Miloslav Ištvan Quartett

17.10.2016, 19:00

Leoš Janáček – 1. smyčcový kvartet "Kreutzerova sonáta"
Jaroslav Kvapil – 5. smyčcový kvartet,
Miloslav Ištvan – 2. smyčcový kvartet
František Emmert – 5. smyčcový kvartet

Miloslav Ištvan Quartett

„Krásných 100 let“ …jde o koncert, či spíše o dokument? Soubor Miloslav Ištvan Quartett si dal ambiciózní úkol představit publiku mezinárodního festivalu Janáček Brno 2016 stručný průřez z toho nejlepšího, co v minulém století v Brně pro smyčcové kvarteto vzniklo…

Koncert je věnován tvorbě autorů nerozlučně spjatých s Brnem a jihomo­ravským regionem. Prvním z nich je Leoš Janáček (1854–1928), zaklada­tel brněnské kompoziční školy. Dnes je jeho dílo celosvětově uznávaným fenoménem, nicméně se kromě komponování věnoval i pedagogické činnosti a vychoval celou generaci velmi nadaných skladatelů. Jedním z nejtalentovanějších Janáčkových žáků byl bezesporu Jaroslav Kvapil (1892–1958), jenž byl klíčovou postavou brněnské kulturní scény přede­vším na přelomu 40. a 50. let 20. století, kdy formoval katedru kompozice na nově vzniklé Janáčkově akademii múzických umění. Na Kvapilovu práci navázal Miloslav Ištvan (1928–1990), vůdčí postava brněnské 2. avantgardy. Ve svém díle se v protireakci na požadavky socialistic­kého realismu pokusil propojit vliv moravské hudební tradice s evrop­skou „Novou hudbou“, africkými rytmy a big beatem. Nedávno zesnulý František Emmert (1940–2015) patřil k výrazným skladatelským osobnostem přelomu tisíciletí. Na Ištvanovu práci navázal především kompozičním myšlením, kdy jako jeden z mála dokázal doopravdy ab­sorbovat a využít východiska svých předchůdců. Propojil je však se svou velmi osobitou muzikalitou a těžko uchopitelným mysticismem.

Miloslav Ištvan Quartett jakožto soubor dokumentující především aktuální jihomoravskou hudební tvorbu zasahuje tímto interpretačním úkolem hluboko do historie. Máme žít jen právě teď a nehledět kolem sebe, nebo je pro nás důležitá i vlastní identita, vědomí toho, z čeho jsme vzešli? Možná nám tento koncert dá odpověď…