ Open, který pořádá Nadační fond Magdaleny Kožené, se zapojilo 420 základních uměleckých škol. Děti a mladí umělci budou šířit hudbu, tanec, divadlo i výtvarné umění ve veřejném prostoru. Na několika místech republiky zamíří také do domovů důchodců či mateřských a základních škol. Brněnskou část této akce odstartuje vyhlášení výsledků celobrněnské soutěže To je talent na Dominikánském náměstí. Následovat bude představení šestnácti základních uměleckých škol města Brna. Brněnské setkání uzavře vystoupení největšího pěveckého sboru města Brna, který vznikne právě pro tuto příležitost a společně zazpívá Proč bychom se netěšili z opery Prodaná nevěsta od Bedřicha Smetany.  více

Festival iberoamerické kultury Ibérica dnes zveřejnil program. Tradičně je plný hudby, tance i gastronomie. V rámci galakoncertu vystoupí Cristina Aguilera a Diego Guerrero.  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš připravuje na léto benefiční cyklus Večery s Ondrášem. Dva večery na hradě Špilberk přinesou reprízu jejich nového pořadu Krajinou času a Ondrášovské putování, ve kterém účinkuje celý soubor. Program zahrnuje také pohádkové představení pro děti.   více

Folklor art city se věnuje klasické hudbě, která vychází z tradičního folkloru. Projekt navazuje na původní Folklor a city. Dnes večer se v kavárně Era potká klasická hudba s folklorem, zazní díla Antonína Dvořáka, Klementa Slavického a Leoše Janáčka. Vystoupí pěvkyně Aneta Podracká Bendová a Eva Marie Kořená.  více

Publicistika

Nádvoří hradu Špilberk v letních měsících často rozeznívá hudba. Až do září je možné spojit prohlídku hradu také s kulturním zážitkem. Pořadatelé se snažili připravit program napříč žánry, aby si přišel na své opravdu každý. Večer patřil lidovým tónům. Pódium i přes nepříznivé počasí ovládl Vojenský umělecký soubor Ondráš. více

Poslední květnový den ožilo Dominikánské náměstí v Brně hudbou, zpěvem i tancem. O půl třetí odpoledne začal program celostátního happeningu základních uměleckých škol ZUŠ Open pod patronátem Nadačního fondu Magdaleny Kožené vyhlášením výsledků soutěže TO JE talent. Účastnici si nepřišli pouze vyzvednout ceny. Dokázalo to hned několik z oceněných zpěváků a hudebníků. Rozšiřující se dav posluchačů přitáhla například Lucie Sedláčková s písní Ewy Farné Měls mě vůbec rád nebo zpěvačka a klavíristka Veronika Vávrová s baladou Million reasons od Lady Gaga.  více

Filmový festival ke 100. výročí založení Masarykovy univerzity přinesl ve dnech 17.- 19. Května neobyčejně zajímavé projekce, připomínající významné osobnosti z univerzitní historie. Hned první z nich měla kromě vztahu k přírodním vědám i zásluhy o studium lidové písně. Profesora Vladimíra Úlehlu (1888 – 1947) připomněla v pátek 17. května působivým vystoupením jeho pravnučka Julia Ulehla.  více

Každá premiéra Vojenského uměleckého souboru Ondráš je událostí, která se těší velkému zájmu folklorních nadšenců. Nejinak tomu bylo ve čtvrtek v lehce stísněných prostorách Divadla Bolka Polívky. Koncert s názvem Krajinou času byl vyprodán více než měsíc předem.  více

V téměř čtyřhodinovém programu mohli ve Veselí nad Moravou diváci i účinkující slavit osmdesáté narozeniny legendy horňáckého folkloru Martina Hrbáče. Koncert, který se v neděli 24. března k této příležitosti konal, se však zapíše do dějin nejen svojí délkou, ale zejména plejádou folklorních legend, které se na jevišti vystřídaly.  více

Slovácký soubor Šafrán je již tradičním organizátorem brněnského fašanku. Akce se, v duchu lidových tradic, koná vždy v úterý před Popeleční středou a je počátkem křesťanského půstu. Její kořeny sahají do dob pohanských, nyní je však součástí křesťanských svátků téměř po celém světě. Průvodům masek se v regionech Moravy říká končiny, masopust, fašanek nebo např. šibřinky. Jeho souborová brněnská obdoba se snaží držet lidového předobrazu. Začíná průvodem na Náměstí svobody. Letos pokračoval přes Alfa pasáž až do budovy tržnice na Zelném trhu. Zakončení programu bylo v režii souboru Lučina, který divákům předvedl tzv. pochovávání basy. Jedná se o zvyk, který je inscenovaným pohřbem tohoto hudebního nástroje, znázorňuje ukončení zábav, zklidnění a příprav na Velikonoce.  více

Webový portál Brno - město hudby letos slaví šesté narozeniny. Jako symbolický dárek našim čtenářům přinášíme první z pravidelných měsíčních příspěvků brněnského dramatika, spisovatele a scenáristy Milana Uhdeho. Který se s vámi bude dělit o své vzpomínky, úvahy i popis aktuálního dění na poli brněnské kultury. Jeho dnešním tématem je Festival Janáček Brno.  více

Koncert uspořádaný k výjimečné události se ve čtvrtek odehrál v ZUŠ PhDr. Zbyňka Mrkose v brněnských Židenicích. Akce nesla název Cimbálový kolaudační koncert. Co vlastně bylo kolaudováno? Z titulu večera bylo patrné, že hlavní hvězdou programu se stane cimbál. Tento velký instrument se sametovým zvukem nestál v centru pozornosti náhodou. Kolaudován byl totiž nový cimbálový přírůstek do hudebního inventáře jmenované základní umělecké školy. Výrobcem nástroje, který zde pořídili, byla brněnská firma Všianský. Samotný výrobce Pavel Všianský, který je také známým hudebníkem se osobně zúčastnil, aby k zúčastněným pronesl něco slov o konstrukci a stavbě tohoto instrumentu.  více

Strážnická zpěvačka a cimbalistka Magdalena Múčková se už v útlém věku projevila jako výrazný talent: v soutěži dětských zpěváků si ve finále zazpívala s brněnským BROLNem – a nahrávka to byla natolik vydařená, že ji Český rozhlas Brno dodnes uchovává jako tzv. trvalku. Dětský hlásek vyzrál v krásně zabarvený, nezaměnitelný hlas mladé ženy, která si velmi brzy osvojila disciplínu pro lidovou zpěvačku nejnáročnější, totiž interpretaci lidových balad: kupříkladu její vlastní úpravy baladických příběhů z rodného strážnického Dolňácka Vydala máti, vydala dcéru a V širém poli hruščička jsou čisté a působivé. Ve dvaceti se nebojácně postavila do čela mladé strážnické cimbálové muziky Danaj, která letos oslavila třicetiny, a natočila s ní devět CD – mezi jinými ceněná tematická alba Písničky z malířovy palety (2000, reedice 2018), vánoční Nenechte nás dlúho státi (1996), Vladimíru Úlehlovi dedikované CD Písňovou zahradou (2008) nebo letošní Desatero (2018).  V BROLNu na čas zakotvila jako kmenová cimbalistka a zpěvačka, dodnes se současným “malým” BROLNem občas hostuje. Kromě hraní na cimbál, zpívání, komponování muzikantských pásem a úprav písní pro “svou” CM Danaj vyučuje hru na cimbál na ZUŠ ve Veselí a ve Skalici - a našla si i práci redaktorskou a scénáristickou: v pořadu U nás aneb Od cimbálu k lidové kultuře v TV Noe představuje divákům výrazné osobnosti české a moravské lidové muziky. Jak je zřejmé, kulaté narozeniny nemá vlastně ani čas oslavit v klidu … V rámci letošního festivalu Janáček Brno prezentovala svůj autorský pořad Kvítí milodějné – takže bylo o čem si povídat.  více

Ve čtvrtek a v pátek proběhly v Brně dva zcela odlišné koncerty, avšak s jedním společným jmenovatelem. Byla jím Horňácká muzika Petra Mičky. První čtvrteční akce se konala v klubu Leitnerka a šlo o dvojkoncert s kapelou Lesní zvěř. Páteční program hostil husovický klub Musilka a za doprovodu zmíněné kapely se na něm představili zpěváci a zpěvačky z horňácké obce Hrubá Vrbka.  více

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9