Markéta Irglová se smyčci

19.12.2022, 20:00

Markéta Irglová vyzrála do bohatého zvuku i smysluplných sdělení. Markéta Irglová se smyčci v Mahenově divadle.

Markéta Irglová o sobě dávala v posledních letech vědět jen sporadicky. Kromě skládání a nahrávání “do šuplíku” se věnovala výhradně svým třem dětem, které porodila na Islandu. I přesto se občas objevila jako koncertní host u Glena Hansarda, na letním koncertě v rodném Valmezu během prázdnin u rodiny, coby doprovodný hlas na albu Damiena Rice nebo ve spojení s blízkou uměleckou přítelkyní Emilianou Torini. Po celou tuto dobu ale Markéta střádala své neotřelé hudební nápady a především díky vlastnímu studiu v klidu zkoušela, jaký zvuk k jejím písním nejlépe “sedí”. V covidovém období vyprodukovala tři delší skladby, všechny zároveň s vizuálně působivými klipy. Nezvyklý čas dal Markétě nejen prostor pro hledání zvukových možnost, ale ovlivnil i jejich obsahové sdělení.

První ze skladeb s názvem Quintessence, nazpívaná s účastí Emiliany Toriny, je pocta přírodě jako výchozímu bodu naší neexistence. Klip v působivých islandských exteriérech natočila i sestříhala Markéta sama.

Druhá píseň Among the Living, inspirovaná pochmurným výhledem počátku covidové pandemie, je o loučení s těmi, kteří už s námi nemohou být, o vyrovnávání se se ztrátou, hledání vnitřního klidu a míru. Původní klip s použitím dokumentárních fotografií doplnil letos na podzim video-film, jehož vizuální působivost a taneční choreografie výrazně přesahuje standardy hudebních videoklipů.

Závěrečná píseň této neformální trilogie Mother, je poctou všem ženám-matkám, ale přeneseně i všem, kdo nezištně obětují svůj čas i životy ve prospěch druhých. S Markétou si zde zazpívaly Charlie a Hattie Webbovy, duo zpěvaček doprovázejících Leonarda Cohena na jeho posledních koncertních turné.

Všechny tyto písně jasně ukázaly nový tvůrčí směr, kterým se Markéta Irglová vydala a který ji očividně “sluší”. Základní klavírní linky jsou postupně rozšiřovány až do širokého, téměř symfonického zvuku s dominantními smyčci a bohatou instrumentací. Každá z těchto minisymfonií je magickým světem, kde zvuk, hlasy i  obraz vytvářejí uzavřený kruh, ve kterém je posluchač, který má chuť do něj vstoupit, příjemně vyrovnán se světem, v němž žije.

Na tento tvůrčí směr navázalo letos třetí sólové album Markéty Irglové s názvem Lila, v ČR vydané a distribuované vydavatelstvím Indies. Obsahuje devět autorských skladeb a sklízí nadšené reakce posluchačů i uznalé recenze kritiků.

Na dvou speciálních předvánočních koncertech v Brně a Praze zazní sváteční opus Magdalena, Markétin osobitý přínos do světa adventních písní.

Poté, co Markéta letos absolvovala ve Spojených státech superúspěšné turné s Glenem Hansardem a Swell Season (návrat po deseti letech) a v létě nezapomenutelné vystoupení v Gongu na Colours of Ostrava, dorazí před Vánocemi i do moravské a české metropole. Doprovodí ji přitom mj. v Irsku usazený český kytarista a skladatel Petr Mos a především smyčcové těleso Jihočeské filharmonie.  Posluchači se mají na co těšit.