Festivaly živého umění bez grantů. Ministerstvo je chce zařadit do rozpočtu

Festivaly živého umění bez grantů. Ministerstvo je chce zařadit do rozpočtu

Významné festivaly by měly získat peníze přímo ze státního rozpočtu. Nejistotu každoročního čekání na přidělení grantu se snaží odstranit nový program Ministerstva kultury.

Ministerstvo kultury v současné době dopracovává kritéria, na jejichž základě je možné festival do programu podpory zařadit. Patří mezi ně především rozpočet, umělecká kvalita, počet návštěvníků festivalu a jeho historie. Podle náměstkyně ministra kultury České republiky Kateřiny Kalistové program neubírá peníze z dosavadního grantového systému, ale přesouvá podporu festivalů do rozpočtu ministerstva.

Festivaly trápí nejen dlouhodobá podfinancovanost, ale především omezené možnosti uměleckého plánování v dostatečném předstihu. Příčinou je absence víceletých grantů a komplexního programu podpory živého umění. Právě tyto problémy byly hlavním tématem semináře, v jehož rámci také proběhla diskuse zástupců Ministerstva kultury ČR s odbornou veřejností z oblasti vážné a alternativní hudby, tance, divadla a ostatních žánrů živého umění.

Kateřina Kalistová o novém systému řekla: „Program státní podpory festivalů živého umění nesmí existovat na úkor grantů v rámci Kulturních aktivit, ale naopak by jim měl ulehčit oddělením rozpočtu na velké akce mimořádného významu. I proto je žádoucí vytvořit samostatný ukazatel v rozpočtu ministerstva.“ Yvona Kreuzmannová, viceprezidentka České asociace festivalů a ředitelka festivalu Tanec Praha zdůraznila význam živého umění a představila analýzy, na základě kterých byly stanoveny finanční požadavky vůči státnímu rozpočtu. Dále uvedla, že: „Podíl živého umění na celkovém rozpočtu ministerstva kultury by měl být rozhodně vyšší a to alespoň ve výši deseti procent, jedná se totiž o nejvíce podfinancovanou oblast ministerstva.“

Seminář pořádala místopředsedkyně Podvýboru pro kulturu Martina Berdychová a Česká asociace festivalů (ČAF), konal se 29. června 2015 v prostorách Poslanecké sněmovny.

Česká asociace festivalů byla založena na jaře letošního roku, její prezidentkou je ředitelka festivalu Colours of Ostrava Zlata Holušová. V současnosti sdružuje festivaly Colours of Ostrava, Hudební festival Znojmo, Jazzfest Brno, Mezinárodní hudební festival Brno (Moravský podzim), Mezinárodní hudební festival 13 měst Concentus Moraviae, Struny podzimu a Tanec Praha. Posláním ČAF je sjednocení zásadních požadavků svých institucím Evropské unie, vládě, parlamentu i ministerstva kultury, regionálním a místním správám a prosazování potřebných dílčích legislativních, systémových a ekonomických změn.ČAF má zájem na dokončení práce na Programu pro festivaly Ministerstva kultury ČR pro celou oblast živého umění.

Na přípravě programu s Ministerstvem kultury spolupracovala také Asociace hudebních festivalů, která se zaměřuje výhradně na vážnou hudbu. Na závěr semináře bylo schváleno komuniké, které bude předloženo zástupcům ministerstva kultury, Poslanecké sněmovny, Senátu i odborné veřejnosti.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Brněnská rocková skupina Kulturní úderka v čele se zpěvákem a kytaristou Štěpánem Dokoupilem tentokrát své fanoušky nenechala čekat příliš dlouho. Zatímco mezi jejím prvním a druhým albem byla patnáctiletá pauza, novinka Black Metall vyšla necelé dva roky po předchozím albu Sarajevská Katarzija. S názvem nového alba je třeba zacházet opatrně. S black metalem coby hudebním žánrem totiž Úderka nic společného neměla a nemá. Stále máme co do činění nikoli s metalem, ale s poměrně syrovým rockem, který ovšem v některých momentech příjemně zjemňují klávesy Omera Blentiče, případně trubka hostujícího Jana Kozelka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více

Brněnský hudebník, zpěvák, skladatel, producent a frontman skupiny Květy Martin Evžen Kyšperský vymyslel nový projekt. Nazval jej Dula a vydal s ním debutové album Uran. Na magnetofonové kazetě ve sběratelském nákladu pouhých 50 kusů. Kdo však kazetu s kresbou z pozůstalosti Martinovy přítelkyně Alenky Černé nesežene, nemusí zoufat. Dula je k dispozici samozřejmě také digitálně.  více

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více