Filharmonie Brno oslaví 200. výročí Bedřicha Smetany přesně v hodinu, kdy se skladatel narodil

27. únor 2024, 12:00

Filharmonie Brno oslaví 200. výročí Bedřicha Smetany přesně v hodinu, kdy se skladatel narodil

Filharmonie Brno připravila čtyři projekty, kterými připomene 200. výročí narození Bedřicha Smetany. Oslavy začnou koncertem Bedřich Smetana 200, v sobotu pokračují přes dopolední rodinný koncert, kdy orchestr na pódiu oslaví Smetanovo narození na minutu přesně. V dubnu zazní v autorově úpravě pro čtyřruční klavír jeho cyklus Má vlast a v červnu, při festivalu Mozartovy děti, je většina Slavnostního koncertu věnovaná jeho hudbě.

Koncerty Bedřich Smetana 200 tento čtvrtek a pátek nabídnou nejen hudbu Smetany, ale i dvou skladatelů, kteří jeho tvorbu významně ovlivnili: Franze Liszta a Richarda Wagnera. „Program vypovídá o tom, kým Smetana byl, kým být chtěl a kým snad jednou být mohl. Jeho hudba vlastně zazní jen v prvních patnácti minutách a potom začíná vyprávět spíše o něm, o jeho životě,“ uvedl hudební publicista Boris Klepal. Smetana byl přesvědčeným stoupencem novoromantické programní hudby, ve které spatřoval pokrok oproti klasickým formám hudby absolutní. Šel tak ve šlépějích svého patrona a přítele Franze Liszta, pod jehož vedením vytvořil trojici symfonických básní inspirovaných slavnými dramaty. Koncert otevře jedna z nich, Valdštýnův tábor podle Friedricha Schillera, ve které Smetana zhudebňuje například hemžení v táboře, pitku vojáků, svítání, pochod vojáků a další výjevy. Následuje Klavírní koncert č. 2 Franze Liszta, který byl jedním z největších průkopníků symfonické básně a programní hudby. Sólového partu se ujme mladý klavírista Marek Kozák. Druhou půli večera vyplní Parsifal Richarda Wagnera, jehož opera plná náboženské mystiky žije díky několika orchestrálním suitám i na koncertních pódiích. „Smetana byl jistou dobu obviňován z wagneriánství, z neoriginality své hudby. Je ale potřeba říci, že v druhé polovině 19. století se začalo do wagneriánů nadávat v podstatě každému skladateli, který se odchýlil od dlouho vytvářených a zažitých konvencí,“ podotkl Klepal.

Uvedení Wagnerova Parsifala v koncertní podobě je vzácné. „Příliš se nehraje, jednak kvůli náročnosti a pak také kvůli velikosti obsazení. Jsem velmi ráda, že u nás zazní a osobně jej považuji za jeden z vrcholů sezony,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Po čtvrtečním a pátečním koncertě v Janáčkově divadle se středobodem programu stane Smetana i při sobotním dopoledni Rodinného abonmá s názvem Hudba a jubileum. „Využijeme toho, že se koncert koná v den jeho narozenin. A proto přesně v jedenáct hodin, tedy v čas, kdy se narodil, tento moment patřičně oslavíme,“ uvedla lektorka edukací a moderátorka koncertu Kristýna Drášilová. Koncerty jsou ohlášeny na 29. února a 1. března 2024 v Janáčkově divadle od 19:00.

Další oslavy jsou naplánovány na 18. a 19. dubna. V podání šéfdirigenta Dennise Russella Daviese a jeho ženy Maki Namekawy zazní Má vlast ve Smetanově úpravě pro čtyřruční klavír. Koncert doprovodí vizualizace Cori O´Lana, ředitele renomovaného rakouského festivalu Ars Electronica, které budou živě reagovat na hudbu. Koncert se vyprodal během pár dní, na další, přidaný o den později, zbývá posledních pár vstupenek.

Také festival Mozartovy děti Smetanu neopomine. Velkou část Slavnostního koncertu 8. června vyplní právě Smetanova hudba. Ve společném podání talentovaných žáků základních uměleckých škol a orchestru zazní například jeho Louisina, Jiřinková a Bettina polka.

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější