Festival Špilberk: Folklor, Mafia, Bromův Big Band s Ewou Farnou i klasika s šéfdirigentem

Festival Špilberk: Folklor, Mafia, Bromův Big Band s Ewou Farnou i klasika s šéfdirigentem

Mezinárodní hudební festival Špilberk opět nabídne program rozdílných hudebních žánrů a stylů. 22. ročník začíná příští čtvrtek, tedy 12. srpna. Zahájí ho projekt Hrubá Hudba Horňácké muziky Petra Mičky.

Spojením nu-jazzové kapely Lesní zvěř a Horňácké muziky Petra Mičky, tedy projektem Hrubá Hudba festival odstartuje ve čtvrtek 12. srpna. Spolupráce obou uskupení sahá do roku 2009, kdy Mičkovci hostovali na debutovém albu kapely Jiřího Hradila. „S koncertní podobou projektu interpreti přinášejí originální prolínání na první pohled dvou zcela rozdílných hudebních světů, které v moravském hudebním prostředí dosud nemá obdoby,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

O tři dny později se posluchači přenesou mezi gangstery. Do počítačové hry Mafia a Mafia II. Právě ze skladeb a hudebních motivů těchto mezinárodních herních kultů je totiž sestaven program večera doplněný o příběhovou vizualizaci z dílny GameDev Area. Zazní standardy Ellingtona, Reinhardta či Goodmana stejně jako autorská hudba provázející obě série. „Dvě historické hudební periody propojil svým aranžmá tubista Filharmonie Brno Petr Jirák. O úvod koncertu se slovem postará Marek Vašut, dál už bude podium patřit našemu orchestru pod taktovkou Chuheie Iwasakiho,“ informoval dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. 

Sté výročí narození velké brněnské osobnosti připomene třetí festivalový koncert, která se koná v úterý 17. srpna. Rozhlasový Big Band Gustava Broma při něm doplní zpěvačka Ewa Farna. „Americký časopis DownBeat zařadil Bromovo seskupení mezi deset nejlepších big bandů světa. Na jeho koncertech hostovaly největší hvězdy jazzu i popu jako třeba Dizzy Gillespie, Diana Ross nebo Ray Charles,“ zdůraznila Kučerová. Brom patřil mezi mezinárodně uznávané osobnosti, kromě toho, že vedl svůj big band byl také zpěvákem, textařem a skladatelem.

Závěrečný koncert festivalu patří Filharmonii Brno a jejímu šéfdirigentovi Dennisi Russellu Daviesovi. V první půli zazní Brahmsův Dvojkoncert pro housle a violoncello a moll, po přestávce pak Dvořákovy Symfonické variace a Janáčkův Taras Bulba. Brahmsovo výrazně živelné dílo přednesou dvě mezinárodně uznávané sólistky: třiatřicetiletá houslistka Chloë Hanslip a jednatřicetiletá violoncellistka Laura van der Heijden. První z nich coby někdejší zázračné dítě debutovala jako čtrnáctiletá na BBC Proms a o tok později už hrála s orchestry jako sólistka. Druhá se v patnácti letech stala vítězkou soutěže BBC mladých hudebníků a v jednadvaceti vydala první sólové album, které posbíralo mnoho prestižních cen.

Skladbou, která festival uzavře, je Janáčkova rapsodie pro orchestr Taras Bulba. „Letos v říjnu uplyne přesně sto let od doby, kdy v Brně zazněla ve světové premiéře,“ upozornil Mikeš s tím, že spolu se Sinfoniettou patří k Janáčkovým nejproslulejším symfonickým dílům. 

Všechny koncerty začínají na velkém nádvoří ve 20 hodin. Při vstupu se návštěvníci musejí prokázat jedním ze tří aktuálně platných způsobů: ukončeným očkováním starým nejméně 14 dnů, dokladem o prodělání nemoci v uplynulých 180 dnech nebo PCR (7 dnů) či antigenním testem (72 hodin) z certifikovaného zdravotnického zařízení. „Maximálně posílíme kapacity u vstupů, je ale možné že i tak se kvůli kontrole budou tvořit fronty. Předem tedy prosím všechny posluchače o shovívavost, budeme se samozřejmě snažit, aby vše plynulo hladce,“ podotkla Kučerová.

Hrubá Hudba/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější