Osud

5.11.2014, 17:00

autor: Leoš Janáček
libreto: Fedora Bartošová
dirigent: Jakub Klecker
režie: Ansgar Haag
scéna: Kerstin Jacobssen
kostýmy: Simona Vachálková
sbormistr: Josef Pančík
dramaturg: Patricie Částková
asistent dirigenta: Ondrej Olos
asistent režie: Barbora Hamalová

Osoby a obsazení 5.11.2014 17.00

Živný, skladatel Ondrej Šaling
Míla Válková Pavla Vykopalová
Matka Mílina Iveta Jiříková
Dr. Suda Petr Levíček
Lhotský, malíř Jiří Klecker, Pavel Kamas
Konečný Roman Janál, Roman Hoza, Igor Loškár
Slečna Stuhlá, učitelka Tereza Merklová Kyzlinková
Poeta Ondřej Koplík
1. dáma Martina Králíková
2. dáma Lucie Kašpárková
Paní majorová Daniela Straková-Šedrlová, Lenka Cafourková Ďuricová
Sl. Pacovská Lucie Kašpárková
Student Ondřej Koplík
Stará Slovenka Jitka Zerhauová
Paní radová Jana Sobotková
Mladá vdova Jitka Klečanská
Inženýr Milan Rudolecký
Verva, elév Petr Císař
Součková, elévka Andrea Široká
Kosinská, elévka Hana Kopřivová, Jitka Klečanská
Doubek Ondřej Koplík
Sklepník Tomáš Krejčiřík
Hrázda Petr Levíček
Mařenka

Tereza Šedrlová, Kateřina Říhová

Historie opery Osud začíná rokem 1903, kdy bezmála padesátiletému Janáčkovi zemřela jediná dcera a Národní divadlo odmítlo operu Její pastorkyňa, kterou – i přes velmi špatný psychický stav – dokončil. Upadl do hluboké deprese. Odjel se léčit do lázní Luhačovice, kde se ubytoval v „Lázeňském hotelu. Pozorně vnímal tamní ruch, zapisoval si popěvky hostů i perso­nálu, poslouchal kolonádní orchestr i hudeckou kapelu. Mezi množstvím nápěvků se objevil také záznam mluvy paní Kamily Urválkové, osmadvacetile­té krasavice, manželky lesního správce. Mladá žena Janáčkovi během důvěrných schůzek svěřila svůj někdejší milostný příběh. Ten ho zaujal natolik, že se rozhodl napravit nelichotivý obraz nevinné a uražené mladé dámy operou. Vzniklo tak dílo z prostředí mondénní lázeňské společnosti: V Luhačovicích skladatel Živný potkává svou dávnou lásku Mílu. Mílina matka zabránila jejich sňatku, ze vztahu se však narodilo dítě. Přestože se Míla konečně odhodlává k činu navzdory matčiným výhružkám a odchází se Živným, jejich lásce není přáno štěstí… Přestože se Osud hraje málo, Janáčkova hudba zde přináší mnoho nového a svým bohatstvím si nezadá se skladatelovými nejznámějšími díly.