Miroslav Balaštík: Chceme cíleně pobavit sebe a ostatní

Miroslav Balaštík: Chceme cíleně pobavit sebe a ostatní

Na začátku byla touha najít Brnu městského básníka. Ta dohnala před pěti lety nakladatelství HOST k vyhlášení prvního ročníku soutěže Brněnská sedmikráska, z níž měl oficiální městský autor vzejít. Původní záměr se sice nezdařil, ale soutěž žije dál a zítra přichází finále šestého ročníku. Jeho tématem je Píseň pro Brno, což je dobrá záminka, jak dostat na hudební server trochu literatury. O historii a budoucnosti soutěže, ale také o dalších radostech a strastech nakladatelského a vůbec uměleckého života jsme mluvili s šéfredaktorem HOSTa Miroslavem Balaštíkem.

Brněnská sedmikráska je básnická soutěž svázaná tematicky s Brnem, když to vyjádřím co nejhloupěji. Jak dlouho může takové téma vydržet, z kolika úhlů se dá podívat na jedno město, jehož centrum obejdeš za dvacet minut?
My jsme na ty limity narazili už po prvních dvou ročnících, proto jsme se snažili témata všelijak upgrejdovat v tom smyslu, že jednou bylo vyhlášeno téma Nejkrásnější brněnská báseň o Praze, pak byla Nejkrásnější báseň o Adamově. Ono to ale všechno nakonec přirozeně směřuje k Brnu, vlastně i v těch ročnících, kdy bylo téma trošku jiné, tak se k němu všichni respondenti stejně vraceli. Takže letos je to Píseň pro Brno, ale mám obavy, že to budeme muset zase změnit. Je to už trochu na jedno brdo.

Když je letošní ročník věnovaný Písni pro Brno, tak se ve finále bude pravděpodobně i zpívat – jaký je rozdíl mezi básní a písňovým textem. Ta hranice určitě není ostrá, ale dá se aspoň naznačit?
Šlo nám o to, abychom prostřednictvím písňové struktury přinutili autory víc rýmovat, počítat s rytmem a nějakým refrénem. Právě z toho pak často vyplývá i určitý komický efekt, zejména v důmyslnosti rýmů na slovo Brno. A to jsme chtěli podpořit.

Průvody (vítězná báseň minulého ročníku)

Petr Kuběnský

jak tenkrát táhly z Horky
údolím Josafatu
– pamatuješ –
hřeby a oje, mosazná ozubí
a vykotlané stroje

rozkousaly vodu, jíž nás křtili
jak zuby ze záhnědy
u Staré huti (o svatnedělí)

a potrhaly slova knih
a kožich bystrých lišek
na jejich těsných hlídkách
a pojídaly hostie a pily líh

a jejich dělníci dnes dělí
v půli novu
a před výplatou znova
Adama a Evu
daleko od domova

Takže nehledáte nové velké básníky…
To bylo na začátku. Impuls vycházel z článku, který jsme měli v Hostu o tom, že Holandsku existují tak zvaní městští básníci. Platí je město a když se otvírá cyklostezka nebo spouští orloj, tak přijde básník, dostane tisíc Euro a zarecituje báseň napsanou k té příležitosti. A to jsme si říkali, že by z té soutěže mohlo vzniknout. Našel by se nějaký člověk, který by dostával od Romana Onderky nějaký bakšiš a mohl by skládat básně na stavbu Amazonu.

Jaké bude letos složení poroty, díval jsem se špatně, když jsem ho nenašel?
Novinářka Jana Soukupová, loňský vítěz Petr Kuběnský a operní pěvec Jan Šťáva. A kromě toho vybereme na místě mezi diváky další dva členy poroty. Při prvních ročnících porota určovala vítěze dopředu, ale teď už je to tak, že v redakci z těch přibližně osmdesáti autorů vybereme deset nejlepších, kteří musí svoje básně či písně přednést fyzicky a teprve na místě porota vyhlásí vítěze. Nejde tedy jen o text, ale i jak bude prezentován.

V upoutávkách na letošní ročník hledají píseň pro Brno kapelník Poletíme? Rudolf Brančovský, Zuzana Fuksová z Čokovoko a operní zpěvák Jan Šťáva. Čím jsou propojení – je to nějaký tajemný spodní proud, kus stejného pohledu na svět, nebo prostě jen byli po ruce?
To vytvářelo naše kreativní oddělení, Simona Pinnerová s Andrejem Nechajem, jsou to osobnosti, které známe a mají něco společného s muzikou, neprobíhal žádný konkurz.

Postup do letošního finále zmínili na Facebooku Karel Škrabal a Nikola Mucha – při Brněnské sedmikrásce se mezi sebou běžně utkávají zavedení autoři, kteří už mají renomé, s neznámými amatéry. Počítali jste s tím už od začátku, byl to záměr, nebo vás to překvapilo?
První ambice byla skutečně ta, že jsme chtěli najít městského básníka, tudíž jsme spoléhali na to, že se přihlásí hlavně dobří autoři a tématem byla „oslavná báseň o Brně“, takže jsme vyřazovali všechny texty, které naše město zesměšňovaly. Jenže když se pak sejde sto padesát příspěvků, z nichž devadesát devět procent jsou básně typu Brno – srno, tak je jasné, že to úplně vážně brát nejde. A ani poptávka města po básníkovi nebyla tak silná, i když záštitu primátora jsme měli. Za těch šest let se z toho stal spíše legrace, kdy ani zavedení autoři nemyslí svoje texty úplně vážně. Paradoxní je, že když se podíváte na vítězné texty, tak jsou to spíše tradiční a vážně míněné básně, zdá se, že poroty nakonec dávají přednost těm cudným a klasičtějším kouskům před těmi subverzivními.

Takže vítězí ty hluboké lidské příběhy.
To ani ne. Bohužel. Zveršované a otrocky zrýmované „há el péčka“ bývají nejkomičtější, přesto, nebo právě proto, že to autoři většinou myslí spíš vážně. Většinou je to takový místopis oslavující krásy města: „Jdu kolem radnice / je mi lehko u srdce / kouknu se na krokodýla / už jsem tady jednou byla.“ Když to pak dotyčný přednáší před publikem a tváří se jako Vladimír Holan, tak je velký problém zachovat poker face.

Když už jsem použil to slovo amatér – není to poněkud zavádějící, dá se vůbec psaním básní vůbec živit?
Jediný, kdo se tím u nás živí, je Jiří Krchovský.

Sedmikráska byla v prvních čtyřech ročnících součástí festivalu HOSTování, děly se kolem ní i jiné věci – autorská čtení, performance, koncerty. Proč od loňska osaměla, proč jste od toho ustoupili?
My jsme místo dvoudenního HOSTování začali pořádat literární večery tzv. HOSTince, které se konají čtyřikrát do roka a jedním z nich je večer věnovaný Sedmikrásce.

Do každého nakladatelství chodí nevyžádané rukopisy od autorů různým způsobem potrhlých, kteří mají různě divoké a přehnané představy o vlastním talentu i velikosti nákladu. Jak vás vůbec napadlo, že k tomu lidi ještě pobízíte?
Je to tak. Dneska už ani není výjimkou, že ti „mašíblové“ volají nebo píšou dopředu a chtějí vědět, co mají napsat a kolik za to dostanou. Nebo, že mají geniální nápad, ale neřeknou ho dřív, dokud jim nepošleme smlouvu. Kolega Martin Stöhr má dokonce poměrně rozsáhlou sbírku nejšílenějších průvodních dopisů. Ale se sedmikráskou je to jiné, tam chceme cíleně pobavit sebe a ostatní.

Je výskyt takových – řekněme mašíblů – v rámci Sedmikrásky hojnější, nižší nebo stejný jako v běžném nakladatelském životě, dá se to odhadnout?
Spíš je větší, ale je to tím, že mašíbly se za těchto podmínek stávají i autoři renomovaní. Ta hra je přijatá a oni často veršují takovým naivním způsobem.

Vlastně jsem se ptal, jestli Sedmikráska přitahuje cvoky...
Uplné cvoky snad zase ne. Jsou to vesměs insitní básníci, kteří vyrostli na Vrchlických a takových jednoduchých říkankách a teď se tu středoškolskou představu o poezii snaží nějak naplňovat.

Ty jsi šéfredaktor literárního časopisu Host i stejnojmenného nakladatelství. Jak moc lidé čtou, je pravda, že čtenářů ubývá?
Ne. Podle výzkumů, které dělal Jiří Trávníček, je čtenářů přibližně stejně už několik let a my to ze zkušenosti můžeme jenom potvrdit. Prodej knih samozřejmě závisí na konkrétním titulu, ale náklad časopisu je už deset, nebo i více let kolem 1400 výtisků, což znamená čtenost asi čtyři tisíce. Nepohybuje se to bohužel příliš nahoru, ale naštěstí ani dolů. Ted navíc připravujeme úplně nový literární web, který bude samostatným, výhradně internetovým periodikem.

Je vůbec umění atraktivní téma – je třeba samostatný kanál ČT Art prostor pro vyjádření, nebo spíš uzavřený chlívek, kam vysídlili umění z běžného vysílání?
Myslím, že b) je správně, koncentrace na jednom kanálu se ukazuje jako nesmysl. Sledovanost pořadu, která by byla jednou za týden na ČT2 statisícová, je tady kolem tří až čtyř tisíc. Vlastně ani nevíš, komu je to určené. Kdyby takový kanál vznikl v devadesátých letech, tak se z toho všichni zblázníme, ale dnes je to úplně mimo, televize je úplně jinde a čekáme od ní úplně jiné sdělení.

Jezdíváš do Paříže za Milanem Kunderou, podle primátora Onderky velkým fanouškem Komety. Probíráte spolu hokej, nebo se občas dostanete i k něčemu jinému?
S tou Kometou je to ale pravda. Nemyslím, že by Milan Kundera nemohl usnout, aniž by znal výsledek posledního kometího zápasu, ale ještě když byl v Brně, tak se s tehdejšími hráči přátelil. A s Romanem Onderkou o tom mluví. My se pochopitelně bavíme spíš o literatuře.

a o jídle, ne? Vzpomínám si na fotku humra v hořícím jalovci.
To je další velké téma.

V úvodu k letošnímu ročníku Brněnské sedmikrásky se ptáte: „Jakými tóny zní Zbrojovka? Co si asi pobrukují námořníci na Príglu?“ A já se na závěr zeptám: „Čím zní Brno podle tebe?
Vím, že obecný úzus je stěžovat si, ale já mám z Brna posledních pěti, nebo snad deseti let čím dál lepší pocit. Přes všechny problémy s nádražím, rozkopanými ulicemi se mi tady nějak líp žije. Možná to nesouvisí jen s Brnem, ale obecně mi přijde, že se po těch porevolučních letech uzavřenosti a individualismu, nějak víc žije společně. Že se zase stěhujeme z těch příměstských satelitů do centra města, vznikají všelijaké spolky, partičky, bují kavárenský život. A koneckonců i všelijaké ty slavnosti jídla, piva, vína a bůhví čeho ještě, co se konají na Svoboďáku, přitáhly lidi do centra a oni se tam pak vracejí. A Brno má podle mě pro takové to sdílení ideální velikost, skoro všichni se známe, ale zase si už nevidíme úplně do talířů. Takže ty tóny mi znějí tak, že Brno je dobré místo pro život.

Foto z minulých ročníků Brněnské sedmikrásky i ze života archiv Miroslava Balaštíka

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Rozhovor s Karlem Heřmanem o  jeho domovských kapelách Čankišou a Ukulele Orchestra, muzikálech a kouzlu neměnného prostředí.  více

S Adélou a se Zuzanou, tedy skupinou Čokovoko, jsme probrali ledacos. Nebavili jsme se jen o tom, jak kapela vznikla, a především ne o hip hopu.  více

Skleněná louka je pojem nejen v brněnské alternativní kultuře. Její sklepní scéna ale v posledních letech umírala na úbytě až úplně skončila. Po půlroční pauze v ní obnovil provoz zvukař, kytarista a teď už i dramaturg a hospodský Jakub Adámek.  více

Jak se podařilo vydat první album Z kopce v dobách normalizace a jaké to je poslouchat svou nejstarší desku zároveň s tou nejnovější. O tom, a také o mnohém dalším jsme mluvili s Petrem Vášou – reedice Z kopce a novinka kapely Ty syčáci totiž právě vyšly.  více


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více