Vokální

Zpravodajství

Dvě světové a tři české premiéry, 250 let od narození Ludwiga van Beethovena, kombinace starších a soudobých děl jako Schumann – Vasks, Brahms – Nejtek nebo Mendelssohn – Rautavaara. To je nadcházející 64. filharmonická sezona, která v Brně uvítá také čerstvou držitelku Grammy Laurie Anderson.  více

Soubor Czech Ensemble Baroque, pod taktovkou Romana Válka, připravuje jako první na světě nahrávku nejslavnějšího díla českého rodáka F. X. Richtera Super Flumina Babylonis. Na podporu vydání tohoto alba nyní probíhá sbírka na crowdfundingové platformě Hithit. Přispět můžete do 16. května 2019.  více

Již osmým rokem realizuje soubor Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka abonentní cyklus staré hudby s názvem Bacha na Mozarta! Předprodej tohoto cyklu bude zahájen v rámci závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, kde v podání souboru zazní Bachovo Velikonoční oratorium. Dramaturgie osmého ročníku zahrnuje například Mozartovo Requiem, barokní módní přehlídku, Te Deum třikrát jinak nebo vokální koncert.  více

Součástí festivalového programu jsou letos hudební díla od 7. století po současnost. Gregoriánský chorál, zhudebněná Kniha nářků z 10. století, renesanční Řím, pravoslavný repertoár, obřady moravského venkova v 18. století, varhanní skladby i současná tvorba. Festival také poprvé zavítá do kostela v Josefské ulici.  více

V rámci přednášky Miloš Štědroň představí Ludvíka Kunderu jako Janáčkova asistenta a znalce jeho díla. Milana Kunderu pak jako autora respektované knihy Můj Janáček. Přednáška proběhne v Moravské zemské knihovně. Akce je doprovodným programem k výstavě o překladech Milana Kundery.  více

Letní škola barokní hudby Holešov se zaměřuje na provádění vokálně instrumentálních děl starších slohových období ve stylu poučené interpretace staré hudby. Výuka probíhá formou workshopů a přednášek, které vedou domácí i zahraniční umělci a pedagogové. Letošní ročník nabízí výuku ve všechn uměleckých kategoriích, které se podílí na realizaci děl (sbor, sóla, ansámbly, varhanní pozitiv, cembalo, generál bas, housle, viola, violoncello, fagot, flétna a nově barokní trombon – sackbut, bicí nástroje a viola da gamba ). Mezi lektory letošního ročníku je například Anastasia Baraviera, Tereza Válková, Jean-François Lombard, Robin Tyson a Roman Válek. Letní školu pořádá soubor Czech Ensemble Baroque.  více

Velikonoční festival duchovní hudby 2019 opět rozezní brněnské kostely. Proběhne zde například světová premiéra Tulevovy skladby, gregoriánský chorál, Byzantské pašije, symfonie pro sólové housle, varhanní koncerty, temné hodinky, sváteční renesanční Řím nebo Bachovo Velikonoční oratorium. Téma letošního ročníku je Ceremonie / Je dobré slavit pána, program sestává z šesti koncertů a trojí temné hodinky.  více

Slavnostní koncert proběhne v předvečer narozenin Tomáše G. Masaryka. Během večera vystoupí Symfonický orchestr a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením dirigenta Martina Mazánka.  více

Brněnského basistu Richarda Nováka doprovodí v rámci jeho recitálu Kostiantyn Tyshko a Vladimír Krátký. Zazní Die schöne Magelone od Johannese Brahmse.  více

Úvodní koncert cyklu Barbara Maria Willi uvádí nese podtitul "KCHUN (Země) neboli s Dantem do Ráje". Jako hosté vystoupí Martin Prokeš, Marek Šulc, Atila Vörös a Rudolf Živec.  více

Publicistika

Koncert s podtitulem Nova et Vetera zahájil na Květnou neděli 28. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby s tématem Ceremonie/Je dobré slavit Pána. Kromě gregoriánského chorálu svatého týdne v podání tělesa Schola Gregoriana Pragensis, který včerejší koncert zahájil, zazněla světová premiéra skladby So Shall He Descend estonského autora Toiva Tuleva v provedení sopranistky Ivany Rusko, mezzosopranistky Bettiny Schneebeli, tenoristy Jaroslava Březiny, barytonisty Jiřího Hájka, sboristek Anety Bendové Podracké, Jany Vondrů a Pavly Radostové, sboru Ars Brunensis pod vedením sbormistra Dana Kalouska a Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Denise Russella Daviese. Dílo vzniklo na objednávku festivalu a přímo na míru katedrále svatého Petra a Pavla. více

V sále Blahoslavova domu (centru Českobratrské církve evangelické) zazněla včera podvečer duchovní díla pozdní renesance a raného baroka v podání komorního sboru Ensemble Versus a souboru historických nástrojů Castello in Aria. Obě tělesa řídil umělecký vedoucí sboru Vladimír Maňas. V programu večera figurovaly skladby léty prověřených i takřka neznámých, sporadicky uváděných autorů evropské hudby.  více

Letošní rok přinesl také jedno důležité jubileum: rovných sto let od narození Leonarda Bernsteina. První listopadový večer připravila Filharmonie Brno koncert právě k jeho památce. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russel Daviese stanul na pódiu sálu na Stadionu vedle filharmonie také Český filharmonický sbor, dále sbor dětí a mládeže Kantiléna, sopranistka Pavla Vykopalová a herec Brian Caspe.  více

Miloš Štědroň se letos podílí jako rezidenční umělec na festivalu Concentus Moraviae. Stalo se to vítanou záminkou k rozhovoru. Byl věnován jeho muzikantským začátkům, jeho cestě k hudebnímu vzdělání, jeho uměleckému vývoji a jeho znamenitým učitelům, příklonu k odkazu hudební avantgardy i příčině, proč se k ní záhy dobral určitého odstupu, jak se zasvětil věrné a úspěšné spolupráci s Divadlem Husa na provázku i jak se ho dotýkaly dobové politické proměny, jak překonával jejich tlak, jak spolupracoval se zakázaným dramatikem a svým dnešním tazatelem, jak tvořil pro skvělé Due Boemi di Praga, jak vyučoval hudbě a hudebním dějinám a působil jako oblíbený popularizátor, jak zasvěceně vykládal starou hudbu, ale i Leoše Janáčka, jak pracoval jako editor, jak se stal významnou a známou kulturní osobností, a to nejen brněnskou, a jak všemi úlohami, které si vytkl a jež za svůj pestrý a bohatý tvůrčí život plnil a plní, jak tím vším je rád.  více

Jít proti názoru většiny je již ze samé podstaty nepopulární. Představuje-li navíc ona většina nadšené, skandující a ve stoje tleskající publikum, pak je kritikova dušička menší než jeho obliba u výkonných umělců. A přesto je někdy potřeba vstát – nebo v některých případech zůstat sedět. Předposlední koncert Velikonočního festivalu duchovní hudby, na kterém zazněly části mešního oratoria od významných skladatelů 14. a 15. století, nabídl sice mnoho kvalitních a vybroušených prvků, to vše však po boku neméně problematických hudebních ploch. O provedení se postaral soubor Mala Punica pod vedením Pedra Memelsdorffa. Díla Mattea de Perugia, Antonia Zacara da Teramo a dosud neznámých skladatelů rozezněla ve čtvrtek večer prostory brněnské baziliky Nanebevzetí Panny Marie.  více

Oratorium Janovy pašije skladatele Johanna Sebastiana Bacha představuje jeden z nezpochybnitelných klenotů světové hudební literatury. Mnoho dirigentů se snaží překvapit posluchače novým, svěžím, energickým a výrazově bohatým uchopením skladatelovy hudby. Mezi tělesa, která tuto nelehkou výzvu dobrovolně přijímají, patří i Czech Ensemble Baroque pod vedením dirigenta a uměleckého vedoucího Romana Válka. V jejich provedení zaznělo jedno z nejznámějších a nejinterpretovanějších Bachových děl přímo na Velký pátek v brněnském kostele Neposkvrněného Početí Panny Marie.  více

S podtitulem Zůstaňte zde a bděte se mnou včera nabídnul Velikonoční festival duchovní hudby další z koncertů a to v kostele svatého Augustina. K uvedení Vigilie pro šest hlasů a instrumentální soubor Wolfganga Rihma přizval festival dva renomované německé soubory – Ensemble Musikfabrik a vokální sexteto Singer Pur, pro které bylo dílo zkomponováno. Za bravurním provedení nesmírně drásavé skladby stál dirigent Christian Eggen.  více

Velikonoční festival duchovní hudby včera večer v Brně odstartoval svůj 27. ročník. Tentokrát pod zastřešujícím tématem Zahrada, vinice. Přehlídka duchovní hudby láká své posluchače nejen vysokou kvalitou hudební produkce, ale do značné míry také propracovaným dramaturgickým plánem, který vždy v souladu s každoročním tématem uvádí po boku historických hudebních milníků díla nová, neotřelá nebo alespoň nepříliš často slýchaná. Ačkoliv skutečným středobodem nedělního večera bylo jediné oratorium Ludwiga van Beethovena Kristus na hoře Olivetské, Filharmonie Brno a Český filharmonický sbor Brno zahájili zatím poslední ročník festivalu offertoriem Intende Voci od Franze Schuberta.  více

Nebývá zvykem, že by se konzervatoristé angažovali v samostatně organizovaných ansámblech. Jeden takový však v loňském roce z brněnské konzervatoře vzešel a směle se etabluje školskému systému a kulturnímu průmyslu trochu navzdory. Mladí prostě chtějí hrát. Chamber Symphony Orchestra Brno se brněnskému publiku úspěšně představil v premiéře v květnu 2017 Mahlerovou symfonií Titánů. Ve své druhé koncertní sezóně soubor pokračoval v komorní interpretaci druhou symfonií Johannese Brahmse. Potřetí v Brně orchestr vystoupil 3. ledna při novoročním koncertu v katedrále sv. Petra a Pavla. Samostatné komorní těleso standardně spolupracuje s dirigentem Stanislavem Kummerem. Pro recenzovaný koncert bylo doplněno o několik hostujících hráčů a taktovky se tentokráte chopil dirigent a skladatel Jiří Najvar. Ten vedle Koncertu pro flétnu Wolfganga Amadea Mozarta a Magnificat Johna Ruttera uvedl v premiéře také svou kompozici La preghiera di Capodanno.  více

Chrámové mysterium i vizualizovaný koncert. Obojí charakteristika je přítomna v projektu Hudebního festivalu Znojmo s názvem Příběh o Kristu, v umělecky silném pojetí oživujícím dílo Heinricha Schütze. Na programu je po čtvrteční premiéře v reprízách ještě 22. a 23. července.  více


Po Út St Čt So Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9

Po Út St Čt So Ne
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
1 2 3 4 5 6 7
Přidejte svoji akci
Nejbližší koncerty