Maraton hudby Brno letos už posedmé rozezní ulice města

Multižánrový festival nabídne v polovině srpna desítky koncertů v centru Brna. Hrát se bude na náměstích, v ulicích i v koncertních sálech. Letošní novinkou programu je post rezidenčního umělce; první se této role zhostí fenomenální multi-instrumentalistka Anna Fusek. Festival představí i oblíbené buskerské pokoje Kateřiny Šedé, letos rozšířené o skleník Johanna Gregora Mendela.

Návštěvníci festivalu se tento rok mohou těšit na jednoho vybraného umělce, který se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem Maratonu hudby Brno se stane skvělá multi-instrumentalistka Anna Fusek, jež patří mezi evropskou špičku v oblasti klasické hudby, ale zároveň se věnuje i přesahovým žánrům. Vystoupí například s úspěšným projektem nazvaným „Kosmologie hrušky“, v němž originálně propojuje starou hudbu s jazzem, improvizací a soudobou tvorbou. V „Mozart meets Morley“ představí sonáty W. A. Mozarta prolnuté fantaziemi pro dva hlasy renesančního anglického skladatele Thomase Morleyho. Ve spolupráci s temperamentním italským loutnistou <Gianlucou Geremiou představí program s názvem „Brief tales for two“. Svoji rezidenci Anna Fusek završí vystoupením v rytmu brazilské hudby se skupinou Aqua Verde a zpěvačkou Simonou Gatto, kteří se na festivalu představí v české premiéře. „Naším cílem je návštěvníkům poskytovat jedinečné hudební zážitky. Dlouhodobě zvyšujeme hudební kvalitu festivalu. Angažování Anny Fusek na post rezidenční umělkyně je dalším příspěvkem k tomuto našemu snažení ,“ dodává ředitel festivalu David Dittrich. Sedmý ročník Maratonu hudby Brno proběhne od 11. do 14. srpna 2022 v centru Brna.

Jedinečnou atmosféru festivalu vytváří vystoupení pouličních muzikantů v unikátních pokojících rozestavěných po celém středu města. Tento hudebně-vizuální projekt s názvem Bezuliční busking připravuje známá brněnská výtvarnice Kateřina Šedá. Letošní novinkou je pokoj věnovaný 200. výročí narození předního přírodovědce Johanna Gregora Mendela. „Rozhodli jsme se jeden pokoj věnovat právě této osobnosti. A protože Mendel prováděl své experimenty s křížením rostlin ve skleníku, tak právě skleník se letos stane součástí bezuličního buskingu,“ vysvětluje autorka pokoje Kateřina Šedá. Kromě něj se návštěvníci mohou těšit na dětský pokoj, kuchyni, obývák a koupelnu.

Festival dlouhodobě klade důraz na world music a příbuzné žánry. Dramaturg world music scény Milan Tesař připravil exkluzivní večer – na pódiu vystoupí ženský vokální soubor Saucējas z Lotyšska, jihoitalské akustické trio La Cantiga de la Serena a polská skupina Warsaw Village Band, jejichž nejnovější bylo album druhou nejlepší světovou nahrávkou za celý rok 2021. Scéna vznikla ve spolupráci s hudebním žebříčkem World Music Charts Europe.

Na festivalu dále vystoupí například rumunská dechová hudba Fanfare Ciocărlia, maďarští Botos Family, slovenský <Michal Noga Band, polský MØW Band, Ester Kočičková se svým Moody Cat Band, kapela AG Flek, známé romské uskupení Kalé, kapela Soul Ožil, Antikvartet Dušana Vančury nebo Barbary Maria Willi s přáteli. 

Kreativní brněnský soubor Hausopera představí poslední z trilogie oper spjatých s významnými funkcionalistickými památkami Brna. Dějištěm opery „Věčná slečna bledá aneb Operní nejistota pro široké masy“ bude Zemanova kavárna. Mezi oblíbené scény patří i Nekonečné varhany v Jezuitském kostele, Pianoštafeta v Alfa pasáži nebo ZUŠ Open.

Umělecký soubor Blackout Paradox přiveze novo-cirkusové představení Nautilus. V něm pomoci stínohry a akrobacie přenese diváky do světa vědeckofantastické literatury. Vystoupení připravil Maraton společně s partnerským festivalem Na prknech, dlažbě i trávě. Tento divadelní festival pod širým nebem nabídne program především pro děti, ale i pro dospělé. Představením Nautilus Maraton hudby Brno skončí a Na prknech, dlažbě i trávě začne.

Maraton hudby Brno je klíčovou hudební událostí města Brna v rámci jeho členství v Síti kreativních měst UNESCO v oblasti hudby. Jedním z důvodů k zapsání města do této prestižní sítě byla mimořádně pestrá a kvalitní brněnská hudební nabídka, kterou také festival cíleně představuje. V této souvislosti se bude festival věnovat i spolupráci s brněnskými kreativními průmysly a ekologii. Vstupenky na koncerty návštěvníci zakoupí v síti GoOut. Vybraná představení a buskerskou linku festivalu mohou zájemci navštívit zdarma.

Maraton hudby Brno/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V úterý 22. listopadu uplynulo 20 let od úmrtí významného muzikologa, pedagoga, redaktora a vedoucího Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity – profesora Jiřího Fukače (15. ledna 1936 – 22. listopadu 2002).  více

Pro zahájení své 11. koncertní sezony v sále Divadla Husa na provázku si hudební soubor Brno Contemporary Orchestra vybral tématiku Ticha – a to nejen jako akustického jevu, ale i stejnojmenné rodiny. Tímto oslím můstkem dramaturgie večera propojila nejen Eufemias mysterion – Tajemství ticha – Miloslava Kabeláče, ale i světovou premiéru písně Jany Vöröšové Bau mir ein Haus, jejíž námětem a inspirací se stala brněnská rodačka Anna Ticho. Na koncertě Inkluze ticha (21. listopadu) vystoupili jako sólisté sopranistka Irena Troupová a violoncellista Josef Klíč, orchestr řídil kmenový dirigent souboru Pavel Šnajdrvíce

Folklor sice ve své prapůvodní podobě patří na venkov, ale už od roku 1892, kdy Leoš Janáček zorganizoval známý Lidový koncert, ho mohou Brňané vídat i v honosných městských sálech. Stejně tomu bylo i 19. listopadu, kdy v Mahenově divadle oslavil své třicátiny slovenský folklorní soubor Púčik.  více

Dvě velké inscenace Janáčkových oper na letošní festival Janáček Brno přijely z ciziny, a to s kompletním ansámblem včetně orchestrů. V obou případech se orchestry představily i na samostatných koncertech. Oba večery byly interpretačně špičkové, ale také osobitě pojaté. Oba večery řídili přední světoví dirigenti střední generace, oba původem z Moravy.  více

Minulou středu měli návštěvníci mezinárodního festivalu Janáček Brno možnost shlédnout skladatelovu operu Káťa Kabanová v nastudování Národního divadla Praha. Následujícím operním představením, které se v rámci 8. ročníku přehlídky uskutečnilo, se v Janáčkově divadle stala opět Káťa Kabanová v interpretaci Grand Théâtre de Genève a v koprodukci s Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf Duisburg a souboru Orchestre de la Suisse Romande. Režie se chopila Tatjana Gürbaca, scénu navrhl Henrik Ahr, kostýmy připravila Barbara Drosihn a světelný design Stefan Bolliger. V titulní roli se představila Corinne Winters, jejího milého Borise Grigorjeviče ztvárnil Aleš Briscein, manžela Tichona Magnus Vigilius a jeho matku Kabanichu Elena Zhidkova. Role mladičké Varvary se ujala Ena Pongrac, učitele Váňy Kudrjáše Sam Furness a postavy kupce Dikoje Tomas Tomasson. Sbor vystoupil pod vedením Alana Woodbridge a hudebního nastudování, stejně jako samotného řízení, se chopil dirigent Tomáš Netopilvíce

Nejčtenější