Festival Špilberk: Folklor, Mafia, Bromův Big Band s Ewou Farnou i klasika s šéfdirigentem

Festival Špilberk: Folklor, Mafia, Bromův Big Band s Ewou Farnou i klasika s šéfdirigentem

Mezinárodní hudební festival Špilberk opět nabídne program rozdílných hudebních žánrů a stylů. 22. ročník začíná příští čtvrtek, tedy 12. srpna. Zahájí ho projekt Hrubá Hudba Horňácké muziky Petra Mičky.

Spojením nu-jazzové kapely Lesní zvěř a Horňácké muziky Petra Mičky, tedy projektem Hrubá Hudba festival odstartuje ve čtvrtek 12. srpna. Spolupráce obou uskupení sahá do roku 2009, kdy Mičkovci hostovali na debutovém albu kapely Jiřího Hradila. „S koncertní podobou projektu interpreti přinášejí originální prolínání na první pohled dvou zcela rozdílných hudebních světů, které v moravském hudebním prostředí dosud nemá obdoby,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

O tři dny později se posluchači přenesou mezi gangstery. Do počítačové hry Mafia a Mafia II. Právě ze skladeb a hudebních motivů těchto mezinárodních herních kultů je totiž sestaven program večera doplněný o příběhovou vizualizaci z dílny GameDev Area. Zazní standardy Ellingtona, Reinhardta či Goodmana stejně jako autorská hudba provázející obě série. „Dvě historické hudební periody propojil svým aranžmá tubista Filharmonie Brno Petr Jirák. O úvod koncertu se slovem postará Marek Vašut, dál už bude podium patřit našemu orchestru pod taktovkou Chuheie Iwasakiho,“ informoval dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. 

Sté výročí narození velké brněnské osobnosti připomene třetí festivalový koncert, která se koná v úterý 17. srpna. Rozhlasový Big Band Gustava Broma při něm doplní zpěvačka Ewa Farna. „Americký časopis DownBeat zařadil Bromovo seskupení mezi deset nejlepších big bandů světa. Na jeho koncertech hostovaly největší hvězdy jazzu i popu jako třeba Dizzy Gillespie, Diana Ross nebo Ray Charles,“ zdůraznila Kučerová. Brom patřil mezi mezinárodně uznávané osobnosti, kromě toho, že vedl svůj big band byl také zpěvákem, textařem a skladatelem.

Závěrečný koncert festivalu patří Filharmonii Brno a jejímu šéfdirigentovi Dennisi Russellu Daviesovi. V první půli zazní Brahmsův Dvojkoncert pro housle a violoncello a moll, po přestávce pak Dvořákovy Symfonické variace a Janáčkův Taras Bulba. Brahmsovo výrazně živelné dílo přednesou dvě mezinárodně uznávané sólistky: třiatřicetiletá houslistka Chloë Hanslip a jednatřicetiletá violoncellistka Laura van der Heijden. První z nich coby někdejší zázračné dítě debutovala jako čtrnáctiletá na BBC Proms a o tok později už hrála s orchestry jako sólistka. Druhá se v patnácti letech stala vítězkou soutěže BBC mladých hudebníků a v jednadvaceti vydala první sólové album, které posbíralo mnoho prestižních cen.

Skladbou, která festival uzavře, je Janáčkova rapsodie pro orchestr Taras Bulba. „Letos v říjnu uplyne přesně sto let od doby, kdy v Brně zazněla ve světové premiéře,“ upozornil Mikeš s tím, že spolu se Sinfoniettou patří k Janáčkovým nejproslulejším symfonickým dílům. 

Všechny koncerty začínají na velkém nádvoří ve 20 hodin. Při vstupu se návštěvníci musejí prokázat jedním ze tří aktuálně platných způsobů: ukončeným očkováním starým nejméně 14 dnů, dokladem o prodělání nemoci v uplynulých 180 dnech nebo PCR (7 dnů) či antigenním testem (72 hodin) z certifikovaného zdravotnického zařízení. „Maximálně posílíme kapacity u vstupů, je ale možné že i tak se kvůli kontrole budou tvořit fronty. Předem tedy prosím všechny posluchače o shovívavost, budeme se samozřejmě snažit, aby vše plynulo hladce,“ podotkla Kučerová.

Hrubá Hudba/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Opera je mnohými lidmi vcelku právem považována za jednu z nejvýše postavených forem artificiální tvorby. Není se ostatně čemu divit – nejenže v sobě snoubí hudbu i divadlo, ale pro mnohé skladatele představuje zvládnutí celého operního aparátu nejvyšší možnou kompoziční metu. Lze ale i pochopit, že někomu může operní tvorba připadat vzdálená a cizí, odtržená, přespříliš „vyumělkovaná“, zbytečně závažná a někdy snad až lartpourlartistická. Projekt Hausopera se snaží tuto strnulou krásu opery přenést do každodenního života a ušít operu konkrétnímu prostoru na míru. V říjnu 2018 tak zaznělo Poslední polo, první opera projektu, v lázních na Rašínově ulici a dnes – tedy ve dnech 17., 18. a 19. září – zavedly opery Věčná slečna bledá a Hra o Malinu posluchače do Zemanovy kavárny a cukrárny, dále do pasáže Alfa před Knihkupectví Michala Ženíška. Kostýmy u obou děl navrhla Zuzana Rusínová a scénografii Tomáš Rusín. Light design Věčné slečny bledé vytvořila Barbora JágrováPavla Beranová pak navrhla light design u Hry o Malinu. Oba tituly režíroval Jiří Nekvasilvíce

Violoncellovým recitálem zahájil Spolek přátel hudby při Filharmonii Brno koncertní sezónu 2021/2022. První abonentní večer představil v sále Besedního domu Baladu d moll op. 3 č. 1 a Serenádu A dur op. 3 č. 2 Josefa Suka, Pohádku Leoše Janáčka, Klid op. 68 č. 5 a Rondo op. 94 Antonína Dvořáka a Sonátu A dur Césara Francka. Skladby nastudovali violoncellistka Michaela Fukačová a klavírista David Mareček. Koncert byl součástí společného turné obou umělců s názvem Můj hudební domov pořádaného hudebního agenturou C.E.M.A. Kromě Brna tak program putuje také do Hradce Králové, Prahy a Karlových Varů. Dříve, než hudebníci nastoupili na pódium, přivítala posluchače předsedkyně Spolku přátel hudby a osobnost brněnského hudebního života Alena Veselá, doprovázena klarinetistou Filharmonie Brno Emilem Drápelou. Společně pokřtili Drápelovu novou publikaci Jak se žije v orchestru s podtitulem Nevážené fejetony o vážné hudběvíce

Českou premiéru broadwayského muzikálového hitu Pretty Woman včera zažili návštěvníci Městského divadla Brno. Inscenace v režii Stanislava Moši v tomto divadelním zpracování slavného filmového trháku zdůraznila jeho přednosti. Do přestávky se divák v tomto příběhu o novodobé Popelce ponejvíce královsky směje a baví, ve druhé půli je potom rýsovaná zejména jímavost a lyričnost celého titulu.  více

Dvě soboty po sobě měli návštěvníci festivalu Olomoucké barokní slavnosti možnost poslechnout si díla méně známých autorů, jejichž hudba nejenže v mnoha ohledech výrazně překonávala dobový standard, ale jejichž osudy byly s Olomoucí navíc úzce spjaty.  více

Divadelní provoz se zřejmě konečně vrací do starých kolejí. Baletní sekce Národního divadla Brno svoji sezónu zahájila  premiérou vzpomínkového titulu Stabat Mater, který měl v Mahenově divadle uctít a připomenout Pavla Šmoka. Jeden z nejvýznamnějších českých choreografů, který nejenže navrhnul množství nezapomenutelných a oceňovaných choreografií, ale také spoluutvářel českou baletní scénu jako takovou, se stal zdrojem inspirace řady současných umělců. Celý program sestával ze Zjasněné noci (Verklärte Nacht) Arnolda Schönberga, Tria g moll Bedřicha Smetany a první části oratoria Stabat Mater Antonína Dvořáka. Během večera se představili sólisté Kristýna KmentováUladzimir IvanouPetr HosBarbora BielkováSarah DadonovaPeter LerantKlaudia RadačovskáArthur Abram a sbor Baletu NdBvíce