HRÁŠEK V LUSKU

4.11.2021, 19:30

Slavnostní desátou sezónu zahájíme na první pohled poněkud nepatřičně a to zádušním mší Requiem od Pavla Křížkovského (1820 – 1883) z roku 1878. Tato tradiční liturgická kompozice, která pod taktovkou Leoše Janáčka zazněla na pohřbu Gregora Mendela v roce 1884 se však dočká mimořádné aktualizace. Provedení v instrumentaci pro Brno Contemporary Orchestra, varhany a komorní sbor bude doplněné autentickými nahrávkami zvuku kostelů, pořízenými Ladislavem Mirvaldem (Mirvisem). Dojde tak k propojení historie se současností a zpřítomnění mimořádného objevu Gregora Johana Mendela. V další kompozici zvuky ticha kostelů nahradí nahrávky běžných událostí, zvuků dnešního uspěchaného života (Obbligati), které jsou součástí kompozice Phantasie für Orgel mit Obbligati z roku 1967 v Argentině narozeného skladatele Mauricio Kagela. Další premiérou večera bude kompozice Weltraumschrott, německého skladatele a varhaníka Dominika Sustecka, která zazní v originální autorské úpravě a intepretaci.  Hudební skladatel, dirigent a sbormistr Jan Krejčík, působící ve francouzském Versailles, zkomponoval v roce 2014 kompozici inspirovanou strukturou dvoušroubovice DNA. Tato skladba nebyla dosud provedena a zazní tak ve světové premiéře. Na závěr koncertu zazní objednávka pro BCO a varhany, skladba australského skladatele Jona Rose „peas in the pod“ (hrášek v lusku), která je poctou, „hudebním heslem“, mimořádné osobnosti světové vědy, zakladateli genetiky Gregoru Mendelovi. Mimořádně náročných varhanních partů se ujme vynikající německý skladatel, varhaník a improvizátor, specialista na interpretaci soudobé hudby,  hlavní varhaník  Kunst-Station Sankt Peter v Kolíně nad Rýnem, Dominik Susteck (* 1977)