Zpravodajství

Skladatel, producent, klavírista a zpěvák Zdenek Merta oslaví narozeniny vydáním bilančního CD s názvem Zdenek Merta u klavíru. Mezi jeho hosty se na nahrávce objeví například muzikant Ondřej Pivec, koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička, hobojista Vilém Veverka nebo zpěvák a herec Vojtěch Dyk.  více

Mezinárodní jazzový festival JazzFestBrno ohlásil jméno prvního hosta následujícího ročníku. Do Brna zavítá britský umělec, kterého na sociálních sítích proslavila domácí videa z pokojíčku, Jacob Collier. Pro šestadvacetiletého multiinstrumentalistu a zpěváka bude brněnský festival jedinou zastávkou v ČR.  více

SoundCzech chystají na září konferenci v Brně, jejím hlavním tématem bude restart hudební scény po pandemii. Akce je zejména pro zástupce klubů, manažery, umělce i další profesionály z Česka a zahraničí.   více

Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí, změn a příležitostí na poli kultury.   více

NdB představilo plán sezony 2021/2022, ve kterém počítá s pěti operními a třemi baletními premiérami. Janáčkova opera nazvala nastávající sezonu „Jít za hlasem srd­ce…“, v duchu této věty uvede kus od Benjamina Brittena s názvem Peter Grimes v režii Davida Radoka. Dlouho očekávané Řecké pašije Bohuslava Martinů pod režijním vedením Jiřího Heřmana nebo Mozartovu Kouzelnou flétnu od Miroslava Krobota. Balet oslaví 250. výročí Ludwiga van Beethovena titulem Beethoven v choreografii Mária Radačovského. Po více než třiceti letech se na prkna Janáčkova divadla vrátí balet Sergeje Prokofjeva Popelka v novém nastudování s choreografií Markéty Pimek Habalové. Nová baletní sezona se tak nese v duchu hesla „Pocta velikánům“.  více

JazzFestBrno připravil ve spolupráci s Českou televizí sérii videokoncertů, které odvysílá ČT art. Během pěti večerů se na obrazovce vystřídají Ondřej Pivec, Robert Balzar s Danem Bártou, Cotatcha Orchestra s Lenkou Dusilovou, Jiří Levíček Trio a Vilém Spilka Quartet. Trio Jiřího Levíčka vystoupí v live streamu na Mezinárodní den jazzu.  více

Soundtrack z dětského seriálu Mlsné medvědí příběhy, který začátkem roku uvedla Česká televize jako večerníček, vychází online. Autorem hudby je Prokop Holoubek, člen skupiny Midi Lidi. Jednotlivé postavy z večerníčku nazpívali herci jako David Novotný, Lukáš Příkazký, Jan Vondráček, Robert Mikluš nebo Jan Cina.  více

Kulturní život se zastavil a zatím nikdo neví, jak dlouho a jakým způsobem bude tato doba pokračovat. Czech Ensemble Baroque se snažil o alternativní koncertní činnost – tedy streamy. Kvalitní stream je však velice nákladná záležitost a soubor přišel o veškeré příjmy ze vstupného. Nyní soubor nehledá jen finanční zdroje na realizaci dalších on-line koncertů, ale na to, aby vůbec přežil.  více

Na Velikonoční pondělí bude na ČT art k vidění záznam závěrečného koncertu Bamberských symfoniků pod taktovkou Jakuba Hrůši z loňského festivalu Janáček Brno 2020.   více

Filharmonie Brno vystavuje bezmála dvě stovky kreseb, které poslali žáci ZUŠ do edukačního katalogu. Na kresbách najdete Mozarta, Beethovena, Janáčka, Martinů, Smetanu nebo třeba i Miloše Štědroně, Magdalenu Koženou a šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Výstava děl, která Filharmonii Brno poslali žáci základních uměleckých škol z celé republiky i ze Slovenska, nese název Chceme být vidět, chceme být slyšet.  více

Kdo zná B-Side Band především z interpretace světových hitů se zpěvem Vojtěcha Dyka, případně z loňského alba Folk Swing, bude možná novým nastudováním Missy Jazz Jaromíra Hniličky překvapen. Málokterá skladba je však s tímto brněnským big bandem spojena tak pevně jako právě legendární Hniličkova Jazzová mševíce

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více