Festivaly živého umění bez grantů. Ministerstvo je chce zařadit do rozpočtu

Festivaly živého umění bez grantů. Ministerstvo je chce zařadit do rozpočtu

Významné festivaly by měly získat peníze přímo ze státního rozpočtu. Nejistotu každoročního čekání na přidělení grantu se snaží odstranit nový program Ministerstva kultury.

Ministerstvo kultury v současné době dopracovává kritéria, na jejichž základě je možné festival do programu podpory zařadit. Patří mezi ně především rozpočet, umělecká kvalita, počet návštěvníků festivalu a jeho historie. Podle náměstkyně ministra kultury České republiky Kateřiny Kalistové program neubírá peníze z dosavadního grantového systému, ale přesouvá podporu festivalů do rozpočtu ministerstva.

Festivaly trápí nejen dlouhodobá podfinancovanost, ale především omezené možnosti uměleckého plánování v dostatečném předstihu. Příčinou je absence víceletých grantů a komplexního programu podpory živého umění. Právě tyto problémy byly hlavním tématem semináře, v jehož rámci také proběhla diskuse zástupců Ministerstva kultury ČR s odbornou veřejností z oblasti vážné a alternativní hudby, tance, divadla a ostatních žánrů živého umění.

Kateřina Kalistová o novém systému řekla: „Program státní podpory festivalů živého umění nesmí existovat na úkor grantů v rámci Kulturních aktivit, ale naopak by jim měl ulehčit oddělením rozpočtu na velké akce mimořádného významu. I proto je žádoucí vytvořit samostatný ukazatel v rozpočtu ministerstva.“ Yvona Kreuzmannová, viceprezidentka České asociace festivalů a ředitelka festivalu Tanec Praha zdůraznila význam živého umění a představila analýzy, na základě kterých byly stanoveny finanční požadavky vůči státnímu rozpočtu. Dále uvedla, že: „Podíl živého umění na celkovém rozpočtu ministerstva kultury by měl být rozhodně vyšší a to alespoň ve výši deseti procent, jedná se totiž o nejvíce podfinancovanou oblast ministerstva.“

Seminář pořádala místopředsedkyně Podvýboru pro kulturu Martina Berdychová a Česká asociace festivalů (ČAF), konal se 29. června 2015 v prostorách Poslanecké sněmovny.

Česká asociace festivalů byla založena na jaře letošního roku, její prezidentkou je ředitelka festivalu Colours of Ostrava Zlata Holušová. V současnosti sdružuje festivaly Colours of Ostrava, Hudební festival Znojmo, Jazzfest Brno, Mezinárodní hudební festival Brno (Moravský podzim), Mezinárodní hudební festival 13 měst Concentus Moraviae, Struny podzimu a Tanec Praha. Posláním ČAF je sjednocení zásadních požadavků svých institucím Evropské unie, vládě, parlamentu i ministerstva kultury, regionálním a místním správám a prosazování potřebných dílčích legislativních, systémových a ekonomických změn.ČAF má zájem na dokončení práce na Programu pro festivaly Ministerstva kultury ČR pro celou oblast živého umění.

Na přípravě programu s Ministerstvem kultury spolupracovala také Asociace hudebních festivalů, která se zaměřuje výhradně na vážnou hudbu. Na závěr semináře bylo schváleno komuniké, které bude předloženo zástupcům ministerstva kultury, Poslanecké sněmovny, Senátu i odborné veřejnosti.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Nejčtenější