Vokální

Zpravodajství

Janáčkova opera NdB změnila termíny dvou plánovaných premiér. Operní insncenace Ferda Mravence bude poprvé uvedena v rámci Letního Menu NdB. Řecké pašije se představí až na festivalu Janáček Brno 2020.  více

Ensemble Opera Diversa opět zahajuje svoji činnost. V prostorách bývalé brněnské káznice provede reprízu minioperního cyklu Labské horrorroperry, autorů Ondřeje Kyase, Pavla Drábka a režisérky Kateřiny Křivánkové.  více

7. ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2020 se navzdory všem obavám uskuteční na podzim letošního roku. Festivalový program se zaměří na překotný vý­voj v hudbě a umění vůbec, jež přinesl přelom 19. a 20. století. Během bezmála tří týdnů proběhnou v rámci festivalu operní inscenace a koncertní řada, to vše v zastoupení uznávaných umělců, jako jsou Robert Carsen, Jakub Hrůša, Karita Mattila, Pavol Breslik, Pavel Haas Quartet, Bamberští symfonikové, Jan Bartoš a další.  více

Czech Ensemble Baroque opět pořádá Letní školu barokní hudby v Holešově, která se zaměřuje na poučenou interpretaci staré hudby. 18. ročník nese podtitul Duchovní versus světské v díle J. S. Bacha, hostem letošního ročníku je světově proslulý kontratenorista Andreas Scholl. Uzávěrka přihlášek je 1. června 2020.  více

Letošní program mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae s podtitulem „Hudba jako na dlani“ je z důvodů aktuálních bezpečnostních opatření přeložen na rok 2021. Pořadatelé však nezahálí a plánují mimořádnou podzimní část s názvem „Domov můj“ v čele s dramaturgyní Barbarou Marií Willi. Během příprav festivalu byla pořadatelům velkou inspirací spolupráce s MHF Lípa Musica a Svatováclavským hudebním festivalem. V souladu s hlavní myšlenkou společné podpory českého hudebního světa a české kultury bude tato trojice festivalů sdílet část svých programů.  více

Filharmonie Brno dnes zveřejnila program své 65. sezony. Připravuje dvě abonentní řady v Janáčkově divadle, uvede české i světové premiéry a přivítá mezinárodně uznávané sólisty. Dramaturgie nadcházející sezony opět originálně propojí hudbu straších i novějších období. Pokračovat budou také oslavy beethovenovského výročí a orchestr čekají zahraniční turné.  více

Aktuální projekt Brno Contemporary Orchestra s názvem Quarant(a)ena vzniká ve spolupráci s americkou nahrávací a produkční společností PARMA Recordings. Během tří dnů, vždy od 19:00, proběhne přes online platformu PARMA Live Stage vysílání záznamu koncertů a následně tří světových premiér napsaných „na míru COVID 19“.  více

Czech Ensemble Baroque spouští předprodej vstupenek na svoji devátou koncertní sezonu cyklu Bacha na Mozarta!. V Brně soubor připravuje celkem osm koncertů. Sezonu zahájí operní pantomimou.  více

V rámci Bachova festivalu se v Lipsku na Velký pátek v kostele Sv. Tomáše (kde působil J. S. Bach) uskuteční koncert Janových pašijí. Koncert bude vysílán živě do celého světa. Vystoupí Benedikt Kristjánsson, Elina Albach a Philipp Lamprecht.  více

Czech Ensemble Baroque opět pořádá Letní školu barokní hudby na zámku Holešov. Osmnáctý ročník nese téma Duchovní vs. světské v díle J. S. Bacha. Zváni jsou zpěváci a instrumentalisté, kteří již mají zkušenosti s interpretací staré hudby, i noví zájemci. Letošními lektory jsou kontraterorista Andreas Scholl a jeho manželka, cembalistka Tamar Halperin.  více

Publicistika

Čtvrtý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Symfonie města. více

V souvislosti s dopady mimořádných opatření kvůli viru Covid-19 na aktéry kulturních a kreativních odvětví v Brně, vedení města Brna a Odbor kultury MMB intenzivně pracují na souboru opatření pro zmírnění těchto dopadů. Zároveň v této věci probíhá komunikace na všech úrovních veřejné správy, především pak ve spolupráci s Institutem umění - Divadelním ústavem, který mapuje situaci na celostátní úrovni. Do 22. března 2020 můžete prostřednictvím online dotazníku (odkaz najdete v článku) pomoci zhodnotit aktuální situaci, na základě výsledků budou podniknuty další kroky.  více

Pro operní soubor Národního divadla Brno vzniklo autorské dílo režiséra, libretisty a scénografa Davida Radoka a skladatele, ale i šéfdirigenta operního souboru Marka Ivanoviće. Včera premiérovaná opera Monument vypráví příběh sochaře Otakara Švece (1892–1955), jehož návrh se stal v roce 1955 předobrazem Stalinova pomníku na Letné. V titulních rolích se v Janáčkově divadle uvedli: Stanislav Sem (Sochař), Markéta Cukrová (Manželka), Roman Hoza (Kolega) a Ondřej Koplík (Ministr kultury). Sólové party doplňovaly operní sbor, Český akademický sbor a Dětský sbor Brno. Orchestr Janáčkovy opery řídil autor hudby Marko Ivanović.  více

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Návratem do Janáčkova divadla po třech letech a s první předzvěstí nadcházejících oslav 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena vstoupila Filharmonie Brno do nového roku tradičním, v historii již 65. novoročním koncertem. Pro tuto příležitost si vybrala program vskutku noblesní a patřičný, korunovaný evropsky proslavenou Ódou na radost. Celý slavnostní večer se odehrál pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese.  více

V adventním čase se Czech Ensemble Baroque uvedl svátečním programem, jehož jádrem byly duchovní písně Adama Michny z Otradovic a pásmo barokních koled z českých kancionálů v úpravě Martina Jakubíčka. Středeční vystoupení doplnila sonáta Nicolase Chédevilla v podání Michaely Koudelkové, Marka Čermáka a Dalibora Pimka. Zpěvní část provedli Czech Ensemble Baroque Quintet ve složení Pavla Radostová, Tereza Válková, Lucie Netušilová Karafiátová, Jakub Kubín a Jiří Miroslav Procházka za doprovodu osmičlenného Czech Ensemble Baroque Orchestra pod vedením dirigenta Romana Válka. Při koncertu soubor pokřtil své nejnovější CD Super Flumina Babylonis Františka Xavera Richtra.  více

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více

K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

Potemnělým sálem Divadla na Orlí se v neděli nesly táhlé zvuky fléten doprovázené zurčením potůčků, šuměním větru a chřestěním kamenů – to vše nabídla česká premiéra multižánrového projektu Prorok větru podle stejnojmenné knihy Stefana Biavaschiho. Za projektem stojí flétnistka a hlavní iniciátorka celého díla Martina Komínková, režisérka Ema Pantano a Marta Carino, jejíž videoprojekce se snoubila se zvukovým záznamem Šimona Obdržálka předčítajícího z Biavaschiho knihy. Technickou podporu zajišťovali Radek Komínek a Petr Šplíchal, uměleckou supervizi Massimiliano Zanoni.  více