Vokální

Zpravodajství

V reakci na úmrtí gruzínského skladatele Giji Kančeliho zařadil festival Moravský podzim na svůj program mimořádný koncert konaný k jeho poctě. Koncert pod vedením Jana Ocetka proběhne v kostele Jana Amose Komenského (Červeném kostele).  více

Centrum Kociánka slaví letos 100 let od svého vzniku. Jednou ze slavnostních akcí je koncert v katedrále sv. Petra a Pavla, na kterém vystoupí pěvecký sbor Magnificat a tenorista Tomáš Jeřábek. Koncert řídí Petr Kolař.  více

Akademie staré hudby pořádá masterclass mezzosopranistky Dagmar Šaškové se zaměřením na francouzskou barokní hudbu. Kurz je otevřen všem milovníkům barokní hudby, a to bez omezení věku. Je vhodný pro aktivní i pasivní účast, registrace účastníků bude probíhat pouze do zítřejšího dne, tedy 24. září 2019.  více

Bohuslav Martinů a skladatelé spjatí s ním i s Francií. Skladatelé, kteří slaví jubileum stejně jako festival Moravský podzim. To jsou hlavní témata letošního ročníku. Festival trvá od konce září do poloviny října. Zahájí ho minimalistická opera Einstein on the Beach Philipa Glasse, ve které se role vypravěčky ujme Suzanne Vega. Festival vyvrcholí dvěma životními jubilei, slavit bude šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies a maďarský dirigent, skladatel a pedagog Peter Eötvös.  více

Koncertní cyklus souboru Czech Ensemble Baroque Bacha na Mozarta! zahájí sezonu v Brně světovou premiérou Offertoria Pavla Josefa Vejvanovského. První koncert 8. sezony tohoto cyklu proběhne v kostele sv. Michala.  více

Ensemble Opera Diversa připravuje druhé brněnské provedení 25. symfonie skladatele Františka Gregora Emmerta. Program, věnovaný současné duchovní hudbě, doplní tuto symfonii výběrem z Emmertových Žalmových písní a ikonickou skladbou pro smyčce estonského skladatele Arvo Pärta. Sólisty večera jsou Jarmila Balážová, Milan Paľa a Marek Paľa, diriguje Marián Lejava.  více

Od druhé poloviny srpna bude velké nádvoří hradu Špilberk opět patřit hudebnímu open-air festivalu v mezinárodním obsazení. Mezinárodní hudební festival Špilberk tradičně nabídne čtyři koncerty a dva kinokoncerty. Mezi hosty letošního 20. ročníku je například absolutní vítězka Talentmánie Patricia Janečková nebo držitelé Grammy The Klezmatics.   více

Hudební festival Znojmo letos vstupuje do 15. ročníku. Program zahrnuje koncerty, operní představení, gastronomii i program pro děti. Zahajovací koncert v podání patrona festivalu Pavla Šporcla a PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou dirigenta Dereka Gleesona je věnován připomínce pádu železné opony. Vrcholem festivalu je premiéra scénického oratoria Saul od G. F. Händela. V titulních rolích vystoupí Andreas Scholl a Adam Plachetka. Režie se ujal Tomáš Pilař.  více

Filharmonie Brno vypisuje výběrové řízení na pozici garant předprodeje. Nástup je možný od 1. srpna 2019.  více

V rámci koncertu pro soprán a smyčce zazní hudba Leoše Janáčka a Bély Bartóka. V české premiéře také EOD uvede Tři písně argentinsko-izraelského současného skladatele Osvaldo Golijova. Sólistkou večera je sopranistka Jany Vondrů. Koncert řídí Gabriela Tardonová.  více

Publicistika

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka. více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Včerejší podvečer na piazzettě Janáčkova divadla se nesl ve znamení koncertu k zahájení sezóny 2019/2020 Národního divadla Brno (NdB). Propagace akce zajistila hudebnímu večeru to nejdůležitější – stovky diváků, kteří hojně zaplnili celé prostranství. Nelze opomenout opravdu široké věkové rozpětí, které je zejména na své spodní hranici (zatím ještě v kočárcích) tolik potřebné pro budoucí kulturu.   více

Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Nejen vážnou hudbou živ je člověk, jak o tom už dvacet let přesvědčuje hudební těleso Epoque Quartet sestávající z houslistů Davida Pokorného, Vladimíra Klánského, violisty Vladimíra Kroupy a violoncellisty Víta Petráška. Pro sobotní koncert v rámci festivalu Concentus Moraviae, který se odehrál ve foyer třebíčského divadla Pasáž, si hudebníci přizvali ještě basklarinetistu Petra Valáška, klavíristu Karla Košárka a perkusistu Olega Sokolova. Dramaturgie večera sestávala výhradně z děl současných autorů koketujících ve svých skladbách nejen s hudebními minimalismem, ale také jazzem a dalšími populárními žánry.  více

Koncert s podtitulem Nova et Vetera zahájil na Květnou neděli 28. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby s tématem Ceremonie/Je dobré slavit Pána. Kromě gregoriánského chorálu svatého týdne v podání tělesa Schola Gregoriana Pragensis, který včerejší koncert zahájil, zazněla světová premiéra skladby So Shall He Descend estonského autora Toiva Tuleva v provedení sopranistky Ivany Rusko, mezzosopranistky Bettiny Schneebeli, tenoristy Jaroslava Březiny, barytonisty Jiřího Hájka, sboristek Anety Bendové Podracké, Jany Vondrů a Pavly Radostové, sboru Ars Brunensis pod vedením sbormistra Dana Kalouska a Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Denise Russella Daviese. Dílo vzniklo na objednávku festivalu a přímo na míru katedrále svatého Petra a Pavla.  více

V sále Blahoslavova domu (centru Českobratrské církve evangelické) zazněla včera podvečer duchovní díla pozdní renesance a raného baroka v podání komorního sboru Ensemble Versus a souboru historických nástrojů Castello in Aria. Obě tělesa řídil umělecký vedoucí sboru Vladimír Maňas. V programu večera figurovaly skladby léty prověřených i takřka neznámých, sporadicky uváděných autorů evropské hudby.  více

Letošní rok přinesl také jedno důležité jubileum: rovných sto let od narození Leonarda Bernsteina. První listopadový večer připravila Filharmonie Brno koncert právě k jeho památce. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russel Daviese stanul na pódiu sálu na Stadionu vedle filharmonie také Český filharmonický sbor, dále sbor dětí a mládeže Kantiléna, sopranistka Pavla Vykopalová a herec Brian Caspe.  více

Miloš Štědroň se letos podílí jako rezidenční umělec na festivalu Concentus Moraviae. Stalo se to vítanou záminkou k rozhovoru. Byl věnován jeho muzikantským začátkům, jeho cestě k hudebnímu vzdělání, jeho uměleckému vývoji a jeho znamenitým učitelům, příklonu k odkazu hudební avantgardy i příčině, proč se k ní záhy dobral určitého odstupu, jak se zasvětil věrné a úspěšné spolupráci s Divadlem Husa na provázku i jak se ho dotýkaly dobové politické proměny, jak překonával jejich tlak, jak spolupracoval se zakázaným dramatikem a svým dnešním tazatelem, jak tvořil pro skvělé Due Boemi di Praga, jak vyučoval hudbě a hudebním dějinám a působil jako oblíbený popularizátor, jak zasvěceně vykládal starou hudbu, ale i Leoše Janáčka, jak pracoval jako editor, jak se stal významnou a známou kulturní osobností, a to nejen brněnskou, a jak všemi úlohami, které si vytkl a jež za svůj pestrý a bohatý tvůrčí život plnil a plní, jak tím vším je rád.  více