JazzFestBrno 2023: Diana Krall, Kronos Quartet, Dave Holland, John Scofield a Tigran Hamasyan

21. říjen 2022, 3:00

JazzFestBrno 2023: Diana Krall, Kronos Quartet, Dave Holland, John Scofield a Tigran Hamasyan

JazzFestBrno zveřejnil jména hlavních hvězd následujícího ročníku. Do Brna se vrátí zpěvačka a klavíristka Diana Krall, vůbec poprvé se na festivalu představí kultovní smyčcový soubor Kronos Quartet slavící 50 let na scéně. Dalšími osobnostmi 22. ročníku festivalu budou kytarista John Scofield, klavírista Tigran Hamasyan a kontrabasista Dave Holland. 

Zpěvačka a klavíristka Diana Krall při své festivalové premiéře v roce 2017 ukázala, že umí vytvořit atmosféru spontánního a bezprostředního večírku i ve sportovní hale. „Těšíme se, že 19. května v Bobycentru bude zážitek z koncertu této charismatické Kanaďanky ještě intenzivnější,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. Diana Krall od své poslední návštěvy Brna vydala dvě alba, kterými potvrdila, že její umělecká laťka je položena stále vysoko. Za desku Love Is Here to Stay, kterou nahrála společně se zpěvákem Tonym Bennettem, si vysloužila už desátou nominaci na cenu Grammy.

Proslulý smyčcový soubor Kronos Quartet slaví v roce 2023 kulatiny. Na hudební scéně se pohybuje už neuvěřitelných 50 let. Hudební publicisté Kronos Quartet, jehož smyčce zní také v kultovních filmech a seriálech jako Requiem za sen, Velká nádhera či Mladý papež, zařazují obvykle do žánrové škatulky „soudobá hudba“. „Kronos Quartet umí ale také swingovat, jak prokázal již v 80. letech na desce Music of Bill Evans. Pozornosti kvarteta neušel ani jazzový enfant terrible Thelonious Monk, který je inspiroval k nahrávce Monk Suite,“ připomíná Spilka. Že má hudba Kronos Quartet s jazzem společného mnohem víc, než by se mohlo na první pohled zdát, se návštěvníci přesvědčí při jeho festivalové premiéře a jediném českém koncertu v rámci tohoto speciálního turné 9. května v Sono Centru.

Kontrabasista Dave Holland je už jazzovým mohykánem, ale stále v nejlepší umělecké formě. Kdysi jej z Velké Británie vytáhl Miles Davis uprostřed angažmá ve slavném klubu Ronnie Scott´s, kde koncem 60. let Dave Holland ostřil jazzové ostruhy jako „house bassist“. Záhy se stal poprvé součástí jazzové historie. Natočil s Davisem totiž hned tři nesmrtelné klasiky Filles de Kilimanjaro, In a Silent Way a Bitches Brew. Do historie žánru se od té doby zapsal ještě mnohokrát, ať už jako spoluhráč, či kapelník. Pro svoji brněnskou premiéru 7. března v Sono Centru zvolil trio s oblíbenými dlouholetými spoluhráči Ericem Harlandem a Kevinem Eubanksem.

Kytarista John Scofield před lety vyprodal Sono Centrum a ve čtvrtek 9. března se vrátí na místo činu s čerstvým repertoárem z projektu Yankee Go Home, v němž si bere na paškál známé hudební vypalovačky ze svého mládí. Neil Young, Stevie Wonder, Grateful Dead, Sting či Leonard Bernstein – to je jen letmý výčet Scofieldových inspiračních zdrojů. „Název Yankee Go Home je pro mě taková hříčka, že my „Yankeeové“ přebíráme hudbu naší vlasti. Tato kapela hraje Roots-Rock-Jazz, což je jeden ze způsobů, jak ji definovat, i když, mám-li být upřímný, dělám to nerad!“ říká trojnásobný držitel ceny Grammy.

Klavírista Tigran Hamasyan prožil formativní roky na losangeleské a newyorské scéně, arménské kořeny však ve své hudbě nikdy nezapíral. Právě naopak. Nyní se vůbec poprvé pouští do koncepční interpretace legendárních skladeb Velkého amerického zpěvníku. „Zdá se mi, že zpěváci a jazzoví instrumentalisté k těmto písním často přistupují s pocitem, že jsou posvátné, nedotknutelné. Jako kdyby každý podepsal pakt o neútočení a slíbil, že bude mezi základními stavebními kameny těchto písní pouze jemně nakračovat,“ říká Hamasyan. To na jeho novém albu StandArt známé melodie jen nenápadně probublávají, zatímco každý další aspekt hudby prochází živými a překvapivými proměnami. Jak zní Hamasyanovo pojetí americké klasiky na živo, zjistí návštěvníci jeho koncertu 24. března v Sono Centru.

JAZZFESTBRNO 2023

(kompletní program bude zveřejněn na přelomu ledna a února 2023)

7. 3., Sono Centrum

Dave Holland Trio

9. 3., Sono Centrum

John Scofield: Yankee Go Home

24. 3., Sono Centrum

Tigran Hamasyan Trio

9. 5., Sono Centrum

Kronos Quartet: 50 let na scéně

19. 5., Bobycentrum

Diana Krall

Diana Krall/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Nejčtenější