Bývalý Výzkumný ústav matematických strojů ožil matematickými výpočty skladatelů

20. duben 2024, 17:00
Bývalý Výzkumný ústav matematických strojů ožil matematickými výpočty skladatelů

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-Verhoeven, Dominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.

Koncert byl rozdělen na dvě poloviny po třech skladbách, které oddělovala pauza s drobným občerstvením. První půle večera obsahovala „klasiku“ z děl a autorů 20. století, kterou započala transkripce Pěti preludií op. 74 od Alexandera Scriabina z pera samotného dirigenta Pavla Šnajdra. Ten kompozičně překvapil invencí, co se barevnosti a zvukovosti týče. Potvrdil takto, že dobře zná svůj orchestr a naplno jeho potenciál v transkripci využil. Slavná kompozice Edgara Varese Octandre je napsána pro osm nástrojů ve formě tří vět s kontrastními tempy. Precizní provedení vynikalo právě v sólových výstupech, a to především hoboje, flétny, klarinetu, fagotu a kontrabasu. První trojici skladeb zakončil jeden z dalších oktetů večera Anaktoria z roku 1969 řeckého skladatele, architekta a vizionáře Iannise Xenakise. Naprosto strhujícím provedením v podání Brno Contemporary Orchestra (BCO) prostupovala absolutní koncentrace hráčů. Kromě znatelné racionality v kompoziční metodě Xenakise dominovaly skladbě nejrůznější hráčské techniky dotýkající se jistého extrému v oblasti interpretace. Díky tomu komicky místy ansámbl svým zvukem připomínal ladění rádiopřijímačů.

Po krátké přestávce večer pokračoval kompozicí francouzského matematika a skladatele Joëla-Francois Duranda s názvem Trios Melodies pro mezzosoprán a pět nástrojů. Tři zhudebněné básně Yvese Bonnefoy autor přetvořil do hudebních miniatur, kde výborně uplatnila svou tajemně zastřenou barvu hlasu Marie Kopecká-Verhoeven. Lyricko-melancholicky zabarvené verše ve druhé části doplnily jemné kontrabasové flažolety zdůrazňující křehkost básní. Závěrečnou třetí větu témbrem a rytmikou podpořily bicí. Dílo amerického tvůrce Toma Johnsona usazeného v Paříži se skladatelskou technikou navrací ke Stevu Reichovi a minimalismu. Eight patterns for eight instruments je osm miniatur pro stejný počet nespecifikovaných nástrojů, s nimiž si autor hraje s vlastními metro-rytmickými vzorci. Hudební tok založený na mírném obměňování pulzace po určité době z hlediska tónového materiálu nepřináší nic nového, nicméně díky zvolené kombinaci smyčcového kvarteta a dechů dostalo dílo impozantní dynamický tvar. Kouzlo momentu se ukrývalo v přelévání patternů napříč sekcemi i jednotlivými nástroji. Z pohledu posluchačského kvituji výběr skladby, která i díky bravurnímu nastudování v kontextu ostatních – poslechově velmi náročných děl – zapůsobila jako taková jednohubka na uvolnění.

Prostor kavárny Pole Rebelbean nebyl zvolen náhodně. Dříve ve zvýšeném přízemí a otevřeném suterénu fungoval Výzkumný ústav matematických strojů (VÚMS) jako první a nejrozsáhlejší pracoviště v Československu zabývající se vývojem výpočetní techniky. Velká betonová stěna, která je společně se schodištěm dominantou tohoto prostoru, představuje dílo výtvarnice – sochařky Evy Kmentové. Zeď na svých vertikálách nese bílé a zlaté kopule symbolizující počítačovou techniku doby. Umělecký subjekt inspiroval orchestr, který oslovil skladatele Jana Krejčíka žijícího ve Francii s objednávkou zkomponovat dílo inspirované tvorbou Evy Kmentové. Tak vznikla čtyřvětá kompozice Světy Evy Kmentové, která v sobě propojuje nejen výtvarné umění a hudbu, ale také soubory BCO a skladatelův domovský kolektiv Rés(O)nances. Sochařka po sobě zanechala několik poetických textů, v nichž je hojně zastoupena tematika vody. Proto skladatel Jan Krejčík využil přenosné řeky ovládané Dominiquem Defontaines pro vizuál vodního toku, jež se promítal na zeď, a také unikátního nástroje kofonu – kontinuálního vibrafonu trefně doplňující netradiční kombinaci obrazových a zvukových efektů. Zpěvu přednášejícího texty se opět ujala mezzosopranistka Kopecká-Verhoeven. Občasná vokalíza v první větě prostupuje i instrumentálními party fagotu či flétny. Melodie však má sestupnou tendenci, kdy zpěvačka spíše recituje na jednom tónu a postupně s orchestrem rozsahově klesá. Polovinu skladby oznamuje mezihra, ve které hlavní roli hrají bicí udávající rytmický charakter. Zrytmizované klastry jsou tak velice náchylné na rozsypání orchestru, které však naštěstí nenastalo. Grotesknost a laškování se projevuje v jásotu na samohláskách (i, á, u) doprovázeném unisonem sólových nástrojů. Celá faktura se postupně rytmicky tříští, přitom zahušťuje, až se zde opět (zvukově) valí voda. Efekt podpořila také přenosná řeka, při jejímž spuštění a při hlubším zaposlouchání se měli diváci možnost slyšet reálný zvuk tekoucí vody. „Nic. A přece všechno.“ Takto končí poslední, čtvrtá část díla svou vzestupnou melodickou linií představující protipól počáteční věty.

BCO se svými hosty publiku připomnělo, jak jsou si hudba a matematika velice blízké nejen neotřelou dramaturgií, ale také famózními výkony.

Program:

Alexander Scriabin – Pět preludií op. 74 (1914) – transkripce pro BCO Pavla Šnajdra

Edgar Varese – Octandre

Iannis Xenakis – Anaktorie

Joël-Francois Durand – 3 melodies

Tom Johnson – Eight Patterns for Eight Instruments

Jan Krejčík – Světy Evy Kemntové (objednávka BCO)

Marie Kopecká-Verhoeven – mezzosoprán

Dominique Defontaines – přenosná řeka, videoprojekce

Rés(O)nances

Brno Contemporary Orchestra

Pavel Šnajdr – dirigent

Čtvrtek 18. dubna 2024 v 19h, kavárna Pole Rebelbean

Foto Kateřina Václavíková 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více