Barbara Maria Willi uvádí XX. ročník cyklů koncertů staré hudby 2023

21.3.2023, 19:00

čtvrtek 23. února 
Kateřina Kněžíková / soprán
Barbara Maria Willi / kladívkový klavír
Zlatý hlas


Konečně! Dočkali jsme se Kateřiny Kněžíkové a Barbary Marie Willi ve společném programu plném vášně, něhy, melancholie a dobrých vyhlídek. Hudební rok našeho cyklu začíná návštěvou u zázračného dítěte Mozarta a jeho citlivou a dramatickou písňovou tvorbou. Objevné bude porovnání vídeňského velikána Franze Schuberta (který měl moravské předky) s jeho kolegou Janem Hugem Václavem Voříškem, jehož rukopisné písně jsou uložené i ve sbírce Moravského zemského muzea. Romantické písně této doby jsou zrcadlem vnitřních procesů; Schubert i Voříšek vložili do symboliky zpěvu a do harmonií klavírního doprovodu veškeré podprahové psychologické souvislosti zhudebněných textů. Čeká nás napínavá cesta do nitra duše...
Program: W. A. Mozart, F. Schubert, J H. V. Voříšek

 
úterý 21. března 
PURA CORDA
Mayumi Sargent, Panagiotis Charlampidis
/ housle, Eura Fortuny / viola, Antigoni Sefefli / violoncello
Radost z melancholie


Členové tohoto fantastického smyčcového kvarteta pocházejí z Mallorky, Menorky a Řecka. Během studií na Královské konzervatoři v Amsterodamu se spojili s cílem interpretovat hudbu 19. a 20. století historicky poučeným způsobem. Programy kvarteta jsou neotřelé a úroveň interpretace jedním slovem strhující. Historická interpretační praxe se posunuje k novým břehům a nabízí melancholické, dramatické i radostné  okamžiky. 
Program: F. Bridge, E. Grieg

 

středa 26. dubna
Philippe Bernold / flétna
Barbara Maria Willi / cembalo
Soumrak citů

Francouz Philippe Bernold je v současné době jedním z nejuznávanějších flétnových virtuosů. Profesor pařížské Conservatoire National Supérieur si světový věhlas vydobyl svým neskutečně barevným tónem. Jeho zvukový a estetický svět je mimořádně výrazný a mnohdy překvapivý, což je jeden z důvodů, proč si tak notují s cembalistkou a inovátorkou hudebního života Barbarou Marií Willi. Oba hudební dobrodruzi se vydají po cestě emocí německého a francouzského osvícenství. Program obsahuje také jedinou českou sonátu s obligátním cembalem a flétnou J. A. Bendy, která je dochovaná v hudebním archivu Moravského zemského muzea.
Program: J. B. De Boismortier, C. Ph. E. Bach, J. J. Quantz, J. A. Benda

 

pondělí 9. října
DREI ENGEL
Jiří Havrlant
/ um. vedoucí, cembalo
Markéta Klaudová, Lucie Karafiátová, Pavla Radostová 
/ soprán
Ah! Mio Cor...

Soubor v neobvyklém obsazení tří sopranistek pod uměleckým vedením virtuózního cembalisty je spojením čtyř živlů a nabízí mnoho repertoárových možností. Antické tři grácie očima jedné z mála ženských skladatelek, Barbary Strozzi, nebo Händelovy a Vivaldiho operní scény nás zavedou do dramatického a lyrického světa, kde občas nastane i ta vytoužená situace nekonečné rozkoše - endless pleasure. Jak se tam dostaneme, prozradí tři temperamentní mladé ženy a jejich continuový guru Jiří Havrlant.
Program: B. Strozzi, C. Monteverdi, G. F. Händel, A. Vivaldi, J.-Ph. Rameau, L. Vinci

 

středa 15. listopadu  
TRIO UNITAS
Petra Matějová / kladívkový klavír
Magdalena Malá 
/ klasicistní housle
Helena Matyášová / klasicistní violoncello
Vídeňské sny

Vídeň i se svým okolím byla koncem 18. století Mekkou hudby. Právě v dílech pro klavírní trio skladatelé projevovali stylovou rafinovanost, intimitu a zároveň dramatičnost. Pražské Trio Unitas pod vedením badatelky a doktorky Sorbonnské univerzity a JAMU v Brně, Petry Matějové, ukazuje svojí virtuozitou a mladistvou energií, že klasická hudba je stále nová a že mnoho nádherného repertoáru pořád čeká na objevení. Trio, jehož jméno mluví o jednotě, nabízí objevný program dokládající spojitosti mezi skladateli pohybujícími se v kulturní oblasti, jejíž součástí je a bylo i Brno. Vyslechneme-li tato díla právě zde, navracíme jednotu - unitas - mezi místo a tvorbu.
Program: J. Haydn, L. Koželuh, L. van Beethoven

 

pátek 15. prosince
David Mirzoev
 / housle
František Novotný / housle
Fedor Rudin / housle
Nikita Ruzhavinskiy / violoncello
Barbara Maria Willi / cembalo
Housle, housle, housle...


Fedor Rudin, celosvětově respektovaný houslista, se na našem pódiu setká s významnými profesory Janáčkovy akademie. Troje housle a basso continuo umožňuje mnoho programových variací, včetně nádherného Pachelbelova kánonu. Perličkou pro toto obsazení je Telemannův koncert, v němž skladatel velmi inteligentním a půvabným způsobem využívá vřelý tón tří sopránových nástrojů v kontrastu s basovou barevností violoncella a tmelícím zvukem cembala. Na pódiu se setkávají tři virtuosové, kteří vstupují do dialogu s continuovou skupinou.
Program: G. Ph. Telemann, G. Fr. Händel, J. Pachelbel, A. Stradella, J. S. Bach