Lidová hudba v Brně

Lidová hudba ve městě Brně. Aktuální zpravodajství doplněné o recenze, rozhovory s hudebníky a komentáře.

Zpravodajství

21. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk se uskuteční navzdory komplikacím, které provázely přípravy celé akce. Tradiční koncerty na nádvoří hradu Špilberk slibují žánrový rozptyl od klasiky, přes folklor a filmovou hudbu až po rock.  více

Letošní ročník Mezinárodního folklorního festivalu Strážnice proběhl online. Muzikanti VUS Ondráš natočili videoklip s Martinem Vašulkou, nejlepším tanečníkem verbuňku za rok 2019. Videoklip vznikl k výročí festivalu, poctě soutěže a všech verbířů.  více

16. ročník Hudebního festivalu Znojmo se navzdory koronavirovým opatřením uskuteční v nezměněné podobě a v plném rozsahu. Během července se ve Znojmě a okolí odehraje více než 25 hudebních akcí. Ústředním tématem je prolnutí divadla a hudby. Podtitul zní „Hudba v divadle, divadlo v hudbě“.  více

Dvoudenní festival Ghettofest vstupuje do devátého ročníku. Jeho základní ideou je představit “brněnský Bronx” alespoň na dva dny jako otevřené a přátelské místo. Mottem letošího ročníku je Srdeční záležitost, tématicky navazující na únorový Masopust. Z důvodů bezpečnostních opatření bude tentokrát program rozdělen mezi několik menších oddělených scén. Vystoupí David Kraus & Gipsy Brothers, Tafrob, Maniak nebo Prago Union. Součástí festivalu je také program pro děti.  více

Právě na dnešní den, tedy 21. června, připadá světová oslava hudby čili Fete de la Musique. Aktuální situace nedovoluje hromadné oslavy v podobě koncertů, happeningů a představení v ulicích hudebních měst UNESCO. Právě proto letošní oslavy hudby proběhnou formou online koncertu. Na dnešním virtuálním svátku hudby, který začne ve 12:00 se podí přes 20 měst z celého světa. Koncert můžete sledovat na Facebooku UNESCO Cities of Music a YouTube.  více

V areálu bývalého pivovaru Řečkovice proběhne série šesti koncertů. Jedním z nich bude také večer s názvem Pocta Petru Skoumalovi, vystoupí Jaroslav Olin Nejezchleba a Malý Bobr.  více

Multižánrový festival Maraton hudby Brno vstupuje do pátého ročníku. V srpnu Brno čekají čtyři dny plné hudby, která bude znít na náměstích, ve festivalových pokojích Kateřiny Šedé nebo tradičně v Alfa pasáži. Žánrové zastoupení v programu se pohybuje od groove, taneční a romské hudby přes operu, folklor, world music, klasiku nebo hudbu z muzikálů. Vystoupí například Pavel Fischer & Jakub Jedlinský, VUS Ondráš s projektem Jiřího Slavíka, Indigo Quartet, Monika Načeva, Epoque Quartet a mnozí další.  více

VUS Ondráš nyní obsazuje pozici tanečník/ tanečnice v profesionální části svého souboru. Výběrové řízení proběhne koncem června 2020.  více

Festival Maraton hudby Brno pokračuje v koncertech pro seniory. Včera v rámci festivalového prologu vystoupil Illegal String Quartet a Ukulele Orchestra jako Brno. Dnes vystoupí v domově pro seniory v Medlánkách Vilém Spilka Quartet a Tomáš Kočko. Poslední hraní proběhne zítra, celkem se tak během prologu uskuteční 14 koncertů.  více

TIC Brno reaguje na současný stav ve společnosti a kultuře spuštěním online projektu (ni)KAM v Brně, který navazuje na tištěný časopis KAM. Portál bude sdružovat a propagovat kulturní dění v Brně tak, aby jeho příznivci mohli být spolu i nyní v době karantény.   více

Publicistika

Že se letošní Horňácké slavnosti v tradičním termínu (poblíž svátku sv. Máří Magdaleny) a rozsahu (tří až pěti dnů) neuskuteční, rozhodla rada obce Velké na Veličkou už v půli dubna. Pochopitelně se nedal předpovídat vývoj krizových opatření směrem k třetímu červencovému týdnu, ale horňáčtí muzikanti se pokusili vymyslet alespoň částečné náhradní řešení pro zachování kontinuity. Nakonec se oficiálně konaly dva koncerty ve do dvou po sobě následujících sobotách: 18. července se v Kulturním domě ve Velké nad Veličkou uskutečnil přímý přenos veřejné rozhlasové nahrávky Českého rozhlasu Brno pod titulem Hrajte že ně, hrajte aneb Horňácké trochu jinak. O týden později se ve sportovním areálu v Javorníku pořádalo tradiční klání o „najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pod patronací Horňácké cimbálové muziky Libora Supa. Obě akce si pochopitelně našly své diváky a posluchače. více

Pátý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Muziky a krúžky.   více

V první části rozhovoru s horňáckým primášem Petrem Mičkou a s producentem Jiřím Hradilem jsme sledovali začátky spolupráce kapely Lesní zvěř s Horňáckou muzikou Petra Mičky a cestu k nadžánrovému spojení na albu Hrubá Hudba. O samotném natáčení, o kompozici dvojalba Hrubá Hudba, o spolupráci s hosty z jiných žánrů a v neposlední řadě také o Hlasech starého světa, tedy té části projektu, v níž promlouvají autentické hlasy horňáckých zpěváků, pojednává tato druhá a závěrečná část rozhovoru.  více

Dvojalbum Hrubá Hudba, na kterém se společně podíleli producent Jiří Hradil (mj. Lesní zvěř, Tata Bojs, Kafka Band) a Horňácká muzika Petra Mičky, je mimořádný hudební počin, který vedle sebe klade ryzí horňácké zpěvy (CD Hlasy starého světa) a folklor posunutý k modernímu hudebnímu vyjádření (CD Hrubá hudba). V rozsáhlém dvoudílném rozhovoru hovoříme s oběma otci projektu, Jiřím Hradilem a Petrem Mičkou, o jejich dlouholeté spolupráci, o cestě k Hrubé Hudbě a nakonec i o dvojalbu samotnému a o případném pokračování projektu.  více

Folklorní redakce Českého rozhlasu Brno se rozhodla, že během izolace, která postihla téměř celý svět nechce zahálet. Kromě „bytového“ vysíláni odehrávajícího se přímo u redaktorů doma, zveřejnila také jednu výzvu. Posluchači nyní mohou do redakce zasílat své hudební nahrávky, které následně zazní v rozhlasovém éteru.  více

Představujeme vám nového hudebního Průvodce. Brno získalo téměř před třemi lety prestižní titul Město hudby UNESCO, čímž se zařadilo mezi 46 stejně zaměřených měst z celého světa. Na otázku proč a čím je jeho hudební scéna tak vyjímečná vám možná odpoví jednotlivé díly následujícího seriálu. Autorem celkem devíti kapitol mapujících brněnskou hudební scénu je Boris Klepal. O grafické zpracování a sazbu tištěného průvodce se postarala Barbara Zemčík. Koláže jsou dílem yvanse, anglický překlad realizoval Don Sparling. Od zítřejšího dne najdete na tomto místě pravidelně každý čtvrtek jednu z kapitol Průvodce. Tištěná verze bude v lepších časech zdarma k vyzvednutí v informačním centru TIC Brnovíce

V souvislosti s dopady mimořádných opatření kvůli viru Covid-19 na aktéry kulturních a kreativních odvětví v Brně, vedení města Brna a Odbor kultury MMB intenzivně pracují na souboru opatření pro zmírnění těchto dopadů. Zároveň v této věci probíhá komunikace na všech úrovních veřejné správy, především pak ve spolupráci s Institutem umění - Divadelním ústavem, který mapuje situaci na celostátní úrovni. Do 22. března 2020 můžete prostřednictvím online dotazníku (odkaz najdete v článku) pomoci zhodnotit aktuální situaci, na základě výsledků budou podniknuty další kroky.  více

Po několikaleté stagnaci se ještě v minulém roce brněnští folklorní nadšenci probudili a začali organizovat na několika různých místech besedy u cimbálu, folklorní párty atp. Tato skutečnost je jistě potěšující. Motivace, zkušenosti a koncepty se však liší. Jednou z takových je také We <3 folklor v Metro music baru.  více

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9