Klasická hudba v Brně

Klasická hudba ve městě Brně, koncerty, recitály, ... . Aktuální zpravodajství z klasické hudby doplněné o recenze, rozhovory a komentáře.

Zpravodajství

Úvodní koncert cyklu Barbara Maria Willi uvádí nese podtitul "KCHUN (Země) neboli s Dantem do Ráje". Jako hosté vystoupí Martin Prokeš, Marek Šulc, Atila Vörös a Rudolf Živec.  více

Balet NdB uvede Labutí jezero v obnovené premiéře ke 100. výročí prvního provedení v Národním divadle Brno. Autorem inscenace je choreograf a režisér Robert Strajner. Po dvaceti letech na repertoáru se brněnské Labutí jezero představí ve zcela novém výtvarném pojetí. O kostýmy se postaral Roman Šolc, scénu navrhnul britský výtvarník Peter Horne, který se již v Brně uvedl scénickou výpravou k baletu Louskáček. Orchestr vede dirigent Robert Kružík.  více

Mužský pěvecký sbor Láska opravdivá, který v Brně funguje při Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity pod vedením Jana Špačka, vyhlašuje konkurz pro zpěváky.  více

Součástí edukačních programů Filharmonie Brno je cyklus workshopů pro maminky s dětmi. Začínají na konci února a vznikají ve spolupráci s Knihovnou Jiřího Mahena. Zaměřují se na děti od 1,5 do 4 let.  více

Soubor čtyř mladých violoncellistů Prague Cello Quartet připravuje koncert v brněnském Sono Centru. Koncert proběhne v rámci turné s název HAPPY Tour, které představuje jejich nové album HAPPY.  více

Právě dnes, tedy 6. února 2019, odjíždí Filharmonie Brno na japonské turné. V Japonsku se zdrží osmnáct dnů, orchestr čeká celkem jedenáct koncertů v desíti sálech devíti měst. Turné se účastní třiaosmdesát hudebníků, dirigent a dva sólisté. V rámci koncertů přednesou díla B. Smetany, A. Dvořáka, P. I. Čajkovského nebo L. van Beethovena. Orchestr se do Asie vydavá již na desáté turné.  více

Janáčkova opera Národního divadla Brno vypisuje konkurz pro hlasový obor alt a tenor. Konkurz proběhne v březnu.  více

Katedra hudební produkce Janáčkovy akademie múzických umění vyzývá k prezentování realizovaných kulturních projektů formou posterů v rámci konference Symposium: Umění, hudba, management Brno 2019. Projekty je možné přihlásit do 15. února 2019.  více

Pod režijním vedením Martina Glasera uvede Janáčkova opera dílo Giuseppe Verdiho Don Carlos. Opera zazní v kompletní pětiaktové verzi. V titulních rolích se představí Luciano Mastro nebo Arturo Martín, Jiří Sulženko nebo Federico Sacchi a Linda Ballová nebo Charlotta Larsson.  více

Ve věku nedožitých 81 let v pondělí zemřel Petr Řezníček. Hudební režisér a vedoucí umělecké realizace hudebního vysílání v Českém Rozhlase Brno.  více

Publicistika

Webový portál Brno - město hudby letos slaví šesté narozeniny. Jako symbolický dárek našim čtenářům přinášíme první z pravidelných měsíčních příspěvků brněnského dramatika, spisovatele a scenáristy Milana Uhdeho. Který se s vámi bude dělit o své vzpomínky, úvahy i popis aktuálního dění na poli brněnské kultury. Jeho dnešním tématem je Festival Janáček Brno. více

Nejnovější inscenací opery Národního divadla Brno se stalo dílo Don Carlos skladatele Giuseppe Verdiho a básníka Friedricha Schillera. Titul, který režíroval ředitel jmenované instituce Martin Glaser, měl premiéru v sobotu 2. února 2019 v Janáčkově divadle. Scénu navrhl Pavel Borák, kostýmy Markéta Sládečková-Oslzlá. O světelný design se postaral Martin Špetlík. Představení řídil Jaroslav Kyzlink, který se Sborem a orchestrem Janáčkovy opery NdB představení také nastudoval. V hlavních rolích se představili Luciano Mastro jako Don Carlos, Federico Sacchi v roli krále Filipa II., Carlosova otce; Jiří Brückler ztvárnil přítele titulní postavy a králova důvěrníka markýze Rodriga z Posy. Linda Ballová vystoupila jako mladá královna a milostně poblouzněná Alžběta z Valois; postavy pomstychtivé princezny Eboli, která tajně miluje králova syna, se ujala Veronika Hajnová-Fialová. Hrůzu nahánějícího inkvizitora představil Ondrej Mráz. Dále vystoupili také Andrea Široká, Martina Mádlová, Zdeněk Nečas a David Szendiuch.  více

Přesně na den 89. výročí úmrtí české národní a pěvecké ikony Emy Destinnové sdružení ProART Company připravilo multižánrový projekt. V příhodném prostoru vily Tugendhat umělci rozehráli hudebně-taneční drama pod titulem Ema Destinn – Bouře a klid, které vzniklo za účasti umělců z Brna, Vídně a Cottbusu.  více

Milovníci artificiální hudby čera mohli v Besedním domě vůbec poprvé slyšet nového šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese také v roli klavírního sólisty. Pod Daviesovou taktovkou zazněla Symfonie D dur op. 23 vamberského rodáka Jana Václava Huga Voříška a premiéra orchestrální úpravy komorního díla Antonína Dvořáka Maličkosti op. 47 zhotovená samotným šéfdirigentem. Za klavír Davies usedl jako interpret Klavírního koncertu č. 24 c moll Wolfganga Amadea Mozarta. V sólových partech se šéfdirigent představí ještě při dvou nadcházejících recitálech, na kterých zazní například díla Stevea Reicha, Johna Adamse a Philipa Glasse.  více

Díla soudobých skladatelů spjatých s Brnem občas slýcháme při produkcích zdejších souborů, které tuto tvorbu prezentují. Málokdy se ale dostanou k širší hudební veřejnosti. Poměrně nenápadně se včera v konventu Milosrdných bratří uskutečnil recitál věnovaný právě dílům brněnských skladatelů. O to více pozornosti by měl vzbudit jejich interpret Milan Paľa. Ten se dle svých slov „rozhodl udělat něco pro moravskou hudbu“ a pořídit v průběhu následujících let několik CD mapujících literaturu pro housle či violu z tvorby skladatelů s Moravou spjatých. Projekt Cantus Moraviae má už nyní své první dvoj CD, které se při včerejším večeru dočkalo křtu.  více

Koncerty vážné hudby nám asociují především večerní hodiny, formální ustrojení a v některých případech i skleničku vína. Včerejší sobota dokázala, že dopoledne představuje stejně vhodný čas na uměleckou produkci. Hodinu před polednem zazněly v Křišťálovém sále brněnské Staré radnice violoncellové sonáty Ludwiga van Beethovena, Clauda Debussyho a Dmitrije Šostakoviče v provedení violoncellisty Štěpána Filípka a klavíristy Marka Pinzowa. Koncert pořádalo Národní divadlo Brno.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2018 vyvrcholil operním představením Výlety páně Broučka v nastudování Národního divadla (Praha) v režii Slávy Daubnerové se scénografií Pavla Boráka a s kostýmy Simony Vachálkové. V hlavních rolích se představili Jaroslav Březina, Aleš Briscein, František Zahradníček, Alžběta Poláčková, Jiří Sulženko, Andrea Široká, Stanislava Jirků, Martin Šrejma, Roman Janál a Josef Moravec. Orchestr a sbor Národního divadla řídil Jaroslav Kyzlink, o taneční čísla se postarali členové Baletu Národního divadla a externisté.  více

Předposledním divadelním dílem vrcholícího hudebního festivalu Janáček Brno 2018 se včera stala mistrova poslední dokončená opera Z mrtvého domu, kterou inspiroval Dostojevského román. Inscenaci připravila Velšská národní opera v koprodukci se Skotskou operou, představení režíroval David Pountney, scénu navrhnula Maria Bjornson a orchestr řídil Tomáš Hanus. V hlavních rolích se představili Mark Le Brocq, Alan Oke, Simon Bailey, Ben McAteer a Paula Greenwood. Posluchači měli jedinečnou možnost poslechnout si Janáčkovo dílo v kritické edici Sira Charlese Mackerrase a nedávno zesnulého janáčkovského badatele a muzikologa Johna Tyrrella. Poněkud atypické pro mnoho posluchačů mohlo být uvedení v anglickém jazyce s českými titulky.  více

Hlavním dramaturgickým záměrem letošního Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2018 je uvedení kompletního hudebně-dramatického autorova díla. Po divácky úspěšné Káti Kabanové a precizním provedení Věci Makropulos včera přišel na řadu polský soubor Teatr Wielki z Poznani s uvedením Její pastorkyně tedy díla, které dvanáct let po své Brněnské premiéře v roce 1904 otevřelo Leoši Janáčkovi dveře na mezinárodní hudební scénu.  více

Na mezinárodním hudebním festivalu Janáček Brno 2018 zaznělo mnoho rozličných a kvalitativně rozdílných operních představen. Jednou za čas se objeví inscenace, které rozdělí brněnské publikum na dva nesmiřitelné tábory, jedni jsou nadšeni novátorstvím, množstvím mimohudebních odkazů a smělou režií, druzí hořekují nad nelogickým symbolismem, odklonem od operního libreta a konečně políčkem do tváře skladatele. Písňový cyklus Zápisník zmizelého od belgického tělesa Muziektheater Transparant v režii Iva van Hoveho a se skladatelskými přípisky Annelies Van Parys kontroverzní v naznačeném slova smyslu byl. Na novém jevištním tvaru se podílel také scénograf Jan Versweyveld, kostymérka An D’Huys a dramaturg Krystian Lada. V sólových rolích se představili Ed Lyon, Marie Hamard a Hugo Koolschijn, na klavír doprovázena Lada Valešová a za scénou účinkovaly členky sborové akademie De Munt/La Monnaie. Zápisník zmizelého včera zazněl v sále Mahenova divadla.  více

Přidejte svoji akci
Nejbližší koncerty

Absolventský koncert / Sabina Bartizalová – kytara

18.2.2019, 19:30 / Koncertní sál HF JAMU v Brně

Proart – Ema Destinn: Bouře A Klid

18.2.2019, 20:00 / Vila Tugendhat

Barbara Maria Willi uvádí: KCHUN - Martin Prokeš, Marek Šulc ad.

19.2.2019, 19:30 / Konvent Milosrdných bratří

Absolventský koncert / Libor Suchý – klarinet

19.2.2019, 19:30 / Koncertní sál HF JAMU v Brně

Renaud Garcia-fons & Dorantes

20.2.2019, 19:30 / Besední dům

Kontrabasový koncert

20.2.2019, 19:30 / Koncertní sál HF JAMU v Brně

Piková dáma

21.2.2019, 19:00 / Mahenovo divadlo