Filharmonie Brno oslaví 200. výročí Bedřicha Smetany přesně v hodinu, kdy se skladatel narodil

27. únor 2024, 12:00

Filharmonie Brno oslaví 200. výročí Bedřicha Smetany přesně v hodinu, kdy se skladatel narodil

Filharmonie Brno připravila čtyři projekty, kterými připomene 200. výročí narození Bedřicha Smetany. Oslavy začnou koncertem Bedřich Smetana 200, v sobotu pokračují přes dopolední rodinný koncert, kdy orchestr na pódiu oslaví Smetanovo narození na minutu přesně. V dubnu zazní v autorově úpravě pro čtyřruční klavír jeho cyklus Má vlast a v červnu, při festivalu Mozartovy děti, je většina Slavnostního koncertu věnovaná jeho hudbě.

Koncerty Bedřich Smetana 200 tento čtvrtek a pátek nabídnou nejen hudbu Smetany, ale i dvou skladatelů, kteří jeho tvorbu významně ovlivnili: Franze Liszta a Richarda Wagnera. „Program vypovídá o tom, kým Smetana byl, kým být chtěl a kým snad jednou být mohl. Jeho hudba vlastně zazní jen v prvních patnácti minutách a potom začíná vyprávět spíše o něm, o jeho životě,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal. Smetana byl přesvědčeným stoupencem novoromantické programní hudby, ve které spatřoval pokrok oproti klasickým formám hudby absolutní. Šel tak ve šlépějích svého patrona a přítele Franze Liszta, pod jehož vedením vytvořil trojici symfonických básní inspirovaných slavnými dramaty. Koncert otevře jedna z nich, Valdštýnův tábor podle Friedricha Schillera, ve které Smetana zhudebňuje například hemžení v táboře, pitku vojáků, svítání, pochod vojáků a další výjevy. Následuje Klavírní koncert č. 2 Franze Liszta, který byl jedním z největších průkopníků symfonické básně a programní hudby. Sólového partu se ujme mladý klavírista Marek Kozák. Druhou půli večera vyplní Parsifal Richarda Wagnera, jehož opera plná náboženské mystiky žije díky několika orchestrálním suitám i na koncertních pódiích. „Smetana byl jistou dobu obviňován z wagneriánství, z neoriginality své hudby. Je ale potřeba říci, že v druhé polovině 19. století se začalo do wagneriánů nadávat v podstatě každému skladateli, který se odchýlil od dlouho vytvářených a zažitých konvencí,“ podotkl Klepal.

Uvedení Wagnerova Parsifala v koncertní podobě je vzácné. „Příliš se nehraje, jednak kvůli náročnosti a pak také kvůli velikosti obsazení. Jsem velmi ráda, že u nás zazní a osobně jej považuji za jeden z vrcholů sezony,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Po čtvrtečním a pátečním koncertě v Janáčkově divadle se středobodem programu stane Smetana i při sobotním dopoledni Rodinného abonmá s názvem Hudba a jubileum. „Využijeme toho, že se koncert koná v den jeho narozenin. A proto přesně v jedenáct hodin, tedy v čas, kdy se narodil, tento moment patřičně oslavíme,“ uvedla lektorka edukací a moderátorka koncertu Kristýna Drášilová. Koncerty jsou ohlášeny na 29. února a 1. března 2024 v Janáčkově divadle od 19:00.

Další oslavy jsou naplánovány na 18. a 19. dubna. V podání šéfdirigenta Dennise Russella Daviese a jeho ženy Maki Namekawy zazní Má vlast ve Smetanově úpravě pro čtyřruční klavír. Koncert doprovodí vizualizace Cori O´Lana, ředitele renomovaného rakouského festivalu Ars Electronica, které budou živě reagovat na hudbu. Koncert se vyprodal během pár dní, na další, přidaný o den později, zbývá posledních pár vstupenek.

Také festival Mozartovy děti Smetanu neopomine. Velkou část Slavnostního koncertu 8. června vyplní právě Smetanova hudba. Ve společném podání talentovaných žáků základních uměleckých škol a orchestru zazní například jeho Louisina, Jiřinková a Bettina polka.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

Nejčtenější