Festival Moravský podzim uzavře Poznaňská filharmonie s Milanem Paľou

20. říjen 2023, 1:00

Festival Moravský podzim uzavře Poznaňská filharmonie s Milanem Paľou

Letošní 52. ročník festivalu Moravský podzim končí. V neděli ho v Janáčkově divadle uzavře Poznaňská filharmonie, která připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého, jednoho z nejvýznamnějších autorů druhé poloviny 20. století. Sólista večera Milan Paľa přednese jeho Violový koncert, ve druhé polovině pak Szymanovského Houslový koncert č. 2.

Večer otevřou Pendereckého Tři kusy ve starém slohu z jeho scénické a filmové hudby. Kromě árie obsahují dva menuety z filmu Rukopis nalezený v Zaragoze. Následuje Adagietto z opery Ztracený ráj, které evokuje atmosféru první milostné noci v Rajské zahradě. Následně zazní zmíněný Violový koncert, který se řadí k nejhranějším dílům svého druhu z 20. století. Po sólistovi žádá jak vyspělou techniku, tak i krajní výrazové nasazení. „Teprve čas ukáže, jestli Penderecki vstoupí do dějin jako Beetoven přelomu tisíciletí. Rozhodně už teď je jasné, že patří k těm, kdo nejvíce ovlivnili podobu hudby sklonku 20. století. Obohatil ji o nekonvenční zvuky, volil emocionálně působivé vyjadřovací prostředky, vědomě do své tvorby zahrnoval duchovní, sociální a politický rozměr,“ uvedla hudební publicistka Wanda Dobrovská.

„Je to naprosto výjimečné. Není zvykem, aby jeden umělec prováděl dva sólové koncerty za večer a co víc – na dva různé nástroje,“ upozornil dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš. Koncert, během kterého proběhnou dva sólové koncerty, se koná v neděli 22. října v 19:00 v Janáčkově divadle.

Vlivy lidové hudby jsou společným jmenovatelem druhé poloviny programu. Otevře jí Suita rustica Vítězslavy Kaprálové, která vznikla v roce 1938 na objednávku vydavatelství Univeral Edition. Posluchači v ní zaslechnou celkem šest lidových písní, v každé ze tří vět autorka užila dvě písně kontrastního charakteru. Také Karol Szymanowski ve svém Druhém houslovém koncertě cituje folklorní zdroje, i když ne přímo konkrétní písně, ale spíše generuje vlastní „imaginární folklor“. Sólový part je místy kořeněný interpretačními manýrami lidových houslistů z polské Vysočiny.

Poznaň, stejně jako Lipsko, jehož rozhlasový orchestr hrál na festivalu před týdnem, je partnerským městem Brna. V Brně se představí se svým šéfdirigentem Łukaszem Borowiczem.

Foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Nejčtenější