Časoprostor. Balet rukou a vizuální básně

Časoprostor. Balet rukou a vizuální básně

Ojedinělý zážitek slibuje premiéra inscenace Časoprostor, kterou uvede 30. 11. brněnské Studio Marta. Na scéně Divadelní fakulty JAMU se odehraje pozoruhodný autorský projekt oboru Výchovná dramatika pro neslyšící. Novinkou inscenace Časoprostor je využití znakového jazyka nejen v básních a písních či tanci, ale i v čistě hovorové formě

V režii Zoji Mikotové se v týmové autorské inscenaci představí šest studentek 3. ročníku bakalářského studia a 2. ročníku magisterského studia zmíněného oboru. „V této inscenaci se snažíme odbourávat komunikační bariéry mezi slyšícími a neslyšícími, hledáme souhru mezi vizuálními a audiálními prostředky. Proto významnou roli hrají zvuky i hudba,“ uvedla dramaturgyně neobvyklé inscenace Veronika Broulíková. Jedná se podle ní o pohybově-výtvarnou inscenaci, emocionální výpověď, kde znakový jazyk je řečí i pohybem. „Jevištní znakový projev neslyšících herců je pro slyšícího diváka vizuálním zážitkem, baletem rukou a možností nahlédnout do duše neslyšícího člověka,“ dodala Broulíková.

Hlavními postavami jsou výhradně dívky – v tomto případě čtyři neslyšící dívky. Toto kvarteto studentek 3. ročníku bakalářského studia VDN-Výchovné dramatiky pro neslyšící (Věra Lištvanová, Veronika Mikulová, Nikola Slezáková, Anna Šperková) doplňuje studentka 2. ročníku magisterského studia VDN Jolana Chalupová a v epizodní postavě studentka 1. ročníku bakalářského studia VDN Nika Jáňová. Inscenace Časoprostor je o čtveřici dívek a o jejich přáních, pochybách, hledání, o síle fantazie a nutnosti vnitřní svobody.

Premiéra bude v neděli 30. listopadu v 19.00 hod. ve Studiu Marta. Pro rezervaci lístků pište na marta@jamu.cz

Co se odehrává v hlavě dívek, které si přivydělávají v kuchyni mytím nádobí? O čem sní, po čem touží a do jakých světů unikají během drhnutí talířů? Kým byly, kým jsou a kým by chtěly být? I takové otázky bude klást inscenace Časoprostor. „Jazyk neslyšících tedy znakový jazyk je vizuální a odehrává se tedy v čase a prostoru. Odtud název. V čase a prostoru se odehrává celý náš život. Jsou však i jiné časy a jiné prostory mimo ty běžné,“ poznamenala režisérka Zoja Mikotová. Součástí inscenace bude i autorská tvorba aktérek v podobě vizuálních básní.

Mnoho situací vznikalo podle inscenátorek společným hledáním všech tvůrců. Nebývalou roli hraje scénografie tedy výtvarná podoba inscenace. Studentky 1. ročníku magisterského studia scénografie Juliána Kvíčalová, Markéta Šlejmarová, Jana Tkáčová jsou také tvůrkyněmi zajímavě použité animace. Spojení animací a světelného designu zahraničního studenta Barucha Shpigelmana bude překvapivým rámcem celého pohybového dění.

Ateliér Výchovné dramatiky pro neslyšící uvedl ve studiu Marta od svého vzniku v roce 1992 řadu inscenací, které slavily úspěch i na mezinárodních festivalech. Za všechny lze jmenovat Capricos, Genesis, Bajky a sny, Sem tam, Písně, básně, balady a mnoho dalších.

Zdroj Luboš Mareček, JAMU. Foto Václav Mach

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější