Smetanova Má vlast jako doprovod bizarních animací

19. duben 2024, 18:00

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálka.

Ještě před prvními tóny Vyšehradu před publikum předstoupil herec Michal Bumbálek a přečetl úryvek z knížky Vítek Adalberta Stiftera, který svým popisem krajiny poměrně hezky navodil atmosféru. Ačkoliv bylo v úryvku popsáno několik míst, text se nejčastěji vracel k řece Vltavě. Poté už přišly na řadu první ze tří symfonických básní: Vyšehrad, Vltava a Šárka. Přestože si klavírní duo Namekawa & Davies od začátku slušně poradilo s dynamickými rozdíly, v jejich interpretaci se objevilo několik chyb v podobě nesprávně zahraných tónů. Ani souhra obou hráčů nebyla nejlepší, obzvláště v místech, kde se jednalo o rychlé střídání, kdy jeden z klavíristů hrál těžké doby a druhý lehké. Přestože by hudba měla mít na takovémto koncertu hlavní slovo, v tomto případě tomu tak jednoznačně nebylo. Největší pozornost na sebe strhávaly animace Cori O’Lana, které byly z velké části vytvořeny za pomoci generativní umělé inteligence (AI). Tyto ovšem působily přinejmenším silně kýčovitě. Videa ke všem třem symfonickým básním první půlky spojovalo, že z české krajiny nebo architektury se v nich objevovalo pramálo. Pouze na samém konci Vltavy se ukázalo vyobrazení řeky Vltavy a Pražského hradu. Jinak se na velkém plátně, které se nacházelo v zadní části pódia za klavírním duem, míhala krajina připomínající spíše severské země. Často se v animacích zjevovala (mně z neznámého důvodu) symbolika šachovnice. Vrchol první části nastal v místě, kde Vltava protéká vesnicí a z klavíru se linuly zvuky polky. Ačkoliv se v animaci objevovaly postavy, které svými pohyby a obleky naznačovaly český venkov a folklór, byly tito „lidé“ silně deformovaní a různě se rozdělovali nebo slévali dohromady. V závěrečné Šárce je pak alespoň možné ocenit proměny obrazů, které přesně sledovaly rytmus hudby.

smetana200-davies80-foto-stepan Plucar01

Druhou polovinu opět zahájil přednes Michala Bumbálka. Tentokrát ze Stifterovy knihy Lesní poutník. Podobně jako na začátku text akcentoval krásu české krajiny a opět, v samém závěru, se přednes dostal k řece Vltavě. Poté zazněly zbylé tři symfonické básně Z českých luhů a hájů, Tábor a Blaník. Podobně jako v první polovině se v interpretaci objevilo několik chyb v podobě špatných tónů i nepřesné souhry. Přinejmenším diskutabilní bylo také frázování, které v mnohých částech připomínalo až jazzový feeling. Na jednu stranu je sice možné namítnout, že se jedná o osobitou interpretaci, přesto zůstává otázkou, zda tyto pokusy patří k romantickému klavíru a zda si to Bedřich Smetana, český národní skladatel, zaslouží. Pro vizuální práci Cori O’Lana platí to samé, co v první polovině. Výjevy byly často kýčovité, s českými zeměmi neměly, až na pár výjimek, moc společného a v mnohých místech připomínaly spořiče obrazovky, které známe ze starých windows XP. Ve druhé půli večera se navíc animace několikrát zasekla a v jeden moment se dokonce úplně přerušila a diváci tak koukali pouze na prázdné plátno. Celé promítání bylo ovšem velmi výrazné, nešlo se od něj jednoduše oprostit a v mnohých místech na sebe strhávalo veškerou pozornost, která by měla být věnována spíše hudebnímu přednesu. Ve výsledku působilo tedy spíše jako rušivý element.

Na samém závěru koncertu přišla na pódium ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová, poděkovala účinkujícím, česky i anglicky popřála Dennisi Russellu Daviesovi vše nejlepší, pevné zdraví, poděkovala mu za jeho práci pro filharmonii a předala mu obrovskou kytici růží. Nakonec uvedla hlavní dárek, který pro oslavence Filharmonie Brno připravila. Jednalo se o sedmiminutové video, ve kterém mu zaměstnanci této instituce přáli, ovšem téměř beze slov. Celé přání bylo totiž podloženo hudbou vytvořenou významnými hudebními osobnostmi, se kterými Davies v posledních letech spolupracoval (Laurie Anderson, Benjamin Jusupov, Tigran Mansurjan, Michal Nejtek, Kurt Schwertsik a Petr Jirák). Ti dostali za úkol vytvořit variace na téma úvodu Symfonie č. 80 Josepha Haydna. Během videa se pak nápis „Happy birthday, Maestro“ objevoval na různých hudebních předmětech a brněnských místech, se kterými jsou Davies a Filharmonie Brno spjati.

smetana200-davies80-foto-stepan Plucar03

Čtvrteční koncert, který spojoval dvě významná jubilea – 200 let od narození Bedřicha Smetany a 80. narozeniny Dennise Russella Daviese, se pokusil o spojení klavírní verze Mé vlasti s animacemi Cori O’Lana. V klavírní interpretaci Dennise Russella Daviese a Maki Namekawy se ale bohužel vedle horší sehranosti, objevilo i nemalé množství chyb, které byly ještě podtrženy velice zvláštním frázováním, které Smetanově Mé vlasti příliš neslušelo. Největší závada čtvrtečního večera ovšem nespočívala ve hře samotné, ale v použití promítaných animací, které byly kýčovité, často nevkusné, laciné a s českými místy neměly téměř nic společného. Recitace Michala Bumbálka byla příjemná, povedeně navodila atmosféru, přesto se ale jednalo o poměrně výrazné prodloužení už tak dlouhého programu. Nejzářnější bod celého večera představovalo filharmonické přání dirigentovi, jenž působilo velmi mile a dojemně. Video bylo perfektně zpracované, což muselo dát opravdu velkou práci. Bohužel ani tato třešnička na závěr celý večer nezachránila.

Bedřich Smetana: Má vlast:

Vyšehrad

Vltava

Šárka

Z českých luhů a hájů

Tábor

Blaník

Maki Namekawa – klavír

Dennis Russell Davies – klavír

Cori O’Lan – vizualizace

Michal Bumbálek – umělecký přednes

čtvrtek 18. 4. 2024 v 19 hodin, Besední dům

Foto Štěpán Plucar

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více