Vokální
Zpravodajství
Nadcházející 70. sezona Filharmonie Brno ve znamení propojování. Minulosti s budoucností, skladeb i autorů
Filharmonie Brno vstupuje do jubilejní 70. sezony, kterou symbolizuje slovo propojení. Propojuje totiž pohled do minulosti i budoucnosti. A propojuje také koncerty mezi sebou, které tak nejsou jednotlivými hudebními zážitky, ale sítí utkanou z vazeb mezi skladateli, skladbami, sólisty a výročími. více
Magdalena Kožená vystoupí jako Alcina ve stejnojmenné brněnské inscenaci
Janáčkova opera Národního divadla Brno na podzim chystá poslední čtyři představení opery Alcina Georga Friedricha Händela. Jako mimořádný host v roli Alciny se tentokrát představí mezzosopranistka Magdalena Kožená. více
Marko Ivanović je 10 let šéfdirigentem Janáčkovy opery NdB
Marko Ivanović letošní sezonou završí své úspěšné desetileté působení na postu šéfdirigenta Janáčkovy opery Národního divadla Brno dvěma slavnostními představeními Její pastorkyně v Janáčkově divadle. Za jeho působení vznikla řada velmi úspěšných inscenací, které získaly mnoho ocenění. více
Janáčkova opera pořádá konkurz do připravované inscenace operety Netopýr
Národní divadlo Brno vyhlašuje konkurz do připravované inscenace operety Johanna Strausse ml. Netopýr – obsazení role Adéla. více
V neděli začíná Velikonoční festival duchovní hudby
Janovy pašije estonského skladatele Arvo Pärta zahájí už tuto neděli 32. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Poprvé na festival zamíří také renomovaný francouzský soubor Les Traversées Baroques specializovaný na poučenou interpretaci barokní hudby. více
Olomoucké hudební jaro představuje světy mocných – příběhy mecenášů umění
Nejstarší festival Olomouckého kraje vstupuje do 68. ročníku. Uvede na 12 unikátních hudebních projektů, v rámci kterých vystoupí přední čeští i zahraniční umělci světového renomé. Festival dnes zahájí Vilém Veverka a jeho TRIOplus. Mezi dalšími účinkujícími během festivalu jsou dirigenti Robert Kružík a Tomáš Netopil, operní pěvkyně Kateřina Kněžíková a další. více
Dirigent Jakub Hrůša nastupuje na post hudebního ředitele Královské opery v Londýně
Královská opera v Londýně již představila program celé nadcházející sezony. Novinkou bude její vedení – na post hudebního ředitele nastupuje původně brněnský dirigent Jakub Hrůša. více
Blíží se Velikonoční festival duchovní hudby. Temné hodinky se stěhují do vodojemů
Svatým a Velikonočním týdnem provede posluchače už podvaatřicáté Velikonoční festival duchovní hudby. Součástí festivalu jsou kromě šesti koncertů také trojí tenebrae, tedy temné hodinky při svíčkách. Letos poprvé se přesouvají z potemnělého kostela do podzemních chrámů, do Vodojemů na Žlutém kopci. více
NdB uvede koncert ke 200. výročí narození Johanna Strausse
Koncert s názvem Johann Strauss Gala nese podtitul 'Expres Paříž Vídeň a ještě kousek dál aneb všechno nejlepší Johannu Straussovi!' proběhne v Janáčkově divadle. Slavnostní večer proběhne pod dirigentským vedením Roberta Kružíka. více
Zemřel emeritní sólista opery Jan Hladík
Národní divadlo Brno dnes oznámilo, že zemřel emeritní sólista Janáčkovy opery Jan Hladík ((3. 11. 1943). více
Publicistika
Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2. více
Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikuláš. více
Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior). více
Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton). více
Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu. více
Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja). více
Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčová. více
Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně. více
Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle. více
Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024. více
Český filharmonický sbor Brno
Český filharmonický sbor Brno uvede svůj 6. abonentní koncert v katedrále sv. Petra a Pavla.
Její pastorkyňa
Horší než šrám na tváři jsou šrámy na duši.
Její pastorkyňa patří k nejslavnějším Janáčkovým dílům a je stálou součástí repertoáru brněnské opery. Na jejím počátku bylo realistické drama Gabriely Preissové, které si skladatel sám upravil do podoby operního libreta. Přestože musel text dramatu výrazně zkrátit, podařilo se mu účinek tragického příběhu z moravského venkova ještě prohloubit. Marnotratný a nestálý Števa, prudký a přece v jádru laskavý Laca, a především neúprosná Kostelnička, kterou snaha zachovat si postavení a respekt ve vesnické komunitě přivede k vraždě dítěte její schovanky Jenůfy. Janáček (1854–1928) zachytil jednotlivé charaktery v mistrné dramatické zkratce, která až mrazí, a zároveň v nás vzbouzí soucit a pochopení. Ke konečné podobě díla, poznamenané smrtí skladatelovy dcery Olgy, vedla dlouhá a trnitá cesta. Její pastorkyňa musela po úspěšném uvedení v Brně roku 1904 dlouhých dvanáct let čekat, než bylo Janáčkovo úsilí korunováno zaslouženým úspěchem na dalších domácích i zahraničních scénách.