Dnešní koncert Filharmonie Brno s názvem Paľa hraje Schnittkeho vysílá živě rozhlas

Dnešní koncert Filharmonie Brno s názvem Paľa hraje Schnittkeho vysílá živě rozhlas

Během dnešního koncertu zazní světová premiéra díla Tigrana Mansurjana, které vzniklo na objednávku Filharmonie Brno. Mimořádné koncerty s názvem Paľa hraje Schnittkeho měly zaznít tento týden v Besedním domě, kvůli současným omezením se tak ale nestane. Projekt bude tedy dnes živě vysílat Český rozhlas Vltava a přebírat evropské rozhlasové stanice v rámci prestižní řady EBU. Dirigentské taktovky se ujme Alexander Liebreich.

Všechny tři připravované skladby spojuje výrazný spirituální rozměr. První dvě navíc přátelství obou autorů, věnování legendárnímu ruskému houslistovi Olegu Kaganovi a to, že jsou ohlasem dvou významných momentů uplynulé sezony. Prvním z nich bylo památné provedení české premiéry Requiem arménského autora Tigrana Mansurjana za jeho osobní účasti. „Po oba večery sklidilo naprosto mimořádný ohlas publika a recenzentů, a tak se Mansurjan na žádost Filharmonie Brno rozhodl vytvořit orchestrální verzi svého kvartetu Agnus Dei, který zkomponoval v roce 2006 jako kvartet pro klavír, klarinet, housle a violoncello. V orchestrální podobě tedy dílo zazní ve světové premiéře,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Druhým nezapomenutelným momentem uplynulé sezony se stal neuvěřitelný záskok Milana Paľy, který dokázal v poslední chvíli zastoupit nemocného sólistu a za pár hodin nastudoval virtuozní Houslový koncert C dur Antonína Vranického. Tímto výkonem si řekl o to, aby byl pozván do naší další sezony. Posluchači se tak mohou těšit na jeho interpretaci Houslového koncertu č. 3 Alfreda Schnittkeho. „Síla provedení mě po čase stráveném při přípravě tohoto díla přinutila prožít silný vnitřní otřes, bez kterého není možné přiblížit se uchopení duše díla. Myslím, že je potřebné odkrýt psychologickou rozervanost koncertu, jeho křehkost a hlavně smutek, který je patrný v každém jeho okamžiku,“ přiblížil Pala, jak vnímá skladbu autora, který je v Brně zaveden tak pevně jako snad žádný jiný světový skladatel jeho generace.

Večer uzavře Symfonie č. 5 D dur „Reformační“ Felixe Mendelssohna Bartholdyho. Ten začal dílo psát k oslavám třístého výročí vyhlášení Lutherova evangelického vyznáni v Augsburku. Bral svoji lutheránskou víru velmi vážně a byl si při svém mimořádném všeobecném vzdělání vědom, jak výrazně proměnila reformace směr evropských dějin. „Předešlá dvě díla tato symfonie velmi vhodně doplňuje. Nejen hudebně, ale i svým spirituálním rozměrem,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Koncert vede Alexander Liebreich, který loni dirigoval v Brně Mansurjanovo Requiem a s brněnskou filharmonií spolupracuje v každé sezoně. Přímý přenos z Besedního domu začíná dnes, tedy 29. ledna na Českém rozhlase Vltava v 19:00.

Milana Paľa/ foto Julian Veverica

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na konci roku 2020 vydala Filharmonie Brno dvojici nahrávek sestávajících z děl Antonína Dvořáka a Antonína Rejchy. „Dvořákovské“ CD se skladatelovou první symfonií a Maličkostmi v úpravě a instrumentaci šéfdirigenta brněnské filharmonie Dennise Russella Daviese jsme zde již recenzovali. Nyní se zaměříme na nahrávku hudebního obrazu Lenora skladatele Antonína Rejchy na text balady Gottfrieda Augusta Bürgera. Na CD se představili Martina Janková v roli Lenory, Pavla Vykopalová jako její matka, Wojciech Parchem v roli vypravěče a Jiří Brückler jako zesnulý voják Vilém. Po boku orchestru Filharmonie Brno vystoupil také Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Stejně jako v případě nahrávky s díly Antonína Dvořáka, i tento projekt řídil dirigent Dennis Russell Davies.  více

Současný jazz je jedním z nejobtížněji definovatelných hudebních stylů. Existuje totiž v celé řadě podob: od víceméně puristických historických podžánrů (ragtime, swing, dixieland, bebop, hard bop, free jazz a další) se postupně víc a víc rozvolňuje do nejrůznějších fúzí, čerpá novou inspiraci mimo jiné z rocku, world music, folklóru či z vážné hudby. Takže vedle autorů a interpretů straight-ahead jazzu se také u nás vyprofilovalo několik autorských osobností hledajících a vytvářejících jeho novou podobu.  více

Po lednových streamovaných koncertech doplněných sérií originálních video-upoutávek se Czech Ensemble Baroque včera opět vrátil se živým večerním přenosem. Tentokrát se jednalo o druhý koncert z cyklu Bacha na Mozarta, který byl přeložený z 21. října. Z prostor Konventu Milosrdných bratří na něm zazněl, jako stěžejní část programu, žalm Dixit Dominus Georga Friedricha Händela.  více

Koronavirová krize roku 2020 (a 2021) měla a stále má takový dopad na podobu hudebního trhu, že si badatelé s odstupem budou možná klást otázku, zda v této době vyšly vůbec nějaké nahrávky, které neovlivnila. Robert Křesťan s Druhou trávou chtěl pracovat na dvojalbu, na kterém měl vedle sebe postavit coververze písní svých oblíbenců a novou autorskou tvorbu. Součástí ambiciózního projektu se stal britský producent Eddie Stevens, avšak přerušená možnost cestování mezi Českem a Londýnem zastavila i práce na 2CD. Kapela se rozhodla nečekat na uvolnění a vydala Díl první samostatně. Nejde o přesnou podobu původně zamýšleného prvního disku. „Vydat jen převzaté skladby bez jakékoli patrné vazby mezi nimi a původní tvorbou nám připadlo nedostatečné a producentský styl Eddieho Stevense je natolik jednotlivý a jistým způsobem jednotící, že jsme se rozhodli na prvním nosiči vydat mix obou a s druhým dílem počkat,“ vysvětluje Křesťan. Před sebou tedy máme Díl první, což ovšem není žádná polovičatá nahrávka nebo nedokončené dílo. Druhé trávě se navzdory vyšší moci podařilo nahrát jednu z nejsilnějších českých desek roku 2020.  více

Stávající epidemiologickou situaci s nemožností živého koncertování využila řada větších i menších hudebních těles k přípravě nových nosičů. Jedním z nich je i Filharmonie Brno, která rozšířila svoji nabídku o vlastní edici CD nahrávek s odvážným mottem: Hudba, kterou hned tak někde nekoupíte. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde v prvé řadě o povedený slogan marketingové sekce, tato stručná charakteristika není pouhým a prázdným lákadlem. Již první dvojice desek vydaných na konci roku 2020 nabídla neprávem pozapomenuté oratorium Antonína Rejchy Lenora (zaznělo při koncertech 5., 6. a 7. února 2020). Filharmonici nahráli také program s Dvořákovou Symfonií č. 1 v c moll Zlonické zvony a skladbou Bagatelles, op. 47 (Maličkosti), obojí v úpravě (a v případě Maličkostí i bohatší instrumentaci) šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. A právě toto album bude předmětem našeho hodnocení.  více