Vokální

Zpravodajství

NdB představilo plán sezony 2021/2022, ve kterém počítá s pěti operními a třemi baletními premiérami. Janáčkova opera nazvala nastávající sezonu „Jít za hlasem srd­ce…“, v duchu této věty uvede kus od Benjamina Brittena s názvem Peter Grimes v režii Davida Radoka. Dlouho očekávané Řecké pašije Bohuslava Martinů pod režijním vedením Jiřího Heřmana nebo Mozartovu Kouzelnou flétnu od Miroslava Krobota. Balet oslaví 250. výročí Ludwiga van Beethovena titulem Beethoven v choreografii Mária Radačovského. Po více než třiceti letech se na prkna Janáčkova divadla vrátí balet Sergeje Prokofjeva Popelka v novém nastudování s choreografií Markéty Pimek Habalové. Nová baletní sezona se tak nese v duchu hesla „Pocta velikánům“.  více

Další z koncertů cyklu Bacha na Mozarta! bude hledat paralely mezi autory převážně renesančními, barokními a těmi tvořícími ve 21. století. Na hudební pouť mezi staletími zve Czech Ensemble Baroque Choir do Blahoslavova domu, respektive opět do vašich obýváků.  více

Soubor Janáčkovy opery NdB připravil ve spolupráci s Českou televizí premiéru nové inscenace Evžena Oněgina, vysílat ji bude program ČT art. K příležitosti televizní premiéry je spuštěn benefiční prodej vstupenek, jehož výtěžek poputuje Sociálnímu nadačnímu fondu města Brna a Jihomoravského kraje na pomoc lidem, které koronavirus dostal do těžké životní situace.  více

Mezzosopranistka Magdalena Kožená, brněnská rodačka a mj. patronka nového koncertního sálu pro Brno či přípravného sboru filharmonické Kantilény, zítra vystoupí v mnichovské koncertní síni Gasteig v rámci proslulé koncertní řady soudobé hudby musica viva. V živě vysílaném streamu Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu přednese ve světové premiéře jedenáctidílný písňový cyklus „Where are You?“, který zkomponoval Ondřej Adámek přímo pro pěvkyni a jejího muže Sira Simona Rattlea. Ten se zítra před svůj oblíbený orchestr postaví poprvé od přijetí šéfdirigentského angažmá, které v Mnichově zahájí v sezoně 2023/24.  více

Marko Ivanović získal Cenu divadelní kritiky 2020 za hudbu k inscenaci Monument. Vyhlášení proběhlo online.  více

Vyhlášení výsledků 29. ročníku Cen divadelní kritiky bude v letošním roce probíhat online. Janáčkova opera si odnesla rovnou tři nominace.  více

Ani letos se Velikonoční festival duchovní hudby neuskuteční. Tradiční akce se tak stává jednou z prvních v republice, která se ruší už podruhé.  více

Czech Ensemble Baroque připravuje další přímý přenos koncertu. Tentokrát bude možné z pohodlí domova sledovat Händelovo oratorium The Power of Music v angličtině s českými titulky, do kterého autor přidal veškerou svou zkušenost z divadla. Sólisté večera jsou Markéta Böhmová, Jaroslav Březina a Jiří Miloslav Procházka.  více

Czech Ensemble Baroque připravuje koncertní program s virtuózním žalmem teprve dvaadvacetiletého Georga Friedricha Händela z jeho „italského“ období. Koncert bude živě přenášen z Konventu Milosrdných bratří. Diriguje Roman Válek.  více

Ve věku 96 let zemřela Libuše Domanínská, uznávaná operní pěvkyně.  více

Publicistika

Kulturní svět stále hledá cesty, jak krásy hudby přenést z prázdných sálů k divákům doma. V rámci možností se to ale naštěstí daří a před umělci se otevírají nové výzvy. Jednu takovou pokořilo půvabné dámské trio Drei Engeln, když do virtuálního světa vyslalo svůj první streamovaný koncert, který ale ze svého brněnského působiště přeneslo do kostela Všech svatých v Rožnově pod Radhoštěm. Téměř hodinový program zaměřený převážně na barokní skladby obsahoval stylově i tematicky pestrou nabídku ve zpěvně-cembalovém obsazení. více

Po lednových streamovaných koncertech doplněných sérií originálních video-upoutávek se Czech Ensemble Baroque včera opět vrátil se živým večerním přenosem. Tentokrát se jednalo o druhý koncert z cyklu Bacha na Mozarta, který byl přeložený z 21. října. Z prostor Konventu Milosrdných bratří na něm zazněl, jako stěžejní část programu, žalm Dixit Dominus Georga Friedricha Händela.  více

Festival Janáček Brno 2020 patří mezi kulturní podniky, která současné i nastupující restrikce zasáhly nejvíce. Prestižní operní festival zažívá krušné časy. Než omezení zítra propuknou naplno, organizátorům se o víkendu ještě dvakrát podařilo uvést jednu z nejslavnějších oper Leoše Janáčka Její pastorkyňu. Festival původně plánovanou reprízu předsunul z pondělka na dnešek, aby se vyhnul vládním zákazům. Návštěvníci Janáčkova divadla si tak mohli užít operu, která stála u zrodu autorova celosvětového úspěchu, tentokrát v režii ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera. Scénu navrhl Pavel Borák a kostýmy připravila Markéta Sládečková. V roli marnotratného a nestálého Števy vystoupil Richard Samek, jeho prchlivého nevlastního bratra a protivníka v lásce Lacu ztvárnil Peter Berger. Nešťastnou Jenůfu hrála a zpívala Pavla Vykopalová a její nevlastní matku, přísnou Kostelničku Karita Mattila. Představení řídil a nastudoval Marko Ivanović.  více

Třetí (avšak první koncertní) večer sedmého ročníku festivalu Janáček Brno 2020 se odehrál na vysoké úrovni a přinesl kladné body festivalu v období jeho nynější nejisté budoucnosti. Nebyla to skutečnost překvapivá, jednalo se o koncert světově proslulého vídeňského sboru Arnold Schoenberg Chor, který na nesoutěžní přehlídku zavítal po čtyřech letech. Těžiště programu tkvělo ve tvorbě 20. století, přesáhl ovšem i do obou století sousedních.  více

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo se pomalu blíží ke své polovině; stihnul i tak nabídnout řadu pozoruhodných hudebních večerů v čele s koncertem při svíčkách či Divadlem světel Dua Kchun. Včerejší program oslovil ponejvíce milovníky díla Johanna Sebastiana Bacha, jehož kantáty Wachet auf, ruft uns die Stimme a Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! zazněly v nastudování orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka ve znojemském kostele Nalezení sv. Kříže. V sólových partech vystoupily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, altistka Lucie Netušilová Karafiátová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více

Čtvrtý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Symfonie města.  více

V souvislosti s dopady mimořádných opatření kvůli viru Covid-19 na aktéry kulturních a kreativních odvětví v Brně, vedení města Brna a Odbor kultury MMB intenzivně pracují na souboru opatření pro zmírnění těchto dopadů. Zároveň v této věci probíhá komunikace na všech úrovních veřejné správy, především pak ve spolupráci s Institutem umění - Divadelním ústavem, který mapuje situaci na celostátní úrovni. Do 22. března 2020 můžete prostřednictvím online dotazníku (odkaz najdete v článku) pomoci zhodnotit aktuální situaci, na základě výsledků budou podniknuty další kroky.  více

Pro operní soubor Národního divadla Brno vzniklo autorské dílo režiséra, libretisty a scénografa Davida Radoka a skladatele, ale i šéfdirigenta operního souboru Marka Ivanoviće. Včera premiérovaná opera Monument vypráví příběh sochaře Otakara Švece (1892–1955), jehož návrh se stal v roce 1955 předobrazem Stalinova pomníku na Letné. V titulních rolích se v Janáčkově divadle uvedli: Stanislav Sem (Sochař), Markéta Cukrová (Manželka), Roman Hoza (Kolega) a Ondřej Koplík (Ministr kultury). Sólové party doplňovaly operní sbor, Český akademický sbor a Dětský sbor Brno. Orchestr Janáčkovy opery řídil autor hudby Marko Ivanović.  více

Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více