Smetanova Má vlast jako doprovod bizarních animací

19. duben 2024, 18:00
Smetanova Má vlast jako doprovod bizarních animací

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálka.

Ještě před prvními tóny Vyšehradu před publikum předstoupil herec Michal Bumbálek a přečetl úryvek z knížky Vítek Adalberta Stiftera, který svým popisem krajiny poměrně hezky navodil atmosféru. Ačkoliv bylo v úryvku popsáno několik míst, text se nejčastěji vracel k řece Vltavě. Poté už přišly na řadu první ze tří symfonických básní: Vyšehrad, Vltava a Šárka. Přestože si klavírní duo Namekawa & Davies od začátku slušně poradilo s dynamickými rozdíly, v jejich interpretaci se objevilo několik chyb v podobě nesprávně zahraných tónů. Ani souhra obou hráčů nebyla nejlepší, obzvláště v místech, kde se jednalo o rychlé střídání, kdy jeden z klavíristů hrál těžké doby a druhý lehké. Přestože by hudba měla mít na takovémto koncertu hlavní slovo, v tomto případě tomu tak jednoznačně nebylo. Největší pozornost na sebe strhávaly animace Cori O’Lana, které byly z velké části vytvořeny za pomoci generativní umělé inteligence (AI). Tyto ovšem působily přinejmenším silně kýčovitě. Videa ke všem třem symfonickým básním první půlky spojovalo, že z české krajiny nebo architektury se v nich objevovalo pramálo. Pouze na samém konci Vltavy se ukázalo vyobrazení řeky Vltavy a Pražského hradu. Jinak se na velkém plátně, které se nacházelo v zadní části pódia za klavírním duem, míhala krajina připomínající spíše severské země. Často se v animacích zjevovala (mně z neznámého důvodu) symbolika šachovnice. Vrchol první části nastal v místě, kde Vltava protéká vesnicí a z klavíru se linuly zvuky polky. Ačkoliv se v animaci objevovaly postavy, které svými pohyby a obleky naznačovaly český venkov a folklór, byly tito „lidé“ silně deformovaní a různě se rozdělovali nebo slévali dohromady. V závěrečné Šárce je pak alespoň možné ocenit proměny obrazů, které přesně sledovaly rytmus hudby. 

smetana200-davies80-foto-stepan Plucar01

Druhou polovinu opět zahájil přednes Michala Bumbálka. Tentokrát ze Stifterovy knihy Lesní poutník. Podobně jako na začátku text akcentoval krásu české krajiny a opět, v samém závěru, se přednes dostal k řece Vltavě. Poté zazněly zbylé tři symfonické básně Z českých luhů a hájů, Tábor a Blaník. Podobně jako v první polovině se v interpretaci objevilo několik chyb v podobě špatných tónů i nepřesné souhry. Přinejmenším diskutabilní bylo také frázování, které v mnohých částech připomínalo až jazzový feeling. Na jednu stranu je sice možné namítnout, že se jedná o osobitou interpretaci, přesto zůstává otázkou, zda tyto pokusy patří k romantickému klavíru a zda si to Bedřich Smetana, český národní skladatel, zaslouží. Pro vizuální práci Cori O’Lana platí to samé, co v první polovině. Výjevy byly často kýčovité, s českými zeměmi neměly, až na pár výjimek, moc společného a v mnohých místech připomínaly spořiče obrazovky, které známe ze starých windows XP. Ve druhé půli večera se navíc animace několikrát zasekla a v jeden moment se dokonce úplně přerušila a diváci tak koukali pouze na prázdné plátno. Celé promítání bylo ovšem velmi výrazné, nešlo se od něj jednoduše oprostit a v mnohých místech na sebe strhávalo veškerou pozornost, která by měla být věnována spíše hudebnímu přednesu. Ve výsledku působilo tedy spíše jako rušivý element.

Na samém závěru koncertu přišla na pódium ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová, poděkovala účinkujícím, česky i anglicky popřála Dennisi Russellu Daviesovi vše nejlepší, pevné zdraví, poděkovala mu za jeho práci pro filharmonii a předala mu obrovskou kytici růží. Nakonec uvedla hlavní dárek, který pro oslavence Filharmonie Brno připravila. Jednalo se o sedmiminutové video, ve kterém mu zaměstnanci této instituce přáli, ovšem téměř beze slov. Celé přání bylo totiž podloženo hudbou vytvořenou významnými hudebními osobnostmi, se kterými Davies v posledních letech spolupracoval (Laurie Anderson, Benjamin Jusupov, Tigran Mansurjan, Michal Nejtek, Kurt Schwertsik a Petr Jirák). Ti dostali za úkol vytvořit variace na téma úvodu Symfonie č. 80 Josepha Haydna. Během videa se pak nápis „Happy birthday, Maestro“ objevoval na různých hudebních předmětech a brněnských místech, se kterými jsou Davies a Filharmonie Brno spjati. 

smetana200-davies80-foto-stepan Plucar03

Čtvrteční koncert, který spojoval dvě významná jubilea – 200 let od narození Bedřicha Smetany a 80. narozeniny Dennise Russella Daviese, se pokusil o spojení klavírní verze Mé vlasti s animacemi Cori O’Lana. V klavírní interpretaci Dennise Russella Daviese a Maki Namekawy se ale bohužel vedle horší sehranosti, objevilo i nemalé množství chyb, které byly ještě podtrženy velice zvláštním frázováním, které Smetanově Mé vlasti příliš neslušelo. Největší závada čtvrtečního večera ovšem nespočívala ve hře samotné, ale v použití promítaných animací, které byly kýčovité, často nevkusné, laciné a s českými místy neměly téměř nic společného. Recitace Michala Bumbálka byla příjemná, povedeně navodila atmosféru, přesto se ale jednalo o poměrně výrazné prodloužení už tak dlouhého programu. Nejzářnější bod celého večera představovalo filharmonické přání dirigentovi, jenž působilo velmi mile a dojemně. Video bylo perfektně zpracované, což muselo dát opravdu velkou práci. Bohužel ani tato třešnička na závěr celý večer nezachránila.

Bedřich Smetana: Má vlast:

Vyšehrad

Vltava

Šárka

Z českých luhů a hájů

Tábor

Blaník

Maki Namekawa – klavír 

Dennis Russell Davies – klavír

Cori O’Lan – vizualizace

Michal Bumbálek – umělecký přednes

čtvrtek 18. 4. 2024 v 19 hodin, Besední dům

Foto Štěpán Plucar

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce