Festival Moravský podzim uzavře Poznaňská filharmonie s Milanem Paľou

20. říjen 2023, 1:00

Festival Moravský podzim uzavře Poznaňská filharmonie s Milanem Paľou

Letošní 52. ročník festivalu Moravský podzim končí. V neděli ho v Janáčkově divadle uzavře Poznaňská filharmonie, která připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého, jednoho z nejvýznamnějších autorů druhé poloviny 20. století. Sólista večera Milan Paľa přednese jeho Violový koncert, ve druhé polovině pak Szymanovského Houslový koncert č. 2.

Večer otevřou Pendereckého Tři kusy ve starém slohu z jeho scénické a filmové hudby. Kromě árie obsahují dva menuety z filmu Rukopis nalezený v Zaragoze. Následuje Adagietto z opery Ztracený ráj, které evokuje atmosféru první milostné noci v Rajské zahradě. Následně zazní zmíněný Violový koncert, který se řadí k nejhranějším dílům svého druhu z 20. století. Po sólistovi žádá jak vyspělou techniku, tak i krajní výrazové nasazení. „Teprve čas ukáže, jestli Penderecki vstoupí do dějin jako Beetoven přelomu tisíciletí. Rozhodně už teď je jasné, že patří k těm, kdo nejvíce ovlivnili podobu hudby sklonku 20. století. Obohatil ji o nekonvenční zvuky, volil emocionálně působivé vyjadřovací prostředky, vědomě do své tvorby zahrnoval duchovní, sociální a politický rozměr,“ uvedla hudební publicistka Wanda Dobrovská.

„Je to naprosto výjimečné. Není zvykem, aby jeden umělec prováděl dva sólové koncerty za večer a co víc – na dva různé nástroje,“ upozornil dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš. Koncert, během kterého proběhnou dva sólové koncerty, se koná v neděli 22. října v 19:00 v Janáčkově divadle.

Vlivy lidové hudby jsou společným jmenovatelem druhé poloviny programu. Otevře jí Suita rustica Vítězslavy Kaprálové, která vznikla v roce 1938 na objednávku vydavatelství Univeral Edition. Posluchači v ní zaslechnou celkem šest lidových písní, v každé ze tří vět autorka užila dvě písně kontrastního charakteru. Také Karol Szymanowski ve svém Druhém houslovém koncertě cituje folklorní zdroje, i když ne přímo konkrétní písně, ale spíše generuje vlastní „imaginární folklor“. Sólový part je místy kořeněný interpretačními manýrami lidových houslistů z polské Vysočiny.

Poznaň, stejně jako Lipsko, jehož rozhlasový orchestr hrál na festivalu před týdnem, je partnerským městem Brna. V Brně se představí se svým šéfdirigentem Łukaszem Borowiczem.

Foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější