Snarky Puppy při návratu do Brna opět vyprodali Sono

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.

Kapela Snarky Puppy, pro kterou je kvůli proměnlivým sestavám vhodnější označení kolektiv muzikantů, je americké jazz fusion uskupení, které vzniklo jako studentský projekt baskytaristy Michaela Leaguea na University of North Texas v roce 2004. Během dvaceti let působení ze studentské kapely vykrystalizovala superskupina, na jejichž nahrávkách se podílelo přibližně čtyřicet různých muzikantů. Snarky Puppy získali během svého působení několik ocenění, včetně ceny Grammy za nejlepší současné instrumentální album za poslední studiovou desku Empire Central (2022). O oblibě Snarky Puppy v Brně a ve zbytku republiky hovoří mimo jiné také fakt, že středeční koncert byl vyprodaný dlouhou dobu předem.

snarky_puppy_foto_JFB_2

Snarky Puppy odstartovali svoji středeční show bez jakéhokoliv slova a v úvodu zahráli tři písně. První dvě, Keep It On Your Mind a Cliroy, z posledního alba a poté Xavi z Immigrance (2019). Už při nich se divákům potvrdilo, s čím na koncert pravděpodobně přicházeli. Kapela byla výborně sehraná a své skladby podávala s dostatečnou dávkou energie. Po prvních číslech se ujal slova frontman a baskytarista Michael League. Poděkoval divákům, že přišli a pochválil architekturu i akustiku brněnského klubu Sono, kde to mají od minulého koncertu v roce 2022 moc rádi. Zmínil také, že budou hrát skladby z více desek než jen z poslední a s úsměvem dodal, že ty nejnovější fanoušci stejně slyšet nechtějí. Poté zdůraznil, že každý jejich koncert je originální a setlist se mění, načež uvedl špatnou píseň, čemuž se on, zbytek kapely i posluchači zasmáli.

Při zbytku koncertu, jak baskytarista avizoval, zazněly skladby z poslední desky i z těch předchozích. Všichni muzikanti se alespoň jednou předvedli při sólovém výstupu, včetně perkusionisty a bubeníka, jejichž sóla působila nejefektněji. Každý z hudebníků tak měl šanci ukázat skvělou techniku i cit pro rytmus a melodii během sólových výstupů. Všichni ale také pracovali výborně jako ansámbloví hráči, jelikož byl kolektiv výborně sehraný. Za pochvalu také stojí fakt, že muzikanti, kteří zrovna sólo neměli, se dokázali uskromnit jen na nutně potřebný podklad, aby mohla vyznít sóla jejich kolegů. Na samotný závěr si kapela nechala dvě skladby, které jsou z jejich repertoáru snad nejznámější: Shofukan a Lingus. Ty zazněly jako přídavek. Přestože ovace byly bouřlivé po každé z provedených písní, po dvou jmenovaných brněnské publikum na intenzitě potlesku ještě přidalo.

snarky_puppy_foto_JFB_1

Zvukař odvedl dobrou práci, přesto pravidelní návštěvníci Sona ví, že z místí akustiky se dá vytěžit ještě více. Oproti minulému koncertu Snarky Puppy v Brně byl tedy zvuk o něco slabší. Přesto ale byly nástroje ve většině míst čitelné a zvuk se nesléval. K největšímu zaváhání došlo během předposlední písně Shofukan, ve které se trubka při své vyhrávce ve zvuku kapely téměř úplně utopila, tento problém ale zvukař záhy vyřešil. Práce se světly nebyla nijak složitá, přesto se ke koncertu perfektně hodila a velice dobře dokreslovala atmosféru.

Snarky Puppy přivezli do Sona suverénní show. Kombinace jazzu, funku, rocku, popu nebo latiny v jejich podání výborně fungovala. Svojí nápaditou hudbou plnou nepravidelných taktů, výbornou sehraností a technicky perfektními sóly si naprosto podmanili vyprodaný klub. Během celého, více než hodinu a půl dlouhého koncertu nedošlo ze strany muzikantů k jedinému zaváhání. Jejich výkon je o to více obdivuhodný vzhledem k faktu, že na každém koncertu hrají jiné písně a musí je mít tedy v paměti všechny, přičemž jejich struktura není zdaleka jednoduchá. Brněnské publikum kapele jejich výkon oplácelo bouřlivým potleskem po každé písni a členům kapely tak musí být naprosto jasně, že v Brně, popřípadě v tuzemsku, mají silnou fanouškovskou základnu.

Snarky Puppy:

Michael League – basová kytara

Bob Lanzetti – elektrická kytara

Justin Stanton – klávesy, trubka

Bobby Sparks – klávesy

Chris Bullock – tenorsaxofon, flétna

Mike “Maz“ Maher – trubka, křídlovka

Jay Jennings – trubka

Nate Werth – perkuse

Larnell Lewis – bicí

setlist:

Keep It On Your Mind

Cliroy

Xavi

Coney Bear

Tarova

Thing of Gold

Bad Kids to the Back

Tio Macaco

Shofukan

přídavek: Lingus

1. května 2024 v 19:30, Sono Centrum

Foto archiv festivalu

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více