Leoš Janáček: Věc Makropulos, suita z opery pro velký orchestr

15.11.2022, 19:00

Janáčkovo divadlo, NdB

Dirigent: Tomáš Netopil

Housle: Viktoria Mullova

Orchestre de la Suisse Romande

Upravil: Tomáš Ille

 

Dmitrij Šostakovič: Koncert pro housle a orchestr č. 1 a moll, op. 77

Leoš Janáček: Suita z opery Věc Makropulos – premiéra (úprava Tomáš Ille)

Modest Petrovič Musorgskij: Obrázky z výstavy (instrumentace Maurice Ravel)

Dmitrij Šostakovič patří vedle Sergeje Prokofjeva k nejvýraznějším ruským skladatelům 20. století. Koncert pro housle a orchestr a moll spadá do poválečného, pro skladatele velmi složitého období spojeného s opětovným Stalinovým běsněním. Šostakovič koncert komponoval v letech 1947–48 a zrcadlí se v něm tíživá a bezvýchodná doba. Koncert mohl mít premiéru až v roce 1955, sólový part přednesl legendární David Oistrach. Interpretačně velmi náročná skladba je velmi promyšleně komponována a zvukovostí a závažností myšlenky se blíží k autorovu symfonickému dílu.

Leoš Janáček mnoho děl pro symfonický orchestr a koncertní provozování nenapsal. Snad proto začaly po skladatelově smrti vznikat suity z jeho oper, které mohou být prováděny na symfonických koncertech. První suitu sestavil již v roce 1937 dirigent Václav Talich, a to z opery Příhody lišky Bystroušky. Novou Suitu z opery Věc Makropulos připravil Tomáš Ille a zazní na koncertě ve světové premiéře.

V roce 1873 náhle zemřel přítel Modesta Petroviče Musorgského, architekt a malíř Viktor Hartmann. Oba patřili k výrazným osobnostem uměleckého sdružení Mocná hrstka. V lednu roku 1874 se pak z iniciativy estetika a duchovního vůdce Mocné hrstky Vladimira Vasiljeviče Stasova konala v petrohradské Akademii umění výstava Hartmannových kreseb, akvarelů a maket. Zahájení se zúčastnil i Musorgskij a do výstavních sálů se pak opakovaně vracel. Rozhodl se totiž uctít přítelovu památku hudbou – tak vznikly Kartinky s vystavki, tedy Obrázky z výstavy. Původně klavírní cyklus se po skladatelově smrti dočkal hned několika instrumentačních úprav, z nichž nejznámější je ta od Maurice Ravela. Deset Hartmannových obrázků Musorgskij zachytil v deseti kontrastních, sugestivních miniaturách, které patří k autorovým nejznámějším dílům.