Klasická hudba v Brně
Klasická hudba ve městě Brně, koncerty, recitály, ... . Aktuální zpravodajství z klasické hudby doplněné o recenze, rozhovory a komentáře.
Zpravodajství
Zemřela varhanice a hudební pedagožka Alena Štěpánková-Veselá
V neděli 11. května 2025 zemřela ve věku nedožitých 102 let profesorka Alena Štěpánková-Veselá. více
Marko Ivanović je 10 let šéfdirigentem Janáčkovy opery NdB
Marko Ivanović letošní sezonou završí své úspěšné desetileté působení na postu šéfdirigenta Janáčkovy opery Národního divadla Brno dvěma slavnostními představeními Její pastorkyně v Janáčkově divadle. Za jeho působení vznikla řada velmi úspěšných inscenací, které získaly mnoho ocenění. více
Expozice nové hudby: hudba Erika Satieho rozezní ulice Brna, kabaret i kostel
Hudba jako nábytek, hudba jako ticho, hudba jako recese i revoluce. Erik Satie, jehož odkaz se otiskl do mnohých oblastí hudby 20. a 21. století, se stane hlavní postavou letošního 37. ročníku Expozice nové hudby. Festival, který se uskuteční od konce května v Brně, nese podtitul [SATIE] 100 YEARS AFTER a nabídne nejen hluboký vhled do tvorby tohoto výjimečného umělce, ale i hudbu jeho následovníků a obdivovatelů. více
Během léta rozezní brněnské ulice, náměstí, dvorky i nádvoří festival Maraton hudby Brno 2025. Letos už podesáté. Multižánrový festival nabídne začátkem srpna čtyři dny plné hudebních objevů, silných emocí a výrazných jmen světové scény. Těšit se můžete na výběr z world music, jazzu, folku, akustické i experimentální hudby, a to z více než deseti zemí. více
Ensemble Opera Diversa poprvé uvede Hudební inventuru v sále brněnské Konzervatoře
V rámci koncertní linie Hudebních inventur se soubor již tradičně věnuje (znovu)objevování a objednávání skladeb domácích autorů. Letošní dramaturgie je inspirována osobností brněnského skladatele Františka Gregora Emmerta, od jehož úmrtí v tomto roce uplynulo deset let. Koncert proto kromě jeho Hudby pro smyčce doplňují díla jeho pedagoga a žáka: akordeonový koncert Jana Kapra a světová premiéra kompozice Vojtěcha Dlaska. více
Janáčkova opera pořádá konkurz do připravované inscenace operety Netopýr
Národní divadlo Brno vyhlašuje konkurz do připravované inscenace operety Johanna Strausse ml. Netopýr – obsazení role Adéla. více
Kulturní newsletter Odboru kultury MMB na měsíc duben 2025
Brněnský kulturní newsletter přináší přehled událostí a příležitostí, které se v nadcházející době týkají divadel, klubů a dalších kulturních akcí v Brně. více
V neděli začíná Velikonoční festival duchovní hudby
Janovy pašije estonského skladatele Arvo Pärta zahájí už tuto neděli 32. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Poprvé na festival zamíří také renomovaný francouzský soubor Les Traversées Baroques specializovaný na poučenou interpretaci barokní hudby. více
Od 8. do 11. dubna 2025 hostí italské Pesaro každoroční mezinárodní setkání měst hudby UNESCO. Toto město, známé jako rodiště Gioacchina Rossiniho, bylo stejně jako Brno zapsáno do Sítě kreativních měst UNESCO v roce 2017. více
Olomoucké hudební jaro představuje světy mocných – příběhy mecenášů umění
Nejstarší festival Olomouckého kraje vstupuje do 68. ročníku. Uvede na 12 unikátních hudebních projektů, v rámci kterých vystoupí přední čeští i zahraniční umělci světového renomé. Festival dnes zahájí Vilém Veverka a jeho TRIOplus. Mezi dalšími účinkujícími během festivalu jsou dirigenti Robert Kružík a Tomáš Netopil, operní pěvkyně Kateřina Kněžíková a další. více
Publicistika
Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špaček. více
Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby. více
Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2. více
Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím Brücklerem, Ondřejem Holubem, Alenou Hellerovou, Janou Kuželovou, Ondřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot). více
Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello). více
Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlis. více
Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikuláš. více
Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauer. více
V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička. více
Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku. více
Filharmonie Brno: Tluče bubeníček
Kdosi moudrý řekl, že hrát na bicí nástroje je jako bydlet v hračkářství. Každý si zde chvilku může hrát s něčím úplně jiným! A na co všechno se dá hrát? A potřebují bubeníci vůbec nástroje? A neschovává se v každém z nás kousek bubeníka? Interaktivní koncert, ve kterém děti figurují jako rovnocenní parťáci hudebníků a jsou jim doslova „na dosah“. Žádné sezení na židličkách, ale spousta hudební zábavy pro děti ve věku 3 až 6 let.
- moderují: Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
- účinkuje: Kristýna Švihálková (perkuse)
- místo konání: Besední dům
MLADÁ KREV aneb HUDBA ZBLÍZKA IV
Orchestrální akademie Filharmonie Brno (OAFB) je projekt, který umožňuje mladým talentovaným hudebníkům – studentům či čerstvým absolventům hudebních škol přijímaným na základě výběrového řízení – získat orchestrální praxi v profesionálním tělese. Filharmonie si touto cestou vychovává nové generace hráčů, kteří jednou mohou usednout do jejích řad. OAFB má za sebou šest sezon fungování a její plody jsou již nyní zjevné: někteří její absolventi jsou už členy našeho orchestru, jiní se do něj pravidelně vrací vypomáhat. Význam a cennost této zkušenosti pro umělecký růst mladých hudebníků i pro budoucnost orchestru je tak nezpochybnitelný.
Cyklus Mladá krev si v uplynulých sezonách získal početné publikum, které oceňuje mladicky strhující projevy účinkujících, atraktivní rozmanitý repertoár a v neposlední řadě i podmanivou atmosféru těchto koncertů, při nichž je sál Besedního domu intimně nasvícen, atypicky rozestaven a hudebníci jsou v něm takřka na dosah, jak ostatně naznačuje podtitul cyklu Hudba zblízka. Při koncertech odpadá bariéra pódia i večerní róby. Stalo se však již tradicí, že na koncertech Mladé krve vystupují i bývalí členové OAFB nebo další hosté.
Filharmonie Brno: Tluče bubeníček
Kdosi moudrý řekl, že hrát na bicí nástroje je jako bydlet v hračkářství. Každý si zde chvilku může hrát s něčím úplně jiným! A na co všechno se dá hrát? A potřebují bubeníci vůbec nástroje? A neschovává se v každém z nás kousek bubeníka? Interaktivní koncert, ve kterém děti figurují jako rovnocenní parťáci hudebníků a jsou jim doslova „na dosah“. Žádné sezení na židličkách, ale spousta hudební zábavy pro děti ve věku 3 až 6 let.
- moderují: Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
- účinkuje: Kristýna Švihálková (perkuse)
- místo konání: Besední dům
Czech Ensemble Baroque: Telemann
V pořadí již 8. koncert z cyklu Bacha na Mozarta! uvede Telemannova Moteta.
Filharmonie Brno: Tluče bubeníček
Kdosi moudrý řekl, že hrát na bicí nástroje je jako bydlet v hračkářství. Každý si zde chvilku může hrát s něčím úplně jiným! A na co všechno se dá hrát? A potřebují bubeníci vůbec nástroje? A neschovává se v každém z nás kousek bubeníka? Interaktivní koncert, ve kterém děti figurují jako rovnocenní parťáci hudebníků a jsou jim doslova „na dosah“. Žádné sezení na židličkách, ale spousta hudební zábavy pro děti ve věku 3 až 6 let.
- moderují: Kristýna Drášilová a Magdalena Dostálová
- účinkuje: Kristýna Švihálková (perkuse)
- místo konání: Besední dům
Její pastorkyňa
Horší než šrám na tváři jsou šrámy na duši.
Její pastorkyňa patří k nejslavnějším Janáčkovým dílům a je stálou součástí repertoáru brněnské opery. Na jejím počátku bylo realistické drama Gabriely Preissové, které si skladatel sám upravil do podoby operního libreta. Přestože musel text dramatu výrazně zkrátit, podařilo se mu účinek tragického příběhu z moravského venkova ještě prohloubit. Marnotratný a nestálý Števa, prudký a přece v jádru laskavý Laca, a především neúprosná Kostelnička, kterou snaha zachovat si postavení a respekt ve vesnické komunitě přivede k vraždě dítěte její schovanky Jenůfy. Janáček (1854–1928) zachytil jednotlivé charaktery v mistrné dramatické zkratce, která až mrazí, a zároveň v nás vzbouzí soucit a pochopení. Ke konečné podobě díla, poznamenané smrtí skladatelovy dcery Olgy, vedla dlouhá a trnitá cesta. Její pastorkyňa musela po úspěšném uvedení v Brně roku 1904 dlouhých dvanáct let čekat, než bylo Janáčkovo úsilí korunováno zaslouženým úspěchem na dalších domácích i zahraničních scénách.
Soli deo Gloria: Andrew Balio a Anna Ester Chlebanová Petříková
Přijďte si poslechnout nádherné dílo Johanna Sebastiana Bacha v podání Andrew Balia, prvního trumpetisty Baltimore Symphony Orchestra, a české varhanice Anny Ester Chlebanové Petříkové.
Skladby zazní v unikátních transkripcích pro trumpetu a varhany od Andrew Balia, který během své dlouhé kariéry působil v řadě prestižních symfonickém orchestrů, například Orquesta Sinfónica del Estado de México, Oslo Philharmonic Orchestra a Israel Philharmonic Orchestra. Anna Ester Chlebanová Petříková je nadějná česká varhanice, absolvovala HAMU v Praze a koncertovala se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy nebo Komorní filharmonií Pardubice.
Koncert proběhne v rámci evropské části turné Soli deo Gloria. Andrew Balio a Anna Ester Chlebanová Petříková se společně představí v šesti koncertech v Česku, na Slovenku a v Maďarsku.