Festival Moravský podzim uzavře Poznaňská filharmonie s Milanem Paľou

20. říjen 2023, 1:00

Festival Moravský podzim uzavře Poznaňská filharmonie s Milanem Paľou

Letošní 52. ročník festivalu Moravský podzim končí. V neděli ho v Janáčkově divadle uzavře Poznaňská filharmonie, která připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého, jednoho z nejvýznamnějších autorů druhé poloviny 20. století. Sólista večera Milan Paľa přednese jeho Violový koncert, ve druhé polovině pak Szymanovského Houslový koncert č. 2.

Večer otevřou Pendereckého Tři kusy ve starém slohu z jeho scénické a filmové hudby. Kromě árie obsahují dva menuety z filmu Rukopis nalezený v Zaragoze. Následuje Adagietto z opery Ztracený ráj, které evokuje atmosféru první milostné noci v Rajské zahradě. Následně zazní zmíněný Violový koncert, který se řadí k nejhranějším dílům svého druhu z 20. století. Po sólistovi žádá jak vyspělou techniku, tak i krajní výrazové nasazení. „Teprve čas ukáže, jestli Penderecki vstoupí do dějin jako Beetoven přelomu tisíciletí. Rozhodně už teď je jasné, že patří k těm, kdo nejvíce ovlivnili podobu hudby sklonku 20. století. Obohatil ji o nekonvenční zvuky, volil emocionálně působivé vyjadřovací prostředky, vědomě do své tvorby zahrnoval duchovní, sociální a politický rozměr,“ uvedla hudební publicistka Wanda Dobrovská.

„Je to naprosto výjimečné. Není zvykem, aby jeden umělec prováděl dva sólové koncerty za večer a co víc – na dva různé nástroje,“ upozornil dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš. Koncert, během kterého proběhnou dva sólové koncerty, se koná v neděli 22. října v 19:00 v Janáčkově divadle.

Vlivy lidové hudby jsou společným jmenovatelem druhé poloviny programu. Otevře jí Suita rustica Vítězslavy Kaprálové, která vznikla v roce 1938 na objednávku vydavatelství Univeral Edition. Posluchači v ní zaslechnou celkem šest lidových písní, v každé ze tří vět autorka užila dvě písně kontrastního charakteru. Také Karol Szymanowski ve svém Druhém houslovém koncertě cituje folklorní zdroje, i když ne přímo konkrétní písně, ale spíše generuje vlastní „imaginární folklor“. Sólový part je místy kořeněný interpretačními manýrami lidových houslistů z polské Vysočiny.

Poznaň, stejně jako Lipsko, jehož rozhlasový orchestr hrál na festivalu před týdnem, je partnerským městem Brna. V Brně se představí se svým šéfdirigentem Łukaszem Borowiczem.

Foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější