Klasická hudba v Brně

Klasická hudba ve městě Brně, koncerty, recitály, ... . Aktuální zpravodajství z klasické hudby doplněné o recenze, rozhovory a komentáře.

Zpravodajství

Vstupenky na šestici vybraných koncertů Moravského podzimu 2019 jsou v prodeji. Program 50. ročníku festivalu reflektuje jeho kořeny a hledá v nich nové impulzy. Festival (ještě jako Mezinárodní hudební festival Brno) se poprvé uskutečnil v roce 1966, představil tvorbu Bohuslava Martinů, skladatele v zahraničí uznávaného, v tuzemsku však tehdy z politických důvodů upozaďovaného. V rámci festivalového programu vystoupí například Piotr Anderszewski s Basilejským komorním orchestrem, David Greilsammer a jeho Geneva Camerata, Peter Eötvös a Dennis Russell Davies s Filharmonií Brno, Alexandre Tharaud, Martinů Voices s Lukášem Vasilkem, Tiburtina Ensemble s Barborou Kabátkovou, Il Festino s Dagmar Šaškovou nebo Milan Paľa a Ladislav Fanzowitz.  více

ZUŠ Smetanova oslaví šedesát let od svého založení galakoncertem. Vystoupí sólisté ze ZUŠ Smetanova, cimbalové soubory, Manýra ansábl a další. Jako host večera se představí Dasha a Jan Smigmátor za doprovodu WraaDap Bandu Zdeňka Treblíka.  více

Slavnostní otevření Janáčkova divadla se blíží. Divadlo po rekonstrukci otevře premiéra opery Příhody lišky Bystroušky, která současně zahájí 6. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2018, jehož program je letos věnován 100. výročí vzniku republiky. V rámci festivalu bude uvedeno kompletní jevištní dílo Leoše Janáčka v inscenacích světových tvůrců, jakými jsou Ivo van Hove, Robert Carsen, Kornél Mundruczó nebo Alvis Hermanis. Za dirigentským pultem se objeví Tomáš Hanus, Tomáš Netopil či Marko Ivanović. Operní inscenace Příhody lišky Bystroušky vzikla v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Marko Ivanoviće. V titulních rolích se představí Jana Šrejma Kačírková nebo Michaela Kušteková, Václava Krejčí Housková v alternaci s Janou Hrochovou s Svatopluk Sem s Jiřím Sulženkem. Veřejný slavnostní ceremoniál začne už na piazzettě před Janáčkovým divadlem.  více

Scénická kompozice pro soprán, loutnu a sólový tanec vznikla na motivy hry Karla Čapka. Slzy Eliny Makropulos uvede soubor Plaisirs de Musique v režii Magdaleny Švecové. Vystoupí Gabriela Eibenová, Jan Čižmář a Lenka Kniha Bartůňková.  více

Janáčkova opera NdB vypisuje konkurz na pozici referent marketingu a PR opery. Nástup je možný už v prosinci 2018.  více

Ensemble Baroque Quintet představuje nový hudební cyklus Madrigal včera a dnes, který spojuje madrigaly renesančních a raně barokních tvůrců s madrigaly soudobými. Celkem čtyři tematické večery proběhnou v sále Staré radnice v Brně.  více

Soubor mladých umělců Francisextet představí hudbu 20. století z frankofonního prostředí, na kterou se ve své tvorbě soustředí. Zazní také skladby současných autorů. Brněnský koncert proběhne v Konventu Milosrdných bratří.  více

Musica Florea pokračuje v objevování původního zvuku romantických nástrojů při studiu a nahrávání Dvořákových symfonií. Letos orchestr provede 4. symfonii Antonína Dvořáka, kterou uvede scénickou předehrou Můj domov, op. 62.  více

Filharmonie Brno vyhlašuje výběrové řízení na pozici externího dramaturga festivalu Expozice nové hudby. Uzávěrka přihlášek je na konci listopadu.  více

Janáčkova opera NdB navazuje na tradici symfonických koncertů v podání operního orchestru. Letos na podzim zazní v Mahenově divadle 6. symfonie Rýn pro soprán, sbor a orchestr, dílo inspirované řekou Rýn a pověstmi s ní se pojícími. Sólového partu se ujme německá sopranistka Julia Sophie Wagner.  více

Publicistika

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2018 vyvrcholil operním představením Výlety páně Broučka v nastudování Národního divadla (Praha) v režii Slávy Daubnerové se scénografií Pavla Boráka a s kostýmy Simony Vachálkové. V hlavních rolích se představili Jaroslav Březina, Aleš Briscein, František Zahradníček, Alžběta Poláčková, Jiří Sulženko, Andrea Široká, Stanislava Jirků, Martin Šrejma, Roman Janál a Josef Moravec. Orchestr a sbor Národního divadla řídil Jaroslav Kyzlink, o taneční čísla se postarali členové Baletu Národního divadla a externisté. více

Předposledním divadelním dílem vrcholícího hudebního festivalu Janáček Brno 2018 se včera stala mistrova poslední dokončená opera Z mrtvého domu, kterou inspiroval Dostojevského román. Inscenaci připravila Velšská národní opera v koprodukci se Skotskou operou, představení režíroval David Pountney, scénu navrhnula Maria Bjornson a orchestr řídil Tomáš Hanus. V hlavních rolích se představili Mark Le Brocq, Alan Oke, Simon Bailey, Ben McAteer a Paula Greenwood. Posluchači měli jedinečnou možnost poslechnout si Janáčkovo dílo v kritické edici Sira Charlese Mackerrase a nedávno zesnulého janáčkovského badatele a muzikologa Johna Tyrrella. Poněkud atypické pro mnoho posluchačů mohlo být uvedení v anglickém jazyce s českými titulky.  více

Hlavním dramaturgickým záměrem letošního Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2018 je uvedení kompletního hudebně-dramatického autorova díla. Po divácky úspěšné Káti Kabanové a precizním provedení Věci Makropulos včera přišel na řadu polský soubor Teatr Wielki z Poznani s uvedením Její pastorkyně tedy díla, které dvanáct let po své Brněnské premiéře v roce 1904 otevřelo Leoši Janáčkovi dveře na mezinárodní hudební scénu.  více

Na mezinárodním hudebním festivalu Janáček Brno 2018 zaznělo mnoho rozličných a kvalitativně rozdílných operních představen. Jednou za čas se objeví inscenace, které rozdělí brněnské publikum na dva nesmiřitelné tábory, jedni jsou nadšeni novátorstvím, množstvím mimohudebních odkazů a smělou režií, druzí hořekují nad nelogickým symbolismem, odklonem od operního libreta a konečně políčkem do tváře skladatele. Písňový cyklus Zápisník zmizelého od belgického tělesa Muziektheater Transparant v režii Iva van Hoveho a se skladatelskými přípisky Annelies Van Parys kontroverzní v naznačeném slova smyslu byl. Na novém jevištním tvaru se podílel také scénograf Jan Versweyveld, kostymérka An D’Huys a dramaturg Krystian Lada. V sólových rolích se představili Ed Lyon, Marie Hamard a Hugo Koolschijn, na klavír doprovázena Lada Valešová a za scénou účinkovaly členky sborové akademie De Munt/La Monnaie. Zápisník zmizelého včera zazněl v sále Mahenova divadla.  více

Druhý z doprovodných folklorních koncertů festivalu Janáček Brno se uskutečnil v divadle Reduta. Dle všeho laťka, kterou nastavil ten první, zůstává stále vysoko. Pořad nazvaný Chodníčky k lidové písni měl představit divákům jeden z Janáčkových nejoblíbenějších slováckých regionů – Horňácko. Tohoto úkolu se svědomitě ujala cimbálová kapela s výstižným názvem Musica Folklorica.  více

Národní divadlo moravskoslezské z Ostravy se na hlavním programu festivalu Janáček Brno podílelo již několikrát. Včera soubor zavítal do brněnského Mahenova divadla se zcela novou inscenací nepříliš často uváděné opery Osud v režii svého ředitele Jiřího Nekvasila, se scénou Daniela Dvořáka, kostýmy Simony Rybákové a v hudebním nastudování hudebního ředitele Jakuba Kleckera. Moravskoslezské divadlo se tak v tuzemsku stalo teprve druhým divadelním domem, který za dobu své existence uvedl všechny opery Leoše Janáčka. V hlavních rolích se představili Martin Šrejma jako skladatel Živný, Veronika Holbová jako Míla Válková a Petra Alvarez Šimková jako její matka, ve vedlejších pak Roman Hoza v roli malíře Lhotského a Tomáš Kořínek jako doktor Suda, dále účinkoval Sbor a orchestr Národního divadla moravskoslezského.  více

Mezinárodní hudební festival Janáček Brno je v plném proudu, posluchači si ještě nestačili vychutnat povedenou instrumentaci Ondřeje Kyase v novém scénickém nastudování Šárky a už se na ně valí další produkce. Jednoaktová opera Počátek románu a balet Rákoš Rákoczy zazněly v provedení studentů Konzervatoře Brno s Orchestrem a sborem studentů téže instituce. Vystoupil také umělecký soubor Hradišťan. Režie se chopila Kristiana Belcredi, scénu a kostýmy navrhla Sylva Marková. Obě působí v tělese Ensemble Opera Diversa. Choreografie se ujala umělecká vedoucí souboru Hradišťan Ladislava Košíková. Představení řídil Tomáš Krejčí.  více

Mezinárodní hudební festival Janáček Brno 2018 vybírá do programu to nejlepší z evropských operních domů, ale i ze souborů domácích a brněnských. Proto není divu, že v nabídce nechyběl ani Ensemble Opera Diversa. V nastudování dirigentky Gabriely Tardonové a v režii Kristiany Belcredi připravil soubor v divadelním sále Reduty premiéru Janáčkovy Šárky a to ve zcela nové, odvážné instrumentaci Ondřeje Kyase.  více

Tóny lidových písní v úterý rozezněly dvoranu rektorátu Vysokého učení technického na Antonínské ulici v Brně. První folklorní doprovodný pořad festivalu Janáček Brno 2018 nesl poetický název Kvítí milodějné, který mu byl propůjčený ze stejnojmenné skladatelovy úpravy z jedinečného cyklu Moravská lidová poezie v písních. Celý pořad měl zajímavou a sympatickou koncepci, ve které byly představeny tři polohy zpracování lidového materiálu ze sběrů Leoše Janáčka. Všechny tři byly blízké nejen samotnému skladateli, ale jsou také obecně oblíbené.  více

Mezinárodní hudební festival Janáček Brno 2018, který v sobotu začal ve znovuotevřené brněnské opeře, nabídne kompletní jevištní dílo Leoše Janáčka v pozoruhodných produkcích. Opera Káťa Kabanová v režii Roberta Carsena a se scénou a kostýmy Patricka Kinmontha tento požadavek nejen splňuje, ale navíc zapůsobila na brněnské publikum již během minulého janáčkovského festivalového bienále. Její včerejší festivalový návrat je tedy logickou volbou. Vedle režiséra a scénografa je třeba zmínit choreografa Philippea Giraudeaua a světelného designéra Petera van Praeta.  více