Láska a život ženy v brněnské filharmonii

Láska a život ženy v brněnské filharmonii

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrová.

V úvodu zmiňovaným částečným čtvrtým stoletím koncert symbolicky doplnila orchestrální suita Le Tombeau de Couperin (Náhrobek Couperinův) Maurice Ravela (1875–1937). Tato kompozice, ač vznikla ve 20. století, vzdala hold Françoisi Couperinovi, jednomu z nejvýraznějších představitelů barokní clavecinové hudby. Původně šestivětou klavírní suitu pro orchestr zinstrumentoval sám skladatel dva roky po jejím dokončení, přičemž v této verzi vypustil dvě části: Fugu a závěrečnou Tocatu, neboť si byl vědom obtížnosti jejich převedení do orchestrální podoby. Interpretaci Filharmonie Brno pod vedením Takeshiho Moriuchiho lze označit za zdařilou. Dirigentem zvolená tempa perfektně odpovídala charakteru Ravelovy půvabné hudby a toto uchopení dalo vyniknout krásám jeho instrumentace, neboť barvy jednotlivých nástrojových skupin se neslévaly, přesto však nebyly jednotlivé věty zbytečně utahané. S dynamikou zacházel orchestr opatrně, přesto povedeně. V první polovině se držel spíše nižších dynamik, aby mohlo vyniknout výrazné forte ve třetí části. Ve větě čtvrté pak dokázal Moriuchi perfektně vystihnout rozdíly mezi jemnými sólovými vstupy a hutností tutti částí. V interpretaci se přesto objevilo několik drobných chyb. Úvodní téma přednášené hobojem zaznělo naprosto v pořádku, avšak když došlo k jeho opakování, nepodařilo se hobojistce tuto část zahrát úplně přesně. V několika místech pak žestě, zejména lesní rohy, neladily. Těchto míst ovšem nebylo mnoho. Krátké sólové vstupy jednotlivých nástrojů se ale ve většině případů povedly na výbornou. I přes zmíněné nedostatky se jednalo o povedenou interpretaci, které rozhodně nechyběla jiskra a dirigent si dokázal výborně pohrát s jednotlivými barvami orchestru.

Závěr druhé poloviny patřil písňovému cyklu Freuenliebe und - leben (Láska a život ženy) Roberta Schumanna (1810–1856), který Filharmonie Brno provedla společně s mezzosopranistkou Markétou Cukrovou v orchestrální aranži dirigenta Takeshiho Moriuchiho. Sólistka hned s prvními tóny ukázala, že je její hlas je jistý ve všech polohách. Cukrová disponovala, především ve středních polohách, silnějším vibratem, které se ale k tomuto typu hudby velmi dobře hodilo. V některých místech se přesto její hlas ve zvuku orchestru lehce ztrácel. Nikdy to však nedošlo do takového extrému, aby zpěvačka nebyla slyšet vůbec. S tím se místy pojila také horší srozumitelnost textu. Tyto drobné chyby ovšem Markéta Cukrová dohnala perfektní intonací a povedenou procítěností přednášeného textu. Orchestr v několika místech lehce rytmicky zaváhal, především na začátcích nebo koncích některých písní. Vždy se ale jednalo o krátký úsek a během několika chvilek se sehranost orchestru opravila. Instrumentace Takeshiho Moriuchiho posluchače vyloženě nepřekvapila, rozhodně je ale nepobouřila a fungovala vcelku dobře.

Po přestávce přišel na řadu první klavírní koncert Johna Adamse (*1947) s názvem Eros Piano, který posluchače přenesl do závěru 20. století. Takeshi Moriuchi se při jeho interpretaci představil ve dvojroli dirigent/klavírista a hned s prvními tóny ukázal obecenstvu krásnou lehkost a jemnost jeho úhozu, kterou klavírní part s náznaky impresionistických vlivů vyžadoval. Přesto v částech, kde byla naopak požadována větší síla a energie, se nebál do klavíru více opřít. Sólový part Moriuchimu dával poměrně dost prostoru na simultánní dirigování alespoň jednou rukou. Přesto tam, kde to ani takto nešlo, naznačoval dynamiku a nástupy orchestru mimikou a pohybem hlavy, ve vypjatějších částech i zbytkem těla, za což si jednoznačně zaslouží pochvalu: v průběhu skladby nedošlo k rytmickému rozhození. Až na několik míst, kde muzikantům občas lehce ujelo ladění, flétnám na začátku a později i žesťům, byla interpretace dobrá a sólový part byl zvládnutý výborně.

Závěr koncertu patřil Symfonii č. 29 A dur Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791), dílu, které vzniklo nedlouho poté, co tehdy osmnáctiletý skladatel navštívil Vídeň a měl možnost slyšet symfonie svého idola Josepha Haydna. Její uchopení Filharmonií Brno pod vedením Takeshiho Moriuchiho bylo v zásadě dobré. Pouze, podobně jako ve číslech předchozích, v některých místech žestě vždy neladily úplně přesně a občas chvíli trvalo, než se orchestr sehrál. I zde se ale jednalo pouze o krátké úseky a tyto nedostatky byly vzápětí napraveny. S technicky náročnějšími běhy, které se objevovaly zejména ve čtvrté větě, si muzikanti poradili bez problému. Orchestr s pomocí dirigenta provedl symfonii obstojně, i když by mu neuškodila větší dynamická pestrost. Přesto se Moriuchimu povedlo hezky vytahovat nástrojové skupiny, které byly v daný moment nejdůležitější.

Čtvrteční koncert lze ve výsledku označit za povedený. I když se v interpretaci jednotlivých děl objevovaly drobné nedostatky, celkové vyznění skladeb bylo dobré. Za největší plus lze zajisté považovat energii, kterou dirigent i jednotliví muzikanti do hry vkládali. Ačkoliv byl program složen z děl tří století, kompozice se hezky doplňovaly. Dle mého názoru by programu neuškodilo, kdyby byl Ravelův Náhrobek přenesen ze začátku na konec, což je ovšem jen osobní preference a nabídnuté uspořádání dramaturgii nelze vyčítat.

Maurice Ravel: Le Tombeau de Couperin

Robert Schumann: Frauenliebe und -leben, arr. Takeshi Moriuchi

John Adams: Eros Piano

Wolfgang Amadeus Mozart: Symfonie č. 22 A dur

Markéta Cukrová – mezzosoprán

Filharmonie Brno

Takeshi Moriuchi – dirigent, klavír

čtvrtek 25. dubna v 19 hodin, Besední dům

Foto Štěpán Plucar

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Nejčtenější

Kritika

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více