Komorní
Zpravodajství
Soubor Czech Ensemble Baroque zahajuje 13. sezonu svého abonentního cyklu v Brně „Bacha na Mozarta!“. Dramaturgickým vrcholem sezony bude uvedení jediného dochovaného oratoria Antonia Vivaldiho Juditha Triumphans s mezzosopranistkou Dagmar Šaškovou a švédskou pěveckou hvězdou Malenou Ernman v hlavních rolích. Následovat bude dalších osm abonentních koncertů. více
Diversní podzim 2024: Premiéry a stále probíhající Rok české hudby
Ensemble Opera Diversa čeká rozmanitý podzim plný premiér a výjimečných spoluprací, významně obohacujících stále probíhající Rok české hudby. více
Aktuálně: Město podepsalo smlouvu se zhotoviteli nového sálu. Může se začít stavět
Dnes byla za tónů 1. věty Janáčkových Listů důvěrných na Nové radnici slavnostně podepsána smlouva se zhotovitelem Janáčkova kulturního centra. více
Filharmonie Brno nově obsazuje pozici tajemník/ce uměleckého provozu
Vedení Filharmonie Brno vyhlašuje konkurz na pozici tajemník/ce uměleckého provozu. Pracovní pozice na plný úvazek počítá s nástupem v září 2024. více
Alisa Weilersteinová a David Mareček – jejich společný koncert dnes vysílá ČT
Dnes večer od 21:55 bude na iVysílání ČT dostupný záznam ze společného koncertu americké violoncellistky Alisy Weilersteinové a Davida Marečka, coby klavírního doprovodu. Záznam jejich recitálu je z roku 2021 a odehrál se v prázdném Rudolfinu, protože koncert byl pro veřejnost zrušen z důvodu covidové epidemie. Zazní Pohádka pro violoncello a klavír Leoše Janáčka, dále díla Clauda Debussyho, Antonína Dvořáka nebo Césara Francka. více
Smetanovské metamorfózy na festivalu Concentus Moraviae
Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae dnes zahájí svůj 29. ročník: v jihomoravském Kyjově zahraje pod taktovkou rezidenčního umělce Olliho Mustonena orchestr Prague Philharmonia hudbu jubilanta Bedřicha Smetany i světovou premiéru Mustonenova flétnového koncertu, který vznikl přímo na objednávku festivalu. více
Brno Contemporary Orchestra: Píseň kamennému městu aneb světové premiéry ve vodojemu
Poslední koncert z cyklu Neviditelné město nese název Samá láska dle básnické sbírky Jaroslava Seiferta. V prostorách brněnského vodojemu vůbec poprvé zahraje orchestr a v premiéře zazní tři skladby psané přímo na míru tomuto prostoru. Autory jsou tři čeští komponisté Petr Hromádka, Naomi Savková a Tomáš Šenkyřík a budou vyprávět o hudbě, která neumí milovat. více
Ensemble Versus připravuje Letniční koncert
Nový program komorního sboru Ensemble Versus odkazuje na Hod Boží Svatodušní. Společně s dalšími sborovými díly 20. a 21. století zaznějí v premiéře tři nové skladby na liturgické texty, vzniklé přímo na objednávku souboru. Koncert diriguje Patrik Buchta. více
Brno Contemporary Orchestra vystoupí v kavárně: My a Paříž
Dramaturgie dalšího výletu do Neviditelného města se souborem Brno Contemporary Orchestra je věnována matematickým strojům a odehraje se v prostoru bývalého Výzkumného ústavu matematických strojů – dnešní kavárně v Černých Polích. více
Velikonoční festival začíná v neděli. Uvede temné hodinky – tři večery při svíčkách
Tenebrae, neboli temné hodinky, patří dlouhodobě k nejpůsobivějším částem Velikonočního festivalu duchovní hudby. Konají se od středy do Velkého pátku, vždy od devíti hodin večer u Jezuitů. Potemnělý kostel, ve kterém hoří svíčky, letos netradičně vyplní hudba zkomponovaná na objednávku festivalu. více
Publicistika
Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga. více
Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon. více
Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David Pokorný, Vladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení. více
Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle). více
Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardová. více
V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa Quartet: Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin Opršál, Martin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého. více
Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-Verhoeven, Dominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou. více
Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálka. více
Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století. více
Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace. více